30D vs 40D (aanschaf?)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Hoi allen,

Ik schiet momenteel nog met een 300D, die is hard toe aan vervaning qua specificaties. Ik heb intresse in een 30D/40D. Ik twijfel alleen of ik de +/- 500,- extra wil besteden aan een 40D. Stel ik ga toch nog voor de 30D, wanneer zou dan een taktisch moment zijn (goedkoopst) op hem aan te schaffen?. Voor de komst van de 40D? tijdens? paar maanden erna?

bedankt,

Frank
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

Hangt er ook een beetje vanaf of je de 30D nieuw of 2dehands wilt aanschaffen. Zowiezo wachten tot de 40D op de markt goed verkrijgbaar is, dan zal de 30D-prijs nieuwzijnde dalen. Voor 2dehands moet je volgens mij nog langer wachten, tot de 40D in de praktijk ook is getest en goedgekeurd en er hopelijk velen zullen overstappen.
Maar ja, is ook wel een beetje koffiedik kijken :wink:
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als je een 30d wilt hebben dan zou ik ongeveer nu toe slaan, of een knappe gebruikte scoren op marktplaats.

Wat betreft de 40D, ik zou wachten tot december misschien komt er een mooie cashback op, om hem lekker in de markt te pompen door al het Nikon geweld.

Suc6 met overwegen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

@jandb

Jij houd wel erg heeeel erg van Nikon he?? :? :wink: :wink:
fireblade

Als je een 30D nieuw wilt moet je het nu doen. Deze wordt echt niet meer goedkoper. En het verschil is 400 euro want de 40D zie je al voor 1200 euro en de 30D voor 800 euro.

Verschil: ja 2 miljoen pixels, modernere sensor, schoonmaak systeem niet zaligmakend maar niet verkeerd, 3" scherm.
En dan 400 euro meer heb je dat ervoor over dan moet je het zeker niet laten. Moet je echt veel sparen voor dat bedrag zou ik lekker de 30D nemen dat is veel meer camera dan de 300D.

Sterkte met je keuze.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Plezier blijft bij beide hetzelfde, lekker plaatjes schieten, als ik jou was nu een 30D en over een paar jaar een 50D.
Er zjn mensen hier die 1200 Euro en meer betaald hebben nog niet zo heel lang geleden voor een 30D, dus 800 Euro is echt een bere goede prijs voor een erg goede camera, natuurlijk geen 10 milj. pixels, maar vraag jezelf af, heb ik die extra 2 milj echt nodig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

bedankt voor de reacties. Ik was van plan hem nieuw aan te schaffen. Nu nog ff piekeren wat ik ga doen,

gr Frank
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Closeshooter schreefCOLONnatuurlijk geen 10 milj. pixels, maar vraag jezelf af, heb ik die extra 2 milj echt nodig.
Gister een artikel gelezen over de (nutteloze) pixel oorlog. Ik print mijn mooiste foto's af op 20x30, groter ga ik niet in formaat dus dan is 8,2 voldoende (toch?).
fireblade

ja die pixels zal je niet echt merken. Mits je veel crop. De nieuwe sensor en een 3" scherm wel. Vooral dat schermpje is toch wel heel mooi. En het schoonmaak systeem houdt de sensor net wat schoner. Maar nu koop je de 40D en die is over een jaar ook weer oud. Je kan blijven kijken en zoeken dan koop je nooit wat.
Heb zelf de 350D en de 30D en gebruik altijd de 30D omdat deze zo verschrikkelijk fijn is om te gebruiken. En voor 400 euro kan je een hele leuke andere dingen kopen. Lens, flitser, grip, accu's, fototas etc.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hierbenikdan schreefCOLONGister een artikel gelezen over de (nutteloze) pixel oorlog. Ik print mijn mooiste foto's af op 20x30, groter ga ik niet in formaat dus dan is 8,2 voldoende (toch?).
Heb je een link naar dat artikel?
Ben zeer benieuwd naar de aangedragen argumenten.

Voor 20x30cm afdruk is 2363x3544 pixels voldoende als er op 300dpi wordt afgedrukt als er niet te veel bewerkt wordt.

Bij verscherpen (USM) is het wel degelijk zichtbaar als je met meer pixels werkt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@hierbenikdan: Heb inmiddels zelf wat gevonden.
Grappig toch, hoe men elkaar blind napraat.

Men gaat uit van het printen en "vergeet" het hele proces voordat er een te printen beeld ontstaat.

Pure onkunde.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Het artikel kwam uit 'techno!'. Ik had extra een vraagteken geplaatst omdat ik er niet zeker van was of het wel klopte.

Ik denk dat het een 30D gaat worden en dat ik de gespaarde kosten ten opzichte van een 40D beter aan andere dingen kan besteden. Zoals een berschermfilter voor de 70-200 en een imagetank.

Nu nog ff gokken wanneer ik hem moet aanschaffen. Mijn spullen koop ik meestal bij digitalstreet, daar is hij momenteel 858,-.

gr Frank
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hierbenikdan schreefCOLONHet artikel kwam uit 'techno!'..
Dank je, heb de website even bekeken.
Weer een tijdschrift om niet te lezen. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kamera express 800,- (om en nabij)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Coen schreefCOLON@jandb

Jij houd wel erg heeeel erg van Nikon he?? :? :wink: :wink:
Onzin.

Daar gaat het nu niet echt om, maar ze hebben zeker mooi materiaal geintroduceerd onlangs.

Ik verwacht alleen dat er snel een cashback komt op de 40d, dit mede om hem goed in de markt te zetten, zeker nu Nikon met beduidend betere specificaties komt. Dit is ook gebeurd bij de 400D toen bleek dat de D80 en de D40 toch wel heel veel verkocht werden.

Het gaat hier om de topic starter en niet om wat ik vind, maar let maar op voor februari zit er zeker cashback op de 40d. :-)
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

Wat de 40d vooral boeiend maakt is de burstrate van 6.5fps en 14 bits RAW-bestanden. Daarnaast heb je een groter/helderder zoekerbeeld en verwisselbaar matglas. Groter scherm, liveview en meer megapixels zijn extra's die voor mij niet hadden gehoeven. Evenals de creatieve modi, aangezien ik die toch nooit gebruik :wink:

40D is mijn advies, met name de eerst genoemde punten vind ik het extra geld wel waard
Gebruikers-avatar
Crack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 12:49

Frank,

Zit in hetzelfde schuitje als jou en werk ook nog met de (verouderde) 300d. Na veel speuren en vergelijken op internet lijkt de 30d voor mij de beste optie.

Prijs staat daarbij voor mij bovenaan. 30d was nog niet zo heel lang geleden stuk duurder.
Als je goed zoekt op internet kom je de 30d zelfs nog net onder de 800 euro tegen.

Succes en laat even weten wat je hebt gedaan en hoe het bevalt!

Grt een mede 300d-er :wink:
Beetje van mezelf en een beetje van Canon
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Nou laat ik als mede 300d-er ook even reageren. Ook ik tob over vervanging, maar in eerste instantie had ik de 5D in gedachten (FF, perfect voor studio, eigenlijk niet voor sport), maar een nette tweedehands 1D II N lijkt me ook wel wat (minder voor studio, minder veeleisend voor je objectieven).

Maar eigenlijk wil ik op de 5D een snellere framerate van +- 5 fps en dan vind ik hem wel goed genoeg om ook bij bijv. Formule 1 te gebruiken. Dus wachten op een opvolger?

Maar deze 40D lijkt ook wel heel erg interessant en het is nog maar de vraag of die 5D-opvolger op tijd komt. Voor een trouwerij volgend jaar juni wil ik een nieuwe camera hebben.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

ik heb begin juli overstap gemaakt van de 300D naar de 30d. enorm verschil, veel degelijker toestel, sneller, hogere mpx, ... de prijs was toen al redeljik laag en ik heb er een goeie lens bijgekocht (10-22) en een studiootje. tja.. of je hebt t geld en koopt je 40D waar je geen spijt van gaat krijgen, of je koopt nu de 30D en je koopt er een lens bij.
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb eens wat aan het rond struinen geweest op internet maar ik heb het idee dat de prijs van de 30d weer aardig omhoog gaat of zie ik dat verkeerd.
:?
Adobe CS 5 - Lightroom 4
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar