[FMVF 5] - Concert foto's van een starter

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martynvl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2007 12:16
WoonplaatsCOLON Daar waar het klokje tikt.

Beste mensen,

Ik heb sinds enige tijd een EOS 350, foto's maken gaat mij steeds beter af en dacht, kom laat ik eens de stoute schoenen aan trekken en ook eens concerten te gaan fotograferen.
Nu ben ik een absolute beginner hierin en hoop via deze weg de nodige opbouwende kritiek te verkrijgen.
Ik heb hier een aantal foto's bijgeplaatst waar ik zelf zeer tevreden mee ben en deze aan jullie voorleg om jullie mening hierover te geven.

Ik heb de foto's op 1600 ISO geschoten omdat het zeer donker was, vandaar ook de ruis.

Maar volgens mij valt er voor mij nog veel meer te leren en kijk uit naar jullie reactie.

Ondanks de informatie uit de 'richtlijnen voor plaatsing' heb ik gekozen om de foto's onbewerkt te plaatsen.

Doro Pesch:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=92809[/img]

Doro Pesch2:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=92810[/img]

Tourettes:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=92811[/img]

Met vriendelijke groet,

Martijn van Leeuwen
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Zoals je aangeeft kan er nog veel geleerd worden.

Wat me opvalt,
1) Niet scherp. Welke sluiter heb je daar gebruikt?
2) Geflits, had niet gehoeven als ik het witte licht zo zie. Desondanks is ook deze foto niet scherp. Deze foto zou ik in portret stand gemaakt hebben.
3) Mooi moment, de beste van de reeks. Ik weet niet of je bewegingsvrijheid had maar een paar stappen naar recht of links was beter geweest.

Wat ik bij concerten meestal doe is iso 800 of 1600. Sluiters variëren van 1/60 tot 1/80. Lenzen die ik heb zijn lichtgevoelig en flits over het algemeen nooit. Bij grotere bands flits ik nooit. Soms in de kroeg dan wel omdat er dan zo weinig licht is dat je echt niks kan.
Mocht je benieuwd zijn naar resultaten dan kan je een kijkje nemen op mijn site.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
martynvl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2007 12:16
WoonplaatsCOLON Daar waar het klokje tikt.

Dank voor je input :)

Ik heb inderdaad nog veel te leren en ben niet bang voor kritiek, zeker als ze constructief zijn :D

Ik zal even na zoeken wat de sluiter was bij foto 1. Weet niet meer uit mijn hoofd.
2) Flits was een lucky shot, was namelijk niet mijn camera die afging met flits. :shock:
3) Helaas had ik die mogelijkheid niet :(

Als je hier kijkt: http://www.flickr.com/photos/13676119@N05/

En dan naar Doro 13 en Doro 14 zie je het vershil tussen mijn flits en volgens mij iemand anders zijn flits aparaat ;)

Ik heb hier nog veel meer foto's gepost, mocht je tijd en zin hebben.
Leef je uit :D :P
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Wat me opvalt bij alle foto's is dat je geprobeerd heb alle onderwerpen centraal te houden. Dit hoeft echt niet.

Je kan foto's boeiender maken door het onderwerp uit het midden te zetten.
Ik lees nu ook dat je de foto's onbewerkt hier geplaats hebt. Er valt meer uit te halen dan wat je nu laat zien. Ik heb een foto bewerkt. Als je die wil zien laat het e dan maar weten.

Greetz
Wendy

P.S.: ik was er ook op mfvf allen dan op de zaterdag :wink:
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

1600 ISO is niet echt aan te raden met de 350D. Zelf heb ik ook de 350D, maar zie 1600 ISO meer als noodgreep als uitkomst. Door de hoge ISO gaat er detail verloren, wat kan ogen als onscherp. Zelf heb ik ook weleens bij een concert geschoten (zou ik liever meer doe maar komt er vaak niet van), maar onderbelichten helpt vaak ook stukken. Sugerman heeft daarover een mooie tutorial geschreven, waar die is gebleven op dit forum weet ik zo niet, maar op een ander staat hij nog wel, helaas zonder foto's ( klikkerdeklik ).
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Foto 1:
Scherpte ontbreekt. Is met nabewerking op te lossen.
Compositie is een beetje rommelig. Gitarist links en drums rechts er af en 't geheel wordt een stuk rustiger.
Moment: beetje ongelukkig doordat de arm 't hoofd helemaal bedekt.

Foto 2:
Scherpte: zie opmerking foto 1.
Contrast: mag wat verhoogd worden zodat de foto wat pittiger overkomt.
Compositie: mooi met de lampen bovenin die uitwaaieren en de drummer op de achtergrond.
Moment: Microfoon wel erg frontaal voor 't gezicht.

Foto 3:
Scherpte: zie opmerking foto 1.
Compositie: ondanks erg centraal uitgevoerd toch mooi met het drumstel als 'achtergrond'.
Moment: Zie opmerking foto 2.

Bij zangers/zangeressen zit de microfoon nog al snel erg dominant voor 't gezicht bij een frontaal genomen foto. Een zijwaarts genomen foto heeft hier stukken minder last van. Let wel op op betreffende persoon links- dan wel rechtshandig is: anders kun je een heel dominante elleboog in beeld krijgen...

Om kort te gaan: voor een eerste poging niet slecht, maar er is op diverse aspecten nog wel een beetje aan bij te schaven. Welkom in het leerproces...

Oh ja en wat betreft het verhogen van de iso-waarde: ik zie de opmerking zo vaak voorbij komen dat je die niet te hoog in moet stellen. Natuurlijk, niet hoger dan noodzakelijk, maar als de keuze wat ruis of een bewogen foto is, lijkt 't me een no-brainer. Aan korrel, ruis of hoe je het ook wilt noemen kan ik me niet storen, het is tenslotte available light fotografie...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
martynvl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2007 12:16
WoonplaatsCOLON Daar waar het klokje tikt.

Dank voor alle reacties tot nu toe ;)
Altijd fijn om constructieve zaken te horen ....

:D

Binnenkort ga ik het weer proberen bij een ander concert.

:shock:

Ik zal die foto dan Doro eens door The Gimp heen halen en wat knip werk verzetten... 8)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

martynvl schreefCOLONDank voor je input :)

Ik zal even na zoeken wat de sluiter was bij foto 1. Weet niet meer uit mijn hoofd.
Die waarden staan gewoon in je foto's (exif). 1/50; 1/60; 1/40 :) en allemaal bij F5.6, daar is dus nog wel wat te halen denk ik.
D'r zijn trouwens talloze tooltjes om de exif te zien (zelfs in een browser, ik gebruik opanda).

Even over de foto's. Het meeste is al wel gezegd. Wat me ook opvalt is dat er nergens voeten (wel, eentje dan bij #3) op staan. Dat komt natuurlijk door de monitoren, maar ik vind het toch jammer. Ik zou dan denk ik voor een kleinere krop gaan, vanaf het middel of zo.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar