scherptediepte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

als je een hogere iso gebruikt, krijg je dan meer scherptediepte of gaat altijd samen met je diafragma.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je een hogere ISO waarde gebruikt kun je een snellere sluitenrijd of kleiner diafragma gebruiken. Je lichtgevoeligheid wordt dan groter.

Je scherptediepte is niet zo afhankelijk van je ISO waarden maar wel van je diafragma.

Voordelen van hogere ISO

- Snellere sluitertijd te gebruiken
- Kleiner diafragma te selecteren

Nadeel

- De foto wordt grover. Er is meer ruis te zien
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Scherptediepte is alleen afhankelijk van de diafragma waarde, de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp.

Kijk eens op: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Daar zie je dat deze 3 factoren de enige zijn die je scherptediepte beinvloeden (naast de afmeting van de sensor, maar dat is niet echt een variabele :D )

Indirect is ISO natuurlijk wel van invloed omdat je je diafragma anders kan kiezen als je een andere ISO gebruikt (zoals hierboven al uitgelegd)
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ook de afmeting van de sensor of film heeft geen invloed op de scherptediepte.

Even simpel gedacht:
Als ik de helft van de sensor afplak, verandert er optisch gezien helemaal niets.
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

CameraNerd schreefCOLONOok de afmeting van de sensor of film heeft geen invloed op de scherptediepte.

Even simpel gedacht:
Als ik de helft van de sensor afplak, verandert er optisch gezien helemaal niets.
Optisch gezien verandert er niets, maar toch wordt je scherptediepte kleiner. In de DOF calculator moet je ook de gebruikte camera aangeven. Dit heeft te maken met de CoC (center of confusion), die afhankelijk is van je sensor grootte.

Een voorbeeld; als je een 1Ds (fullframe) en een 300D vergelijkt bij gelijke brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot het onderwerp, heeft de 1Ds toch een kleinere scherptediepte. En dat terwijl de gebruikte lens hetzelfde is, het enige verschil is de sensor grootte.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON
CameraNerd schreefCOLONOok de afmeting van de sensor of film heeft geen invloed op de scherptediepte.

Even simpel gedacht:
Als ik de helft van de sensor afplak, verandert er optisch gezien helemaal niets.
Optisch gezien verandert er niets, maar toch wordt je scherptediepte kleiner. In de DOF calculator moet je ook de gebruikte camera aangeven. Dit heeft te maken met de CoC (center of confusion), die afhankelijk is van je sensor grootte.

Een voorbeeld; als je een 1Ds (fullframe) en een 300D vergelijkt bij gelijke brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot het onderwerp, heeft de 1Ds toch een kleinere scherptediepte. En dat terwijl de gebruikte lens hetzelfde is, het enige verschil is de sensor grootte.
Ik dacht altijd dat COC stond voor Circle of Confusion.. Maar nu ben ik aan het miere(censuur). Sensorgrootte maakt inderdaad uit. En eigenlijk zou resolutie ook uit moeten maken omdat je bij een cmaera met eenhogere resolutie een kleinere cirkel wilt.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLONIk dacht altijd dat COC stond voor Circle of Confusion.. Maar nu ben ik aan het miere(censuur).
:oops: Je hebt gelijk, die bedoelde ik, maar er kwam iets anders uit m'n vingers :)
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ja het is circle of confusion, Dat is de ronde kegel van licht die vanaf de lens met de punt precies op het filmvlak valt. Valt de punt voor of achter het filmvlak, dan valt er een cirkelvormige doorsnede van de kegel op het filmvlak. De maximaal aanvaardbare grootte van de cirkel is de grens van de scherptediepte. :shock:

Er veranderd echt niets door sensorgrootte.
Dat de 1Ds een andere scherptediepte heeft dan een 300D met dezelfde lens bij dezelfde onderwerp afstand is helaas niet zo.

Als je uit gaat van dezelfde beeldvulling dan is het anders.
Dan veranderd dus de afstand en daarmee ook de scherptediepte.

Ik heb een 180mm lens die ik voor 6x6 en op de 300D gebruik.
De scherptediepte is precies hetzelfde op beide camera's ondanks de flinke cropfactor. Maar als ik het onderwerp beeldvullend wil houden moet ik een flink stuk lopen.

Sorry dat ikzo de wijsneus uithang :oops:
Maar het heeft ook effe geduurd totdat ik het zelf snapte.
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Voor de berekening is de CoC, de aanvaardbare grootte van de onscherpte, een variabele voor de scherptediepte. Als sensor grootte niet uitmaakt, waarom is de CoC dan verschillend voor verschillende sensor groottes?

Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt in je redenering, maar volgens mij missen we nog iets en ik kan nog niet ontdekken wat het is?
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ok, De aanvaardbare grootte van de coc hangt af van het sensorformaat. maar de grootte zelf veranderd er niet door.

Een kleinere sensor heeft een kleinere c.o.c nodig om dezelfde resolutie te kunnen bereiken. Maar dat wil niet zeggen dat de lens die kleinere coc dan ook produceert.

Wat kan ik nou nog bedenken...
Stel je gebruikt een sluitertijd van 1/400sec. . De sluiter beweegt dan als een spleet over de sensor, waarbij maar max50% van de sensor tegelijk belicht wordt. dat doet toch ook niets met de scherptediepte. :?
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar