Kan ik een oude flitser op mijn 400d gebruiken?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
WeBe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2007 17:22
CONTACTCOLON

Bij het opruimen van een kast kwam ik nog mijn oude Praktika camera tegen met daarop een flitser.

Na enig gepruts kwam er weer leven in de flitser en zou ik hem voorlopig kunnen gebruiken zolang ik nog geen nieuwe voor mijn 400d heb gekocht.

Mijn vraag is echter: kan ik die flitser op mijn camera gebruiken? Natuurlijk zal ik handmatig moeten instellen, maar loop ik geen risico op beschadiging van mijn camera? Gaat het sowieso werken?
Canon EOS 400D + 18-50mm kitlens + 70-300mm Tamron | Canon Powershot A3100 IS
- Handige info over webdesign en het cms MODx? http://webenet.nl
- Landelijk wonen in de Betuwe? http://huisinlienden.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Zoek 'm even op hier. Als hij daar niet genoemd staat kun je het voltage over de trigger contacten zelf even meten met een multimeter; die mag niet meer dan 6 volt bedragen om echt veilig te zijn.

Of het ding ueberhaupt gaat werken als hij veilig is voor je camera is een andere vraag. Waarschijnlijk wel, maar garantie tot aan de deur. Als het er een is waar je los iso en diafragma op instelt en dan de afstand kunt aflezen is er waarschijnlijk wel wat mee te doen. Is het ding instelbaar als breuk van de flitskracht, dan is het een vrij zinloos ding voor je EOS. Kan zelfs dat niet, dan flitst'ie waarschijnlijk alleen op volle kracht en is hij echt onbruikbaar.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
WeBe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2007 17:22
CONTACTCOLON

Bedankt voor je antwoord.

Ik kan het zelf niet doormeten, maar misschien kan dat een kennis voor me doen, of kan ik er op internet wat meer info over vinden.

Bij twijfel ga ik hem niet gebruiken. Beter investeren in een goede flitser dan een kapotte camera :roll:

De flitser is iso instelbaar en geeft dan met een tabel afstand en diafragma aan. Dat zou dus te doen moeten zijn.

*edit*
Ik zag hem over het hoofd in de lijst. Zie dat Praktica ook een Achiever kan zijn en daar staat inderdaad de DZ260 tussen die veilig zou zijn voor de EOS. Grappig is trouwens wel dat dat ding na al die jaren nog steeds op Duitse sites te koop is :o
Canon EOS 400D + 18-50mm kitlens + 70-300mm Tamron | Canon Powershot A3100 IS
- Handige info over webdesign en het cms MODx? http://webenet.nl
- Landelijk wonen in de Betuwe? http://huisinlienden.nl
Gebruikers-avatar
rjoosen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 09:54
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Even een oud topic ophalen
jeveos schreefCOLONIs het ding instelbaar als breuk van de flitskracht, dan is het een vrij zinloos ding voor je EOS.
Wat wordt daarmee bedoeld ? Ik heb (denk ik) dezelfde flitser nog liggen (Praktica DZ265), met een schuifje met diafragma instellingen en een schakelaar met TTL enzo, zou eerlijk gezegd niet weten hoe het werkt...

Rob
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS + Canon 55-255 EF/S IS
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

rjoosen schreefCOLONEven een oud topic ophalen
*Uche* *uche*, nou inderdaad zeg, wat een stof hier! Hatsjoe!
jeveos schreefCOLONIs het ding instelbaar als breuk van de flitskracht, dan is het een vrij zinloos ding voor je EOS.
Wat wordt daarmee bedoeld ? Ik heb (denk ik) dezelfde flitser nog liggen (Praktica DZ265), met een schuifje met diafragma instellingen en een schakelaar met TTL enzo, zou eerlijk gezegd niet weten hoe het werkt...
Voor TTL zal je communicatie nodig hebben tussen toestel en flitser - dat kun je wel vergeten. Verder is zo'n flitser heel simpel - vaak kun je kiezen tussen verschillende instellingen waarmee je een tabelletje verstelt dat diafragma en afstand laat zien. Je stelt dan je ISO in (bij voorkeur op 100 ISO), bepaalt het diafragma dat je wilt gebruiken en zet de sluitertijd op je toestel op bijvoorbeeld 1/60. Dan bepaal je de afstand tot aan het onderwerp en stelt het schuifje op de flitser zodanig af dat het af te lezen diafragma ongeveer overeenkomt met de onderwerpsafstand. C'est tous.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Panther1880
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 20:28
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Haha, grote pret.
Ik had exact hetzelfde.
Of het werkt? Yup. Of het goed werkt? Geen idee, daar ga ik de komende tijd achter komen. :lol:

Voor den luie mensch hier nog een linkje voor een handleiding van de flitser:
http://www.praktica-users.com/accs/dz265.html
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Fujifilm DL-270 zoom -> Revueflex TL1 -> Ricoh Singlex TLS -> Praktica MTL3 -> EOS300 -> EOS350D -> EOS30D met gestaag groeiende berg glas ernaast
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar