Monitor kalibreren

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Tilly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2005 19:41
WoonplaatsCOLON Fryslân

Ik hoor van vele dat het verstandig is om je monitor te kalibreren.

Is er iemand in Friesland die dat eens bij mijn monitor zou willen doen en voor doen?
Zodat ik een keuze kan maken of ik wel op geen spyder ga aanschaffen.

MvG

Tilly
[color=blue]Groetjes Tilly[/color]

[size=75][color=red]:D Get The Picture!! :D[/color][/size]
eepeep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2007 22:59

Ik heb de spyder pro en je schrikt na de calibratie.

Ik woon in Wageningen een beetje te ver voor een demo
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Bel Cor (van Dijk) eens op, die heeft vast wel wat voor je!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

eepeep schreefCOLONIk heb de spyder pro en je schrikt na de calibratie.
In welk opzicht, een verbetering of beter niet aan beginnen :roll:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tilly, ik heb geen spider maar een Huey.

Het schrikeffect is dat deze en de spider je kleuren flink anders stellen.
Maar je went er aan en het de ware kleuren die je zelf echt niet ingesteld krijgt.
Ik ben er erg happy mee.
Waarom bestel je er niet gewoon een ? Vele zijn je voorgegaan, zie hun reacties in een groot verzamel topic op het forum.
Kijk dit is nu een onderschrift...
eepeep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2007 22:59

Erik Mulder schreefCOLON
eepeep schreefCOLONIk heb de spyder pro en je schrikt na de calibratie.
In welk opzicht, een verbetering of beter niet aan beginnen :roll:
Ik bedoel dat je er juist wel aan moet beginnen.

Perfecte kleuren, contrast etc.

Hetzelfde profofiel, in mijn geval van de spyder, voor alle progjes.

Wat mij betreft een echte aanrader.
eepeep
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2007 22:59

Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tilly schreefCOLONIk hoor van vele dat het verstandig is om je monitor te kalibreren.
Lees ook deze tutorial: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36 :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Schrikken ?

Misschien ook nog van iets ánders....

Wakosta ? (Vroeg deze Brabantsen " 'Ollander" ....)
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wheely schreefCOLON...Wakosta ? (Vroeg deze Brabantsen " 'Ollander" ....)
Ik gebruik de Huey (€90).
En omdat ik 2 monitoren gebruik ook de HueyPro software (€30)
http://www.pantone.com/pages/products/p ... id=79&ca=2
http://www.pantone.com/pages/products/p ... d=569&ca=2
De Spyder 2 Express kost €92
De Spyder 2 Suite kost €175
http://www.colorvision.ch/index.php.en
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

'Een keer' je monitor laten kalibreren is volstrekt zinloos heb ik begrepen....
Je moet het regelmatig herhalen want de kalibratie verloopt vrij snel Default geeft de bijgeleverde software van de Spyder2express 2 weken aan.
Heb toevallig gisteren een dergelijk speeltje aangeschaft (79,- eur bij foka R'dam) en ben meteen aan het kalibreren geslagen op Laptop en CRT..
Ik 'schrok' trouwens ook van het feit dat het pas zin heeft je monitor te calibreren als ie RUIM een uur aan staat. (anders blijf je steeds een verschil zien na een nieuwe kalibratie).
Ben dus lekker bezig geweest en zeer tevreden over resultaat op de beeldbuis. Beeld ziet er veel beter uit...op het oog mij niet gelukt.
Meteen een print gemaakt met mijn Canon MP510 op Kodak Photo Papaer PRO. De foto bleek toch zichtbaar een 'warmere' tint te hebben. Weet niet of dit normaal is of dat je dat ook nog kunt corrigeren ???? (wellicht doordat de optie 'printer bepaalt kleuren' i.p.v. 'Photoshop bepaalt kleuren' aan stond (moet ik nog eens mee experimenteren)
Maar het resultaat was voor wat betreft overeenkomst kleuren print en beeldbuis voldoende.
Trouwens... na een avondje (uurtje of 3) fotosjoppen kon ik het natuurlijk niet laten nog even te herkalibreren.... en ja hoor... toch weer een verschil !!!! Ligt dat nou aan de kwaliteit van de monitor ????
Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen.. de analoge electronica is erg gevoelig voor temperatuur... je kunt pas goed kalibreren als de temp van de hele monitor stabiel is. En ik geloof best dat dit een tijd kan duren.... Dat betekend dus ook dat 'even een foto bijwerken' (op kleur) in een uurtje eigenlijk niet goed mogelijk zou zijn..... nu had ik daar nooit weet van dus had ik geen probleem... Nu met die Spyder weet ik veel te veel en vertrouw ik geen kleuren meer !!! zucht :wink:

Overigens is dit alles gebaseerd op mijn korte ervaring met de Spider2 op mijn Philips 202P4 beeldbuis. Wellicht is e.e.a. ook afhankelijk van kwaliteit beeldbuis ?

Kalibratie op de Laptop is een ander verhaal (Acer)
Je hebt daar maar zeer beperkte instelmogelijkheden (geen helderheid en contrast maar alleen backlight) en het resultaat wordt ZO ERG beinvloed door de stand van je scherm (kijkhoek) !!
Nu deed ik het al niet, maar ook het kalibreren helpt niet om beter op een (mijn?) laptop foto's te bewerken.
Dit brengt mij op de volgende zorg voor de toekomst... Ik heb nu nog een jetser van een 20" beeldbuis op mijn buro staan waarop de foto's er prachtig (nou ja.. ;-) ) uitzien.... dat ding komt al op leeftijd en tegenwoordig is het allemaal LCD wat de klok slaat.
Je zal ongetwijfeld nog wel CRT's kunnen kopen in profi winkels maar het moet wel leuk (=betaalbaar) blijven natuurlijk.... :roll:
Wat is jullie ervaring met het (kleur)bewerken van foto's op LCD schermen van laptops of grotere ???

greetz,
Marcel
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mrich schreefCOLONWat is jullie ervaring met het (kleur)bewerken van foto's op LCD schermen van laptops of grotere ???
Het bewerken op betaalbare laptops kan je vergeten :cry:
Zie ook: http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... -8741-9027
Ik gebruikte een losse Hitachi LCD en was niet tevreden.
Achteraf heel logisch na het lezen van de tutorial: http://www.eosdigitaal.nl/index.php?opt ... &Itemid=36
Ik gebruik nu de Samsung 215TW en dat bevalt goed.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Tilly
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2005 19:41
WoonplaatsCOLON Fryslân

fokkedeboer schreefCOLONBel Cor (van Dijk) eens op, die heeft vast wel wat voor je!
Hmm....
Had ik nog niet eens aangedacht.
En hij woont nog wel zo dichtbij.
Thanxxx
[color=blue]Groetjes Tilly[/color]

[size=75][color=red]:D Get The Picture!! :D[/color][/size]
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

boels069 schreefCOLON Het bewerken op betaalbare laptops kan je vergeten :cry:
Ja, op die laptop reken ik voorlopig ook niet, die gebruik ik voorlopig alleen als image tank onderweg...
Maar zoals ik al vreesde gaan we als digitale fotografen een lastige tijd tegemoet op onze buro's... Ik bedoel, de selectie van een kwalitatief goede CRT is duidelijk eenvoudiger dan het selecteren van een 'acceptabele' flatscreen. Daar moet je een heel wat diepgaandere studie voor doen zo te lezen.... (nou zijn er natuurlijk altijd wel liefhebbers van waarvan we het resultaat dankbaar kunnen overnemen... maar toch.. )
Bovendien is een CRT dus nog behoorlijk 'tot de orde te roepen' door calibratie.
Voorlopig is er dus nog een groot gat tussen CRT's en flatscreen performance. Ik denk dat ik nog maar even snel een mooie goede CRT uit de koopjeskelder ophaal, beter en goedkoper !!! (ruimte zat op mijn buro!!)
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar