Op zoek naar een groothoek.... maar welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
zoeperzazke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:47

Ik wil graag mijn collectie lenzen uit gaan breiden. Ik heb een Canon 350D, en heb uiteraard de kitlens en ik heb een 70-300 zoomlens. Op de kitlens zit een uv-filter en binnenkort krijg ik een polarisatiefilter voor op de kitlens.

Er zijn twee redenen voor mij om te overwegen een groothoeklens aan te schaffen. In eerste instantie is het omdat ik graag net wat meer bereik wil hebben tijdens huizenfotografie (ik help regelmatig een makelaar). Hiervoor heb ik in principe geen extreme groothoek nodig want opgeblazen fish-eye is ook niet echt de bedoeling uiteraard.
Ten tweede vind ik landschapsfotografie geweldig en wil ik daar graag meer mee gaan doen. Hier in de Flevopolder zijn volop mooie plaatsen voor geweldige foto's en ik hoop hier komende tijd meer gebruik van te kunnen maken.

Het probleem is alleen dat ik technisch nog niet ver genoeg ben om zelf uit te kunnen zoeken welke lens voor mij het meest geschikt is, vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Wat ik tot zover begrepen heb is de 10-22 lens van Canon of Sigma een mooie groothoek, maar doet deze ook wat ik er van zal verwachten?
En nog een vraag: past een 58mm polarisatiefilter ook op de groothoeklens of heb ik hier weer een aparte voor nodig?

Wie adviseert mij? Budget speelt wel een rol, ik wil graag onder de 500 euro blijven, een nette tweedehands is dan ook geen probleem.

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

In de zoom van deze maand staat een test van diverse uwa's. En ook een ander blad besteed er aandacht aan.

De zoom vond de tokina 12-24 en de canon 10-22 het best.

De tokina omdat-ie massief is, de canon is gewoon de beste volgens zoom. Beiden kregen een 8.0.

De tokina zit op bijna 500 en de canon op 660-(tot eind december) 80 cashback (dacht ik).
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
zoeperzazke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:47

*voelt zich nu meer newbie dan ooit (maar wie niet vraagt, leert ook niks)* de Zoom, dat is een tijdschrijft wat in de winkel te koop is?

Dankjewel voor je reactie :)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

zoeperzazke schreefCOLON*voelt zich nu meer newbie dan ooit (maar wie niet vraagt, leert ook niks)* de Zoom, dat is een tijdschrijft wat in de winkel te koop is?

Dankjewel voor je reactie :)
Ja.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb nu zelf de Tokina 12-24. Sommigen hier zijn er kritisch over maar ik ben er erg tevreden mee. Wat mij betreft een heerlijk groothoek-objectief, maar mis binnen alleen de lichtsterkte.

Ik wil je dan ook graag nog een opmerkelijk advies meegeven. Je zegt dat je de lens wilt gaan gebruiken voor makelaardijfotografie. Dan is een ultra-groothoek erg handig maar kun je binnen nagenoeg geen flitser gebruiken. Ik wacht daarom op de Tokina 11-16 f/2.8, een revolutionaire lichtsterke UWA! Zodra ie binnenkort leverbaar is wil ik deze lens snel aan gaan schaffen om jullie hier zo snel mogelijk de resultaten te kunnen laten zien.

Wellicht voor jou ook het wachten waard? ;)
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
Gebruikers-avatar
CanonJacky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2007 18:43

Of de tamron sp af 11-18mm 4.5-5.6 di II ld asf

Kun je al verkrijgen vanaf ongeveer 380 euro.
Ik heb hem zelf en ben er zeker over te spreken!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

zoeperzazke schreefCOLON10-22 lens van Canon of Sigma een mooie groothoek, maar doet deze ook wat ik er van zal verwachten?
En nog een vraag: past een 58mm polarisatiefilter ook op de groothoeklens of heb ik hier weer een aparte voor nodig?
De 10-22 van Canon heeft een filter-maat van 77mm, dat gaat dus net niet passen. Bedenk je echter wel dat het ding op 10mm een openingshoek heeft van maar liefst 107 graden waarbij een polarisatiefilter over misschien maar 50 graden effectief is. Let er ook op dat je bij aanschaf van een dergelijk polarisatiefilter kiest voor een slim uitvoering. Een normale uitvoering kan je een behoorlijke vignettering opleveren.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Op de Canon 10-22 past je pola niet, die heeft een filtermaat van 77 mm. Tevens moet je oppassen voor donkere kegels in de lucht als je er een pola op zet.
Hele fijne lens hoewel je soms nog veel wijder zou willen hebben.
Woon je in de A'dam regio, dan kunnen we een keertje ergens afspreken. Dan moet je maar even een PB sturen.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb die test van Zoom ook gelezen. VFrood vergeet voor het gemak te vermelden dat de conclusies ietwat vreemd zijn, en dat de Sigma 10-20 (die veel goedkoper is) praktisch net zo goed uit de test kwam als de Canon (7.8 voor de Sigma versus een 8.0 voor de Canon ). \

Frapant is bijvoorbeeld de uitspraak van Zoom (Canon al scherp bij volle lensopening) als je die vergelijkt met de gemeten MTF waardes op Photozone (gelijkwaardig met de Sigma). Als je dan beseft dat de Canon om die reden extra punten heeft gekregen bij Zoom...

Als je de testen leest op www.photozone.de of in de bladen Colorfoto, Fotomagazin (beide Duits) en nu dus ook de Zoom dan zul je zien dat de al die testen aangeven dat de Sigma en Canon praktisch gelijkwaardig zijn qua optiek. Qua AF ook (HSM versus USM) en qua bouwkwaliteit zou zelfs weleens in het voordeel van Sigma uit kunnen vallen.

Overigens is het blad Focus weer lyrisch van de Tokina...
zoeperzazke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:47

Dankjewel voor alle reacties :) Ik ga het even bezinken en nog meer nalezen overal alvorens zoveel geld neer te leggen voor een lens, ik wil wel in 1 keer de goede hebben ;)
G. Heeres schreefCOLON Ik wacht daarom op de Tokina 11-16 f/2.8, een revolutionaire lichtsterke UWA! Zodra ie binnenkort leverbaar is wil ik deze lens snel aan gaan schaffen om jullie hier zo snel mogelijk de resultaten te kunnen laten zien.

Wellicht voor jou ook het wachten waard? ;)
Dankjewel voor deze specifieke tip! Het enige wat ik me wel afvraag, sta je je dan in kleinere huizen niet steeds van lens te wisselen? Als je héél kleine kamertjes hebt ben ik zo bang dat het direct gaat vertekenen als je zover uitzoomt... hoewel, de kit begint ook al bij 18.... Hm, ik ga er nog verder over nadenken :) Heel erg bedankt iedereen!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

zoeperzazke schreefCOLONAls je héél kleine kamertjes hebt ben ik zo bang dat het direct gaat vertekenen als je zover uitzoomt
Hou er rekening mee dat elke normale groothoek, behalve een shift/tilt objectief, vertekent als je het objectief niet ongeveer op de halve hoogte van de wanden hebt (trapje meenemen!).
Het is wel te corrigeren met software (PT-Lens en DxO) maar kost wel wat ervaring en tijd om het goed te krijgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik ben ook uitermate te spreken over mijn Tokina 12-24, het is mijn fijnste objectief van de vijf objectieven die ik heb.

Hij is echt super-degelijk, scherp en vooral in landschappen geen kromme horizon etc.

Ik kan je deze online-test ook van harte aanbevelen (opgelet, uren leesplezier...)... ;)
http://www.kenrockwell.com/tech/digital ... arison.htm

Verder heb je geen polarisatiefilter nodig bij zo'n lens. De kleuren zijn al mooi, en bovendien heeft een groothoek al een polariserend effect uit zichzelf. Met een extra filter erop krijg je donkere vlekken in de lucht.

Met huizenfotografie moet je een beetje oppassen met vervorming en zoals boels069 moet je vanuit het midden fotograferen. Overigens die 24mm is bijzonder prettig omdat je dat net een lenswissel kan schelen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Als je overdag landschappen gaat schieten heb je toch wel filters nodig hoor wellicht geen pola maar zeker een nd-grad, niet omdat de kleuren niet goed zouden zijn, maar om de uitschieters in het contrast binnen je dynamisch bereik van de camera te brengen.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Is niet een must. In raw schieten en achteraf voorgrond ophalen gaat ook erg goed hoor. Daar kun je een of twee stops mee corrigeren. Niet meer, maar ja als dat moet dan lukt het met een gradient filter ook niet meer. Ik zou niet aan de filter gaan met een UWA. Maar goed, misschien is het persoonlijk. Ieder heeft zijn eigen stijl, en goed of fout bestaat niet.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Defiant
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2006 11:18
WoonplaatsCOLON midduh van ut land !
CONTACTCOLON

toch mis ik hier de tip van de Sigma 10-20 die bijna net zo goed is als de 10-22 van Canon (of ik moet eroverheen gelezen hebben)

zelf heb ik de 10-22 (erg fijne lens) en m'n pa de 10-20 van Sigma, ik zie weinig verschil, alleen de prijs wel, de Sigma is voor onder de 500 te krijgen als je een beetje zoekt.

vertekening krijg je altijd als je kleine ruimtes fotografeert, veel is te corrigeren in photoshop (vraag me niet hoe, ik vind dat beetje effect altijd wel leuk).

suc6 met je keus

edit: was dus al wel geopperd ;)
Canon 10/300mm
Gebruikers-avatar
Crack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 12:49

Ben zelf ook op zoek naar een UWA voor mijn 30D en heb mijn oog laten vallen op de Tokina 12-24.

Ik lees dat het gebruik van een pola-filter alleen te adviseren is als het een slim filter is.
Hoe zit dat met een UV-filter op een UWA als de Tokina 12-24?
Op al mijn objectieven gebruik ik UV-filters met name voor het tegengaan van beschadigingen.

Iemand ervaringen?
Beetje van mezelf en een beetje van Canon
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Crack schreefCOLONOp al mijn objectieven gebruik ik UV-filters met name voor het tegengaan van beschadigingen.
Het gaat helaas ook de scherpte tegen (afhankelijk van de kwaliteit van filter en objectief).
Een zonnekap geeft in het algemeen een goede bescherming tegen stoten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Bastiaan111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 11:10
WoonplaatsCOLON Amsterdam

toevallig plaats ik net een posting over de sigma 10-20. net een paar dagen geleden gekocht. perfecte lens ook voor binnenhuis fotografie
30D, BG-E2N, 50 f 1.8 II, Sigma 10-20, 17-55 F2.8 IS, 70-300 IS USM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar