300D of D70

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Niet de eerste keer dat jullie deze vraag krijgen, maar na het zoeken op dit forum kwam ik vooral tot de ontdenking dat een aantal mensen de 300D verkozen hebben boven de D70 wegens de prijs en eventueel materiaal wat de koper al had.

Maar ik heb nog niks en de prijs van de D70 (met extra lens) is nu zelfs goedkoper dan de 300D met extra lens.

Wat zijn volgens jullie nu echt voordelen van de 300D ten opzichte van de D70 en visa versa?

Persoonlijk vind ik de 300D gewoon mooier om te zien, maar qua techniek doen ze volgens mij niet veel onder voor elkaar. De verkoper/fotograag waar ik ben geweest vind zelf de Nikon beter, want de lenzen zijn volgens hem beter (maar hij heeft dus zelf ook een Nikon).

Weet dat jullie ook niet echt objectief zijn :wink: maar volgens mij zijn er meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan...

Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

maduza schreefCOLONNiet de eerste keer dat jullie deze vraag krijgen, maar na het zoeken op dit forum kwam ik vooral tot de ontdenking dat een aantal mensen de 300D verkozen hebben boven de D70 wegens de prijs en eventueel materiaal wat de koper al had.

Maar ik heb nog niks en de prijs van de D70 (met extra lens) is nu zelfs goedkoper dan de 300D met extra lens.

Wat zijn volgens jullie nu echt voordelen van de 300D ten opzichte van de D70 en visa versa?

Persoonlijk vind ik de 300D gewoon mooier om te zien, maar qua techniek doen ze volgens mij niet veel onder voor elkaar. De verkoper/fotograag waar ik ben geweest vind zelf de Nikon beter, want de lenzen zijn volgens hem beter (maar hij heeft dus zelf ook een Nikon).

Weet dat jullie ook niet echt objectief zijn :wink: maar volgens mij zijn er meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan...

Alvast bedankt!
Ik weet niet waar je dan die D70 of die 300D koopt, maar volgens mij klopt er iets dan niet helemaal met de prijs van de D70 of de 300D.
De D70 met kitlens is volgens mij MINIMAAL € 999,- en de 300D met kitlens € 695,-
Dus dat scheelt toch wel even 300 euro.

De meerprijs vond ik toen ik me 300D kocht echt teveel (nu nog steeds).

Ik heb toen ik op het zoek was voor de DSLR goed gekeken wat ik precies wou ermee en wat dus praktisch is.
De 300D was voor mij voldoende, de D70 gaf mij geen meerwaarde in ieder geval.
De D70 heeft wel een betere bouw (ander materiaal), is ietsje sneller / grotere buffer.

Me vader heeft toen der tijd wel een D70 gekocht (mede omdat hij best veel Nikkor lenzen heeft). Maar nu ik mijn 300D en zijn D70 naast elkaar zie, zegt de 300D mij nog steeeds meer...

ALS ik nu tot een DSLR-aankoop zou gaan, dan zou ik zelf doorsparen voor een 20D. Dit is niet dat ik nu de 300D een slecht toestel vindt, maar vindt de 20D toch wel erg aantrekkelijk! (de 20D was toen ik me 300D ging kopen nog niet op de markt jammer genoeg.)

Just my 2 cents....
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Dit is natuurlijk een hele makkelijke vraag om te beantwoorden. Altijd voor de Canon gaan :wink:

Nu effe serieus. Toen ik mijn 300D kocht was er nog geen keus, de D70 was er nog niet, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen ga ik nog steeds voor de Canon en wel om het volgende: Bij de aanschaf van een DSLR gaat het niet om de aanschaf van een camera, maar om de aanschaf van een systeem. Je moet dus verder kijken dan alleen de body. Toegegeven, de D70 heeft een aantal voordelen t.o.v. de 300D zoals buffergrootte (wegschrijfsnelheid) en een groter aantal handmatige functies, maar ik vindt de verschillen niet groot genoeg om ook de hogere prijs te betalen (want die D70 is echt wel duurder). Kijk dus naar de lenzen, flitsers en andere acessoires en kijk naar de prijzen voor dingen die je denk te willen aanschaffen naast de body.

En nog een tip, als je een battery pack (verticale grip) wilt dan is je enige keus de 300D :D
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Ik heb die prijzen van de dixons site:

http://www.dixons.nl/Store/productList/ ... artrange=0

Heb niet op internet gezocht naar de laagste prijzen voor beide camera's en ook geen rekening gehouden met die 100 euro retour, aangezien die actie aankomende maandag stopt.

Maar zoals ik het begrijp zit er volgens jou niet veel verschil in qua foto techniek of kwalitiet. Het is denk ik vooral een persoonlijke voorkeur die je keuze bepaald.

Nou ik moet al sparen voor 1 van deze 2 en het liefs koop ik ze wel met die extra lens. Of is dat op dit moment voor mij als beginner niet nodig?

Groet
Laatst gewijzigd door 1 op maduza, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien stoot ik nu een paar mensen tegen hun zere neus, maar ik vind dat Nikon voornamelijk met lenzen het een beetje laat afweten in vergelijking met Canon.
Bij Canon heb je keuze uit verschillende soorten lenzen in verschillende prijsklasses.
Heb je niet zoveel geld dan ga je voor een non-USM versie - dan een USM versie - en als je meer geld hebt dan koop je een IS versie ervan.
Kortom voor iedereen wat wils eigenlijk...

Canon is meer toegankelijker dus... Maar ja, ben nu ook veroverd door het Canon-merk dus ik ben een beetje bevooroordeeld!
Stel deze vraag in een Nikon D70-forum en je krijgt hele andere antwoorden :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

BasZ schreefCOLON Stel deze vraag in een Nikon D70-forum en je krijgt hele andere antwoorden :)
Precies, maar komt toch wel achter een hoop dingen waar ik dus zelf niet aangedacht heb. Want op een gegeven moment wil je er extra dingen bijkopen en bij wie ben je dan beter af...

Maar die verkoper was ook bevooroordeeld, dus wellicht dat ik daar ook niet teveel waarde aan moet hechten.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

maduza schreefCOLON
BasZ schreefCOLON Stel deze vraag in een Nikon D70-forum en je krijgt hele andere antwoorden :)
Precies, maar komt toch wel achter een hoop dingen waar ik dus zelf niet aangedacht heb. Want op een gegeven moment wil je er extra dingen bijkopen en bij wie ben je dan beter af...

Maar die verkoper was ook bevooroordeeld, dus wellicht dat ik daar ook niet teveel waarde aan moet hechten.
Als je puur naar de functies kijkt en nergens anders naar, dan zou je voor de D70 gaan...
Nu de meerprijs meegerekend van 300euro meer vind ik het al niet waard.
En dan heb je nog geen eens verder gekeken, naar de lenzen / e.d.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

De beste tip die ik je kan geven is: kijk altijd verder dan Dixons prijzen! Zeker voor wat de 300D betreft zijn hun prijzen echt absoluut oninteressant (schandalig hoog vind ik eigenlijk). Dixons is echt niet het soort winkel waar jij je digitale spiegelreflex wilt halen. Als er wat mee is of je hebt gewoon een algemene vraag (als je er een andere lens bij wilt ofzo) dan hoef je van die mannen in rood wit gestreepte shirts niet veel te verwachten denk ik. Als je dat soort service wilt zijn er nog genoeg online shops die veeel lagere prijzen hebben.

Verder kan ik het wel met Basz eens zijn dat je op lenzengebied net dat beetje meer krijgt voor een (iets) lagere prijs. Het kan natuurlijk zijn dat nou net de lens die jij als ideaal ziet niet door Canon wordt gemaakt en wel door Nikon, maar de kans op het vinden van wat je wilt is bij Canon denk ik net iets groter.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb zelf over je Dixons-zoektocht heen gelezen :)
Maar Dixons is zoals eric_nl al zegt niet echt een optimale winkel voor dat soort dingen. No offense voor de Dixons voor de rest, maar qua fotografie hebben ze echt geen verstand...

Goede winkels om eens te orienteren zijn bijv. -> www.fotokonijnenberg.nl / www.cornevaniperen.nl
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Moet ook zeggen dat ik deze link van een collega kreeg als prijs vergelijk. Zal daar ook geen camera kopen, want ik ga zelf altijd voor advies e.d. naar een lokale fotograaf.

Maar inderdaad, de prijs van die Canon kan door een beetje zoeken waarschijnlijk wel een behoorlijk stuk naar beneden.

Die fotograaf waar ik ben geweest adviseerde mijn om nog een week of 4 te wachten, want hij verwacht een aantal interresante aanbiedingen en omdat Canon waarschijnlijk met een nieuwe model komt ook nog een prijsverlaging op de 300D.
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Hmm zit even op die konijnenberg site te kijken en daar kost die camera dus 695 euro (wat ik eerder in deze post ook las)...met daarbij garantie en alle accesories. Het is een import model, dus zit er dan een addertje onder het gras :?:

Hier in de stad moet ik er namelijk 899 euro voor neertellen en dat is nadat ik mijn 100 euro retour heb gehad!
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

maduza schreefCOLONHet is een import model, dus zit er dan een addertje onder het gras :?:
Och, dat betekend alleen maar dat er GEEN NL handleiding bij zit.
Maarja, die vindt je wel weer op mijn site.

Verder heb je dan weer wt geld over voor bv CF kaartjes of wat dan ook.
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Motordigitaal schreefCOLON
maduza schreefCOLONHet is een import model, dus zit er dan een addertje onder het gras :?:
Och, dat betekend alleen maar dat er GEEN NL handleiding bij zit.
Maarja, die vindt je wel weer op mijn site.

Verder heb je dan weer wt geld over voor bv CF kaartjes of wat dan ook.
Maar wel gewoon garantie in Nederland?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

maduza schreefCOLON
Motordigitaal schreefCOLON
maduza schreefCOLONHet is een import model, dus zit er dan een addertje onder het gras :?:
Och, dat betekend alleen maar dat er GEEN NL handleiding bij zit.
Maarja, die vindt je wel weer op mijn site.

Verder heb je dan weer wt geld over voor bv CF kaartjes of wat dan ook.
Maar wel gewoon garantie in Nederland?
Ja... Ik heb zelf ook een Digital Rebel (import)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Nou dat schilt me dus 999 (na maandag) - 695 = 304 euro! Maar iedereen goede ervaring met een refurbisch model?

Als ik mijn niet vergis zit er bij een "normaal" model een afstandsbediening, zijn deze ook los te koop, of zit die ook bij een refurbisch model?
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Refurbished is een camera die gerepareerd is, dus heeft al een eigenaar gehad die de camera teruggebracht heeft.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Hmmm, bij mijn "normaal" model zat geen afstandsbediening, maar ik heb er zelf een gemaakt (en vele anderen met mij).
Als op het moment dat de 300D uitkwam er ook een Nikon voor ongeveer dezelfde prijs uitgekomen was, had ik nog niet zo zeker geweten of ik voor Canon gekozen had. Ik denk dat de Nikon D70 een aantal functies heeft die ik zelf ook graag zou willen: meer keuzes in belichtings modes, meer keuzes in focus modes.
Dat wl niet zeggen dat ik ontevreden ben met de 300D, integendeel. Ik denk dat de lens line-up van Canon geweldig is. Maar bovengenoemde zaken zijn voor mij wel een argument om te upgraden naar de 20D in de loop van het jaar. Tenzij de nieuwe Canon Rebel XT (per half maart a.s verkrijgbaar, zeggen ze) deze functies ook heeft :shock:
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

Ik ben er uit!

Het gaat de refurbisch versie van de 300D worden...voor zover ik weet zit er geen geheugenkaart bij, dus ik zal er zelf 1 bij moeten kopen. Ik heb de 512 mb of 1 gb Scandisk Ultra II op het oog, of heeft iemand andere sugesties?

Voor de rest heb ik er voorlopig niks meer bij nodig toch??? (misschien een zoom lens en een tas, maar die komen later wel (geld boompje is dan even leeg)).

Heb er zin in!

Groet
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Het grootste voordeel is die mooie forum voor de EOS family gebruikers. (Snel maar even D100, D70, D1H en D1X.nl reggen :P)

Ander voordeel Canon vs Nikon. De lens qualiteit van Canon is superieur dan die van Nikkor. Meer gestabiliseerde lenzen. Meer lens keuze. Canon DE standaard in prof. fotografie, iig bij sport. Zie het aantal witte lenzen langs de zijlijn vs niet witte lenzen.

Nikon heeft nu stabilisatie lenzen. Allen is de techniek nog lang niet zo ver als die van Canon die er al jaren ervaring mee heeft. Heb Nikkor gebruiker er naar gevragt en hij merkt niks van de VR op z'n lens terwijl hij de IS op mijn lens wel degelijk merkte.

Voordel D70 is dat hij meer mogelijkheden heeft qua instellingen en sneller is (op JPG gebied, RAW ook "traag"). Even simpel gezegt, 300D is een gedowngrade 10D en de D70 is een geupgrade D100. 300D en D70 bijde in plastic body.

D70 is nieuwer en moest 300D overtroefen met meer opties. Daarna kwam Canon met de 20D en zo gaat het verder.

Ik heb ook in de overweging gezeten, 300D, D70. 300D, D70. Toen kwam Canon met de 20D en toen wist ik het, 20D.

Just my 2 cents. Succes in je keuze iig.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
maduza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2005 12:41

De Canon 300D is net besteld, samen met een 1GB Ultra II kaart...heb er nog geen extra lens bij besteld, want ik ga eerst maar even oefenen.

Groet
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar