Nachtfoto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Frances
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 19:27
WoonplaatsCOLON Wilnis

Voor mijn fotoclub is de volgende opdracht het maken van een nachtfoto......moeilijk voor een beginnend amateurtje maar hierbij een poging :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Van deze is de horizon niet recht, daar baal ik van! en ik ben ook geen photoshopper.....
Afbeelding

Deze is rechter.....maar de compositie en belichting van die andere lijkt mij net wat beter
Afbeelding

Belichting van deze is misschien niet helemaal je dat, maar ik heb er meerdere geschoten met verschillende sluitertijden, maar deze was toch echt het mooiste
Afbeelding
Canon 350D, Canon 40D, Canon 18-55mm F3.5, Canon 50mm F 1.8, Canon 55-250mm F4.0 IS, Canon 75-300mm F.4.0 USM, Sigma 50-150 F2.8 HSM
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als eerste poging helemaal niet zo slecht:

Foto 1:
Het denken in lagen in deze foto vind ik wel goed gelukt, maar de voorgrond opzicht is wat leeg. Er is weinig te zien dat mij de foto in trekt. Ik denk dat als je een bankje, hekje, of wandelpad op op de voorgrond hebt, dat de foto meer zal aanspreken....

Foto 2
Wat betreft compositie, heeft deze foto veel meer diepte. Door het beekje wordt je meer de foto in gezogen. Je oog komt automatisch bij het bruggetje een stukje verderop. Jammer dat links en rechts veel dingen zijn die een beetje afleiden van het hoofdonderwerp. Misschien was het mooier geweest als je deze foto in portrait stand had genomen en den het het water naar het bruggetje laat gaan.

Foto 3:
Jammer dat deze scheef is... Maar Meteenvoudige hulpmiddelen als Photoshop, The Gimp etc is dat wel te corrigeren <Reclame modus> In Februari en maart geef ik weer workshops, ook in de Provincie Utercht...)</reclame modus>.
De lijnen in de foto doen het goed De rij met bomen en de stoep geven iets extra's.

FOto 4:
Zoals je zelf al zegt, foto 3 is beter....

Foto 5:
Het is niet mogelijk om EN de maan EN de boom op de voorgrond goed uit te lichten. Je zal dan een keuze moeten maken. Ook hier denk ik dat de foto in Portrait stand net iets mooier was uitgekomen. Nu heb je links en rechts veel lege ruimte.....
Gebruikers-avatar
Jen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 674
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 20:01
CONTACTCOLON

Hej Frances!

Best ok voor de eerste keer!
Als er weinig licht te 'vangen' is, zoals op foto 2, mag je best een langere sluitertijd gebruiken.
Ook zie ik dat je bij al deze foto's de ISO op 400 hebt staan, die kun je beter wat lager zetten en langere sluitertijden gebruiken.
De foto's worden zo snel korrelig.

Veel oefenen en je komt er wel! :)
[size=75]<i>Since january 2007 Eos 400D shooter...</i><b>
Check ook eens mijn website <a href="http://www.jenneferhessels.nl">jenneferhessels.nl!</a></b>

[/size]
Gebruikers-avatar
Frances
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2007 19:27
WoonplaatsCOLON Wilnis

Thanx for de tips allebei!
Ben ook heel benieuwd wat de mensen in mijn fotoclub vinden........daar zitten ook mensen van de fotoacademie bij en dan kom je daar als home made amateurtje dat af en toe op en knopje drukt om een plaatje te krijgen :lol:

Die 2e foto had ik beter uit moeten lichten inderdaad en in de portret stand was ook een goed idee geweest, maar ik vind dat statief echt een drama :oops: Camera vast, geen vrijheid.......Die scheve foto's kwamen gewoon omdat ik nog steeds controle over mijn camera wilde hebben :oops:

Was mijn eerste keer ever foto's maken op statief :wink:
Op statief kan inderdaad de ISO wel omlaag en dan langere sluitertijd :idea:

Pffff ik leer het ooit nog wel eens :wink:

Oh ja en geinig detail....alle mensen (niet foto makend) in mijn omgeving willen toch echt die boom en die maan in een lijstje want dat is de favo pica van de meeste mensen 8)
Canon 350D, Canon 40D, Canon 18-55mm F3.5, Canon 50mm F 1.8, Canon 55-250mm F4.0 IS, Canon 75-300mm F.4.0 USM, Sigma 50-150 F2.8 HSM
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

De foto met de maan en de boomtop heeft inderdaad wel wat, als had ik persoonlijk het stukje boom linksonder even weggeshopt.

Foto 1 heeft iets spookachtigs, zo met die mist. Dat mag ik wel :)
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

foto 2 ( beekje) spreekt me het meest aan. Je kan de foto nog veel interessanter maken volgens mij als je links wegcropt tot de eerste boom en rechts tot de paaltjes vooraan.
Allez, dat is mijn bescheiden mening. :oops:
Gebruikers-avatar
Voske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 235
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2006 19:34
WoonplaatsCOLON omgeving rotterdam

Ik zou ook laagste iso pakken, en langere sluitertijden. Deze foto's zijn veel te donker vind ik. En bij de 1e is het licht veel te geel, probeer wat me je witbalans (2e is een stuk beter)
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

Ik kan via de exif niet achterhalen welke lens je hebt gebruikt maar als je de kitlens hebt gebruikt dan kan je beter op F8 schieten dan op F4 en in de Av stand maar dat heb je ook gedaan. Heb je de zelfontspanner gebruikt of gewoon afdgedrukt terwijl de camera op statief stond? De zelfontspanner gebruiken wil ook helpen ivm bewegingsonscherpte! Zoals eerder gezegd langere sluitertijd en tja iso .. mmm heb laatst nachtfoto's gemaakt op iso 100 met een sluitertijd tussen de 8 en 15 seconden en dat is toen erg goed gelukt.

Rob.
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Flying-Dutch schreefCOLONIk kan via de exif niet achterhalen welke lens je hebt gebruikt maar als je de kitlens hebt gebruikt dan kan je beter op F8 schieten dan op F4 en in de Av stand maar dat heb je ook gedaan.
Misschien moet je nog ff toelichten waarom je f8 beter vindt dan f4. Scherpte van het objectief? Scherptediepte? Bij avondfotografie gebruik ik trouwens nooit de Av stand, altijd M. Is in mijn ogen veel beter af te stemmen op de omstandigheden.
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar