De grote flitser tutorial (in opbouw)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON
Gumpje schreefCOLONAls er vragen komen van technische/praktische aard, kunnen we die dan ook hier stellen?
Uiteraard. Disclaimer: ik weet weinig details van de moderne third-party flitsers, maar kan altijd navraag doen of nog wat nazoeken.

@dejong1racing: je kunt natuurlijk een tutorial strikt scheiden van vragen over hetzelfde onderwerp; mij lijkt het anderzijds niet verkeerd om binnen het tutorial-topic meteen ook vragen te beantwoorden, zodat het een interactief tutorial wordt... Maar dit is natuurlijk aan de TS én aan de regels (die door de actieve mods worden gehandhaafd :wink: ).

Ben in elk geval blij dat er ervaren actieve leden zijn die tijd en moeite investeren in deze tutorials; erg handig als basis om verder te leren en zoeken. Hulde :D
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Tutorials zijn er om, wanneer ze klaar zijn, geplaatst te worden op de voorpagina en daar voor iedereen onder handbereik te staan.

Mocht men een algemeen topic willen om verzamelproblemen in te plaatsen, het staat vrij om er 1 op te starten. Echter zullen er na verloop van tijd weer leden zijn die toch voor hun vragen hun eigen topics openen. En dit word na verloop van tijd meer.

Kortom, nogmaals, hier de opmerking inhoudelijk over de tutorial en uw vragen elders. Anders loop ik naar de kast, pak ik de bezem, en vegen we even door dit topic heen om het on-topic te houden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Afbeelding

Vragen op verzoek van de crew (met goede redenen) graag in een ander topic.
Laatst gewijzigd door 1 op jeveos, in totaal 18 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

De boodschap is duidelijk!
Een tutorial moet natuurlijk gewoon duidelijk en overzichtelijk blijven...

Misschien moet mijn bijdrage maar kennis maken met de bezem? :oops:

of... stofzuiger :wink:
... Spiegel-Werk ...
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Bedankt voor de nu al geinvesteerde tijd, Jeveos. Ik kijk zeer uit naar de meer praktijk gerichte tut.

Big thumbs up!! 8)
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Toestel in Av of Tv mode (flitser werkt als invulflits!)
Mooi stuk!!. Zou bij bovenstaande opm het onderwerp toch wel goed belicht moeten zzijn??
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Goede en duidelijke tutor. Bedankt.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Veel te laat gelezen :oops:
Goede heldere tutorial!

Kleine opmerking over:
jeveos schreefCOLON[*] de kop van een Canon Speedlite kan niet verder meezoomen dan 105mm, bij moderne E-TTL II flitsers is dat inclusief de cropfactor. Een 70-200 staat op een APS-C toestel (xxxD en xxD series) dus altijd op het maximum ingezoomd.
Bij mijn beide telezoomobjectieven geeft de 430EX de actuele brandpunstafstand aan (dus zonder cropfactor).
Volgens mij wordt de "flitshoek" wel aangepast door de aansturing van de flitser door de camera.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONBij mijn beide telezoomobjectieven geeft de 430EX de actuele brandpunstafstand aan (dus zonder cropfactor).
Volgens mij wordt de "flitshoek" wel aangepast door de aansturing van de flitser door de camera.
Klopt. Wat ik begrepen heb is dat de reflector wel in een voor de cropfactor gecorrigeerde stand komt te staan.

Bijvoorbeeld, monteer op je APS-C camera een 20mm prime objectief, dan zou de flitser moeten zoomen naar 28mm (eigenlijk 20 x 1,6 = 32mm, maar die stand is er niet; het eerstvolgende grotere stapje is 28mm). Dat het ding dan op zijn display nog steeds "20mm" aangeeft is niet meer dan logisch lijkt me.

Anyway, dat zou dus betekenen dat de flitser bij een 70mm objectief al in de uiterste stand zou moeten staan. Wil je eens wat proberen? Monteer dan een 70-200mm objectief, stel die in op 70mm en zet de flitser aan. De kop hoort nu naar een bepaalde stand te zoomen (dat kun je horen!). Als je dan de 70-200 richting 200mm draait en je hoort de kop niet meezoomen, dan stond die dus al in de uiterste stand. Zou je dat eens willen proberen? Ik heb geen moderne APS-C camera en ook al geen E-TTL II compatible flitser om het zelf even uit te proberen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Okay, even geprobeerd.
Als ik vanaf 70mm naar 200 zoom krijg ik op het display van de 430EX:
70, 80, 105, 105, ..., 105
De flitser zoomt hoorbaar bij 70, 80 en 105 en blijft bij verder zoomen stil.
[edit]
Kwam deze link nog tegen: http://cpn.canon-europe.com/content/inf ... te_zoom.do
[/edit]
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik las dat de zoomkop alleen maar werkt als ie recht naar voren staat. Een omnibounce moet officieel toch bij 45° worden gebruikt? Dan heb je dus al geen profijt meer van de zoom-kop begrijp ik.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Laat ik het anders formuleren..

Situatie: geen laag, wit plafond. Donkere ruimte, dus flits is hoofdlicht.

Schieten jullie dan recht vooruit, onder een hoek (hoeveel graden) en met of zonder omnibounce? Vraag me af hoe noodzakelijk de (juiste, automatisch ingestelde) stand van de zoomkop (mm) in de praktijk is.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

sdirkx schreefCOLONSituatie: geen laag, wit plafond. Donkere ruimte, dus flits is hoofdlicht.

Schieten jullie dan recht vooruit, onder een hoek (hoeveel graden) en met of zonder omnibounce?
Vraag dat aan 100 verschillende fotografen en je krijgt 99 verschillende antwoorden (er zijn er twee die antwoorden: "ik gebruik alleen omgevingslicht!" :lol: ).

Zonder dollen, dat is erg afhankelijk van de lichtsituatie. Soms zal ik proberen toch nog een balans te vinden tussen flits en omgevingslicht, maar als dat meer dan, pak 'm beet, twee tot drie stops uit elkaar gaat liggen wordt dat moeilijk.

Soms zal ik dan geneigd zijn om mijn tas met light modifiers tevoorschijn te toveren. Daarin zit een witte kaart, een stukje groter dan wat er in de 580EX als catchlight reflector beschikbaar is. Die zet ik er dan op en flits vervolgens onder een hoek van ca. 45 graden. Zonder omnibounce.

Soms ook pak ik mijn "taartschep" uit de tas. Dat ding is vergelijkbaar met de Lumiquest bounce-kit. In dat geval: iets gekanteld (60 graden?), zonder omnibounce.

Derde optie: een softbox(je). Ook die heb ik zelf gemaakt, maar je kunt ze ook gewoon kopen. In dat geval dus recht voor z'n raap.

En als ik die tas niet bij me heb, dan is er nog maar 1 mogelijkheid: knal boem recht vooruit. En lelijk dat dat is! :oops:

Zoals je kunt lezen gebruik ik eigenlijk nooit een omnibounce. Vroeger gebruikte ik zo'n ding wel vaak, maar mijn manier van fotograferen is in die tijd veranderd; tegenwoordig flits ik vaak recht naar boven, eventueel met een reflectieplaat er achter. En in dat geval doet een omnibounce toch niets...
Vraag me af hoe noodzakelijk de (juiste, automatisch ingestelde) stand van de zoomkop (mm) in de praktijk is.
Tsja, hoe belangrijk is dat - goede vraag. Als je het ding als invullicht gebruikt of om te knijpen, dan is die zoom mogelijkheid redelijk belangrijk. Rechtuit flitsen als hoofdlicht levert je eigenlijk altijd lelijk licht op en dan is het vaak juist (relatief) mooi als je wat vignettering over houdt.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

:o Knappe tekst. :o Veel ervan heb ik nog niet in de boeken gelezen. Waar ik nog graag iets meer over weet is het indirekt flitsen via plafond of muur en de mogelijkeheden van een extra flitser los van de camera.

Wat mij nog niet is gelukt is indirekt flitsen met een zo klein mogelijke diafragma opening om een groepsfoto te maken waarbij de voorste en de achterste personen in het scherpe gebied staan. Wellicht staat het antwoord al in je tutorial. Groothoek, klein richtgetal en indirekt flitsen is nog wel een stopje minder denk ik.

Ga vooral verder met het goede werk, het is heel boeiend.
Rusty canon
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het liefst heb ik een wit plafond. Anders gebruik ik tegenwoordig een omnibounce op 45°. Een softboxje is in een studio-situatie mooi, maar niet praktisch om dat veel mee te slepen.
Flitser aan een kabel hangen en verder van de camera afbrengen is ook een optie, maar ik hou liever 2 handen aan m'n toestel (met een statief ben je dan weer minder mobiel).

Ik flits momenteel nog niet-TTL, maar voor de Speedlite-bezitters kan ik deze ernstig aanraden:

Afbeelding

Understanding the Canon Speedlite 580EX / 430EX
http://www.amazon.com/review/product/B0 ... ewpoints=1
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ronald Siemons schreefCOLONGroothoek, klein richtgetal en indirekt flitsen is nog wel een stopje minder denk ik.
Wat is er niet aan gelukt dan? Bij bouncen gaat de reflector naar de 50mm stand en een beetje grotere groep is daar dan al snel te breed voor. Het kost even wat rekenwerk om uit te vogelen wat nog haalbaar is en wat niet meer; start even een nieuw topic met daarin een voorbeeld waar het fout gegaan is zou ik zeggen...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

Een onderwerp naar mijn hart.

Vraagje tussendoor, ik ben zo groen als gras in de lente. Hoe krijgen jullie dat leuke herhalingsbalkje er in? Ik doe het hier maar even met knippen en plakken.

"Bij bouncen gaat de reflector naar de 50mm stand" Dat heb ik nog niet in mijn boekje van de 580 gelezen. Het verklaart :idea: wel dat er bij 17 mm een lichtvlek op het plafond ontstaat. Tenminste als ik het goed begrijp dat met bouncen, de belichting via het plafond bedoeld wordt. Maar wat betekent :roll: omnibounce dan?

Ronald.
Rusty canon
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ronald Siemons schreefCOLONVraagje tussendoor, ik ben zo groen als gras in de lente. Hoe krijgen jullie dat leuke herhalingsbalkje er in? Ik doe het hier maar even met knippen en plakken.
Als je wilt antwoorden op een stukje dat iemand anders geschreven hebt klik je op het "quote" knopje bij het bericht. De tekst wordt dan gecopieerd in een nieuw vlak waarna je naar hartelust kunt knippen en plakken.
Ronald Siemons schreefCOLON"Bij bouncen gaat de reflector naar de 50mm stand" Dat heb ik nog niet in mijn boekje van de 580 gelezen.
Het staat er wel in hoor... in de Engelstalige handleiding (heb geen Nederlandstalige, maar dat komt meestal vrij goed overeen) staat op pagina 18 een stukje over "bounce flash". Daar staat dan bij:
580EX user's guide schreefCOLONSet the bounce direction
Hold down the <PUSH> button and turn the flash head.
If the flash coverage is set automatically, the flash coverage will be set to 50mm
Ronald Siemons schreefCOLONTenminste als ik het goed begrijp dat met bouncen, de belichting via het plafond bedoeld wordt.
Klopt als een bus. Via het plafond en/of een muur...
Ronald Siemons schreefCOLONMaar wat betekent :roll: omnibounce dan?
Een omnibounce is een meestal wit *, min of meer doorzichtig kunststoffen bakje dat je op de flitser monteerd. Het is zo gemaakt het licht deels verstrooid wordt waardoor er vanuit meer richtingen licht teruggekaatst kan worden naar het onderwerp. Daardoor ontstaan zachtere schaduwen. De naam "omnibounce" is eigenlijk een merknaam van Sto-fen, maar er zijn ook andere fabrikanten die soortgelijke artikelen maken. Lumiquest maakt bijvoorbeeld de "UltraBounce", maar natuurlijk zijn er ook "gewoon" goedkope bootlegs van verkrijgbaar.

*): Er zijn ook gouden en groene uitvoeringen van die het flitslicht respectievelijk warmer maken of aanpassen aan bestaand TL licht.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ronald Siemons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 19:50
WoonplaatsCOLON Herwijnen

[quote= Er zijn ook gouden en groene uitvoeringen van die het flitslicht respectievelijk warmer maken of aanpassen aan bestaand TL licht.[/quote]
Dat heb ik dan maar even uitgeprobeerd. Leuk.
Ik ga op zoek naar een omnibounce en liefst een alternatieve. Heeft er iemand een idee waar ik moet zijn. Ook zoek ik nog een zonnekap voor een EF 70-300 lens. de EF65 B. Ik ben al in heel wat winkels geweest maar nog niets gevonden.

Werkt toch niet. :evil: Volgende keer weer proberen. :oops:

Bedankt voor de wijze lessen. :P
Rusty canon
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ronald Siemons schreefCOLON Ik ga op zoek naar een omnibounce en liefst een alternatieve.
Gewoon bij stofen in de USA bestellen, goedkoper dan hier via de fotohandel.
Alternatieven ? Tja veelal niet goedkoper, maar als je ze goedkoper vind, laat het ons weten!
Kijk dit is nu een onderschrift...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar