Lichtgewicht statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Ik ben al een tijdje op zoek naar het ideale lichtgewicht statief. Na het speuren op internet en op 't forum kom ik er nog steeds niet helemaal uit.
Ik heb nu als tijdelijke oplossing een Hama Star 63 statief, maar deze kraakt en piept aan alle kanten (op een gegeven moment brak zelfs het molentje af) en is toch nog best zwaar. Omdat ik veel reis is een zwaar statief onhandig.

Heeft iemand een goede tip voor een statief dat volledig uitgeklapt tot ongeveer 175cm komt en rond 1,5kg weegt? Een ruim budget heb ik helaas niet, dus hij moet niet meer dan €150,- kosten.

Wie geeft de gouden tip?
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

een en ander zal met name afhangen van wat het statief moet kunnen dragen. Een D40 met grip en 400 2,8 vraagt om een zwaarder/steviger statie dan een 400D met kitlens .
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

een en ander zal met name afhangen van wat het statief moet kunnen dragen. Een D40 met grip en 400 2,8 vraagt om een zwaarder/steviger statie dan een 400D met kitlens .
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Bedoel je een 40D of een D40, dat maakt nog al wat uit. de Canon is om en nabij de 0.9 kilo en een Nikon 6.1 MP instap camera zonder scherpstel motor gedver die weegt een stuk minder. :twisted:

Jeroen

Echter ik heb net even gekeken maar een carbonnetje van 1.75 meter hoog voor max 175 met statief kop, dat gaat niet maar voor 135 euro heb je wel bij bijna iedere grote fotoboer een manfrotto 055x met 804RC2, niet licht voor de vierdaagse maar licht genoeg en in ieder geval steve en uitbreidbaar genoeg.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

jvanarkel schreefCOLONBedoel je een 40D of een D40, dat maakt nog al wat uit. de Canon is om en nabij de 0.9 kilo en een Nikon 6.1 MP instap camera zonder scherpstel motor gedver die weegt een stuk minder. :twisted:
Slip of de pen moet natuurlijk 40D zijn :oops: :oops:
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
Keez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2005 10:32

Je wilt een statief van 1.75 hoog, hij moet licht zijn en een redelijk gewicht kunnen dragen,........dat gaat niet lukken voor 150 euro.
Een statief die licht van gewicht is wordt gemaakt van Carbon of Basalt.
Dan een goede kwaliteit Magnesium kop erop.
Dan zit je totaal al gauw aan een prijs tussen de 350 en 550 euro.
Er zijn een aantal japanse statieven op de markt die gemaakt worden van carbon, maar deze zijn te slecht om aan te pakken, ze zijn niet stabiel de poten kunnen niet goed vergrendeld worden etc.
Als je echt een goed statief wilt, die een leven lang meegaat, geef dan wat meer uit en koop een statief van Gitzo met daarop een lichtgewicht Magnesium kop, dat kost inderdaad best veel geld, maar daar krijg je wel wat voor terug. En je weet zeker dat de zaak niet instort of omvalt.
Als je camera met lens de grond raakt omdat het statief niet zijn werk deed , dan kost je dat denk ik meer geld.
Zwart/Wit fotografie is ECHTE fotografie
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Ik heb rond oud en nieuw een Velbon Sherpa 600R gekocht.
kost nu bij http://www.Foto-Express.nl 79,95 en haalt je hoogte en zijn minimale hoogte is 28 cm naar ik meen. Is alleen rond de 2kg, maar da's goed te doen.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jveersema schreefCOLON Wie geeft de gouden tip?
Een monopod?
Ik weet niet wat je fotografeert, maar je praat over reizen en een niet te zwaar statief. Ga eens even na wat je verders allemaal mee sjouwt. Maakt dat extra gewicht dan nog wat uit.

Als ik mijn grote rugzak meeneem, dan maakt het voor mij niet uit of dat nu 12 of 15 kilo is. Zwaar is het allebei wel na 15 minuten.
Liever een lens teveel en niet gebruikt, dan een lens niet bij hebben.
Al die spullen die je meesjouwt nemen toch behoorlijk wat gewicht met zich mee hoor.

Met statieven idem dito. Een mooi carbon statief wat niks weeg is leuk, maar dat maakt mijn tas nog niet dusdanig lichter dat het dan opeens wel comfortabel is.

Een monopod kan in veel gevallen ook al uitkomst bieden. Is zeker een stuk lichter dan een statief en ook nog eens veel handzamer om te vervoeren.

Wanneer heb je niks aan een monopod? Wanneer de sluitertijden lang worden. Je kunt wat winnen aan stops vergeleken met uit de hand fotograferen, maar sluitertijden van seconden lang zal je niet lukken met een monopod. Dan kom je echt op een statief aan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Keez schreefCOLONJe wilt een statief van 1.75 hoog, hij moet licht zijn en een redelijk gewicht kunnen dragen,........dat gaat niet lukken voor 150 euro.
Helemaal mee eens! Een goedkoop statief is bijna altijd weggegooid geld, als je serieus vanaf statief wilt werken. Dan moet het namelijk staan als een huis, en dat kost nou eenmaal (veel) geld. Ik heb na een paar miskopen daarom besloten een goed statief te kopen, en voor mij is dat een Feisol geworden. Carbon statief, maar voor een aantrekkelijker prijs. Overigens dacht ik alleen via internet te kopen:

http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Super, hier kom ik ergens mee. Ik schiet overigens met een 400D met verschillende lenzen, dus het gewenste draaggewicht valt wel mee.
AlwinSitton
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 21:15
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Heeft er iemand ervaring met de Velbon Sherpa 750 R/F? Schijnt ook een lichtgewicht statief te zijn. Ik zit er namelijk ook al voor te kijken. Mijn vorige Velbon statief is kapot gegaan, eerst gebogen en daarna geknakt.
Canon EOS 400D | Batterijgrip BG-E3 | Canon 18-55 F3.5/5.6 | Lowe Pro Trekker II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar