Een witte uil

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dreedree
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2007 14:32

In Amersfoort maakte ik onderstaande foto.

Ik vind het wel een mooie foto.
U ook?

Afbeelding

Met vriendelijke groeten,
Groetjes,
Andre Barnier ;-)
Canon 350d + Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM + X-drive Pro 30 Gb + Sunpak PZ40X Flash [url]http://www.pbase.com/abarnier[/url]

.........Dwarsliggers houden de sporen recht .........
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

dreedree schreefCOLON Ik vind het wel een mooie foto.
U ook?
Ik niet, maar niet getreurd; ik ga je ook uitleggen waarom ik dat vind en wat je er aan zou kunnen doen.

Laten we eerst even voorop stellen dat ik zeker ook veel slechtere foto's heb gezien, dus je hoeft niet in huilen uit te barsten omdat de eerste post meteen al zo negatief in huis valt.

Een witte uil op een donkere achtergrond is hetzelfde als een pinguin of een bruidspaar. Je hebt gewoon hele grote verschillen in het contrast wat je moet zien te overbruggen. Je moet proberen details in het zwart en details in het wit bij over te houden. De huidige digitale camera's kunnen dit eigenlijk net niet, en dusdoende ben je al snel genoodzaakt voor donker of licht te kiezen. Dat het onderwerp de uil is, betekent dat de tekening in het wit moet zitten en dat doe je dus goed.

Maar toch vind ik hem iets te donker. Het wit is net iets te grijs. Natuurlijk zal de uil ook niet geheel spierwit zijn (het is een vrouwtje) maar hij zweemt voor mij rechts een beetje "blauw". Dit kun je in photoshop allemaal erg makkelijk oplossen.

Wat wel mooi was geweest waren de sprekende ogen. Deze vind ik nu behoorlijk nietszeggend. Uilen hebben grote ogen, buit dat uit. Je kunt daarin vrij extreem doorbewerken zonder dat het onwerkelijk wordt.

Qua compositie had je misschien ook nog ietsjes door je knieën kunnen gaan, dan had je de uil iets minder op zijn kop gekeken en wat meer in zijn gezicht. Maar dit is maar marginaal.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,

Jeroen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Ik vindt het een goede en duidelijke uitleg van Jeroen, waar ik me helemaal bij aansluit.
Is deze zo uit de camera, en dan bedoel ik het formaat, of heb je hem gecropt naar deze compositie, vindt deze compositie namelijk erg centraal en dus niet echt mooi overkomen.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Goede uitleg Jeroen, daar kan ik me gedeeltelijk wel in vinden. Wat mij echter het eerste op viel was de krappen kadrering, die had van mij iets ruimer gemogen. De rest is met nabewerking nog een heel eindje op te vangen.
Gebruikers-avatar
Vmotion
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1157
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2006 16:04
WoonplaatsCOLON Voor mijn achtertuin
CONTACTCOLON

Foto is op zich mooi scherp, niks mis mee dacht ik. Voor wat betrewft de eventuele blauwe zweem die links zou zitten zie ik op mijn monitor nietecht wel kan wit wat witter maar dat is goed op te lossen met curves/levels. Maar dan het verhaal van de oogjes......je pakt het toverstafje als je ps of zoiets gebruikt en klikt de ogen aan,heb je alles mooi geselecteerd dan kan je ook hier weer met curves/levels of misschien wel brightness de ogen wat op lichten.

Ik hoe dat je er wat mee kan.

Mvg Vmotion
[color=blue]Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd[/color]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met curves en levels is er zeker nog heel veel uit te halen. Ook zijn, door ze eerst te selecteren, de ogen op die manier nog wel op te halen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
dreedree
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2007 14:32

dejong1racing schreefCOLON Ik niet, maar niet getreurd; ik ga je ook uitleggen waarom ik dat vind en wat je er aan zou kunnen doen.

Laten we eerst even voorop stellen dat ik zeker ook veel slechtere foto's heb gezien, dus je hoeft niet in huilen uit te barsten omdat de eerste post meteen al zo negatief in huis valt.

Een witte uil op een donkere achtergrond is hetzelfde als een pinguin of een bruidspaar. Je hebt gewoon hele grote verschillen in het contrast wat je moet zien te overbruggen. Je moet proberen details in het zwart en details in het wit bij over te houden. De huidige digitale camera's kunnen dit eigenlijk net niet, en dusdoende ben je al snel genoodzaakt voor donker of licht te kiezen. Dat het onderwerp de uil is, betekent dat de tekening in het wit moet zitten en dat doe je dus goed.

Maar toch vind ik hem iets te donker. Het wit is net iets te grijs. Natuurlijk zal de uil ook niet geheel spierwit zijn (het is een vrouwtje) maar hij zweemt voor mij rechts een beetje "blauw". Dit kun je in photoshop allemaal erg makkelijk oplossen.

Wat wel mooi was geweest waren de sprekende ogen. Deze vind ik nu behoorlijk nietszeggend. Uilen hebben grote ogen, buit dat uit. Je kunt daarin vrij extreem doorbewerken zonder dat het onwerkelijk wordt.

Qua compositie had je misschien ook nog ietsjes door je knieën kunnen gaan, dan had je de uil iets minder op zijn kop gekeken en wat meer in zijn gezicht. Maar dit is maar marginaal.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,

Jeroen
Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. :-)
Ik ga zeker met deze hulp verder en proberen om de volgende foto's mooier te maken.

Ik heb deze foto (en bijna alle foto's die dag in Amersfoort) gemaakt met mijn nieuwe 55-200 mm lens. En dan blijkt dus dat de lens niet zo erg lichtsterk is. En het is wennen om op 200mm stevig en scherp te blijven schieten.

Overigens moest ik deze foto maken door een hek en zat de uil erg achterin de kooi. Op de originele foto is de uil zelf behoorlijk grijs. Ik heb dat met Paint Shop Pro proberen op te vijzelen.

Over de compositie het volgende. De uil zat nogal laag bij de grond en ik ben ruim 2 meter lang. Ik ben wél door de knieën gegaan. Meer dan dit kon ik er wat dat betreft niet uithalen.

Alle overige schrijvers ook bedankt voor jullie opbouwende kritiek.
Groetjes,
Andre Barnier ;-)
Canon 350d + Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM + X-drive Pro 30 Gb + Sunpak PZ40X Flash [url]http://www.pbase.com/abarnier[/url]

.........Dwarsliggers houden de sporen recht .........
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Dat de uil oorspronkelijk grijs was heeft te maken met het "denkniveau" van de camera. Dit denkt dat je onderwerp "gemiddeld grijs" is. Die uil is wit. Bij het fotograferen van een wit voorwerp moet je dus op voorhand overbelichten.

Dan over de foto, wat ik met name jammer vind is dat de compositie erg centraal en niet spannend is. Daar zou ik personelijk iets anders mee gedaan hebben (of ter plaatse, of later dmv croppen).
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar