Donkere foto,s uit mijn Rebel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Mijn foto,s komen allemaal te donker uit mijn toestel. Of ik nu flits of midden overdag altijd moet ik met Photoshop de ingelezen foto,s een paar stappen lichter zetten. Er is al eens over geschreven in dit forum maar een oplossing heb ik daar niet in kunnen lezen.

Ik ga voor het gemak maar even uit van de automatische instellingen, dus ik stel zelf nog geen sluitertijd en/of diafragma in.

Mijn toestel staat gewoon op parameter 1, net zoals ik hem gekocht heb.

Groeten,

Wiro
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Een voorbeeld foto met wat EXIF informatie zou hier wonderen doen.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Zoals Xiphias al zei hebben we foto's met exif nodig om echt verder te kunnen helpen.
2 andere suggesties echter nog:
-staat je beeldscherm niet te donker?
-probeer eens een foto af te drukken. Istie dan nog steeds te donker?
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zal morgen een paar fotot met de gegevens plaatsen.
De foto,s zijn op het schermpje van mijn fotottoestel mooi licht maar wanneer ik ze Zoom Browser van Canon laad dan zijn ze allemaal te donker. Dus de automatisch genomen foto,s de flitsfoto,s en ook de opnamen die ik met een andere diafragma en sluitertijd neem.

De foto,s die door sommigen van jullie op het forum worden geplaatst zijn allemaal goed. Ik ga er dan van uit dat mijn PC en beeldscherm goed zijn ingesteld.
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

Probeer eens raw te schieten, als foto's onderbelicht zijn kun je dat dan op je computer herstellen.

Desalnietemin is het handig om de foto's hier wel even te tonen. :wink:
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
*Marco*

Wiro schreefCOLONIk ga er dan van uit dat mijn PC en beeldscherm goed zijn ingesteld.
Das nou juist nog de vraag.
TIP: door en [/size ] (maar dan zonder spaties) om je gegevens in je ondertiteling te zetten neemt het niet meer zoveel ruimte in...
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Hier een foto zoals vanmiddag genomen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7286[/img]

File Name
IMG_0074.JPG
Camera Model Name
Canon EOS DIGITAL REBEL
Shooting Date/Time
25-1-2005 13:24:04
Shooting Mode
Shutter Speed Priority AE
Tv( Shutter Speed )
1/100
Av( Aperture Value )
9.0
Metering Mode
Evaluative
Exposure Compensation
0
ISO Speed
100
Lens
18.0 - 55.0mm
Focal Length
40.0mm
Image Size
2048x3072
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance
Auto
AF Mode
AI Focus AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone Normal
Color Space
sRGB
File Size
1942KB
Drive Mode
Single-frame shooting
Owner's Name
Camera Body No.
1960509702
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

ha, leuke foto! Het zal je wellicht verbazen, maar deze foto kan door de camera (zonder ingrepen van jouw kant) niet beter belicht worden. Als ik naar het histogram in Photoshop kijk, is het van links naar rechts gevuld. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door de sneeuw en de zonlicht plekken. De camera zal altijd, tenzij jij als fotograf ingrijpt, proberen te voorkomen dat de foto overbelicht wordt en kijkt daarvoor naar de allerlichtste delen. Heb je ook nog andere voorbeelden?
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Op deze foto kan ik inderdaad zelf niet zien of er wat mis is met je Rebel (wat ik overigens uitsluit).
Heb je toevallig een foto waar niet sneeuw opstaat?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
JeWo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2004 19:52
WoonplaatsCOLON Möhlenwarf
CONTACTCOLON

Ook in mijn ogen is hier niks mis mee
"Ik ben geen duitser, heb alleen maar een duits kenteken...so what???"
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

Fotografeer je niet continue in de sneeuw? Het is verstandig om in de sneeuw 1 of twee stops over te belichten. De belichtingsprogramma's gaan niet helemaal goed om met veel sneeuw. zie andere topics over fotograferen in de sneeuw.
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

De hond zit in de schaduuw dat scheelt al wat. Verder zou je op ISO 200 kunnen schieten waardoor het al wat meer licht op neemt en natuurlijk 0.3/0.7 overbelichten of spot meting gebruiken op de hond. Nu ziet de cam vel wit in de achtgergrond en gaat compenseren om dat niet over te belichten.

OFF TOPIC:
Het mooiste vna de 2 werelden zou in dit geval zijn geweest, 2 opnamens. Deze en 1 die is overbelicht. Op de overbelichte versie is de sneuw waarschijnlijk 1 egaal wit vlak. Op deze is de sneuw wel in detail te zien. Voeg de 2 losse opnamens samen toit 1 geheel met een goed belichte hond en een niet overbelichte achtergrond. Top voor de volgende keer.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Hierbij nog een aantal foto,s
Weer 1 met sneeuw maar ook 2 die eerder zijn genomen. Allemaal met de standaard kit lens en standaard instelling. De waarden kon ik niet meer achterhalen in photoshop.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6896[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7316[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7314[/img]

Vooral de foto met het bruggetje is veel te donker.
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Laten we eens naar die laatste foto kijken, die van dat bruggetje.
Welk deel van de foto had de camera volgens jou goed moeten belichten?
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

Bij een middelende belichting isdit de juiste belichting (het bruggetje). Als je handmatig zou overbelichten dan is de lucht veel te fel... is goed zo. Als je die bomen aan de linkerkant beter zou willen belichten dan moet je inflitsen.
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Hierbij dezelfde foto van het bruggetje maar dan een paar stappen lichter gezet in photoshop. Zo had ik de foto uit mijn Rebel verwacht.

Als ik op de straat was blijven staan dan had ik tegen de zon in gefotografeerd. Omdat ik het licht tussen de bomen en in het bos rechts van het bruggetje wilde laten zien ben ik in de schaduw van de bomen gestapt en de foto genomen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6692[/img]
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Hi Wiro,

zoals je ziet, is de lucht in je aangepaste foto sterk overbelicht. Er zit geen enkel detail meer in. Je hebt de camera in Auto staan, dus je laat al het denkwerk aan de camera over. De camera weet niet dat jij wil dat de foto voor een deel overbelicht wordt, en zal dus de belichting zo aanpassen dat er gemiddeld over de foto een juiste belichting toegepast wordt. In Auto is er weinig wat je daar aan kunt doen. Het wordt tijd dat je de volgende stap in fotograferen neemt (althans voor dit soort situaties). Ga over naar P mode. Dit is hetzelfde als Auto, alleen kun je hier allerlei instellingen veranderen. Het gaat te ver om hier alle opties in P mode toe te gaan lichten, maar in ieder geval kun je dan belichtingscompensatie toepassen. Een advies wil ik je nog extra geven: stel de camera zo in dat na het maken van de foto je op het LCD scherm het histogram kunt zien. Daaruit kun je al snel zien of je belichting goed is of niet!
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

In dit geval is het kiezen of delen, of de lichte delen goed belicht of de donkere delen goed belichten. Je heb nu te maken met dynamisch bereik van je cam, je kunt er wel tussenin gaan zitten met de belichting en in RAW schieten dan kun je later in je bewerkingsprogramma de belichting-witbalans ed aanpassen. Ook zou je in deze gevallen met extreem lichte en donkere partijen een grad nd filter kunnen gebruiken, die tempert de hoge lichten zodat je een meer uitgebalanceerde foto krijgt.
Wiro
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2004 20:01
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo TomCee,

Ik ben al een beetje bezig met de P stand op mijn Rebel. Een histogram kan ik ook op mijn camera scherm krijgen maar dat zegt mij niet zoveel. Hoe moet ik zo,n histogram lezen. Hoe ziet een histogram eruit bij een goede foto. Ik kan er wel naar kijken en het komt bij mij over als de AEX index. Op internet heb ik kunnen lezen dat aan de ene zijde de lichte en aan de andere kant de donkere vlakken worden weergegeven.
Kan ik ergen deze informatie vinden?

groeten

Wiro
WANNEER JE DOET WAT JE LEUK VINDT, DAN HOEF JE NOOIT TE WERKEN.
------------------------------------------------------
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Wiro schreefCOLONHierbij nog een aantal foto,s
Weer 1 met sneeuw maar ook 2 die eerder zijn genomen. Allemaal met de standaard kit lens en standaard instelling. De waarden kon ik niet meer achterhalen in photoshop.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=6896[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7316[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7314[/img]

Vooral de foto met het bruggetje is veel te donker.
Ik ga voor het gemak maar even uit van de automatische instellingen, dus ik stel zelf nog geen sluitertijd en/of diafragma in.
Je schiet dus in de automatische stand. De camera gebruikt dus alle lichtmeetpuntjes (dat zijn die rode vierkantjes in je zoeker).

Bij foto 1 komt hij dan behoorlijk veel licht tegen in het water. De camera stelt zich daar op in. resultaat: de rest onderbelicht. Flitsen kan hierbij helpen om het grasprietje mooi belicht te krijgen (noemen ze invulflits).

Bij foto 2 krijg je hetzelfde effect als bij de hond in de sneeuw. De camera meet weer via alle meetpuntjes en ziet veel wit met lichtreflectie en stelt de belichting daar op in. Gevolg de rest weer onderbelicht.

Foto 3: idem de camera stelt zich in op het lichtste deel: de lucht en "zegt" dan dat hij veel licht binnen krijgt en daardoor belicht hij korter en wordt de rest (bruggetje, bomen), die toch al donkerder zijn, nog donkerder.

Onder dit soort moeilijke omstandigheden kun je volgens mij bijna niet anders dan op Av, Tv of M schieten en de camera instellen op een spotmeting via het middelste meetpunt of in iedergeval de puntjes uitschakelen die op het lichte deel meten (weet niet of de 300D dit kan)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar