Perry,
Nummer 6 vindt ik het mooist.
Ik ga met de anderen mee qua commentaar, maar al doende leert men
en motorcross is vaak moeilijk fotograferen. Niet vanwege de snelheid,
maar vanwege het feit dat op de meeste circuits enorme (licht/donker)
contrast verschillen zijn. Ook het volgen van de rijder is moeilijk bij de
motorcross, omdat bijna geen één rijder een constant patroon van rijden
heeft. De ene keer springen springen ze recht over de heuvel, de andere
keer rechts, de andere keer links enz. Er zit dus geen constant patroon
in, zoals wel bij motorrace het geval is.
AlexanderNL,
Flitser is niet persé noodzakelijk, en zou ik voor beginnelingen op dit vlak
ook niet gelijk aanraden. Zelf heb ik hem er ook altijd op mijn 580 EX,
maar gebruik hem zelden, alleen als invulflits.
Meestal overbelicht ik dan 1/3 tot 2/3 stop en soms tot 1 volle (3/3) stop.
Een rijder komt er op deze manier ook nog mooi uit. Vooral als je zorgt,
dat je de achtergrond wat vervaagd. Dus fotograferen met open diafrag-
ma. Mocht ik merken dat de sluitertijden tekort (indicatie interne lichtme-
ter) worden, dan schroef ik gerust de ISO-waarde op. Doorgaans zit ik bij
motorcross aan ISO-waardes van 400 en 800, maar scroef hem ook ge-
rust op naar 1600 ISO mocht dat nodig zijn. Ruis zit ik niet zo mee, maar
wel binnen de perken.
Vandaar, dat ik bij een beginner ook niet gelijk een externe flitser aan-
raad. Wat het te donker betreft van de foto's: Hij had geen flitser MOETEN
gebruiken, maar het was een mogelijkheid geweest. Een beginner zal in
't begin veel teveel zitten te prutsen met instellingen van een externe flit-
ser, want zou Perry gelijk met die externe flitser aan de gang gaan, dan
heb je kans dat ie de gehele foto ruïneerd, inplaats van perfect schiet. Dit,
omdat PERFECT flitsen nog een werkelijke kunst is, waar heel veel zich op
verkijken. Een foute flits is gelijk op de foto te zien! Als je goed flits, moet
je dat bijna niet tot niet op de foto kunnen zien. Wat ik vaak zie, is dat de
rijder door een foute flits helemaal flets geflitst is of dat de rijder zich in
een hele licht tunnel begeeft van raar licht. De kunst van het inflitsen is:
Zo soft mogelijk inflitsen, maar zo krachtig als nodig als je een flits ge-
bruikt. Ik gebruik gewoon de TTL-II stand. Maar zoals gezegd: Ik gebruik
de flitser bijna niet...
Perry, wil je toch wat met een externe flitser gaan doen, dan veel oefe-
nen.
En voor de eerste keer vind ik je foto's helemaal niet slecht, hoor!
groetjes Benny