juiste compositie?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
robert1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 19:34
WoonplaatsCOLON den haag

eerder op de dag heb ik een foto geplaatst en gezien dat ik nog veel te leren heb, het boek over m'n 350d is aangeschaft, maar toen het droog werd, toch naar buiten gegaan.
nu vraag ik me af als je vogeltjes op de foto zet, wat is dan fototechnies beter, de vogel in het midden of meer onderin of is dit puur persoonlijk??

de 1e 300mm ISO 200 F5.6 1/60
de 2e 300mm ISO 200 F6.3 1/320

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=102349[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=102366[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op robert1974, in totaal 1 keer gewijzigd.
eos350d met tamron AF 11-18 F4.5-5.6/sigma 24-70 f2.8/ tamron SP AF Di 90mm macro/ canon EF 70-300 is usm F4-5.6/ kenko 1.4 extender / manfrotto 190 xprob met 804rc2 kop/ afstandsbediening RS60-E3
Gebruikers-avatar
Evert Veldhuis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 13:52
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

De compositie vind ik niet fraai, de vogels waar het om gaat staan in het midden, in elk geval in het midden van de horizontale lijn.
Op de bovenste foto staat nog een halve vogel, deze weglaten, en de hoofdvogel meer ruimte geven in zijn kijkrichting, zou de foto beter maken naar mijn smaak.

Op een clubavond van Natuurfocus hoorde ik dat het het fijnst is dat de vogel naar rechts kijkt, en dat je dus de vogel zelf links van het midden zet. En eventueel kun je een foto horizontaal spiegelen om dit effect te krijgen.

Oh ja, jouw foto zag ik als random foto, en toen dacht ik, wat leuk, een foto over een bankje.
Blijkt dat dit bank er eigenlijk niet toe doet. Hoe zou het komen, denk je, dat die bank zo trekt, ondanks dat de bank onscherp is?

(Edit: opmerking over kleine fototjes verwijderd, omdat de TS de foto's nu flink groter toont)
Laatst gewijzigd door 1 op Evert Veldhuis, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
robert1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 19:34
WoonplaatsCOLON den haag

[quote="
Oh ja, jouw foto zag ik als random foto, en toen dacht ik, wat leuk, een foto over een bankje.
Blijkt dat dit bank er eigenlijk niet toe doet. Hoe zou het komen, denk je, dat die bank zo trekt, ondanks dat de bank onscherp is?[/quote]

warschijnlijk komt dat doordat hij zo groot in beeld is, dus gewoon andere achtergrond kiezen, of extender halen. 8)
en de foto mag toch niet groter dan 900 pixels getoond worden?, dus heb verkleind naar 900.
eos350d met tamron AF 11-18 F4.5-5.6/sigma 24-70 f2.8/ tamron SP AF Di 90mm macro/ canon EF 70-300 is usm F4-5.6/ kenko 1.4 extender / manfrotto 190 xprob met 804rc2 kop/ afstandsbediening RS60-E3
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Hmm, tja, de 'juiste' compositie bestaat natuurlijk niet, dat is iets dat de fotograaf bepaalt. Maar er zijn wel handleidingen voor een wat in het algemeen een aangename compositie genoemd wordt.
Snuffel eens met de zoekfunctie naar "gulden snede" en je komt vanzelf wat goeie leesstof tegen. Die gulden snede regel is al erg oud en werd al in de middeleeuwen gebruikt. Denk maar eens aan dat beroemde plaatje van Michaelangelo van die man in die cirkel, je weet vast wel wat ik bedoel.
Evengoed kan het werken als je eens sterk van die regeltjes af wijkt hoor, dat kan erg verfrissend werken. Het is tenslotte een vuistregel, geen wet.
Ik denk persoonlijk wel dat de compositie van een tafereel het eerste is dat trekt in een foto. Meer nog dan scherpte en kleur.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

In je topic over "eerste mooie macro vind ik zelf" zei ik je al dat je je foto's op een andere manier moet plaatsen, nl :Ten eerste moet je je foto even plaatsen dmv [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=.....[/img] , dan wordt de foto op de juiste grootte weergegeven. Da's echt niet zo moeilijk hoor. De stippeltjes staan dan voor het nummer van je foto
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar