IS op 24-105 vs 70-200

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi,

Afgelopen weekeinde mocht ik een 24-105 L IS USM uitproberen. Wat me opviel is dat de IS velemalen stiller en rustiger (je voelt hem niet) is dan op mijn eigen 70-200. Weet iemand wat het verschil is (behalve dat er geen standen op IS van de de eerste zitten)?

Groet,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Hoe beviel die lens, staat op mijn lijstje om naast mijn 24-70 te gaan gebruiken.
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Beetje of topic, maar ik moet zeggen erg goed (beide trouwens :) ). Rete scherp, en mooie kleuren, abratie heb ik niet kunnen ontdekken, maar daar ook niet speciaal op gelet (hoewel het wel vaak genoemd wordt). Alleen wat (veel) vertekening op 24 mm, dat is verholpen op ca 28 mm.

Marc

Nu weer even terug naar mijn vraag?
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

De 70-200 werkt met een gyroscoop (die voel je trillen of beter: rollen).
De IS op de 24-105 als is ik het goed heb hydraulisch, maar er is vast iemand die dat kan verbeteren als ik het fout heb...
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De 24-105 heeft een nieuwer type en werkt id wat anders, maar volgens mij werken allen met gyroscopen.
Mijn 70-200 f2,8 maakt ook meer geluid/trilling, de 24-105 maakt meer korte geluidjes en is niet constand actief, bij de 70-200 altijd 2 seconden zodra je de ontspanknop maar 1x aanraakt, of constant bij AF servo
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jandb schreefCOLONDe 24-105 heeft een nieuwer type...
Dat niet, het gaat om een f/4 L IS USM en die heeft de laatste IS-versie (4 stops volgens Canon). :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
nieuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:41
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Ze werken bijde met gyroscopen idd.
Ik ken het geluid van de 70-200 niet maar de 24-105 hoor ik enkel als het muisstil is om me heen, ook trillingen zijn nauwelijks merkbaar.
Terwijl dit type lens volgensmij ouder is.

Mvg,
Marco
400D+grip+24-105 L IS USM+kit+50 1.8II+polar+580EXll.
Ik moet van mijn vriendin vragen of jullie ook eens op haar online speelgoedwinkel willen kijken http://farena.nl bij deze dan ;)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON Dat niet, het gaat om een f/4 L IS USM en die heeft de laatste IS-versie (4 stops volgens Canon). :wink:
Dat is eigenlijk ook het enige dat ik heb kunnen vinden na een avondje googlen. De echte techniek die er achter zit zal wel niet openbaar zijn, lijkt me. Misschien eens wat patenten door bladeren, al wordt je daar meestal niet heel veel wijzer van (of juist te wijs zodat je door de bomen het bos niet meer ziet).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Er heeft een poosje geleden een topic gestaan hier op het forum met de uitleg van IS middels filmpje van Canon.

Even zoekfunctie misschien?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONEr heeft een poosje geleden een topic gestaan hier op het forum met de uitleg van IS middels filmpje van Canon.

Even zoekfunctie misschien?
De werking snap ik nu wel (en heb het filmpje ook gezien en inderdaad wat patenten gevonden). In principe zitten er piezos ("gyroscopen") in de de beweging detecteren en die compenseren door een lens(groep) laten tegen bewegen. Maar, ik ben eigenlijk benieuwd naar het verschil tussen de versies en waarom je dat zo goed merkt (je zou denken nieuwer = stiller/rustiger o.i.d.). Ik begin nu sterk te vermoeden dat het met de bouw van de lens te maken heeft en de massa van de lens(groep) die verplaatst moet worden :?: .

Ik zoek verder, maar al iemand iets weet laat het weten.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik snap dat je nieuwsgierig bent, maar ik vraag me dan weer af waarom. Het zou eerder vreemd zijn als ze hetzelfde geluid zouden maken. Als het werkt, werkt het. Het is gewoon anders en dat is logisch. 2 dezelfde motoren in twee verschillende auto's klinken ook anders en 2 dezelfde auto's met andere motoren klinken ook anders. Kortom, het is appels met peren vergelijken om je af te vragen waarom het zo anders is. Anders wordt het als je 2 dezelfde lenzen hebt en de een is muisstil en de ander maakt een ratelend geluid, dat doet je vermoeden dat er iets mis is.
Maar goed, misschien houd je je cam wel anders vast met de 70-200? Misschien gebruik je de 70-200 altijd buiten en ben je je dus minder bewust van de IS en dan vooral van het geluid? Was het erg stil toen je de 24-105 ge bruikte?

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONIk snap dat je nieuwsgierig bent, maar ik vraag me dan weer af waarom. Het zou eerder vreemd zijn als ze hetzelfde geluid zouden maken. Als het werkt, werkt het. Het is gewoon anders en dat is logisch. 2 dezelfde motoren in twee verschillende auto's klinken ook anders en 2 dezelfde auto's met andere motoren klinken ook anders. Kortom, het is appels met peren vergelijken om je af te vragen waarom het zo anders is. Anders wordt het als je 2 dezelfde lenzen hebt en de een is muisstil en de ander maakt een ratelend geluid, dat doet je vermoeden dat er iets mis is.
Maar goed, misschien houd je je cam wel anders vast met de 70-200? Misschien gebruik je de 70-200 altijd buiten en ben je je dus minder bewust van de IS en dan vooral van het geluid? Was het erg stil toen je de 24-105 ge bruikte?

groeten Sarpa
Goede vraag! Ik weet zeker dat er niets mis is met beide lensen. Ik vrees dat ik maar een antwoord kan geven: Ik ben gewoon heel nieuwsgierig en wil graag weten hoe iets werkt (maar dan hoe het echt werkt). Techneut hè :).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Niet Kennen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2006 15:25

Download onderstaande PDF eens en op blz 185 en 186 vindt je veel informatie over image stabilizer. Werking en opbouw staan er uitgebreid beschreven.

http://software.canon-europe.com/files/ ... k_9_EN.pdf
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Cool! Erg veel info.

Dank

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

xxx
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar