Kleurbalans voor gevorderden :wink:

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Dit is wel de meest ingewikkelde manier om een in de kleurbalans neutraal te krijgen, maar naar mijn bescheiden mening ook de beste.

Automatische kleurbalans laat nog veel aan je eigen smaak over, en ook met andere methodes zoals "color-curves" ben je eindeloos aan het instellen, of er loopt ineens één kleur boven de waarde 255 uit. :evil:

Maar deze simpele theorie hieronder blijkt gewoon te werken:

Als de kleurzweem bekend is , kan je een filterlaag toepassen met de complementaire (=tegenovergestelde) kleur van de kleurzweem, met als resultaat neutraal grijs. :idea:

Ik doe het met PaintShopPro, maar met PS, Elements, en Gimp kan het natuurlijk ook.

1) Open de foto

2) kopiëren en plakken als nieuwe laag.

3) Neem met de colorpicker/pipet een monster van de kleurzweem in een grijs of "donker-wit" gebied.

(Zoek met de colorpicker een plek waar de kleurzweem goed zichtbaar is, of waar die het meest in de buurt komt. Het hoeft persé wit te zijn, want dat is niet altijd in de foto voorradig. voegen in een stenen muur, een glimplekje op de huid, of een boomstam zijn ook vaak bruikbaar.)

4) Neem de verfemmer/floodfill op standje maximaal, en geef de hele foto een laag van de kleurzweem.

5) maak negatief. (de filterkleur verschijnt nu)

6) Ga naar het lagenpalet , en selecteer de laagmodus "color legacy"
(eh..., moeilijk engels woord :oops: )

7) Als je nu de dekking van de laag naar 50% schuift, dan is de plek die je met de colorpicker hebt gekozen neutraal grijs geworden. (Meestal iets te neutraal, ik doe meestal 40% dekking)

8 ) lagen samenvoegen

9) de kleurverzadiging weer iets verhogen als dat nodig is.

10) als er in de donkere partijen nog een beetje kleurzweem overblijft, dan kan je dat met "curves" voor de betreffende kleur nog bijregelen.
(onderin de lijn een klein deukje naar rechts)

Wat een gedoe hé. maar het werkt wel.
Ik heb met deze methode nog heel wat gescande foto's kunnen redden die ik op een andere manier maar niet goed kreeg.
Maar ook "zonnige" foto's uit de 300D knappen er enorm van op.

Ik heb het niet zelf uitgevonden hoor, dus brand me niet af, maar doe er je voordeel mee.

Marcel
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Dat moet ik beslist eens proberen, goeie raad lijkt me... Overigens, heb je per toeval geen twee foto's waarbij je het verschil kan laten zien?
Ben namelijk wel erg benieuwd want ik blijf ook sukkelen met hetzelfde probleem, het lijkt haast nooit goed te zijn.
http://www.jasperfotografeert.com
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Even een extreem voorbeeldje gezocht op internet. Een typische TL-buis groenzweem, donkere partijen, en uitgebeten wit. (de lampen)

Kleur gepikt uit de witte lijn langs het perron, en het scriptje losgelaten.
Het resultaat was meteen bijna goed, alleen in de donkere partijen de blauwcurve nog een beetje aangepast.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v54/v ... alance.jpg[/img]


het laatste beetje blauwe gloed uit het zwart
[img]http://img.photobucket.com/albums/v54/v ... /curve.jpg[/img]


Marcel
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
HenkK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2005 21:38
WoonplaatsCOLON Winsum (Gr)

Als je in RAW schiet is dit mbv Canon Photo Professional met de aanpassing van de witbalans heel goed en snel te corrigeren.
Veel sneller en simpeler met hetzelfde resultaat.
EOS 300D black, BG-E1, 18-55 EF-S, 75-300 III USM, EF 50 1.8 II, 550EX, 420EX, 4xBP-511
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ik heb de Canon software nog niet geïnstalleerd omdat ik eigenlijk nooit RAW schiet. Ik heb het gewoon niet nodig, en het scheelt een hoop verwerkingssnelheid.
Maar kan je op die manier de kleurbalans met schuifjes naar eigen smaak regelen? of kan je ook een kleurzweem instellen?

Ik zal die disc toch eens uit de doos trekken en het gaan proberen.
Maar het "tienstappenplan" wat ik beschrijf past ook in een scriptje, en is met een paar klikken klaar.

Zelfs mijn zwager produceerde een perfecte kleurbalans ondanks zijn dubbele handicap: Hij is kleurenblind en getrouwd met mijn zuster. :wink:
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Je kunt als je in raw werkt de witbalans achteraf instellen. En die is de oorzaak van bijna elke kleurzweem. Daarom speelt dit probleem niet echt in raw. Inderdaad met een simpele schuifregelaar die je voor je neus krijgt bij het openen van de foto is dit probleem te verhelpen als de foto in raw was gemaakt.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Dit is idd een hele goede methode. In Photoshop CS zit het "photo filter" die eigenlijk het`zelfde doet.
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Natuurlijk kan je in RAW achteraf de kleurbalans instellen, maar dat kan met JPEG en elk ander fotobestand ook. Alleen bij RAW doe je dat vóór de output. (bedoel je dat?)

Maar waarom zou ik nog steeds met schuifjes bezig zijn, terwijl er een computer voor m'n neus staat die binnen één seconde voor me uitrekent wat neutraal is?
En dan is neutraal ook echt neutraal, en niet een kwestie van smaak.
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Nee, je kunt niet met elk ander bestand de conversie maken die je maakt in raw. Er is al informatie verloren gegaan. Je kunt nog wel redden wat er te redden valt. En die computer kan niet voor jou berekenen wat precies neutraal is. Simpelweg omdat dat niet op die manier te meten is. daarvoor zou de camera van het opvallend licht de kleurwaarde moeten bepalen en dat doet hij niet. Dat is de reden waarom de automatiek zo ontzettend vaak de mist in gaat. Automatische witbalans zit er zo ontzettend vaak naast. En die pc rekent dat geen haar beter voor je uit totdat jij hem verteld wat de kleur van het licht was. (Bijv. daglicht of kunstlicht) Jij zult dus de omstandigheden moeten vertellen. En dat doe je het makkelijkst door te kijken naar het resultaat en daarop bij te regelen.
Wil je dat echt goed kunnen doen dan kan dat alleen maar met raw bestanden. Dan is het namelijk niet een zweem die je wegpoetst maar de kleurwaarde die je instelt en dat is een aardig groot verschil. Zeker als je achteraf naar de histogrammen gaat kijken is het verschil maar al te duidelijk.
Laatst gewijzigd door 1 op Klaas, in totaal 16 keer gewijzigd.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
HenkK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2005 21:38
WoonplaatsCOLON Winsum (Gr)

Wat Klaas zegt klopt precies, en voor mij DE reden om uitsluitend nog in RAW te schieten. Ik heb 100% controle over het eindresultaat en dat is dan ook perfect.
Het vereist wat ervaring EN een goed gecalibreerde monitor maar dan kun je met de bewerkingsprogramma's van Canon uitstekend uit de voeten.
EOS 300D black, BG-E1, 18-55 EF-S, 75-300 III USM, EF 50 1.8 II, 550EX, 420EX, 4xBP-511
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

De functie colorcast doet toch ook zoiets? Of denk ik dan weer te simpel?
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

JK schreefCOLONDe functie colorcast doet toch ook zoiets? Of denk ik dan weer te simpel?
waar zit die cast?
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

maced schreefCOLON
JK schreefCOLONDe functie colorcast doet toch ook zoiets? Of denk ik dan weer te simpel?
waar zit die cast?
Bij ps elements: enhance--> adjust color--> colorcast
Bij ps 7: was te simpel gedacht van mij zit er niet op...misschien bij cs wel, maar die heb ik (nog) niet...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar