would you hire me? [update :(]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik wil een stapje verder met het voetbal (en geleidelijk aan ook andere sport)

Fotografeer nu met enige regelmaat van alles voor twee lokale krantjes en 1 van die dingen is ook voetbal. Met mijn voetbalfoto's wil ik van een lokaal krantje naar een grotere krant. Maar de vraag is of ik het niveau aankan. Ben daar wel voor 80% zeker over en wil de stap dus eens wagen.

Ik wil acht foto's insturen uit vier wedstrijden. Ik heb gekozen voor twee wedstrijden van de amateurs en twee van RKC. Dit zijn er dus twee overdag en twee in de avond. Wisselend niveau en wisselende omstandigheden.

Een aantal zullen jullie misschien al gezien hebben, een aantal zeker niet.
Wat vraag ik nu aan jullie? Als je deze foto's ziet, over vier wedstrijden genomen, denken jullie dan dat ik potentieel heb om daar mee naar een fatsoenlijke krant te stappen.
Zijn er eventueel nog verbeterpuntjes?
Vergelijk het eens met wat er vandaag bij jou in de krant stond.

Genoeg, nu de foto's

#1 Desk - Deurne
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3 RKC - GA Eagles
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5 RWB - Haarsteeg
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7 RKC - geen idee
Afbeelding

#8
Afbeelding

Hebben jullie nog tips over het aanleveren.
Ik wil ze afdrukken op een semi-matte, A4-formaat en dan de foto op 13x18
Laatst gewijzigd door 2 op fotojeroen, in totaal 7 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jeroen,

Uitgaande van wat ik tot nu toe van jou voorbij heb zien komen, mag je van die 80 % wat mij betreft gerust 95 à 100% maken. Je bent er volgens mij helemaal klaar voor.

Euh, afdrukken? Leveren we niet alles digitaal aan tegenwoordig? Maar daarover kan ik je niet adviseren. Ik weet niet wat de fotoredactie voor eisen stelt.

P.S. Een voorbijstaander is een vooraanstaand persoon die maar niet stil kan blijven staan tot het voorbij is :wink:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
Helmpie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mooie platen hoor Jeroen. Ik denk dat het best mogelijk is voor jou om een stapje hoger te gaan. Het is en blijft echter, naast het hebben van een snelle camera, ook noodzakelijk om een beetje geluk te hebben bij het scoren van het juiste foto moment. Als je veel langs de lijn fotografeert zal je vast en zeker de juiste foto's voor een krant kunnen gaan maken.

Je moet wel een beetje van voetbal houden trouwens.

Groeten,

Henno
Henno

www.immagini-reali.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Zoals al eerder gezegd mankeert er niets aan de kwaliteit van de foto's.
Bij twee foto's wil ik wel een opmerking maken.
En dat is bij 1 vind ik hem wat te krap aan de bovenkant en bij twee aan beide zijkanten.
Ik weet niet of deze foto's al iets zijn gecropt, anders zou ik dat wat bijsturen.

Succes met je "orderportefeuille".

Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Hey Jeroen,

Je bent er duidelijk klaar voor lijkt mij en ik zou zeker eens wat kranten benaderen. Je kan het in ieder geval proberen en zal het misschien in het begin vooral leuren zijn maar daar hadden we het zaterdag nog over, het is vaak een kwestie van gunnen en niet zitten altijd de juiste personen op de goede plek.

Ik zou je aanraden om de foto's op a3 te printen en dan de foto zelf rond de 20 x 30, of plak ze op mooi karton. Ik ben van mening dat je als het lukt het beste fysiek langs kunt gaan bij eventuele opdrachtgevers zodat je misschien mondeling wat toe kan lichten en zorg eventueel voor meer beelden in een map of toegang tot die online (je website).

Had ik nog wel een vraag, heb je veel aan deze beelden gecropt omdat je oom vaak met je 200mm schiet, ik vind zelf dat dit vaak te krap is, of zet je de 100-400 ook wel eens in?

Groeten Jan

Laat maar weten hoe de zaken lopen..........
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONMet mijn voetbalfoto's wil ik van een lokaal krantje naar een grotere krant. Maar de vraag is of ik het niveau aankan. Ben daar wel voor 80% zeker over en wil de stap dus eens wagen.
Ik denk dat je je stevig vergist in de gronden waarop tegenwoordig geselecteerd wordt. Kwaliteit van het fotowerk heeft er nog maar heel weinig mee te maken - en dat zit echt wel snor. Wel heeft het te maken met prijs en met delivery: als jij komt met acceptabel materiaal van het moment van de wedstrijd is dat ruim voldoende.
Hebben jullie nog tips over het aanleveren.
Ik wil ze afdrukken op een semi-matte, A4-formaat en dan de foto op 13x18
13x18 op A4 lijkt me prima, misschien een klein tikkie groter (ca 13x20 doe ik altijd). Ik heb het meeste succes met eenvoudige, no-nonsense portfolio's die je achter kunt laten bij de redactie. Een groter portfolio is leuk, maar laat je niet makkelijk ergens achter (prijzig!). Zorg er voor dat je er een visitekaartje bij in steekt.

Houdt het eenvoudig, ga niet met allerlei "leuke" titels of fontjes stoeien, houdt informatie zakelijk en to the point. Mijn portfolios gebruiken ongeveer dit (let even niet op 't fotootje, het gaat om het idee):
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=100479[/img]

Een portfolio van 10 tot 15 foto's is ruim zat. Vraag van te voren even na wie je moet hebben en hoe aan te leveren. Soms is papier prima, andere redacteurs willen graag een CD of zelfs on-line. Je kunt ook alle drie mogelijkheden aanbieden.
Laatst gewijzigd door 1 op jeveos, in totaal 3 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reacties

@Leovee
Afdrukken of digitaal, ik weet niet wat ze willen. Het liefst doe ik afdrukken zodat ik ook weet wat zij zien. Slechte schermen doen veel afbreuk.
ps. Ben je al lid van die Hyves?

@Helmpie
Dat geluk valt wel mee, beetje oefenen en je kunt dan redelijk anticiperen op wie wat gaat doen. Je moet natuurlijk wel de mazzel hebben dat de actie niet constant aan de andere kant is. Maar dan moet je verhuizen.
En van voetbal houd ik niet zo, maar maak wel erg graag voetbalfoto's

@C@sp@r
Kadering is bewust, er is wel wat meer ruimte, maar ik wilde ook een foto waar ze nog maar net oppassen. Jij zoekt waarschijnlijk wat meer ruimte zoals op #3

@Jandb

Overdag werk ik vaak met de 100-400. Soms schiet ik de tweede helft dan met de 200mm prime.

Bij de avondwedstrijden is de 100-400 niet lichtsterk genoeg. Ook niet als er goede verlichting is.

Ik zet mijn zinnen op 1 krant. Die verschijnt hier in de regio en ik wil ook echt in deze regio blijven (amatuers) of bij RKC (en dan ook de uitwedstrijden)
Ga ze eerst bellen om te kijken hoe ze het werk willen hebben.
Even overleggen.
Heb wel wat connecties, dus die moet ik ook nog even uithoren wie ik allemaal exact moet hebben en hoe en wanneer ik daar het beste contact mee op kan nemen

@Jeveos
Ik ga zeker niet met allerlei titels werken. Foto's laten zien en verders niks. Gewoon aantonen dat ik het kan en dat ik het wil.
Prijs? Geen idee. Daar wil ik met nog wat fotografen over praten die aanleveren.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik wil je zowiezo van het compliment voorzien dat deze foto's fotografisch gezien zelfs beter zijn dan die in de krant. Ik denk dat je alleen met een ander gevoel achter je body moet kruipen tijdens zo'n voetbalwedstrijd. Je wilt dan immers voor een krant fotograferen dus is de nieuwswaarde ervan van belang. Je moet er naast dat je gaat voor de mooiste plaat, ook gaan zitten met het idee van: met RKC gaat het slecht, de coach staat onder druk, de emotie achter de wedstrijd moet dus centraal staan (bij wijze van voorbeeld).

Ik denk dat je het zeker aankan (met wat ik voorbij zie komen dan) en wens je veel succes!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De reden dat ik er vaak nog wel ongeveer een tijds-aanduiding bij zet is dat er nog wel eens het idee "een fotograaf is net zo goed als zijn laatste foto" heerst. Laat daarnaast wat gevarieerd werk zien. Da's alles.

Succes, je verdient het! Enne... don't be turned off after just one "no" - de aanhouder wint.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jeroen,
Nu wel (voorbijstaander) :wink:

En succes met het krantenavontuur! Printen sluit inderdaad het risico van slechte schermen uit.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Van mijn zwager (www.haanfoto.nl) zegt dat voor de krant de technische kwaliteit niet best hoeft te zijn. Ze kunnen bij wijze van spreken zo uit de camphone komen. De drukkwaliteit zuigt, namelijk. Als hij sprekend beeld heeft stuurt hij dat digitaal naar de beeldredactie, als ze plaatsen krijgt hij betaald.

Voor tijdschriften (Autoweek, Autovisie, GTO, dat soort werk) werkt hij eigenlijk alleen in opdracht. De redactie moet je dan wel kennen, natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Hoi Jeroen,

Ik denk zeker dat je dit niveau aankunt. Ik heb een hoop foto's van je langs zien komen en die zijn soms nog beter als wat er hier in de krant staat.
Wat dat betreft heb ik het volste vertrouwen in je.
Misschien is het wel wennen dat je nu evt. in opdracht moet gaan werken, al weet ik niet in hoeverre dat voor jou gaat gelden natuurlijk.
Veel succes :D
Groetjes,

Mariska
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Ariescanner
Het andere gevoel bij het fotograferen zal neit zo'n rol spelen.
Zit daar nu al met de instelling dat ik foto's moet maken voor een opdrachtgever. Anders heb ik daar ook niks te zoeken :lol:

@Jeveos
Net zo goed als de laatste foto? Klopt. Ik doe dit nu een maandje of 5 redelijk intensief (wedstrijd of 12/15 gehad nu)
Het duurde een maandje voordat ik eht spelletje fotografisch doorhad.
Maar vind wel dat je op een gegeven moment niet teveel groei moet tonen over de hele serie. Je zal een gemiddelde op een bepaald niveau moeten hebben. Anders blijf je teren op lucky-shots
Natuurlijk komt er geluk bij kijken, voorbeeld de laatste foto, dat moet maar voor je neus gevierd worden.

@leovee
En langsgaan met je prints levert een contactmoment op. Kan ik een indruk maken met een afdruk :wink:

@Fistkikker
Technische kwaliteit is inderdaad niet het belangrijkste. Foto nummer 3 is afgedrukt in een krant, maar er was geen regen op te zien.
Magazines zijn nu niet de target, daar kleven voor mij persoonlijk wat andere nadelen aan

@Kolkie
In opdracht werken doen we bij voetbal eigenlijk altijd. Maar wil er gewoon een grotere opdrachtgever bij hebben voor het voetbal.

Deze acht laat ik afdrukken en we gaan er de boer mee op.
Ik houd jullie op de hoogte
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONMaar vind wel dat je op een gegeven moment niet teveel groei moet tonen over de hele serie. Je zal een gemiddelde op een bepaald niveau moeten hebben.
Niet te veel groei laten zien maar vooral foto's van de laatste tijd, daarom dat ik er een datum bij zet. Laat zien dat je op verschillende dagen, onder verschillende omstandigheden het kunstje beheerst, maar ook dat het (gezien de relatief korte tijdspanne) geen lucky shots zijn - dat is de bedoeling. Dus, bijvoorbeeld een doorsnee van de laatste een a twee maanden.
En langsgaan met je prints levert een contactmoment op. Kan ik een indruk maken met een afdruk :wink:
Alleen zijn er maar heel weinig momenten dat iedereen die in de beslissingsstructuur meedraait aanwezig is. Ergo, je moet ook kunnen overtuigen alleen op basis van materiaal. Materiaal dat je achterlaat na zo'n contactmoment is de beste referentie (ook omdat men achteraf nog wel eens wat terug wil zien!).
Deze acht laat ik afdrukken en we gaan er de boer mee op.
Ik houd jullie op de hoogte
Succes! Afbeelding
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Jeroen,

Goed dat dat je (op)stap eindelijk gaat maken. Je kent het wereldje inmiddels wel, het kwestie van gunnen en talent komt vaak niet op de eerste plaats. Anders had je er allang gezeten. :lol:
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb een grote bewondering voor Dennis Beek.

Kijk zijn portfolio maar eens na op voetbalfoto's. Heb ook wel eens met hem gepraat zo van "en welke foto zien we morgen in het DvhN" en dan was het: "De rode kaart" of: de gestopte penalty etc.

Belangrijk is dus dat je een bepalend beeld van de wedstrijd weet te vangen.

Hier klikken voor de site

Ook opmerkingen in zijn portfolio als "Deze foto kan ook in portrait gesneden worden" (de uitgedeelde rode kaart aan Meerdink) kun je wel wat mee misschien.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Hé Jeroen,

Ik heb je een beetje gevolgd qua voetbalfoto's. Ik ben van mening dat je er zeker klaar voor bent. Als je nog een maatje zoekt :wink: (en dan niet om je spullen te dragen :lol: )

Nee, ff serieus. Je foto's hier op het forum bij stuk voor stuk goeie platen. Ik zie ook wel eens foto's ergens staan waarvan ik zelfs denk dat ik het beter kan. Het is en blijft een kwestie van op het juiste moment op het knopje drukken. Daar ben jij erg goed in :wink: (dit is niet negatief bedoelt hoor! Ik weet zelf hoe moeilijk het is)

Succes en we horen van je.

gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De afdrukken zijn inmiddels binnen en ik heb gisterenavond nog 3 kwartier met een beroeps-fotograaf gesproken.

Ik weet nu wie ik bij de krant moet hebben. Ook wel makkelijk.
Straks even goed naar de foto's kijken en dan bellen.

Kan twee kanten op.
1) Nee, niet nodig
2) stuur maar op/kom maar langs
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

En wat is het antwoord? of heb je nog niet gebeld?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb twee keer gebeld. Eerste keer was de persoon in kwestie nog met lucnh. Twee uurtjes later was hij niet binnen. Daarna geen tijd meer gehad.
Morgen weer proberen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar