Fruit en Groente

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik heb een serie gemaakt van wat stuks fruit en groente. Hierbij heb ik gebruikgemaakt van daglicht uit het raam direct links van een stoel met een A4-tje erop. Opmerkingen zijn van harte welkom.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100610[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100608[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100607[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100606[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100605[/img]

6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100603[/img]

7.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100602[/img]

8.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100601[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Palabra, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De tomaten glimmen zo dat we jou kunnen zien :lol: (zo lijkt het)
Mooie serie heel mooi gedaan.
Heb je ook nog (tegen) geflist of was dat niet nodig.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Leuk gedaan mooi van kleur en scherpte kan je zoiets ook doen met een bittergarnituur ben ik meer van :lol:

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Mooi geimproviseerd zo.. de eerste foto lijken zo metalen balletjes ofzo 8) Verder zie ik veel grijze vlekken (niet van de schaduw volgens mij, zoals bij foto 2 en 3, rechtsboven!)

Verder erg leuk!
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLONDe tomaten glimmen zo dat we jou kunnen zien :lol: (zo lijkt het)
Mooie serie heel mooi gedaan.
Heb je ook nog (tegen) geflist of was dat niet nodig.
Dankjewel. Ik denk dat je idd. mijn armen ziet spiegelen in de tomaten. Deze had in nl. zonder statief gemaakt. Ik heb niet tegengeflitst.
bacovuikie schreefCOLONLeuk gedaan mooi van kleur en scherpte kan je zoiets ook doen met een bittergarnituur ben ik meer van :lol:
Ook bedankt en dat met de 18-55 IS lens uit de hand :). toch maar geen bittergarnituur, dat geeft maar vetvlekken op het A4-tje. :)
Thavipa schreefCOLONMooi geimproviseerd zo.. de eerste foto lijken zo metalen balletjes ofzo 8) Verder zie ik veel grijze vlekken (niet van de schaduw volgens mij, zoals bij foto 2 en 3, rechtsboven!) Verder erg leuk!
Thanks voor de opbouwende kritiek, hoe zou ik die grijze vlekken kunnen voorkomen. Ik denk dat het door de zonnekap komt, misschien vingetting weghalen/oplichten? Als ik overbelicht in de Raw editor, dan kom ik er ook van af, maar dan krijg ik weer veel uitgebeten plekken.
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Bij foto 3 zie je rechts langs de korte kant het randje van het A4-tje. Dat kun je denk ik makkelijk wegclonen in PS of door nog iets te croppen. Verder mooie serie waarvan je op het eerste gezicht zou denken dat het in een lichttent is gedaan. Waarschijnlijk zouden die grijze gebieden in een lichttent er niet/minder zijn. Desondanks complimenten!
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Thavipa schreefCOLONMooi geimproviseerd zo.. de eerste foto lijken zo metalen balletjes ofzo 8) Verder zie ik veel grijze vlekken (niet van de schaduw volgens mij, zoals bij foto 2 en 3, rechtsboven!) Verder erg leuk!
palabra schreefCOLONThanks voor de opbouwende kritiek, hoe zou ik die grijze vlekken kunnen voorkomen. Ik denk dat het door de zonnekap komt, misschien vingetting weghalen/oplichten? Als ik overbelicht in de Raw editor, dan kom ik er ook van af, maar dan krijg ik weer veel uitgebeten plekken.
Niet gelijk zo hatelijk doen. Was mijn fout omdat er niet bij te zetten, maar hier alsnog mijn 'opbouwende kritiek'.

Je zei dat je met 1 a4tje hebt gewerkt. Misschien een idee om een wat groter vel wit papier te gebruiken als die op een stoel passen. Stond er naast of vlak bij de stoel ook objecten? Want die kunnen ook een soort van slagschaduw afgeven.

Als ik het goed zie bij foto 5 zijn de grijze gebieden het gebied waar het a4tje gaat buigen naar boven. Heb ik dat goed?

Je zou eventueel nog een klein spotje er naast kunnen zetten om de grijze gebieden wat op te lichten.

Zijn maar wat ideeën, heb zelf ook nog neit zo vaak met lightstudio gewerkt. En ik vind je eindproducten erg mooi.... :wink:

Vergeef je me? :lol:
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Hoi THavipa,
Het was helemaal niet hatelijk bedoelt van mij. Ik bedoelde gewoon dat ik je wilde bedanken omdat je de moeite had genomen een opbouwend bedoelde kritische opmerking bij mijn foto's te schrijven.

Ook bedankt voor je uitgebreide toevoeging. Daar kan ik wat mee. Op dit moment helaas geen groter papier in huis dan A4. Ik denk dat je gelijk hebt dat het door doorbuigende hoeken komt. Ik denk dat ik kan proberen het doorbuigen te voorkomen door het A4-tje vast te zetten met een plakbandje. Een extra spotje durf ik niet goed aan omdat ik dan een hele andere kleur licht ga toevoegen.
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

mcr77 schreefCOLONBij foto 3 zie je rechts langs de korte kant het randje van het A4-tje. Dat kun je denk ik makkelijk wegclonen in PS of door nog iets te croppen. Verder mooie serie waarvan je op het eerste gezicht zou denken dat het in een lichttent is gedaan. Waarschijnlijk zouden die grijze gebieden in een lichttent er niet/minder zijn. Desondanks complimenten!
Dankjewel voor de complimenten. Dat randje op foto 3 zag ik zelf helaas pas nadat ik de foto op het forum gezet had :( . Moet er inderdaad af!
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Palabra schreefCOLONHoi THavipa,
Het was helemaal niet hatelijk bedoelt van mij. Ik bedoelde gewoon dat ik je wilde bedanken omdat je de moeite had genomen een opbouwend bedoelde kritische opmerking bij mijn foto's te schrijven.

Ook bedankt voor je uitgebreide toevoeging. Daar kan ik wat mee. Op dit moment helaas geen groter papier in huis dan A4. Ik denk dat je gelijk hebt dat het door doorbuigende hoeken komt. Ik denk dat ik kan proberen het doorbuigen te voorkomen door het A4-tje vast te zetten met een plakbandje. Een extra spotje durf ik niet goed aan omdat ik dan een hele andere kleur licht ga toevoegen.
Waarschijnlijk was jij een vraagteken vergeten te zetten achter je zin.. en daardoor kwam het bij mij beetje sarcastisch over. Verkeerd begrepen dus.. :lol:

Maar desalnietteplus heb jij er weer wat tips bij.. :wink:
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Serie ziet er goed uit. Toch heb ik wel een paar opmerkingen:

Ik heb het idee dat je voorkeur qua compo uitgaat naar links. Je zou ook eens iets anders kunnen proberen. Bijvoorbeeld zou je eens kunnen proberen om een close-up van de groete/ het fruit te maken. Je zou kunnen zoeken naar specifieke vormen; kenmerkend voor het onderwerp. Als je een foto maak van een tomaat; recht boven de steel ziet dat er waarschijnlijk heel aardig uit, het is op zn minst variatie.

Ik vind de plekjes op de sinaasappel niet passen in deze serie. Je had wellicht even een andere uit kunnen zoeken. Op nummertje 8 heb ik volgens zelfs een vingerafdruk gespot :twisted:

De scherpte op foto 7 licht me een paar cm te ver naar achter. Die had ik dan ook niet geplaatst. Komt nogal dubbel over icm 8.

Foto nummer 6 vind ik de mooiste, deze kleur combineert fijn met de achtergrond. De foto heeft mi ook een beter compo doordat er nog een 2e ui is die de rechterkant van de foto wat opvult.

Oef... dat waren een beetje veel opmerkingen, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Wardie
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Wardie schreefCOLONSerie ziet er goed uit. Toch heb ik wel een paar opmerkingen:

Ik heb het idee dat je voorkeur qua compo uitgaat naar links. Je zou ook eens iets anders kunnen proberen. Bijvoorbeeld zou je eens kunnen proberen om een close-up van de groete/ het fruit te maken. Je zou kunnen zoeken naar specifieke vormen; kenmerkend voor het onderwerp. Als je een foto maak van een tomaat; recht boven de steel ziet dat er waarschijnlijk heel aardig uit, het is op zn minst variatie.

Ik vind de plekjes op de sinaasappel niet passen in deze serie. Je had wellicht even een andere uit kunnen zoeken. Op nummertje 8 heb ik volgens zelfs een vingerafdruk gespot :twisted:

De scherpte op foto 7 licht me een paar cm te ver naar achter. Die had ik dan ook niet geplaatst. Komt nogal dubbel over icm 8.

Foto nummer 6 vind ik de mooiste, deze kleur combineert fijn met de achtergrond. De foto heeft mi ook een beter compo doordat er nog een 2e ui is die de rechterkant van de foto wat opvult.

Oef... dat waren een beetje veel opmerkingen, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr. Wardie
Hoi Wardie,
Bedankt voor je uitgebreide commentaar. De compositie op links komt doordat ik het licht van rechts (EDIT: ik had het van links) had en ik wilde de schaduw er ook helemaal op hebben. Maar het zou idd leuker zijn om daar wat in te varieren.

Waar zie je die vingerafdruk? Ik kan hem niet vinden (brilletje nodig :D )

Je idee om close-ups te maken, vind ik een goed idee. Helaas het ik daar nog niet de perfecte lens voor. Bovenaan mijn verlanglijst staat de Canon 100mm macro. Maar ik kan het natuurlijk ook gaan proberen met mijn 55-250mm.

Deze week komt er de lichttent binnen die ik heb besteld, en dan ga ik weer verder proberen.
Laatst gewijzigd door 1 op Palabra, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Ik heb iets verscherpt op de plaats waar ik dacht dat de vingerafdruk zat. Ik wil je verder niet op over doorgaan, anders voel ik me zo mierenneukerig. Het was maar een opmerking, misschien is het zo...
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=101339[/img]
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Wardie, bedankt voor het aangeven. Je hebt hele scherpe ogen, complimenten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar