Nachtfoto's Australie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

Ik heb de afgelopen maand in Australië mogen doorbrengen en er daar natuurlijk weer lustig op los gefotografeerd. Met nachtfotografie heb ik amper ervaring, dus ik ben lekker aan het experimenteren geslagen met belichtingstijd, iso, diafragma en hier zijn een aantal plaatjes waarover ik zelf best tevreden ben. Maar natuurlijk kunnen er vast nog veel dingen beter, dus als iemand opbouwende kritiek heeft dan is dat van harte welkom.

Vraagje van mijn kant aan de kenners: bijvoorbeeld in foto 4 krijg ik de ruis in de lucht niet echt weg. Hoe kun je dat het beste doen, eerst de ruis verwijderen, dan weer verscherpen? Want als ik eerst verscherp wordt de ruis zo erg dat het nadien niet meer weg te poetsen is.

1. Sydney Harbour Bridge
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100542[/img]

2. Sydney Opera
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100543[/img]

3. Zonsondergang Kata Tjuta
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100544[/img]

4. Boompje
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100545[/img]

5. Zonsopkomst Uluru
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100546[/img]

6. Kampvuur
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100547[/img]

7. Slapen onder de sterren
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100549[/img]

8. Zonsondergang op het strand bij Adelaide
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100550[/img]

9. Sydney Skyline
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100551[/img]
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Bartho schreefCOLON Vraagje van mijn kant aan de kenners: bijvoorbeeld in foto 4 krijg ik de ruis in de lucht niet echt weg. Hoe kun je dat het beste doen, eerst de ruis verwijderen, dan weer verscherpen? Want als ik eerst verscherp wordt de ruis zo erg dat het nadien niet meer weg te poetsen is.
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord! Eerst ruis verwijderen, dan verscherpen ;-) Erg mooie foto's trouwens. Mijn favorieten zijn 2 en 3.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

fversteegen schreefCOLON Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord! Eerst ruis verwijderen, dan verscherpen ;-)
Dat is dus ook hoe ik het nu gedaan heb, maar ik krijg het niet beter dan dit. Als ik teveel ruis probeer weg te werken krijg ik hem daarna niet meer scherp... Misschien is dit wel het hoogst haalbare.

Of even terug gaan met een steviger statief, de iso lager zetten, toch wat langer belichten... Ik ga even een nieuw ticket bestellen :D
Gebruikers-avatar
loos1970
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2005 19:18
WoonplaatsCOLON Almere

Voor experimenten zien de foto's er erg goed uit. Mijn favorieten zijn 2 en 8. Misschien dat foto's 1 en 2 ietsje rechter gezet zouden kunnen worden.

Ruis is wel te zien, maar echt storen doe ik me in ieder geval niet aan.

Mooi hoor......

gr marcel
There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Mooie serie!
Foto 1: idd een klein beetje scheef, hij helt iets naar links.
Foto 2: idem.
Foto 3: mooie kleuen en fraai hoe de zon over de rand van de berg lekt. Flare misschien even weg shoppen?
Foto 4: idd jammer van de ruis verder kleuren en compo wel goed geslaagd. Misschien eerst een selectie maken van alleen de lucht en dan de ruis verwijderen.
Foto 5: Leuke panorama
Foto 6: Mooie compo en heel sfeervol
Foto 7: Appart effect, lijkt een beetje bewogen aan de zijkanten.
Foto's 8 en 9: ook mooi maar weer jammer van de ruis in de lucht.
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

Palabra schreefCOLON Foto 7: Appart effect, lijkt een beetje bewogen aan de zijkanten.
De struiken zijn inderdaad bewogen, maar dat was onmogelijk te voorkomen. Kraakheldere nacht, kampvuurtje wat bijna uit is maar nog net genoeg licht oplevert om de struikjes en slaapzakken te belichten, zacht windje en kijken naar de sterrenhemel. Maar ja, fototechnisch natuurlijk een lichte ramp (of moet ik het een uitdaging noemen??)... Deze foto is genomen met een iso1600 en een belichtingstijd van ca 2,5 minuut. Kortom, de dames die daar liggen moesten 2,5 minuut hun kwek dichthouden en doodstil blijven liggen... een flinke opgave :-) Er waren dan ook een aantal pogingen voor nodig om dit eruit te krijgen. De struikjes wilden door de het zachtje briesje helaas niet stil blijven staan en zijn dus inderdaad bewogen. Niks aan te doen...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ruis? Who cares? Dit zijn gewoon mooie beelden van de stad waar ik aan het eind van het jaar een paar maanden zal wonen. Lekkere beelden, niets op aan te merken. Niets? Nou, bijna niets dan ;).

Foto #1 zou ik toch even een beetje rechter zetten - hoewel het seizoen erg nat was is Sydney toch wel erg zuinig op water en nu stroomt het er uit.

Foto #2: Opera house, jammer van die kraan rechts maar een mooi beeld. Al het ik ook hier het idee dat de boel een beetje naar links overhelt.

Foto #4: minder verscherpen! Langs de takken van de boom zie je nu van die typische verscherpingsrandjes, da's nergens voor nodig De ruis, ach... ik vind het niet storend.

Foto #7 vind ik persoonlijk de minste. Het lijkt wel alsof we naar een negatief zitten te kijken, hij kijkt niet lekker weg.

En dan die laatste: gewoon heel groot afdrukken en aan de muur hangen. Met ruis en al, dat voegt in dit geval alleen maar wat toe. Mooi hoor!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

jeveos schreefCOLON Foto #1 zou ik toch even een beetje rechter zetten - hoewel het seizoen erg nat was is Sydney toch wel erg zuinig op water en nu stroomt het er uit.
Grappig, foto 1 staat in principe gewoon recht volgens mij, maar de kade waar je tegen aan kijkt loopt scheef het beeld in. Hierdoor lijkt ie scheef te staan. Het was mij dus nog niet echt opgevallen, maar nu ik er wat vaker naar kijk irriteert het inderdaad wel een beetje... Daar ga ik vanavond nog eens even naar kijken. Die van de opera is inderdaad wat scheef, ga ik oplossen...

Allen dank voor de overige reacties!

Jeveos, je reactie bij foto 7 is grappig; sommige mensen die de foto zien vinden hem helemaal geweldig, maar ik heb het idee dat daar een hoge "sentiments-factor" bij zit. Anderen hebben hetzelfde als jij, de vraag van "wat zie ik nu eigenlijk?" Ik weet zelf nog niet helemaal wat ik met die foto moet, dat is ook lastig omdat ik natuurlijk ook last heb van het gevoel wat ik bij die avond/situatie heb. De mooiste foto's zijn niet persé de foto's met de mooiste herinneringen...
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik vind foto #7 - slapen onder de sterrenhemel
erg mooi en appart. Kun je de Exif-gegevens bij
de foto's vermelden. (Kan ik het ook eens uitproberen :wink: )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

Heb ze hier even niet bij de hand, maar uit mijn hoofdje (ik zal er niet ver naast zitten)

ISO: 1600
Standje: Manual
Belichtingstijd: Bulb, remote eraan en 2 minuut 20 open zetten (ongeveer)
Manual focus (hij kan echt niet zelf scherpstellen met zo weinig licht)
Focal length: uhm, gewoon een kitlens, helemaal uitgezoomd, dus 17 mm met cropfactor, dus 28mm effectief
Diafragma, helemaal open, dus dat zal zo'n 5,x zijn geweest ofzo.

Natuurlijk zou je eigenlijk liever de iso naar beneden draaien, maar dan werd de belichtingstijd wel heel erg lang.
Bowral
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 10:47
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Mijn fotografisch inzicht is nog niet zo ver ontwikkeld dat ik de foto's 'professioneel' kan beoordelen. Maar wat al wel ontwikkeld is, is mijn esthetische blik. Met name 1 en 9 vind ik ronduit prachtig, ruis of geen ruis!

Ik kan hier ontzettend van genieten!

Paul
Canon 40D, Tamron 17-50 F2.8 XR, Canon 70-200 F4 IS USM, Canon Extender EF 1.4x
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

mooie foto's ruis is niet altijd storend.
jammer dat je zoiets gaat testen zo ver van huis, als je eerst hier een testje gemaakt had had je aan de hand van de tips nu misschien een ruis vrije serie gehad.
ik neem aan dat je de foto's wel met statief hebt gemaakt, zo niet dan begrijp ik ISO 1600.
maar met statief had je gewoon ISO 100 aan kunnen houden, de sluiter tijd maakt dan toch niet uit.
mijn favoriet is foto 1, de minste vindt ik foto 7, heel vreemd belicht.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

Nou, het was natuurlijk niet zo dat ik dacht:"goh, laat ik eens nachtfoto's maken, ik vlieg even naar Australië" :D

En, eerllijk is eerlijk, ik had ook wel eerder wat nachtfoto's gemaakt dus had wel wat sjoege van de instellingen. Foto 1 en 2 zijn met ISO 100 en statief gemaakt, maar als ik rondreis heb ik niet altijd zin om een statief van 2 kg mee te sjouwen. Daarom zijn een aantal andere foto's zonder statief gemaakt. Misschien is het hier een beetje vloeken in de kerk, maar als ik reis is het fotograferen een (toch wel belangrijke) bijzaak... Ik leg de camera ook wel eens bewust opzij, om eens van het moment te genieten en niet over instellingen na te denken of door een zoeker te kijken :-)

bij de laatste foto (sydney skyline) was het niet mogelijk een statief te gebruiken, aangezien ik hiervoor al op een muurtje, half op een hek, in een dubbele spagaat op de dakgoot moest gaan hangen, zodat de waslijn op het dak van de buren er niet op kwam te staan :-)

Bij de foto's met mensen erop (ja, daar hoort ook foto 7 bij) moest ik wel naar iso 1600 ivm beweging. Ja, ook bij foto 7, maar "the making of" daarvan heb ik hiervoor al een keer beschreven.

Ik ben het dus niet helemaal met je eens dat je met een statief altijd ISO 100 kunt aanhouden. Soms wil je niet dat de sterren strepen worden, of beweegt er her en der in beeld toch nog het één en ander. Met een goed statief had ik hoogstens foto 4 nog wat kunnen verbeteren, denk ik.

Foto 1 en 2 zijn wat dat betreft redelijk eenvoudig, behoorlijk wat licht en stilstaande gebouwen/brug. Dan kun je inderdaad de iso laag houden en alles kiezen qua diafragma.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Mooie serie van een mooi land al zal ik er wel nooit komen met m,n vliegangst :oops:
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

bacovuikie schreefCOLON...ik er wel nooit komen met m,n vliegangst :oops:
Ga je toch met de boot?? :lol:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

En dan kun je tot Maleisië gewoon met de auto als je dat prettiger vindt :D
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ga je toch met de boot??

En dan kun je tot Maleisië gewoon met de auto als je dat prettiger vindt


Ik ben ff op m,n tomtom aan het kijken hoe ik het beste in Maleisië kom :lol:
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

Vanaf Venlo gewoon de bordjes Kuala Lumpur volgen...
Gebruikers-avatar
Davidvisser
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 05:37
WoonplaatsCOLON Melbourne
CONTACTCOLON

Gave foto's! Ik ga volgende week naar Sydney. Uluru zal nog wel even duren. Jammer dat je geen Melbourne foto's hebt :P

Edit

Ah, ik had niet door dat het toppic al 10 maanden oud is hehe..
[url=http://www.flickr.com/photos/david-visser][b]Flickr[/b][/url]. Canon 450D, Sigma 17-70mm Macro, 50mm f1.8, Sigma 70-300mm APO DG Macro, Gorillapod en normaal statief, Speedlite 420EX
Bartho
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2005 13:52
WoonplaatsCOLON Rhenen

He, nog een reactie!! Dank je... Heb wel Melbourne foto's, maar niet bij nacht. En ik vond Sydney véle malen leuker dan Melbourne.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar