Garantie termijn Canon

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Canoscan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 09:07
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Kan iemand mij vertellen wat de garantietermijn voor Canon Lenzen is?

Ik zie namelijk bij verschillende sites verschillende termijnen staan, varierend van een tot twee jaar.

Googlen levert ook niks anders dan winkels op.

Wie oh wie?
[size=75]Hier staat niks, kan ik altijd nog de schuld geven aan mijn apparatuur[/size]
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Sja maar garantie wordt altijd gegeven door de winkel, want daar koop je het. Hier is al veel over geschreven. Vaak verschuilen winkels zich achter de fabrikant (fabrieksgarantie....). Maar in principe heeft de winkelier de verantwoordelijkheid over zijn geleverde product voor een termijn waarin redelijkerwijs mag worden verwacht dat het product probleemloos functioneert. Bijvoorbeeld van een L lens mag worden verwacht dat na 2 jaar normaal gebruik deze nog gewoon functioneert. Gaat bijvoorbeeld de focusmotor stuk na 2.5 jaar, dan zou volgens het consumentenrecht de winkelier het product op zijn kosten moeten laten herstellen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

Over dit onderwerp loopt al een uitvoerig topic http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=29612

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
Gebruikers-avatar
Canoscan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 09:07
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Ik heb toch echt gezocht :roll: voor deze post.

Die site van canon had ik ook gevonden. Maar Kamera-express(spam) geeft twee jaar garantie. Volgens de verkoper omdat ze officiele canon dealer waren...

De link naar de garantietopic ziet er idd uitgebreid uit. Ga ik op mijn gemak een doorlezen op 2e paasdag. Is weer wat anders dan autoshows en meubelboulevards bezoeken.

Tnx voor de replies
:D
[size=75]Hier staat niks, kan ik altijd nog de schuld geven aan mijn apparatuur[/size]
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Klein voorbeeldje van garatie van Canon...
Mijn 350D stuurde de IS van mijn lens niet goed aan. Camera was bijna 2 jaar oud. Volgens de winkel had ik nergens recht op. Toch maar opgestuurd en binnenwerk is volledig vervangen zonder dat het me een cent kost. :lol: Ergo -> Probeer altijd je garantie te krijgen...
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

coolrxman schreefCOLONKlein voorbeeldje van garatie van Canon...
Mijn 350D stuurde de IS van mijn lens niet goed aan. Camera was bijna 2 jaar oud. Volgens de winkel had ik nergens recht op. Toch maar opgestuurd en binnenwerk is volledig vervangen zonder dat het me een cent kost. :lol: Ergo -> Probeer altijd je garantie te krijgen...
Mooi en gelukkig maar! Wat een flutzaak, die winkel! Ze hebben eerder geen recht op een klant als ze zo met je omgaan. Volgens de uitleg in de link van JW moet de winkel in dit termij je probleem gewoon oplossen. Maar links om of rechts om, het belangrijkste is dat het voor je is opgelost!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

mavlo77 schreefCOLON
coolrxman schreefCOLONKlein voorbeeldje van garatie van Canon...
Mijn 350D stuurde de IS van mijn lens niet goed aan. Camera was bijna 2 jaar oud. Volgens de winkel had ik nergens recht op. Toch maar opgestuurd en binnenwerk is volledig vervangen zonder dat het me een cent kost. :lol: Ergo -> Probeer altijd je garantie te krijgen...
Mooi en gelukkig maar! Wat een flutzaak, die winkel! Ze hebben eerder geen recht op een klant als ze zo met je omgaan. Volgens de uitleg in de link van JW moet de winkel in dit termij je probleem gewoon oplossen. Maar links om of rechts om, het belangrijkste is dat het voor je is opgelost!
Zeker, maar dat hoeft dus niet gratis door de winkelier te gebeuren.
Als hij die kosten voor z'n rekening neemt is dat uiteraard erg plezierig, maar hij is daartoe wettelijk niet verplicht.

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

JW schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLON
coolrxman schreefCOLONKlein voorbeeldje van garatie van Canon...
Mijn 350D stuurde de IS van mijn lens niet goed aan. Camera was bijna 2 jaar oud. Volgens de winkel had ik nergens recht op. Toch maar opgestuurd en binnenwerk is volledig vervangen zonder dat het me een cent kost. :lol: Ergo -> Probeer altijd je garantie te krijgen...
Mooi en gelukkig maar! Wat een flutzaak, die winkel! Ze hebben eerder geen recht op een klant als ze zo met je omgaan. Volgens de uitleg in de link van JW moet de winkel in dit termij je probleem gewoon oplossen. Maar links om of rechts om, het belangrijkste is dat het voor je is opgelost!
Zeker, maar dat hoeft dus niet gratis door de winkelier te gebeuren.
Als hij die kosten voor z'n rekening neemt is dat uiteraard erg plezierig, maar hij is daartoe wettelijk niet verplicht.

Groet,
JW
Dat was nu juist mijn punt. Als je het bij de winkel niet krijgt, betekent dat nog niet dat je zonder garantie zit.... :wink:
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

Dat is geen garantie, maar eerder coulance als de fabrikant al die kosten voor z'n rekening neemt na afloop van de formele garantie periode.
Die periode is wettelijk 6 maanden, Canon hanteert in ons land een periode van 12 maanden. En uiteraard zijn er winkeliers die daar nog wat bij doen.
Hoe dan ook, na afloop van die "garantieperiode" heb je in ons land recht op een tegemoetkoming in de reparatie kosten, afhankelijk van de "verwachte levensduur". En het kan ook gebeuren dat de fabrikant die voor z'n rekening neemt, uit coulance overwegingen.

Voor details, zie dat andere draadje.

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Hoe zit het met verlengde (bijv. 5 jaar) verkoper/winkel garantie, als je bijvoorbeeld een lens overneemt na 2 jaar (inclusief bon)? Heb je dan nog rechten als je naam niet op de bon staat?
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Dan zou je de algemene voorwaarden moeten raadplegen, dit valt namelijk buiten de wettelijke garantietermijn. Vermoedelijk wordt hierin vermeld dat het wordt uitgesloten. Aan de andere kant, als de naam niet op de bon staat, is het voor hen moeilijk hard te maken dat jij het product niet hebt gekocht. Je zou de gok kunnen nemen. Het zou je echter ook in de problemen kunnen brengen als ze je eerst weigeren op grond van de bon en later, als je het via de originele koper nogmaals probeert via dezelfde bon... en deze bon 'herkennen'.

Garantieafwikkeling is echt een PITA bij tweedehands spul :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

en als het binnen de wettelijke garantietermijn valt, bijvoorbeeld je koopt een lens over van 6 maanden oud inclusief bon?
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

6 maanden is net zo'n moeilijk geval. Volgens Europees recht moet namelijk binnen 6 maanden de leverancier aantonen dat het product goed gefunctioneerd heeft op moment van aankoop en vanaf 6 maanden moet de koper dat aantonen. Maar goed ik ga er van uit dat het objectief normaal gefunctioneerd heeft in die eerste 6 maanden, nietwaar?

De garantie is bij mijn weten overdraagbaar, mits niet aangegeven in de algemene voorwaarden dat het niet mag van de verkoper.

Om welke zaak gaat het?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Die vraag staat uit welk bedrijf het over gaat bij de verkoper van die 2h objectief :)

Ik wil een occasion objectief kopen, ik heb 3 objectieven op het oog, eentje van 5-6 maanden oud, eentje van 2 jaar oud met verlengde garantie en eentje van ruim 2 jaar oud zonder garantie allen met een bon...

ik vraag me af in hoeverre ik meer zou moeten betalen voor die van 2 jaar oud "met nog 3 jaar garantie" of die van 6 maanden oud t.o.v. die zonder garantie.

de verkopers schermen natuurlijk met "Slechts gekocht in 2011, nog 3 jaar garantie!" ik vraag me af of dat onzin is dus...

Bedankt voor je hulp tot zover!
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik snap je motivatie. Om wat voor objectief gaat het? Is het een prime? In dat geval zou ik zelf gewoon even testen voordien, dat kan je een hoop gezeur voorkomen als je front/backfocus constateert. Dan ben je de garantie nog voor zeg maar ;-) Zooms hebben vaak wat hogere diafragmagetallen waardoor dit iets minder nauw steekt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

gaat in dit geval om een 70-300L -- verkoper vraagt meer geld omdat het objectief nog 3 jaar garantie zou hebben (gekocht in 2011) inmiddels achter dat de bon van digitalstreet is... en verkoper geeft geen antwoord op mijn vraag of hij extra garantie heeft bijgekocht en verkoper geeft ook geen antwoord op mijn vraag of de lenstas er nog bijzit.. Dus denk dat ik deze maar laat schieten :)

Andere lens is van 12-08-2011 verkoper claimt dat er nog 8 maande "fabrieksgarantie" op zit.. ik dacht dat fabrieksgarantie 1 jaar is?
Deze zit een bon bij waarvan het logo begint met: "Mera" weet niet welke winkel dit is.. kan geen fotowinkel vinden (in regio Utrecht) die begint met Mera?
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Anoniem 4

De Europese Canon fabrieksgarantie voor objectieven bedraagt 1 jaar na datum van aankoop.
Garantie is alleen van toepassing als een aankoopfactuur kan worden overgelegd.

In de Nederlandse wetgeving is geen garantietermijn vastgelegd. Je hebt een wettelijk recht op een deugdelijk product.
Dat recht kun je claimen bij degene met wie je de koopovereenkomst hebt gesloten.
Je moet voor garantie dus zijn bij de winkel waar je het product hebt gekocht.
Alleen als die winkel niet meer zou bestaan, kun je rechtstreeks een beroep doen op de producent.
Over het algemeen is garantie van de leverancier niet overdraagbaar. Overdraagbaarheid, eventueel met voorwaarden, moet in de koopovereenkomst zijn vermeld.

Koop je een product tweedehands bij een winkel dan moet deze je een deugdelijk product zonder verborgen gebreken leveren en heb je recht op herstel of vervanging als dit niet het geval blijkt. Ook hier krijg je een factuur waarop staat welk product je voor welke prijs daar hebt gekocht.

Bij koop van een particulier krijg je geen factuur en wordt het moeilijk om rechten te claimen.
En bij de producent kun je hooguit hopen op coulance als uit bijv. het serienummer kan blijken dat de aankoop van recente datum is en binnen de fabrieksgarantietermijn valt.

Ga er bij koop van een particulier gewoon van uit dat je koopt zonder garantie. Dat betekent dus goed kijken/testen wat je koopt.
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Illuminatus schreefCOLON <snip>
Ga er bij koop van een particulier gewoon van uit dat je koopt zonder garantie. Dat betekent dus goed kijken/testen wat je koopt.
Thanks, en dus ook niet meer betalen voor zogenaamde "nog 6 maanden garantie" :) gewoon goed product kopen dus en goed testen en bij twijfel weglopen.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Volgens mij is de wettelijke termijn 2 jaar, maar om het zeker te weten (en om de juiste wettelijke weg te bewandelen) zou ik de rechtsbijstandsverzekering informeren en eventueel hun voor jou karretje spannen. Mijn ervaring is dat je het meestal niet in de winkel krijgt opgelost. Via rechtbijstand heb je meer kans.
Hoewel je in je gelijk zou kunnen staan, wilt het nog niet zeggen dat je het ook krijgt. Heb het zelf meegemaakt met een kapotte laptop van It's. Volgens It's 1 jaar garantie, wettelijk 2. Na dreigementen voor een rechtzaak door rechtsbijstandverzekering kwamen ze over de brug. Helaas tijdens de reparatie ging It's failliet. Na wat getouwtrek toch een gerepareerde laptop terug gekregen. Let bij reparatie ook op dat het bedrijf niet failliet gaat. In deze tijd is dit ook een risico.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar