Statief Manfrotto?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Ik ben een beginnend amateurfotograaf en ben op zoek naar een degelijk statief. Op de website van Kamera-Express zie ik de volgende aanbieding: Manfrotto 055XDB + 804RC2, Tripod Combi van € 269 voor € 135. Weet iemand of dit statief geschikt is voor de EOS 400D in combinatie met een telelens (in mijn geval de Tamron 70-300mm)? Is dit een aanrader? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo uit mijn hoofd gezegd zal dit geen problemen op gaan leveren.

Ik heb ook een 055 van Manfrotto en die bevalt prima. Echter is het gewicht wat ik er op schroef wel meer. En dat blijft allemaal prima staan.

Voordeel van een merk als manfrotti is dat, wanneer er iets stuk zou gaan, dit ook weer los te vervangen is. Bij de el-cheapo-merken kun je dan je hele statief weggooien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De Tamron 70-300 is een lichte telelens en de 400D is ook niet zo zwaar. Op de site van Manfrottostaat niet hoeveel hij kan hebben, maar de andere statieven uit de 055-serie kunnen 7 kg dragen. Waarschijnlijk is dat voor dit statief ook zo.

Het moeilijkste is nu naar de toekomst te kijken. Wat wil je er precies mee gaan doen en heb je al plannen voor andere/zwaardere objectieven? Bij dit model is geen kortere middenkolom verkrijgbaar, wat bij macro-werk weleens makkelijk kan zijn. Zelf heb ik helemaal geen middenkolom, maar 99% verkiest er wel eentje te hebben vanwege de flexibiliteit. Een rijstzak kan hier ook zeker dienst doen ipv het statief, dus het hoeft daarin geen probleem te zijn.

Wanneer je al echte plannen hebt om aan meer telewerk te beginnen raad ik je deze keuze af. Daarvoor is hij vrij licht. Ik zou er geen zwaar objectief op durven te zetten. Daarmee doel ik op objectieven zwaarder als 2kg, een 300mm f4 is usm of 400mm f5.6 usm gaan waarschijnlijk nog wel.

Heb je dus geen concrete plannen voor zware tele-objectieven en is het geen probleem dat het statief niet lager kan als 48 cm kun je hier denk ik wel mee uit de voeten.

Nog wat leesvoer wat ik je wel aan kan raden staat in de cursus natuurfotografie van Rollin Verlinde. Een duidelijk stukje over statieven vind je vanaf pagina 19. klikkerdeklik (pdf)
pierke
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 595
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 09:01
WoonplaatsCOLON goeree overflakkee

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/4482/

configurator ff opstarten als je je gewichten weet kan je het zo nakijken
this lyric is under construction !!!!
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Heb dit statief sinds kort ook en ben er zeer tevreden mee.
En de prijs bij kamera-express maakt de aankoop alleen maar interessanter.
Heb het ook nergens goedkoper gezien.

Raymond
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik iets mee!!!
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik iets mee!!!
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
Gebruikers-avatar
Keez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2005 10:32

Die manfrotto is erg zwaar, dat gaat je opbreken na verloop van tijd.

Ik heb zelf de Gitzo GT1931 Basalt met een Gitzo G1178 Ballhead met snelkoppelplaat, een hele stevige set die slechts 1,4 kg weegt
Zwart/Wit fotografie is ECHTE fotografie
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kijk ok even naar het budget wat de TS aangeeft, valt deze Gitzo daarbinnen ?
Dacht het niet, van de een krijg je een hernia van het zeulen, van de andere van de prijs (360,- alleen voor het statief !)
Fotograferen is kijken niet klikken.
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Keez schreefCOLONDie manfrotto is erg zwaar, dat gaat je opbreken na verloop van tijd.
Da's mijn probleem nou ook. Ik heb op dit moment een statief van ongeveer 2,6 kg en zou graag een lichter willen. Hij staat dus ergens in een hoekje. Maar met de Manfrotto en een los balhoof er op wordt het meteen weer dit ruim over de 2 kg. Dat schiet dus niet op. Wil je statief meenemen, dan moet die naar mijn mening niet zwaarder zijn dan 2 kg compleet.
En een Gitzo vind ik weer te veel aan de prijs.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Keez schreefCOLONDie manfrotto is erg zwaar, dat gaat je opbreken na verloop van tijd.
Ik heb een beetje een tweeslachtig gevoel bij deze opmerking. Een statief is natuurlijk (lekker open deur) pas iets waard als je hem bij je hebt. Als je 'm thuis gaat laten omdat'ie te zwaar is, is het een waardeloos statief.

Echter, in principe geldt wel: hoe zwaarder het statief, hoe beter het in staat is de combinatie die er op staat stil te houden. Een super-licht statief zal nog best een boel bewegen in de wind. De vraag is dan of je ueberhaupt wat opschiet met een (te) licht statief. Een bean-bag of een touwtjes-statief kan dan misschien wel net zo effectief zijn.

Mijn ervaring met de 055 is dat het een uitstekend statief is. Er kan een draagriem aan wat hem een stuk handelbaarder maakt tijdens het vervoer. Ik heb niet gekozen voor een balhoofd er op, maar ga dit misschien toch wel doen. Het drie-weg hoofd dat er nu op staat is niet handig als er een combinatie op staat met montage aan het objectief en een grip onder de camera. Het is wel een uitstekende combinatie om de boel in 1 keer mee te fixeren, hetgeen ik nog wel wat betwijfel bij een standaard balhoofd (heb een monopod met 486RC2 balhoofd en daar blijf ik mee worstelen).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
willemn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2006 17:10

wat een geweldig forum is dit toch
dankzij deze tip van Robert heb ik nu een schitterend statief voor 140 euro inclusief verzendkosten
binnen 1 dag in huis
nogmaals bedankt
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Beste Robert, Die aanbieding voor 135,- ziet er goed uit.
Ik heb goede ervaringen met Manfrotto. Ik gebruik de 055XPROB + 234RC ballhead. Deze wegen gezamenlijk 3,07 kg. Die aanbieding combi weegt 2,85 kg.
Ik neem mijn Manfrotto bijna altijd mee, en het gewicht valt mij mee. Er draag deze ofwel aan mijn rugzak, of in de hand & op schouder. Mijns inziens geen probleem.

Die 804RC2 kan maximaal 4 kg aan volgens de website van Manfrotto. Hier moet je even naar kijken, of je (toekomstige) camera + objectieven + accessoires hier niet boven komen. Anders een betere kop nemen.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Leuke site. Heb nog een vraag over het gewicht...

Die getallen die daar staan, gelden die ook als je rare hoeken gaat gebruiken?

Ik bedoel daarbij het volgende: Een hijskraan kan gemakkelijk 1000 kilo tillen als het naast de kraan staat. Maar als het gewicht 30 meter verderop staat.....

Dus als er 4 kg staat, geldt dat ook als je hem kantelt/kiept/etc.?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
RobertP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 11:42
WoonplaatsCOLON Reuver

Ik heb inmiddels het statief besteld en in huis. De eerste indruk is dat dit een erg degelijk statief is...alles voelt zeer solide aan. Is mijn inziens een echte aanrader voor die prijs.
Canon 50D/Canon 15-85 IS USM/Canon 70-300 IS USM/Canon 100mm macro/430 EXII
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar