Welke Manfrotto?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY

Welk Manfrotto statief?

Manfrotto 055XDB
10
36%
Manfrotto 055XPROB
17
61%
Manfrotto 055XWNB
1
4%
 
Aantal stemmenCOLON 28
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar een statief voor af en toe gebruik. Ik wil me gaan verdiepen in macro fotografie.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en de 388 resultaten (niet alle functioneel) bekeken. Hierdoor wordt ik alleen maar meer aan het twijfelen bebracht.

Nu twijfel ik tussen:
-Manfrotto 055XDB
-Manfrotto 055XPROB
-Manfrotto 055XWNB

Ze lijken mij allemaal hetzelfde, buiten dat de 055XPROB kantelen kan. [offtopic]natuurlijk kunnen alle statieven kantelen[/offtopic]
Alleen de 055XDB kan niet laag bij de grond. Kan een nadeel zijn bij macro. Zeker als je onderwerp bijna op de grond zit/ligt.

Zijn er nog meer verschillen tussen deze. Oké, er zit 200 gram gewicht verschil in. Maar verder....
Ik heb al een aantal verschillen aangegeven, maar ik ben er nog niet uit.

De reden van de vraag is dat ik er naar neig om de set 055XDB + 804RC2 aan te schaffen. Kan deze mijn combi dragen? Een 40D + grip + 70-200 2.8 (NON IS) Als ik de gewicht van de camera en objectief bijelkaar op tel, moet het geen probleem zijn. Maar ik lees vanalles over kantelen etc. Heeft natuurlijk ook met de kop te maken. Ik wil wel een drie-weg-kop. Ik ben bang met een balhoofd, dat de combi dingen gaat doen die ik niet wil :evil:

Ik zit nu ff vast, kunnen jullie me helpen?

Gr. Emiel

Oja, ook niet onbelangrijk. Het geheel mag ongeveer €160,- gaan kosten.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met de combi die jij erop wilt hebben zou ik de middenkolom niet hoeven te kantelen (ik neem aan dat de middenkolom kantelt). Dat zou mij te instabiel zijn. Verder denk ik dat een 3wegkop in jou budget ook wel wat veiliger is. Een balhoofd is wel fijn, maar wil je een beetje redelijke hebben ga je over je budget heen. Verder kan ik ook niet zo een verschil zien op de site van Manfrotto. Ik zou zeggen, ga naar de winkel en test ze eens ter plaatse.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Bij de Manfrotto die ik onlangs heb gekocht is er een speciaal haakje waar je eventueel nog een tas of zo kunt hangen als contragewicht indien dat nodig zou zijn. Ik heb de 55XDB, maar ik vind hem redelijk zwaar om mee te zeulen. Hij kan tot op 20 cm van de grond. De poten worden dan kompleet horizontaal gezet. (Wel ingevouwen poten uiteraard)
Gebruikers-avatar
edberg02
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2006 20:58

Hoi Emiel,
ik heb deze set en ik heb ook de 40D + grip + 70-200 2.8 (NON IS), en ik kan je geruststellen, dit staat als een huis. De statiefkop kan geloof ik 4 kilo hebben en het statief zelf 7 kilo, en daar zit je nu lang niet aan.
Gr. Edwin.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

In dit topic heb ik geschreven over een statief dat ik recentelijk heb gekocht en wellicht precies is wat je zoekt voor een goede prijs...
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=46423

En dit had ik onder andere geschreven:
Ik wil even dit topic afsluiten door te vermelden wat ik uiteindelijk gekocht heb.
Het is een Manfrotto 190XDB met een 486RC2 balhoofd geworden.
30 Euro meer dan ik mezelf als budget had gegeven, maar dat mag de pret niet drukken.
Op dit moment trouwens een aanbieding bij K-E. 139 Euro in plaats van de normale prijs van 92 euro plus 59 euro .
Van de 190XDB kan het middenstuk wel kantelen en laag bij de grond, het statief is stevig, de poten kunnen zijn flexible qua afstellingsmogelijkheden, de balhoofd is meer dan genoeg qua sterkte/stabiliteit, met één hendeltje staat de balhoofd stevig op de door jou gekozen positie vast.

Succes,
Sander
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Allemaal bedankt voor de reacties. Sander, je brengte me weer aan het twijfelen :wink:
Ik ga deze week ff naar broer konijn en ga ff wat bekijken. Hopen dat ze alles op voorraad hebben. Het komt nog wel eens voor dat je op de site voorradig zijn, maar bij aankomst uitverkocht zijn.... :twisted:
Jullie horen het resultaat.

gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
DenDeV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2008 08:45
WoonplaatsCOLON Den Haag

Eigenlijk neem ik aan dat je inmiddels je keuze hebt gemaakt.

Ik heb toevallig onlangs ook de combi 055XDB + 804RC2 gekocht.
Ben er tot nu toe erg tevreden over.
En als combi een leuke prijs: Eur 135,-

Macro doe ik weinig, dus de minimale hoogte is voor mij niet van belang.

Maar de door jou genoemde camera/lens combi kan hij zeker dragen.

Ik heb zelf de 40D met 70-200 2.8 L IS of de 100-400 L IS erop staan en dat gaat prima!

Ben benieuwd naar jouw keuze.

Gr. Denis
[size=75]Canon Eos 40D - EF 17-40mm f/4L usm - EF 27-70mm f/2.8L usm - EF 70-200mm f/2.8L IS usm - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS usm[/size]
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Het is inderdaad de 055XDB + 804RC2 geworden. Ik ben er tot nu toe zeer te spreken over. Eenmaal in de winkel heb ik nog heel even getwijfeld of ik niet de 055XPROB moest nemen. Maar ik ben (gelukkig) niet overstag gegaan.
Ook kan hij makkelijk de combi met 40D en 70-200 dragen!
Ik ben al ff aan het stoeien geweest met HDR/tone mapping. Foto's staan ook al ergens op het fourm.

Idereen bedankt voor de reacties.

gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ben zelf ook al enige tijd aan het rond neuzen naar een statief.
Ook ik wil deze onderander gaan gebruiken voor macro fotografie dus laag bij de grond werken is toch wel een must van het statief die ik zoek.

Bevalt jou statief ook qua gewicht, valt er mee rond te lopen of is die vrij zwaar?
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Voor het echt laag bij de grond werken, moet je toch de 055XPROB hebben. Die kan volgens mij een stuk lager bij de grond.
Ik heb er nog niet mee rondgelopen, maar ik denk dat het gewicht (+/- 2,7kg statief + kop) wel tegen gaat vallen naar verloop van tijd. Daar staat degelijkheid tegenover :wink:
Het ding staat als een huis!

Succes met de keuze.

gr. Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Dat is dan weer een pluspunt, maar om nou een dagje met een gewicht van +- 3kg plus de rest van m,n fotospullen rond te lopen wordt je ook niet vrollijk van.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
Hanz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2005 13:16
WoonplaatsCOLON Houten

Volgens mij nog een verschil:

055XDB heeft draaiknoppen om poten te vergrendelen
055XPROB heeft hendels

Op monopod (manfrotto) heb ik hendels. Bevalt mij prima.
Mocht er speling op komen heeft manfrotto een sleuteltje meegeleverd om vaster te draaien.
[size=75]Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen[/size]
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Ook ik ben 'in de markt' voor een statief ben als eerste (uiteraard) naar dit forum gegaan en heb al heel wat plussen en minnen gelezen.

Ik vroeg me af die snelsluitingen tov de 'normale' schroeven, kan iemand daar een praktische tip over geven?

Ik bedoel handels lijken mij makkelijker maar het verschil in prijs is toch wel fors te noemen. Werkt dat met schroeven in de praktijk ook makkelijk genoeg?

En nog een vraag over de statiefkop 804RC2 (ik neig dus naar de combi voor 135 euro) zijn al die uitstekende draaihandels ook in te klappen voor transport? Of moet je ze er dan afdraaien?

Alvast dank voor de reactie(s)
Peter
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Ik vroeg me af die snelsluitingen tov de 'normale' schroeven, kan iemand daar een praktische tip over geven?

De schroeven werken prima, een half slagje is voldoende.

En nog een vraag over de statiefkop 804RC2 (ik neig dus naar de combi voor 135 euro) zijn al die uitstekende draaihandels ook in te klappen voor transport? Of moet je ze er dan afdraaien?

Je kan ze inklappen maar ze blijven wel iets uitsteken, daar tegenover is het wel erg handig met de handels je toestel te verdraaien.

Ik heb het statief pas binnen maar het ziet er erg degelijk uit, en is erg stabiel. Het bevestigen van je toestel op de statief werk ook snel. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn reactie.

Groet Adrie
Alvast dank voor de reactie(s)
Peter[/quote]
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Schroeven kunnen natuurlijk goed, maar persoonlijk vind ik de snelsluitingen veel makkelijker, zeker met koude handen.

Geen idee welke 804RC2 A3 A heeft, maar bij de mijne kunnen de handels niet ingeklapt worden oid. Het zijn schroefhendels, er zit niets aan waar ze mee ingeklapt kunnen worden.

gr Sarpa
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Dank voor de reacties. Het is uiteindelijk toch de PRO geworden met de 804RC2 statiefkop.

Inderdaad qua gewicht niet optimaal maar verder een topcombinatie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar