Iemand ervaring met foto's nemen in sporthallen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Canon 40D + BG + sigma 24 -70 2.8 EX DG + sigma 70 - 200 2.8 EX APO + 100mm macro 2.8mm Canon+ Canon 580EXII+ Canon 50mm 1.8 ...(en mijn ouwe trouwe 300D niet te vergeten)
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Alle foto's heb ik genomen op f2;8 (ja ben nog volop aan het experimenteren hoor) maar blijkbaar was dit toch niet zo'n goeie keuze, want alhoewel ik het dynamisch effect heel leuk vind (vooral foto 3) zouden de andere delen van de foto veel scherper kunnen
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je gaat tegen de uitersten van je camera aanlopen.
Het licht in dat soort zalen is dermate slecht (en lelijk) dat je dat eigenlijk nooit gaat lukken.

Ik was een aantal weken geleden ook in de zaal (turnen) en uit mijn hoofd zat ik bij F/2.8 en een sluitertijd van 1/250 op ISO 6400.
En die ISO-stand zit niet op een 300D. Daarnaast zal ISO 1600 ook niet echt mooi beeld op gan leveren.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

In het algemeen geldt dat je de sluitertijd (1/100e in jouw geval is te langzaam voor 'bevroren' momenten bij dit soort sporten) kunt beïnvloeden door je diafragma (zo open mogelijk, groter f-getal, zorgt voor meer licht op je sensor), door meer lampen aan te doen (hoe meer licht hoe korter de sluiter open hoeft) en door de iso (hoe hoger de iso hoe lichtgevoeliger je sensor en hoe korter de sluiter open hoeft).
En dan heb je nog een flitser om meer licht aan de omstandigheden toe te voegen waardoor de camera meer licht naar binnen krijgt dan wanneer je geen flitser gebruikt.
Nou, en als het dan nog niet lukt, dan zijn de omstandigheden te beperkt en moet je wachten tot een moment dat deze wel toereikend zijn om te kunnen doen wat je wilt.

Je hebt de foto's genomen op iso1600, met je diafragma volledig open. Dus een flitser lijkt me de enige mogelijkheid, er van uitgaande dat je niet andere lichtbronnen kunt toevoegen. Als je een lens had gebruikt met een diafragma van F/1.8 (de bekende 50mm lens van 90 euro, je hebt de foto's op 45mm genomen, dus dat moet kunnen) was je sluitertijd 1/200e geweest bij dezelfde omstandigheden/instellingen. Het had je waarschijnlijk niet 100% scherpe foto's opgelevert, maar het had al wel beter geweest. Dus dat is mijn tip, of een flitser, of een 50mm 1.8 lens.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Flitsen zou ik niet zo snel doen. Da's hinderlijk voor de spelers, maar levert in coombinatie met tl-licht zeker geen mooi beeld op.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONFlitsen zou ik niet zo snel doen. Da's hinderlijk voor de spelers,
Normaliter heb je daar gelijk in, maar als het hier om een training gaat (vooraf overleggen!) of zelfs een demo, dan wordt het een ander verhaal. Ik heb hier bijvoorbeeld ook wel eens Aikido in beeld gebracht, deels met flitser. Achteraf heb ik nog gesproken met de jongens, maar de meesten was het niet eens opgevallen.
maar levert in coombinatie met tl-licht zeker geen mooi beeld op.
Alleen TL-licht wordt ook niet mooi...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

TL-licht is nooit mooi, maar mijn ervaring leert dat het mixen van twee verschillende lichtbronnen nog lelijkere resultaten geeft.

Misschien dan wel even een groenige folie voor je flitser plakken om dat te compenseren.

En als er, na overleg, geen bezwaar is tegen flitsen, dan is dat natuurlijk een oplossing.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Over die flitser had ik nog een vraagje (heb absoluut nog geen kennis hierover); een vriend van mij verkoopt zijn Canon 380EX voor een vriendenprijsje, toestel practisch nooit gebruikt, in excellente toestand; als ik deze flitser bv. in bovenstaande situatie zou gebruiken; zou dit de foto ten goede komen; of zou ik misschien toch nog beetje wachten voor een 550EX te kunnen aanschaffen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou dan voor de 550 gaan, veel meer kracht zodat je langere afstanden kunt overbruggen, maar ook veel meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de kop verder te kunnen verstellen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Wat is "een vriendenprijsje"? De 380EX is wel erg beperkt hoor... de 550EX is veel meer "flitser". Zo maar wat minpunten die de 380EX kenmerken:
- uitsluitend volautomatisch E-TTL, geen handmatige bediening mogelijk
- geen swivel (kop kan wel omhoog/omlaag, maar niet draaien)
- laag vermogen (richtgetal, toen'ie nieuw was: 38).
- geen groothoek diffusor
- geen catchlight panel
- totaal geen afstandsinformatie
Het is echt een oud beestje, ik schat 'm op hooguit 75 euro (maar zou 'm laten liggen ten faveure van een 550EX of wellicht een nieuwe 430EX).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Vriendenprijsje van 95 eur, ga het zo laten en even doorsparen naar 550 (of 430ex), ondertussen 50mm 1,8 gaan testen en kon het toch niet laten eentje mee naar huis te nemen. Denk dat ik van dit lensje veel plezier ga hebben, alvast allemaal bedankt voor de (zeer nuttige) opmerkingen
Michaeldw

In een uiterst geval kun je ook 1 stop onderbelichten en dan in de nabewerking weer 1 stop ophalen. Halveer je weer je sluitertijd mee. 'Doordrukken' heet dat volgensmij en wordt met analoge fotografie ook wel eens gebruikt.

De ruis zal zeker toenemen, maar volgensmij heb je niet veel keus.

Flitsen zou ik ook niet doen!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Doordrukken is iets anders, maar het is een mogelijkheid. Zou het op een 300D alleen niet zo snel doen omdat je dan echt last gaat krijgen van ruis. De hoogste ISO stand en onderbelichten is een combinatie die op zo'n camera echt geen acceptabele foto's op zal leveren (het is trouwens ook maar de vraag waar je de lat legt)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Michaeldw

Ik weet ook niet hoe het precies heet, het heeft in ieder geval een naam. Heb het eens gelezen in de NG fotogids.

Het zal inderdaad geen mooie foto's qua ruis opleveren. Maar op een kleine afdruk valt het wellicht mee wanneer je er een goede ruisfilter overheen haalt.

In dit geval kun je gewoon niet meer doen wanneer je niet gaat flitsen...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Doordrukken komt uit de oude tijd. Hoort ook tegenhouden bij.

Wanneer je een afdruk ging maken van een negatief kon je daar iets tussenhouden waardoor het op die plek donkerder werd. Dat was tegenhouden van licht.
Het doordrukken was dan weer extra licht toelaten op plekken waar jij dat wilde. Oftewel licht doordrukken.

Dit zit ook in photoshop; dodge & burn of op zijn Hollands; tegenhouden en doordrukken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wpoelman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2007 18:33

Heb gisteren nog paar foto's gemaakt met de 24-70 sigma van een optreden (zonder flits); dit met diafragma wijd open (2,8) maar resultaten zijn teleurstellend; ik krijg mijn sluitertijd niet boven 1/50; heb eens paar fotootjes genomen volgens de methode hierboven beschreven maar inderdaad veel te veel last van ruis; dus niet echt aan te raden, zou het eerder aan mijn "oudje" (Eos 300) liggen? Wat is eigenlijk een (betaalbare) Canon waarmee je goeie resultaten kan halen voor concertfotografie? 40D of zo?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar