Profs hebben het gemakkelijker dan Amateurs

ModeratorCOLON Global Moderators

Pro's hebben het gemakkelijker

ja
9
26%
nee
22
63%
anders nl.
4
11%
 
Aantal stemmenCOLON 35
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Mijn stelling :

Pro's hebben het gemakkelijker dan Amateurs, waarom :
Pro's werken meestal met ervaren modellen, visagisten, top apparatuur, vaste studio's met dito opstellingen etc.., terwijl wij amateurs worstelen met kleine ruimte's, op en afbreken van huiskamerstudiotjes, aparatuur toch iets minder (mn studioaparatuur), onervaren (met alle respect natuurlijk) modellen, geen visagisten (althans meestal niet).

Een ding natuurlijk erbuiten gelaten en dat is creativiteit, dit heeft niets te maken met apparatuur, settings of wat dan ook.

Wat is julie stelling daarin ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Heb nee gestemd.

Oke, ze hoeven misschien niet elke keer alles op te bouwen, maar geef mij een vracht lampen en schermen en een ruimte en een visagist en een topmodel en ik lever me toch BAGGER af....

Een prof moet toch echt die compositie maken en aan die zaken voldoen.... De lat ligt dus hoger. Oke, hij heeft een betere polsstok, maar toch.

En de prof is prof omdat hij (normaal gesproken) het plaatje ziet.

Wat maakt een landschapsfotograaf een prof? Hij weet precies die compo te maken en door verkennen precies het moment te kiezen. Ook hier maakt hij gebruik van zijn gear, waar hij naar alle waarschijnlijkheid beter mee kan omgaan dan de amateur (gear: filters, statieven, en in mindere mate fototoestel en lens)

Waar ik hij schrijf mag ook zij gelezen worden.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb ook nee gestemd.

Een amateur kan met wat moeite ook een fatsoenlijk model met wat ervaring vinden, idem voor een visagiste.

Een pro MOET leveren anders is er geen boterham. MOET soms dus met foto's bezig zijn tot diep in de nacht of 7 dagen ni de week. Een amatuer die dat doet is een grote liefhebber, maar daar zit minder dwang achter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik had ja gestemd, ga even mezelf gisteravond na, kreeg 4 mensen op bezoek, moest een uur van te voren alles klaarzetten en een half uur daarna weer alles opruimen, auto moest weer terug in de Gargage.
Tijdens het fotograferen flikkert er een kop om, instellamp stuk natuurlijk, stukjes glas op het papier, opruimen, terug lamp goedzetten.
Dacht bij mezelf, wat een gedoe voor een paar foto's, dan heb ik dus nog niet gehad over de papierrol weer terug oprollen en terug in de doos :evil:
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb NEE gestemd.

Omdat een Pro moet produceren en mogelijk daarom concessies moet aan de eigen opvatting.

Dit geldt nog meer voor de zelfstandige Pro (niet in loondienst), daar is de zorg om voldoende omzet aanwezig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

De stelling is dus eigenlijk: iemand met een vaste studio heeft het makkelijker dan iemand die steeds op en af moet bouwen. In dat geval kies ik "ja"
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Ik heb Nee gestemd.

Je apparatuur kan zo super de lux zijn als wat....

Als de fotograaf er niets van bakt, krijg je nog bagger platen!!

Met minimale apparatuur zijn ook zeer goede platen te maken, door het goed omgaan ermee en een oog hebben voor fotografie!


Soms wou ik ook maar al te graag dat ik een studio van 10 bij 5 meter had met alle toeters en bellen eraan! Maar ja... het is veel leuker in mijn ogen om te roeien met de riemen die je hebt. En dan nog geweldig leuke reacties krijgen van het 'publiek".


PS>> Leuke stelling zeg :D
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

over werkdruk gesproken, ik had verleden week een tweetal kinderen en die moesten als nicolaaskado voor papa op de foto, gisteren een viertal die voor kerst (gelukkig nog een beetje tijd gezien het aantal correctie's die ik moet gaan doen) als kado een canvas doek willen geven, waarschijnlijk niet tevergelijken met een deadline of boterham die belegd moet worden, maar is ook een vorm van druk toch ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb ook nee gestemd. Om dezelfde redenen die de andere nee-stemmers al genoemd hebben.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

CloseShooter... ik herken de druk

Vorige week had ik 5 shoots staan.

Waarvan en 3 die week nog afmoesten!! (ivm kado voor sinterklaas).

(de shoot van zondag moest ik zelfs direct bewerken, omdat ze deze maandag direct moesten laten afdrukken ivm afdruk tijd. Dus me "klanten" zaten mooi in de woonkamer wat te drinken en ik zat boven mooi de foto's te selecteren en te bewerken.) :shock: :lol:



Nou... na de shoot gingen ze direct de PC op en ging ik direct aan de gang :wink:
Maar toen heerste er bij mij ook wel wat werkdruk :lol:

(vooral omdat ik ook nog eens achterlig met mijn schoolwerk :roll: )

Deze week gelukkig een stuk rustiger.
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Als je bedenkt dat er slechts weinigen als prof geboren worden, en dus de vele ongemakken van amateurs 'overwonnen' hebben, dan denk ik dat we allemaal onze eigen moeilijkheden hebben...

Maar een ruimte waarin alles klaar staat is natuurlijk wel tijdbesparend!
Maar is dat zelf prutsen met rollen papier en gekunstelde oplossingen niet ook op een bepaalde manier charmant? Wordt het afleveren van een 'perfecte' foto niet een "kunst-je" wanneer alles klaar staat en naar behoren functioneert?
... Spiegel-Werk ...
Akumal

Nee, voor mij is het hobby matig. Ik ben nog een beginneling. Niets moet alles mag. Het lukt ook niet altijd goed (laatste tijd wel steeds meer :wink: ), als het dan goed gaat, mooie foto, ben ik helemaal happy.
Kijk ik er vaak naar en ben ik helemaal trots op mezelf.

Lijkt me wel gaaf om iets semi profs te doen maar dan MOET het misschien allemaal te veel. Misschien heb je wel meer middelen tot een goede shoot/resultaat.
Maar ben op dit moment al dik tevreden met het forum hier :D .

rob.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

natuurlijk, geniet ook elke keer weer, maar net zoals sommige opmerken tijdens bv een dierentuinbezoek, ja met zo een toeter kan ik het ook, betrap mezelf daar ook wel eens op, zie je bv een special over iets en zie je een pro aan het werk met een baterij assistenten, viasagisten en wat al niet meer, krijg ik altijd zoiets van , ja zo kan ik het ook.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Nog steeds zijn het de mensen met 'minder spullen' die het meest creatief zijn omdat ze juist niet alle hulpmiddelen hebben.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Een prof...
- voelt continue druk om te presteren; geen foto's = geen boterham
- moet altijd maken wat de klant vraagt terwijl het vaak helemaal niet duidelijk is wat die klant nu eigenlijk wil
- staat altijd onder tijdsdruk
- moet werken op de meest onmogelijke tijdstippen
- mag geen last hebben van kou, wind en regen
- wordt de oren van het hoofd gezeurd door "ome Johan"s terwijl hij aan het werk is *
- kan/mag niet ziek worden
- ...en doet dat allemaal voor een hongerloontje
Hoezo hebben pro's het makkelijker?

*): Johan, vul je zelf in gedachten even een andere naam in? Thanks! :D
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

en wij dan :
vrouw of partner met opmerkingen: wat heb je nu weer nodig gaat toch goed zo
tante miep die vraagt of haar dubbele kin iets minder kan
je wil gaan corrigeren maar het gras moet nog gemaaid worden
papierrol die maar niet terug in de doos wil.
lampekop die regelmatig omvalt omdat je weer eens struikelt over de snoeren tijdens de strijd om de dubbele kin van tante miep er niet op te krijgen.
valt ook niet mee !
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Closeshooter schreefCOLONen wij dan :
- tante miep die vraagt of haar dubbele kin iets minder kan
- je wil gaan corrigeren maar het gras moet nog gemaaid worden
- papierrol die maar niet terug in de doos wil.
- lampekop die regelmatig omvalt omdat je weer eens struikelt over de snoeren tijdens de strijd om de dubbele kin van tante miep er niet op te krijgen.
- Tante Miep bestaat ook heus wel bij de pro's, maar dan heet die klant
- Ook bij de pro's groeit er gras (vraag is of het daar groener is)
- Ook een pro moet zijn spulletjes netjes opbergen en staat ook wel eens te kloten. Opvallend genoeg overkomt een pro met 'twee linkerhanden' dit vaker
- Er zijnook wel pro's met 'twee linkervoeten'
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

daar heb je ook weer gelijk in.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

ik denk dat je hier pas wijs antwoord op kunt geven als je amateur bent geweest en nu prof bent :wink:
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Het hangt er denk ik vanaf...

- Profs in dienst hebben ongeveer dezelfde zorgen als andere werkenden.
- Zelfstandige werkende profs hebben ongeveer dezelfde zorgen als andere zelfstandigen.
- Daar waar het gaat om het kunnen beschikken over mooie spullen of het mogen maken van plaatjes krijgen profs mogelijkheden die niet weggelegd zijn voor de meest amateurs (zeer welgestelde amateurs daargelaten).
- Amateurs hebben minder last van druk om te presteren.
- Er zijn ook vast wel profs die in hun spaarzame vrije tijd voor hun lol fotograferen en een beetje amateur blijven.
- Helemaal te benijden is de prof die het zich kan veroorloven alleen leuke opdrachten aan te nemen.

Voor mij dus geen ja en geen nee.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar