Diafragma?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

:o Hallo ik ben in het bezit van een EOS 300D
met een lens 18-55 mm en een 55-200mm.

maar nu is mijn vraag kan je met die lenzen alleen een diafragma van 4.5 instellen?? Dat is namelijk het grootste wat ik met deze lenzen krijgt. Wat voor lens heb je dan nodig voor een diafragma van 2.8.

Ook vindt ik dat je snel met een statief moet fotograferen binnen als je zonder flitser wil fotograferen, Of doe ik iets fout?? :oops:

En welke lens heb ik nodig als ik portretten wil gaan doen?? :?:
En wat is er mis als hij niet scherp stel op BV plant hij blijft dan heen en weer flitsen maar ik krijg hem niet scherp op het punt waar ik hem op richt. :

Nog 1 vraagje kan ik met mijn lenzen ook geen Macro opnamens maken?? welke lens heb ik dan nodig???

Is er ook een lens die alles in een heeft ????

Hopelijk weten jullie antwoord op deze vragen :)
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
Roger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2004 21:08
WoonplaatsCOLON Zyfflich

Hoi Jeanet,

Het klopt bijna.
Waarom kan je geen diafragma instellen van 2.8 ?
Dit is afhankelijk van de lens die je hebt (lichtsterkte, ook wel aangeduid met f).

De Canon Zoom Lens (kitlens) 18-55mm heeft als lichtsterkte f 3.5-5.6
Dit zijn de twee uiterste waardes. Bij de kortste brandpunts afstand van deze lens (18mm) is het kleinste diafragma 3.5 . Bij de langste brandpuntsafstand (55mm) is dit 5.6 .
Zoals je ziet gaat zoomen ten kosten van de hoeveelheid licht die door de lens gaat.

Het zelfde geldt voor de 55-200mm lens.
De lichtsterkte is hier 4.5-5.6.

Conclusie:

Met jouw 18-55mm lens kun je een diafragma halen van f 3.5 maar dan moet je deze op 18 mm draaien (groothoek).

Voor de 55-200 is 4.5 inderdaad het kleinste wat er in zit.

Dit is ook de reden dat je binnen vaak een statief nodig hebt als het een beetje donker wordt.
Je kunt of de ISO-waarde verhogen, of een andere (duurdere) lens kopen
Eentje die lichtsterker is.

Maar deze zijn al gauw veeeeel duurder. Ik heb zelf voor dit soort gelegenheden de 50mm f1.8 van canon gekocht. Kan niet zoomen maar wel onwijs lichtsterk f1.8 en kost rond de 95 euro's. Zeer geschikt voor portretten.

:P
Ik hoop dat hiermee al jouw vragen beantwoord zijn.

Groeten,
Roger
[size=75]Canon 300d - EFS 18-55 - EF 55-200II USM - EF 50 f/1.8 II - Tamron 100-300 - Sigma 18-50 F2.8 DC - Speedlite 420EX - BG-E1 Batterygrip en een nog andere toellie[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Roger bedoelt met kleinste diafragma eigenlijk grootste. 3,5 is bij de kitlens het grootste diafragma. 4,5 is bij de 55-200 het grootste diafragma.

De 50 mm 1.8 is ook een erg geschikte portretlens! Met de cropfactor van 1,6 heb je een equivalent van 80 mm. Dat is zo'n beetje het begin van "portret" brandpuntafstanden. Door de grote lensopening kun je ook lekker weinig scherptediepte bereiken. ik heb hem net zelf gekocht bij Crown voor € 85,-. Een "must-have".
Vanaf statief schieten is zeker alltijd aan te raden. Ik ga altijd uit van statief en laat hem thuis als het echt niet anders kan. Ook voor portretten!
Hou er ook rekening mee dat lenzen op de grootste lensopening niet de beste kwalitiet leveren. Meetsal verlies je wat scherpte en vignetteert de lens. Draai hem dus als het kan altijd één stopje dicht.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

De Canon 50mm 1.8 is zeker een aanradertje...
Erg goedkoop, lekker scherp, lekker snel!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Voor echte macro opnames is een zoomlens niet zo geschikt.
Een lens is ge-optimaliseerd voor een bepaald afstandsbereik.

Een goedkope manier is om een vergroter lens te gebruiken, die zijn ge-optimaliseerd voor korte afstand.
Deze Nikon vergroterlens kostte €12.50 (inclusief vergroter) en met een tussenring en een beetje geknutsel heb ik zo een prima macro lens die echt tot 1:1 gaat. Ik gebruik hem ook om dia's te kopieren, en dat gaat erg goed.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v54/v ... 5small.jpg[/img]

Knutselsmurf :wink:
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

CameraNerd schreefCOLONVoor echte macro opnames is een zoomlens niet zo geschikt.
Een lens is ge-optimaliseerd voor een bepaald afstandsbereik.

Een goedkope manier is om een vergroter lens te gebruiken, die zijn ge-optimaliseerd voor korte afstand.
Deze Nikon vergroterlens kostte €12.50 (inclusief vergroter) en met een tussenring en een beetje geknutsel heb ik zo een prima macro lens die echt tot 1:1 gaat. Ik gebruik hem ook om dia's te kopieren, en dat gaat erg goed.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v54/v ... 5small.jpg[/img]

Knutselsmurf :wink:
Hallo Knutselsmurf.

Een beetje geknutsel zeg je, maar ik ben nog niet zo gehaaid in het knutselen met mijn camera. :?
Hoe moet je dat dan doen??

Groetjes Jeanet
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

Roger schreefCOLONHoi Jeanet,

Het klopt bijna.
Waarom kan je geen diafragma instellen van 2.8 ?
Dit is afhankelijk van de lens die je hebt (lichtsterkte, ook wel aangeduid met f).

De Canon Zoom Lens (kitlens) 18-55mm heeft als lichtsterkte f 3.5-5.6
Dit zijn de twee uiterste waardes. Bij de kortste brandpunts afstand van deze lens (18mm) is het kleinste diafragma 3.5 . Bij de langste brandpuntsafstand (55mm) is dit 5.6 .
Zoals je ziet gaat zoomen ten kosten van de hoeveelheid licht die door de lens gaat.

Het zelfde geldt voor de 55-200mm lens.

Hallo Roger.

Bedankt voor je antwoord, ik ga toch eens kijken voor zo;n lens.
Wil namelijk ook portretten gaan proberen.
En ik vind het nogal vervelend dat je binnen zo snel moet flitsen.
Ben namelijk een echte beginneling . met mijn EOS .
Had hiervoor een fuji FinePix S602 zoom.
De lichtsterkte is hier 4.5-5.6.

Conclusie:

Met jouw 18-55mm lens kun je een diafragma halen van f 3.5 maar dan moet je deze op 18 mm draaien (groothoek).

Voor de 55-200 is 4.5 inderdaad het kleinste wat er in zit.

Dit is ook de reden dat je binnen vaak een statief nodig hebt als het een beetje donker wordt.
Je kunt of de ISO-waarde verhogen, of een andere (duurdere) lens kopen
Eentje die lichtsterker is.

Maar deze zijn al gauw veeeeel duurder. Ik heb zelf voor dit soort gelegenheden de 50mm f1.8 van canon gekocht. Kan niet zoomen maar wel onwijs lichtsterk f1.8 en kost rond de 95 euro's. Zeer geschikt voor portretten.

:P
Ik hoop dat hiermee al jouw vragen beantwoord zijn.

Groeten,
Roger
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

Roger schreefCOLONHoi Jeanet,

Het klopt bijna.
Waarom kan je geen diafragma instellen van 2.8 ?
Dit is afhankelijk van de lens die je hebt (lichtsterkte, ook wel aangeduid met f).

De Canon Zoom Lens (kitlens) 18-55mm heeft als lichtsterkte f 3.5-5.6
Dit zijn de twee uiterste waardes. Bij de kortste brandpunts afstand van deze lens (18mm) is het kleinste diafragma 3.5 . Bij de langste brandpuntsafstand (55mm) is dit 5.6 .
Zoals je ziet gaat zoomen ten kosten van de hoeveelheid licht die door de lens gaat.

Het zelfde geldt voor de 55-200mm lens.

De lichtsterkte is hier 4.5-5.6.

Conclusie:

Met jouw 18-55mm lens kun je een diafragma halen van f 3.5 maar dan moet je deze op 18 mm draaien (groothoek).

Voor de 55-200 is 4.5 inderdaad het kleinste wat er in zit.

Dit is ook de reden dat je binnen vaak een statief nodig hebt als het een beetje donker wordt.
Je kunt of de ISO-waarde verhogen, of een andere (duurdere) lens kopen
Eentje die lichtsterker is.

Maar deze zijn al gauw veeeeel duurder. Ik heb zelf voor dit soort gelegenheden de 50mm f1.8 van canon gekocht. Kan niet zoomen maar wel onwijs lichtsterk f1.8 en kost rond de 95 euro's. Zeer geschikt voor portretten.

:P
Ik hoop dat hiermee al jouw vragen beantwoord zijn.

Groeten,
Roger
Hallo Roger.

Bedankt voor je antwoord, ik ga toch eens kijken voor zo;n lens , wil ook graag portretten gaan proberen.
En ik vindt het ook vervelend dat je binnen zo snel moet flitsen , of met statief moet werken.

Ik ben nog een echte beginner met mijn EOS, ik had hiervoor een Fujifilm S602 Zoom ook een makkelijke camera met veel mogelijk heden .
Maar de EOS heb ik kado gekregen van mijn Man ,
op dit moment ben ik ook bezig met een fotocursus alleen is het jammer genoeg niet wat ik er van verwachte de fotograaf is alleen maar bezig om zijn Workshops te verkopen A 29.95€ per stuk en dan alles op eigen gelegenheid makkelijk verdiend.

Cursus 15 lessen voor de som van 325€ met niets op papier.
Kijk maar op internet is dan het antwoord op Google staat zoveel.

Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor je reactie..

Groetjes Jeanet.
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar