Gebruik EOS 300D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

Hallo ik heb sinds kort een EOS 300d met een 18-55 mm lens en een 55-200mm lens, maar kan ik nu niet met deze lenzen op een diafragma komen van 2.8.

Ook vindt ik het jammer dat als de camera op Macro stand staat hij automatisch gaat flitsen terwijl ik dat dus niet wil.

:?: ook had ik een foto gemaakt van een takje met daarop mos maar ik kreeg het takje niet helemaal scherp alleen het stukje mos, op welke instelling moet ik hem dan zetten??

ook wilde ik een roos op de foto zetten had hem op de M stand staan maar hij klikte niet af, wat doe ik dan weer fout??

Al met al vind ik het een heel moeilijk toestel, en ik hoop dat er een tijd komt dat ik er toch hele mooie foto;s mee kan maken. :oops:

Ik ben nu toch heel gauw geneigd om mijn andere toestel te pakken dat is een fuji 602 zoom. daar kan ik gewoon macro;s maken en zelf uitmaken of ik de flitser aan zet.

Eigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren

Groetjes van Jeanet :lol:
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Begin maar met de eerste 25 lessen.....
http://www.photoworkshop.com/canon/lessons/index.html

Succes!
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Gebruikers-avatar
willemth
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 16:03
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo Jeanet je kan op je lens zien wat de f waarde's zijn.

Op de 18-55 staat 1:3.5-5.6 dat betekent bij 18=3.5 de grootste opening
55=5.6 de grootste opening

Zo kan je zien op je lenzen wat de waarde's zijn.

Voor onderwerpen met veel scherptediepte moet kiezen voor een hoog f getal bijv 11 of meer naar gelang de mogelijkheid die er is en kan je kiezen voor bijv de AV stand.

Als je niet kan afdrukken kan het te maken hebben dat je te dicht op het onderwerp zit waardoor hij niet kan focussen.

Verder is het een prachtig toestel wat je wel even moet doorhebben en daarom veel foto's te maken dan krijg je er vanzelf plezier in.

Hoop je hiermee van dienst te zijn.
Laatst gewijzigd door 1 op willemth, in totaal 27 keer gewijzigd.
Groetjes Willem
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

jeanet schreefCOLONAl met al vind ik het een heel moeilijk toestel, en ik hoop dat er een tijd komt dat ik er toch hele mooie foto;s mee kan maken. :oops:

Ik ben nu toch heel gauw geneigd om mijn andere toestel te pakken dat is een fuji 602 zoom. daar kan ik gewoon macro;s maken en zelf uitmaken of ik de flitser aan zet.

Eigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren

Groetjes van Jeanet :lol:
Experimenteren met de cam is ok, maar een boekje pakken wil zeker ook werken. Mijn tip: lees "Fotograferen onderweg" van Frank Muller en zoek de termen die hij gebruikt op in je handleiding. Verder is het gewoon een kwestie van veel fotograferen en goed kijken wat je doet.

Ik denk dat het probleem van het takje met mos te maken heeft met je scherpstelpunt (zoekopdracht op het forum: "scherpstelpunten" en je vind er diverse topics over.

Probleem dat de cam niet wilde afdrukken: als de cam niet kan scherpstellen, omdat bijvoorbeeld de afstand tussen objectief en onderwerp te klein is, dan kun je niet afdrukken. Als de cam niet kan scherpstellen, dan blijft in je zoeker het groene lampje rechts onderin knipperen. De cam geeft ook geen piepje bij het half indrukken van de ontspanknop.

Wil je een keer met anderen oefenen met je camera, kom dan naar een shooting-day. Deze worden regelmatig georganiseerd.

Maar vooral: niet opgeven. Blijven oefenen. Straks kun je je cam blind bedienen.

Succes
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Een (D)SLR camera kun je niet zoals een compact camera uit de doos halen en gaan schieten. Je zult toch even de handleiding door moeten nemen om door te krijgen hoe of wat. Verder zijn de meeste van je vragen algemene fotografie vragen die eignelijk niks met de camera zelf te maken hebben maar meer met fotografische technieken of ook in dit geval met de lenzen. Wil je lenzen met 2.8 dan zul je even wat dieper in de buidel moeten tasten en deze aanschaffen.

Even ter indicatie een vervanger voor de 55-200 zou zijn de 70-200mm f/2.8 L USM van €1100,- of de IS versie van de zelfde lens en die komt op, schrik niet, €1700,-.

Als ik je 1 top mag geven, ga naar een witte boekhandel en haal het dor mij alom geprezen boek, Digitale Fotografie en Beeldbewerking van Michael Freeman. (Zie ook http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=445) Hier staat alles in van auto focus tot zoom en van croppen tot clonen. Erg goed boek en dat zullen velen met mij vinden.

De bovenstaande posts vertellen je ook al het e.a.

Succes,



-XiP


P.S. Deze topic hoort thuis in Fotografie algemeen. Zie ook de omschrijvingen van de fora onder de titels.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

jeanet schreefCOLONEigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren
Als je in de buurt van Almere zit kunnen we wel een keer samenkomen.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

jeanet schreefCOLONEigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren

Groetjes van Jeanet :lol:
Dit kan op een van de vele shooting days die het forum organiseerd.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Probeer de bovenstaande dingen is eens allemaal te doen...
Handleiding lezen is al heel wat, dan weet je wat alles betekend e.d.
Ik denk als je de 300D eenmaal een beetje onder de knie hebt dat je toch wel stuk mooiere foto's krijgt dan je Fuji...
Aldoende leert men!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

maced schreefCOLON
jeanet schreefCOLONEigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren
Als je in de buurt van Almere zit kunnen we wel een keer samenkomen.
Dat is heel jammer ik zit in oud beijerland en dat is heel ver bij jou uit de buurt.
Maar ik ben in de tussentijd naar een fotoclub hier in het dorp gegaan en denk dat ik daar ook veel van mijn vragen kwijt kan. maar wel heel hartelijk bedankt voor je aanbod.

Gr Jeanet]
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

xiphias schreefCOLON
jeanet schreefCOLONEigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren

Groetjes van Jeanet :lol:
Dit kan op een van de vele shooting days die het forum organiseerd.

-XiP
Ik had dit forum nog niet goed door, toen ik mijn berichtjes plaatste. maar heb in de tussentijd van alles gevonden hier , ook hoe ik mijn foto;s in een personlijk album kan zetten.

JA al doende leert men.

Gr Jeanet.
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
jeanet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2005 21:01
WoonplaatsCOLON oud-beijerland

Ytos schreefCOLON
jeanet schreefCOLONAl met al vind ik het een heel moeilijk toestel, en ik hoop dat er een tijd komt dat ik er toch hele mooie foto;s mee kan maken. :oops:

Ik ben nu toch heel gauw geneigd om mijn andere toestel te pakken dat is een fuji 602 zoom. daar kan ik gewoon macro;s maken en zelf uitmaken of ik de flitser aan zet.

Eigenlijk zou ik graag met iemand samen die ook een EOS heeft samen met de camera;s experimenteren

Groetjes van Jeanet :lol:
Experimenteren met de cam is ok, maar een boekje pakken wil zeker ook werken. Mijn tip: lees "Fotograferen onderweg" van Frank Muller en zoek de termen die hij gebruikt op in je handleiding. Verder is het gewoon een kwestie van veel fotograferen en goed kijken wat je doet.

Ik denk dat het probleem van het takje met mos te maken heeft met je scherpstelpunt (zoekopdracht op het forum: "scherpstelpunten" en je vind er diverse topics over.

Probleem dat de cam niet wilde afdrukken: als de cam niet kan scherpstellen, omdat bijvoorbeeld de afstand tussen objectief en onderwerp te klein is, dan kun je niet afdrukken. Als de cam niet kan scherpstellen, dan blijft in je zoeker het groene lampje rechts onderin knipperen. De cam geeft ook geen piepje bij het half indrukken van de ontspanknop.

Wil je een keer met anderen oefenen met je camera, kom dan naar een shooting-day. Deze worden regelmatig georganiseerd.

Maar vooral: niet opgeven. Blijven oefenen. Straks kun je je cam blind bedienen.

Succes

Hartelijk dank voor je commentaar, en tips.

Ik ga stug door met oefenen hoor, maar ben soms erg ongeduldig en wil het dan in een dag graag allemaal onder de knie hebben.

GR Jeanet :lol:
Ik wil heel graag mijn EOS 300D goed leren kennen zodat ik er optimaal gebruik van kan maken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar