Ik heb sinds kort de speedlight 430 in mijn bezit.
Nu heb ik nog niet echt de tijd gehad om er uitgebreid mee te experimenteren.
Maar komende week hebben we een 60jarige bruiloft van opa en oma van mijn vrouw, dus gaat de camera met filts mee.
Op wat voor een ISO waarde kan je nu het best gaan schieten wanneer je de filts gebruikt?
Zal in een feestzaaltje en in hun woonkamer wel wat gaan schieten.
Alvast bedankt voor de eventuele info.
Welke iso bij gebruik speedlight 430
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
als je "normaal"gaat flisten zou ik hem redelijk standaard nemen op 200, ga je bouncen zou ik de ISO opschroeven naar 400, maar beste is ter plekke even wat testjes afvuren en even kijken welk het beste werkt.
Wat je ook knt proberen, doe ik ook altijd bij feesten is op AV als invulflits, niet schrikken van wat langere sluitertijden, de flis bevriest als het ware de personen en de omgeving wordt mooi uitgelicht, wel zorgen dat in je custum menu de fliser in AV op automatisch staat.
Wat je ook knt proberen, doe ik ook altijd bij feesten is op AV als invulflits, niet schrikken van wat langere sluitertijden, de flis bevriest als het ware de personen en de omgeving wordt mooi uitgelicht, wel zorgen dat in je custum menu de fliser in AV op automatisch staat.
Fotograferen is kijken niet klikken.
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Als ik binnen flits dan gebruik ik meestal zo'n plastic omnibounce kapje, en ik richt de kop 45º omhoog. Daarbij gebruik ik altijd ISO waarden tussen de 400 en 1250 (op de 30D en 40D) om zoveel mogelijk omgevingslicht mee te pakken. Dat zorgt ervoor dat de sfeer in de foto blijft. De omnibounce en de kop 45º omhoog richten verminderd de harde schaduwen.
Hier een aantal voorbeeldjes: KLIK
(foto 5 is ISO 1600 !!! op de 30D)
Probeer het gewoon. Het sleutelwoord is: Durf, durf, durf !!!
Zeker met jouw 30D kun je makkelijk naar ISO 800. Zorg wel dat je de platen goed belicht. Onderbelichting (veel donkere partijen) betekent veel ruis in je foto's. Goede belichting betekent praktisch geen waarneembare ruis.
Succes op de 60-jarige bruiloft.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hier een aantal voorbeeldjes: KLIK
(foto 5 is ISO 1600 !!! op de 30D)
Probeer het gewoon. Het sleutelwoord is: Durf, durf, durf !!!
Zeker met jouw 30D kun je makkelijk naar ISO 800. Zorg wel dat je de platen goed belicht. Onderbelichting (veel donkere partijen) betekent veel ruis in je foto's. Goede belichting betekent praktisch geen waarneembare ruis.
Succes op de 60-jarige bruiloft.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
- sugarman
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5360
- GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
- WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
- CONTACTCOLON
Altijd leuk een feestje ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar het ligt per situatie hoe je het "beste" kan gaan flitsen.
Is het vrij donker? Zijn er witte muren? Zijn er witte plafonds? Is het een grote ruimte?
Ik weet niet of dat ding naar achter kan flitsen maar hier een voorbeeld zonder omnibounce.
Zijn er witte muren en is het vrij donker (in de avond met wat lampjes) dan bounce je met de flitser achter je met + 1 stop op de flister tegen een witte muur (resultaat is weinig schaduw) op ISO 400 in de M stand, 1/80s, diafragma naar keuze.
En zo zijn er wel meer situaties die om bepaalde instellingen vragen.
Maar als je wat concreter bent hoe de situatie daar is kan ik een volgende poging wagen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Maar het ligt per situatie hoe je het "beste" kan gaan flitsen.
Is het vrij donker? Zijn er witte muren? Zijn er witte plafonds? Is het een grote ruimte?
Ik weet niet of dat ding naar achter kan flitsen maar hier een voorbeeld zonder omnibounce.
Zijn er witte muren en is het vrij donker (in de avond met wat lampjes) dan bounce je met de flitser achter je met + 1 stop op de flister tegen een witte muur (resultaat is weinig schaduw) op ISO 400 in de M stand, 1/80s, diafragma naar keuze.
En zo zijn er wel meer situaties die om bepaalde instellingen vragen.
Maar als je wat concreter bent hoe de situatie daar is kan ik een volgende poging wagen.
Laatst gewijzigd door 1 op sugarman, in totaal 4 keer gewijzigd.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
P.S. een hogere ISO waarde betekent automatisch een toename in de kracht van de flitser, omdat de sensor gevoelliger word voor licht. Als de platen te licht zijn, compenseer dan middel de flitsbelichtingscompensatie op de camera zelf (als die communiceert met de flitser; ik weet niet hoe dat bij de 430 EX zit) of anders op de flitser zelf.
Ik ben er niet zeker van, maar ik dacht dat het ongeveer zo zit:
ISO 100 = flitser kracht = 1:1
ISO 400 = flitser kracht = 1.25:1
ISO 800 = flitser kracht = 1.5:1
ISO 1200 = flitser kracht = 1.75:1
ISO 1600 = flitser kracht = 2:1
Dat betekent dat jouw flitser met een richtgetal van 43 bij ISO 1600 een richtgetal van 86 zou hebben (verdubbeld).
Ik ben er niet zeker van, maar ik dacht dat het ongeveer zo zit:
ISO 100 = flitser kracht = 1:1
ISO 400 = flitser kracht = 1.25:1
ISO 800 = flitser kracht = 1.5:1
ISO 1200 = flitser kracht = 1.75:1
ISO 1600 = flitser kracht = 2:1
Dat betekent dat jouw flitser met een richtgetal van 43 bij ISO 1600 een richtgetal van 86 zou hebben (verdubbeld).
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Wie heeft jouw voorbeeldje gestolen Peter?sugarman schreefCOLONIk weet niet of dat ding naar achter kan flitsen maar hier een voorbeeld zonder omnibounce.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Ik heb ook een 430EX en vind het een fijne flitser. Van de commentaren hierboven leer ik ook weer.
Bijna altijd heb ik er ook een omnibounce opzitten op een hoek van 45°. Ik ben het eens dat geschoten in de AV stand het mooiste resultaat geeft. Wel oppassen dat je dan niet de belichting van de flitser naar beneden hebt geschroefd (jep dat werkt ook prima!). Mijn ervaring is dat je dan wel wat beweging in je foto kunt verwachten, vooral als het niet TE donker is.
Vaker nog schiet ik in de M-stand meestal F4 of F5.6 en een sluitertijd tussen ca 1/60 en 1/125 (afhankelijk van de beweging).
Mijn tip: gewoon de eerste 10 minuten heel veel schieten en op zoek naar de belichting die je wilt. Omdat je binnen zit, zit je daarna bijna altijd goed. Kijk uit voor spiegelende zaken in het plafond, dat geeft grappige effecten, maar die wil je echt niet!
Trouwens, ja je kunt ook naar achter schieten! Die tip van sugar, ga ik binnenkort eens uitproberen, lijkt me een erg goede!
Marc
[Edit] Je vraag ging over de iso: die plemp ik ergens tussen 200 en 400, om achteraf minder ruis te hebben als je dan toch het plaatje iets moet optrekken.[/edit]
Bijna altijd heb ik er ook een omnibounce opzitten op een hoek van 45°. Ik ben het eens dat geschoten in de AV stand het mooiste resultaat geeft. Wel oppassen dat je dan niet de belichting van de flitser naar beneden hebt geschroefd (jep dat werkt ook prima!). Mijn ervaring is dat je dan wel wat beweging in je foto kunt verwachten, vooral als het niet TE donker is.
Vaker nog schiet ik in de M-stand meestal F4 of F5.6 en een sluitertijd tussen ca 1/60 en 1/125 (afhankelijk van de beweging).
Mijn tip: gewoon de eerste 10 minuten heel veel schieten en op zoek naar de belichting die je wilt. Omdat je binnen zit, zit je daarna bijna altijd goed. Kijk uit voor spiegelende zaken in het plafond, dat geeft grappige effecten, maar die wil je echt niet!
Trouwens, ja je kunt ook naar achter schieten! Die tip van sugar, ga ik binnenkort eens uitproberen, lijkt me een erg goede!
Marc
[Edit] Je vraag ging over de iso: die plemp ik ergens tussen 200 en 400, om achteraf minder ruis te hebben als je dan toch het plaatje iets moet optrekken.[/edit]
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
- sugarman
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5360
- GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
- WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
- CONTACTCOLON
musicjohn schreefCOLONWie heeft jouw voorbeeldje gestolen Peter?sugarman schreefCOLONIk weet niet of dat ding naar achter kan flitsen maar hier een voorbeeld zonder omnibounce.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En ik heb het weer van iemand anders gestolen.
Nou ja, gestolen. Beter goed gepikt dan slecht bedacht
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://planetneil.com/tangents/flash-ph ... ing-flash/
Maar veel doen en je komt er wel achter.
Gewoon thuis in je huiskamer op een teddybeer gaan schieten en je komt er wel achter wat de juiste instellingen gaan worden in dit soort situaties.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Je lijstje is wel erg pessimistisch John. Je kunt de normale vergelijkingen voor licht toepassen (immers, als het licht ongewijzigd blijft, kun je met een verdubbeling van de ISO een stop terug in je diafragma).musicjohn schreefCOLONIk ben er niet zeker van, maar ik dacht dat het ongeveer zo zit:
Maximale flitskracht = richtgetal (RG), er verandert aan de flitser zelf niets bij verandering van ISO, Dus:
ISO100 = RG x 1 (per spec)
ISO200 = RG x 1,4
ISO400 = RG x 2
ISO800 = RG x 2,8
ISO1600 = RG x 4
Echter: licht neemt wel kwadratisch af met de afstand, dus: ISO x 4 = afstand x 2.
Anyway, bij een normale plafond-afstand van tussen de 2,5 en 3 meter, kleur wit, ga ik altijd uit van ISO 400. Geen omnibounce. Flitser recht omhoog of iets naar het onderwerp toe. Sluitertijd 1/40, diafragma f/5.6 of f/8, synchronisatie op 2de gordijn (daarom ook die 1/40 seconde, ga je sneller dan werkt de synchronisatie op 2nd niet meer!).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5315
- GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
- WoonplaatsCOLON Gouda
- CONTACTCOLON
Ja, ik wist dat het met kwadratische afname / toename te maken had. Maar het was laat gisteravond, en een paar borreltjes verder... dan kan ik helaas niet zo helder meer denken.jeveos schreefCOLONEchter: licht neemt wel kwadratisch af met de afstand, dus: ISO x 4 = afstand x 2.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
- phantom45
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 255
- GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
- WoonplaatsCOLON Haarlem
- CONTACTCOLON
Bedankt voor alle tips.sugarman schreefCOLON En zo zijn er wel meer situaties die om bepaalde instellingen vragen.
Maar als je wat concreter bent hoe de situatie daar is kan ik een volgende poging wagen.
Concreter zijn over de lokatie, werkelijk nog geen idee.
Ik kom zelf uit Haarlem, en feest is in Golden tulip Paterswolde (Groningen)
Ga het wel meemaken dus.
En eventueel schieten met 2e gordijn?
Is dat nog wat om aan te zetten op de flitser?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Schiet persoonlijk altijd 2e gordijn. Baat het niet, schaadt het niet. Mocht je sluiter per ongeluk eens even zakken dan heb je er profijt van dat ie al op 2e gordijn stond. Is je sluiter snel genoeg, dan heb je er ook geen last van. Maak het jezelf makkelijk.phantom45 schreefCOLONEn eventueel schieten met 2e gordijn?
Is dat nog wat om aan te zetten op de flitser?
gr Sarpa
Dat hangt een beetje van je onderwerp en van je sluitersnelheden af. Zo lang je onderwerp niet al te snel beweegt en de sluitertijd geen seconden worden heb je gelijk. Anders wordt het een beetje een gokspelletje waar in beeld je onderwerp goed uitgelicht gaat worden...Sarpa schreefCOLONSchiet persoonlijk altijd 2e gordijn. Baat het niet, schaadt het niet.phantom45 schreefCOLONEn eventueel schieten met 2e gordijn?
Is dat nog wat om aan te zetten op de flitser?
Overigens, flits op 2de gordijn werkt pas vanaf ca. 1/40 seconde. Mocht je sluitertijd korter worden, dan flitst het kreng altijd op 't eerste gordijn...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
- phantom45
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 255
- GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
- WoonplaatsCOLON Haarlem
- CONTACTCOLON
Met andere worden gewoon aanzetten, pakt ie vanzelf eerste als het nodig blijkt.jeveos schreefCOLON Overigens, flits op 2de gordijn werkt pas vanaf ca. 1/40 seconde. Mocht je sluitertijd korter worden, dan flitst het kreng altijd op 't eerste gordijn...
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
- phantom45
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 255
- GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
- WoonplaatsCOLON Haarlem
- CONTACTCOLON
Nou ik heb mijn 430 ontgroening gehad ondertussen.
Wat viel me dat even tegen zeg!
Waren nou ook niet echt de omstandigheden om het als beginneling te leren vrees ik.
Was laag plafond, in de kleur donkerblauw.
Daarin allemaal spaarlampen om de zoveel meter, maar dan wel in verschillende wattages, dus neregens gelijk licht in het zaaltje.
Dan hingen er rondom voor de ramen witte gordijnen.
En had de familie voor de gezelligheid nog wat van die vlaggetjes slingers en ballonen, tegen het al zo lage plafond gehangen.
Dus ja, was 1 feest, dan weer overbelichtte mensen, dan weer mensen duidelijk achtergrond zwart, enz.....
Blijft dus goed oevenen, nu maar eens de boel uitzoeken, want op de TFT is het toch altijd nog weer beetje anders dan op het afkijkje achterop mijn 30D.
Wat viel me dat even tegen zeg!
Waren nou ook niet echt de omstandigheden om het als beginneling te leren vrees ik.
Was laag plafond, in de kleur donkerblauw.
Daarin allemaal spaarlampen om de zoveel meter, maar dan wel in verschillende wattages, dus neregens gelijk licht in het zaaltje.
Dan hingen er rondom voor de ramen witte gordijnen.
En had de familie voor de gezelligheid nog wat van die vlaggetjes slingers en ballonen, tegen het al zo lage plafond gehangen.
Dus ja, was 1 feest, dan weer overbelichtte mensen, dan weer mensen duidelijk achtergrond zwart, enz.....
Blijft dus goed oevenen, nu maar eens de boel uitzoeken, want op de TFT is het toch altijd nog weer beetje anders dan op het afkijkje achterop mijn 30D.
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX