Hoe ziet een goed portfolio voor een model er uit?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Goeden avond,
Volgende week krijg ik een jongen in mijn studio voor een auditie een portfolie map mee moet nemen. Nu is mijn vraag :?:
Is er iemand die weet aan wat voor een eisen zo'n portfolio moet voldoen?
Dacht zelf aan een map met iets van 15 fotows erin met verschillende pozes op 20*30 formaat :roll:
Maar er zijn vast mensen die dat beter weten :D
Bij voorbaad dank :wink:
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt niet zomaar zeggen; "Dit is een portfolio".

Het hangt er namelijk vanaf waar je hem voor gaat gebruiken. Even vanuit het oogpunt van een fotograaf gesproken, want dat ben ik. Ik ben geen model.

Een fotograaf die een portfolio moet hebben omdat hij/zij voornamelijk bruiloften fotografeert zal zijn map vol moeten hebben met bruidsfoto's. Mooi foto's van race-auto's of voetbalfoto's zal hem niet helpen om zijn foto's voor bruiloften te slijten. Een sportfotograaf hoeft er geen bruidspaar in te hebben.
Het doel van je portfolio heeft er dus mee te maken. Een veelzijdig fotograaf zal dan ook meerdere portfolio's hebben en van tevoren bekijken welke hij meeneemt, of hem zelfs nog apart samenstellen.

Een portfolio moet gevarieerd zijn binnen het gebied waarin het zit. Een portfolio voor modellen zal dus uit verschillende soorten moeten bestaan.
Als je 15 foto's maakt dan zijn 3 settings dus niet genoeg. 3 x 5 foto's zijn niet divers genoeg.
Maak voor een model ook foto's buiten genomen en binnen genomen. Verschillende soorten kleding. Misschien is het bijvoorbeeld om op het gebied van mode, wat foto's te maken met winterkleding.

Kortom, een portfolio maken gaat je niet in een dagje lukken of je moet ontzettend doorpezen. Maar dat is voor het model ook niet relaxed. Een echt proffesioneel model zal het misschien wel 6 uur uithouden, maar iemand die net begint zal later op de dag niet meer zo gefocussed zijn en dat zal op je foto's ook te zien zijn.

Sorry dat ik je niet helemaal kan helpen, maar ik hoop dat je een beetje op weg bent.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Dank je wel voor je zeer uitgebrijde antwoord;)
Heb zelfs wel eens een shoot gedaan die van 5 uur s'middags tot 5 uur s'nachts duurde hoor;) Ze had haar laatste trein gemist, toen zijn we maar even door gegaan :lol:
Maar ik heb hem ook verteld dat hij beter nog even bij dat buro kan vragen wat zei daar voor een eisen aan stellen en ik laat hem zijn hele kleding kast mee nemen 8)
Gedeelte buiten shoot had ik nog niet eens aan gedacht :oops: Hopen dat het weer mee gaat zitten en ander in een tunneltje :P
Ben het zeker met je eens dat je een goed modellen portfolio nooid in 1 dag kunt maken, maar we gaan ons best doen een mooi begin te maken.
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Wat voor auditie? Een portfolio voor een danser ziet er anders uit dan die voor een kledingmodel of een acteur.

Ik heb ooit een nieuw portfolio samengesteld voor iemand die auditie moest doen voor een reclamespotje. Daarbij was van belang te laten zien hoe uiteenlopend de man ingezet kon worden. Ergo: veel verschillende poses, maar ook veel verschillende kleding. Als zakenman, als tuinman, als zwerver, nou ja van alles nog wat. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen ripsheets te maken bestaande uit 1 grote foto en een stuk of 5 (zo even uit het hoofd) kleinere fotootjes er omheen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Hij heeft me verteld waarvoor het was, maar :roll: :oops:
Hij is helaas ofline, maar dat komt wel goed... Dat plan van 1 grote en de rest kleine is inderdaat wel een hele goede om de beste er extra uit te laten springen :!:
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

En daar was tie weer :D
Dit is wat hij zei:

oke dan
ja het is voor modelle auditie gaan ze kijken waar ik geschikt voor zijn en gaan ze uuhh jaa bureau zoeken ie me wilt hebben enzo om het zo maar te zeggen ze gaan mij verkopen, voor bijvoorbleed uuh voor kleding enzo, of alleen voor het gezicht,

Dus denk inderdaad veel verschillende dingen laten doen en dan als een gek bewerken, hij is er ook lekker op tijd mee, auditie is al volgende week zaterdag en ik zit vol tot maandag :roll:
Maar gaat goed komen;)
Bedankt voor jullie tips :!:
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Als je voor een grote afbeelding gaat met kleine er omheen, reserveer dan 1 plek voor een duidelijke vermelding van NAW gegevens en informatie als maten enzo. Dit soort ripsheets worden vaak achtergelaten bij audities.

Daarnaast zal je klant een modelbook samen willen stellen, bestaand uit zo rond de 10 tot 12 full-size fotos die duidelijk maken dat hij veel kan en breed inzetbaar is. Tearsheets zijn ook belangrijk (maar daar kun jij als fotograaf weer niet voor zorgen ;)).

Maar bovenal: varieer! Dus... headshots, torso shots, full-body shots, actionshots, verschillende kapsels, verschillende kleding, verschillende omgevingen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Hoop nieuwe woorden er bij geleerd weer;)
Tearsheets zijn publikaties?
Hij heeft al eer der een shoot bij mij gedaan, maar dat was meer een fun shoot met vrienden;)
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Top Fotograaf schreefCOLONHoop nieuwe woorden er bij geleerd weer;)
Tearsheets zijn publikaties?
Ripsheets heten geloof ik anders in het circuit (don't ask... :oops: ). Tearsheets zijn inderdaad bestaande publicaties...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar