Sinterklaas...Maar wat doe ik fout ?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Kris
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 10:26

Afbeelding

Gemaakt met een Canon 400D
P-stand 400 iso
Oh ja, ik ben nieuw !
(Voor als dat nog niet blijkt )
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Meer een Sinterklaas in kerstsferen.
Typisch gevalletje witbalans, en een paar rode lampen in de buurt. Je camera gebruikt witbalans om de juiste kleuren te bepalen, echter met sterk overheersend menglicht gaat de camera uit van de verkeerde waarde. Bovendien is licht rood en zal het ook rood blijven.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Inderdaad de witbalans. Je kunt in de P-stand zelf de witbalans invullen, zeker in deze omstandigheden de moeite om te proberen. Verder kun je in raw fotograferen, zodat je de witbalans naderhand vrij makkelijk aan kunt passen in dpp.

Verder weet ik zo niet hoever je bent en hoeveel je al hier gelezen hebt, maar ik kan je van harte aanraden om de beginnerstutorial van Jeroen (dejong1racing) door te nemen: klikkerdeklik .
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Inderdaad onderbelicht (ruis) en witbalans (kleur)
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ach deze Sint in rood licht heeft eigenlijk ook wel wat
Al ziet hij er ook uit of ie een borrel heeft gehad
Misschien heeft zelfs de fotograaf wel even meegenipt
En toen met foute ISO en/of witbalans geknipt
Een Sint op deze foto, die voor Kerstman door kan gaan
Daar helpt geen lieve moeder en geen Photoshop meer aan

:P
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

whahahaa! dat rijmpje!!! :lol:

Ik schiet altijd in RAW, dan kun je achteraf de witbalans heel eenvoudig aanpassen. Je kunt zelfs instellen met wat voor type licht je de foto hebt gemaakt, en dan past ie automatisch aan :)
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

@leovee: :lol: :lol: :lol: ... de eerste vier zinnen daar weet de fotograaf antwoord op, de laatste twee zinnen kan ik alleen maar onderschrijven. :wink:
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tsja... zoals al geschreven, de witbalans was gewoon van slag.

De foto is niet geflitst, en binnen bij kunstlicht hebben alle Canon's erg veel moeite met de juiste witbalans als deze op automaat staat.

Indien de foto toch erg belangrijk voor je is (emotionele waarde ofzo)...

Dit heb ik er nog van kunnen maken: KLIK HIER

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Dorangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 14:41
WoonplaatsCOLON Breda

Over de foto ga ik niks zeggen :wink: ,
maar dat rijmpje van Leovee: haha, geweldig :D
Gebruikers-avatar
Har64
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2007 09:32
WoonplaatsCOLON Zwolle

Wat doe ik fout? Hij heeft geen mijter op....
Canon 40D, 17-40 F4L
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Tuurlijk is de witbalans is RAW goed aan te passen, maar voor een beginner gaat dat mogelijk wat ver. Ook jpg's zijn nog wel wat op te poetsen normaal gesproken. Dit is echter wel een heel uitzonderlijk geval en veel beter dan MJ m opgepoetst heeft zal ie wel niet worden.
Ik vraag me alleen af waarom de flitser niet is afgegaan in de P stand. Oh wacht, ISO 400, sluiter 1/80e, hmmm dan vond ie het natuurlijk niet nodig.... jammer. Klein flitsje had de boel al verbeterd.
Ik ben in ieder geval blij dat je er een foto bijstopt ipv alleen te beschrijven wat er gebeurt is.
Je hebt ongetwijfeld een leuke avond gehad en vast meer en betere foto's geschoten.
Op naar de Kerst!
groeten Sarpa
Kris
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 10:26

Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik moet wel zeggen, het was erg rood daar ! Er stonden een stuk of wat Parren op Sint gericht.
Ik vraag me wel af hoe ik in mijn 400D instel dat ik RAW fotoos maken wil...
Of is dit weer heel stom?
Ik geniet erg van fotograferen en maak ook heus mooie fotoos maar het gaat helaas ook verdraaid vaak mis.
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Kris schreefCOLONIk vraag me wel af hoe ik in mijn 400D instel dat ik RAW fotoos maken wil...
Afbeelding

In je menu bij het fototoestelletje 1, Quality kun je RAW selecteren (of RAW + JPG tegelijkertijd).
Waarschijnlijk moet je hem daarvoor wel van de automatische programma's halen. Dus op het wieltje P, Tv, Av of M selecteren. (Tenminste zo werkt het bij mijn 20D)
Kris schreefCOLONOf is dit weer heel stom?
Tegen de wind in pissen wel, dit niet vind ik.


@leovee: GENIAAL!!!! :D

mod-edit Dejong1racing; plaatje vervangen door statisch plaatje van menu-1. Bron: Dpreview.com
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Kris
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 10:26

Hmm,

ik kon het niet vinden bij 'kwaliteit'.
Heb nu m'n camera niet bij me maar ik zal het vast wel vinden thuis, dan pak ik het boekje erbij.
Het probleem als je nog niet echt lekker erin zit met fotograferen is dat je voor elke foto allerlei dingen gaat bedenken over iso en diafragma en sluitertijd blablabla, ik kom er echt lastig ui maar ik ga nog 's aandachtig de beginnerstutorial lezen...
Hopelijk binnenkort een paar fotoos die jullie zullen bewonderen met oh's en ah's !
Ik heb ook een vraag over het opslaan van fotoos, hoe je dat handig doet en dat je ze ook weeer makkelijk terug kan vinden enzo. Maar daar open ik dan wel een nieuw topic over.
ROAN0510
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2007 12:42
WoonplaatsCOLON Eindhoven

:roll: ach,,, ff jaartje wachten dus en opnieuw proberen :wink:


Groet, Ro...
[size=75]Canon eos 400D + 18-55 kitlens + EF 50 1:1.8 II + EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM wat zonnekapjes en wat filtertjes[/size]
Sander_H
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2006 20:43
WoonplaatsCOLON Enschede

Als de lichtbron die het object belicht slechts een smal deel van het spectrum uitstraalt dan heeft witbalans geen zin, geen effect. Je kunt draaien in photoshop aan je RAW file maar andere kleuren dan rood zijn er niet! Er zijn namelijk geen andere kleuren beschikbaar dan die uit de lichtbron. De enige manier om in deze situatie goede kleuren te krijgen is door een aanvullende lichtbron te gebruiken met licht in het hele zichtbare spectrum: een flitser! Je hoeft niet volle bak te flitsen maar gewoon ter ondersteuning om de kleuren wat te laten doorschijnen door het dominerende rood.
De spulletjes: ik kan ze de schuld niet geven voor een slechte foto...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar