Welke software: Photoshop/Lightroom/Elements ?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Hallo iedereen,

Ik ben erg aan het twijfelen over welke software ik ga aanschaffen voor het bewerken van mijn digitale foto's. Waar ik het voor wil gebruiken is oa: horizon recht zetten, kleuren aanpassen, om in een zwart/wit foto er een onderdeel in een kleur te laten uitspringen, andere "standaard""aanpassingen. tevens zoek ik ook een programma om de foto's te beheren.

Zelf dacht ik altijd om Adobe Photoshop te gaan gebruiken, maar na het downloaden van de trial zag ik om eerlijk te zeggen teveel opties en ik ben bang dat ik 99% niet ga gebruiken van de opties die in Photoshop zitten.

Waar ik tussen twijfel:
- Adobe Photoshop (valt misschien af??)
- Adobe Lightroom
- Adobe Elements (handig dat dit er ook in het nederlands is)

Wat zijn jullie ervaringen of tips?

groeten,
Peter-Hans.
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Lightroom is erg handig qua totale workflow, maar je kunt er geen bewerkingen op delen van foto's mee uitvoeren.

Als Photoshop teveel van het goede is, zou ik voor de combinatie Lightroom en Photoshop Eelements gaan.

Overigens is er van alle drie een Nederlandse versie :wink:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Voor alles wat jij wilt is lightroom gemaakt. Dat klinkt raar uit mijn mond want de hele wereld wil PS en was al LR devoot nog voordat het op de markt was. En ik was voor alle zaken (dezelfde dingen die jij wilt) op Bibble Pro aangewezen. :twisted:

Dit kan/kon wat LR kan maar niemand gebruikt het of zeer weinig mensen. En LR is als je het voor het eerst ziet ook onduidelijk, maar ja iedereen he. :D Probleem was dus dat ik aan vrijwel niemand wat kan/kon vragen en ik ben dus maar overgestapt.

Inmiddels staat LR net zoals, Webmail en EOSDigitaal dagelijks aan.

Wel even een aantal instructie videos kijken op Adobe, vooral hoe je jpgtjes moet maken van RAW, maar verder een wereld programma.

Ik denk dat met mij heel erg veel mensen je dus LR zullen aanraden en TERECHT. PS moet je alleen gebruiken voor speciale aanpassingen. Ik zelf gebruik het alleen als ik iets niet kan met LR of mijn negatieven inscan en verwerk.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

Ik gebruikte in het begin altijd PS. Toen op een gegeven moment LR gedownload om met name de foto's in te delen etc. Echter het aanpassen van de foto's gaat zeer prettig in LR. Ik gebruik nu PS echt alleen als er iets speciaals met een foto moet gebeuren, echter ik probeer altijd zo min mogelijk aanpassingen te doen en werk dus 95% vd tijd met LR.
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

phd schreefCOLONom in een zwart/wit foto er een onderdeel in een kleur te laten uitspringen
Jeroen stelt dat alles wat jij wilt met Lightroom kan, maar dat gaat dus voor het bovenstaande niet op. Zoals ik al zei, kan Lightroom alleen de hele foto bewerken en geen delen :cry:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Leo,

goed dat klopt :oops: , maar hoe vaak maak je zw foto's met een schindlerslist kleur element? Precies. Ik kan het uberhaubt niet maar dat terzijde :twisted: :roll: :evil: , maar daarvoor kan je dan elements 6 of CS3 gebruiken maar voor 99 procent van datgene wat ik doe komik met LR weg.
:D
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

...en dus zijn we bij optie 3 aangeland: PhotoShop Elements. Kost niet veel en kan alles dat je zou willen. Alleen het beheren... dat kan wel, maar goed beheren is wat anders (ik doe maar even geen uitspraken over LR want dat ken ik niet voldoende). Ik gebruik voor het beheer IdImager, waar overigens ook een "light" versie van is.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

leovee schreefCOLONLightroom is erg handig qua totale workflow, maar je kunt er geen bewerkingen op delen van foto's mee uitvoeren.

Als Photoshop teveel van het goede is, zou ik voor de combinatie Lightroom en Photoshop Eelements gaan.

Overigens is er van alle drie een Nederlandse versie :wink:
Waar jij de NL Lightroom gehaald ??
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

:oops: Vergissing, van Lightroom is nog geen Nederlands language-pack :oops:
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Komt Elements ook met Bridge? Want dan kun je daar ook prima mee beheren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Voor zover ik weet, zit Bridge wel bij Photoshop CS3, maar niet bij Photoshop Elements. Ik weet ook niet zo gauw of Bridge los te koop is.

Met Bridge kun je het beheer indedaad ook prima doen.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Elements heeft zijn eigen "beheerstool", schijnt inderdaad "Bridge" te zijn.

Edit: alleen voor MAC. Voor de PC heeft het ding een eigen tool...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb hier toevallig een evaluatieversie van PS Elements 6.0 voor mijn neus. Daarin zit een 'Organiser'-module, maar dat is heel wat anders (en stukken minder) dan Bridge. De Organiser importeert en beheert via een eigen library, maar de mogelijheden van verplaatsen/kopieren/renamen zoals Lightroom en Bridge dat kunnen, zitten er niet in. De originele bron-directorystructuur blijft onwrikbaar in stand. Zelfs Canon DPP kan op dat punt meer, zoals gestructureerd in directories op datum plaatsen.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

@Leovee: MAC versie of Windows? Ik heb sinds elements 4 niet meer geupdate, wat er gewijzigd is op dit vlak weet ik niet.

Anyway... ik ben zeer tevreden met IdImager. Wat zou je nog meer willen?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

De evaluatieversie is PS-E 6 for Windows.
Normaal werk ik nog met versie 2, die Canon ooit genereus met mijn 300D meeleverde :wink:
Spartaans maar onverwoestbaar.

En Lightroom uiteraard, geheel up-to-date.
Daar kan geen DPP tegenop.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Peter-Hans, een interessant topix. Ik worstel ook met deze vraag. Ik heb de afgelopen tijd alle drie programma trials 30 dagen geprobeerd.

Lightroom is mij zeer goed bevallen. Voor de meeste bewerkingen als levels, contrasten, RAW, etc. is dit programma geweldig. Als organizer werkt deze ook goed. Voor 250 euro een mooie prijs/kwaliteit.

Photoshop CS3 is een prachtig programma met vele mogelijkheden. Bridge vind ik zeker een krachtige organizer. Toch ga ik waarschijnlijk niet kiezen voor dit pakket, de prijs van 800 is voor een fotoamateur als ik ben, aan de hoge kant.

Voor een 75 euro ben ik erg gecharmeerd van de mogelijkheden van Elements 6 (de basics als horizon rechttrekken, oneffenheden wegwerken en USM). Dit is een mooie aanvulling op Lightroom en gezamenlijk voor mij waarschijnlijk ruim voldoende.
Bij de organizer van Elements 6 mis ik de histogram, dus de combinatie met Lightroom is mijns inziens wel aan te bevelen.
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jelte, oneffenheden, rechtzetten en verscherpen? dan kan je ook die 75 euro weg laten, dat kan in LR namelijk ook en veel makkelijker.

Ik vind LR de basis+ zoals een RAW converter is met iets extra's en vor het wat zwaarder clone en stamp (engels ;)) werk etc. PS of Elements.

Maar idd over het geld had ik nog niet nagedacht. :oops: 8) :roll:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONJelte, oneffenheden, rechtzetten en verscherpen? dan kan je ook die 75 euro weg laten, dat kan in LR namelijk ook en veel makkelijker.

Ik vind LR de basis+ zoals een RAW converter is met iets extra's en vor het wat zwaarder clone en stamp (engels ;)) werk etc. PS of Elements.
Clone & Stamp is wat ik bedoelde met 'oneffenheden wegwerken'. Dit werkt prettig in Elements 6.
Heeft LR ook Clone & Stamp opties? Dit heb ik niet kunnen vinden tijdens de trial.
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

zit naast de rode ogen redutie en het recht zetten van horizon. maar je moet dan wel in Develop zitten :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONzit naast de rode ogen redutie en het recht zetten van horizon. maar je moet dan wel in Develop zitten :)
Dank je.
Ik heb de Feature Tour van Lightroom op de Adobe site nog even bekeken en ik zie nu ook de Develop functies. Geweldig zeg!
Ik ben nu overtuigd. Ik denk dat ik voor Lightroom ga. Ik heb altijd nog Elements 2 (uit de 300D doos) daarnaast.

Ik hoop dat de TS ook wat aan alle informatie heeft.

Jelte
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar