[VERZAMELTOPIC] Nikon's answer...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Graag hier al uw praat over Nikon camera's...

Zoals de langverwachte fullframer :

Afbeelding
Nikon D3

voorlopige preview is te lezen @ http://www.dpreview.com/previews/nikond3/

en de
Afbeelding
Nikon D300

voorlopige preview is te lezen @ http://www.dpreview.com/previews/nikond300/


Vooral de D3 is toch een geweldige camera zeg... niet normaal... Vind het een soort van mix tussen de "full-framer" 1Ds MKIII en de "sport-cam" 1D MKIII...

Mag het eigenlijk niet zeggen als fervent EOS gebruiker, maar ja kijk altijd graag om me heen!
Ben erg benieuwd als die in het wild gespot gaan worden hoe ze presteren...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Eigenlijk best goed die concurrentie, dat houdt ze scherp.

Mij viel de minimum ISO van 200 op; dat bevestigd mijn vermoeden dan de "native" ("aangeboren") gevoeligheid dichter bij 200 dan 100 ligt.

Nu maar wachten op een goede vergelijkende test.....

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Een vergelijkende test is denk ik heel de wereld op het wachten... ;)

Shoot-out tussen de 1Ds MKII en de D3...

Vooral op ruis / iso verhouding ERG interessant...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ben inderdaad erg benieuwd naar de ruisprestaties.

Nikon toont hier aan dat ze zeker van plan zijn een inhaalslag te gaan maken binnen het prof. segment. De vraag is echter of ze al niet te laat zijn.
Één ding staat buite kijf, ze zijn daar heel serieus bezig en ik ben wel benieuwd tussen een vergelijk van de D3 met de 1Ds MK III ipv de MK II
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Eén van de redenen waarom ik voor Canon gekozen heb: het "loss-less" RAW formaat.
Zo te lezen "knutselt" Nikon mij nog te veel in de camera en met NEF.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ziet er goed uit, wel opvallend dat de D300 er ook al is, Nikon wacht normaal wat langer in die klasse.

Ze hebben ook een paar nieuwe lenzen gepresenteerd waar heel veel Nikonians op hebben zitten wachten een 12-24 en 24-70 voor FX formaat.
Prijzen rond 2000 p/st.

Iemand al prijzen gehoord over de Nikons?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

HEt ziet er met beide camera's erg goed uit, vooral de 40D gaat het weer moeilijk krijgen.

51 autofocuspunten, wheaterseald, zeer hoge resolutiescherm, ook stofverwijdering.
Laatst gewijzigd door 1 op jandb, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niels Bennink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2007 17:38

jandb schreefCOLON Iemand al prijzen gehoord over de Nikons?
D3 body €5180
D300 body €1980
Dit zijn de prijzen uit de preview.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zijn natuurlijk tig andere sites, maar kijk veel @ tweakers...

Dus hierbij: http://life.tweakers.net/nieuws/49041/N ... anbod.html
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Aparte ontwikkeling:

- Auto-focus tracking by color (using information from 1005-pixel AE sensor)

- Auto-focus calibration (fine-tuning) now available (fixed body or up to 20 separate lens settings)

En Live-Preview gaat het hem toch een beetje worden denk ik in DSLR land. Ik zie nog steeds niet echt de toegevoegde waarde overigens. Wat wellicht wel een toevoeging zou zijn is als je via een button in je viewfinder een soort livepreview projectie van je focuspunt in 10x vergroting zou kunnen zien. Want eigenlijk met de huidige viewfinders kun je niet met blote oog beoordelen of je goed gefocussed bent.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Zie dat de D3 ISO 6400 heeft, ben benieuwd wat voor resultaten dit zal opleveren
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De iso mode is zelf te verhogen naar 25.600 op hoogste trap.
maar dan zal het wel ministek zijn.

Ik vind ook het verschil in beeldscherm enorm 230 k bij Canon of 920 k bij Nikon.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben echt benieuwd naar dat scherm.
Dat is het enige wat me nog tegenvalt bij Canon; de schermpjes.
Formaat is in orden, maar als je de pixeldichtheid bekijkt dan is er van 30D naar 40D alleen maar een achteruitgang. De schermen worden een halve inch groter, maar het aantal pixels verandert niet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rudi68
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2005 20:30

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is bij de D3 om van FX (fullframe) weer over te stappen naar Nikon's DX (crop 1.5). Je houdt op zo'n manier volgens de beschrijving een toestel over met 6 milpix. Dat vind ik een beetje weinig voor een toestel van €5.000,-

Ik zie de tests straks met veel belangstelling tegemoet. Maar hoe moet je testen. 1DsMKIII is €3000 duurder dan de D3. 1D mkIII is weer €1000 goedkoper. De 5D dan maar, ook fullframe maar weer €3000 goedkoper.

Zou Nikon dit expres hebben gedaan?
Gebruikers-avatar
rjoemman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 08:56
WoonplaatsCOLON Maarssen bij Utrecht

Rudi68 schreefCOLONKan iemand mij uitleggen wat het nut is bij de D3 om van FX (fullframe) weer over te stappen naar Nikon's DX (crop 1.5). Je houdt op zo'n manier volgens de beschrijving een toestel over met 6 milpix. Dat vind ik een beetje weinig voor een toestel van €5.000,-

Ik zie de tests straks met veel belangstelling tegemoet. Maar hoe moet je testen. 1DsMKIII is €3000 duurder dan de D3. 1D mkIII is weer €1000 goedkoper. De 5D dan maar, ook fullframe maar weer €3000 goedkoper.

Zou Nikon dit expres hebben gedaan?
Ik weet niet zeker maar ik denk dat die optie erop zit voor het geval je nog DX lenzen hebt. DX lenzen zijn lenzen met een kleinere beeldcircel waardoor minder glas nodig is en de aanschaf van zo'n lens dus goedkoper. Veel Nikon gebruikers hebben genoeg van deze lenzen liggen, zou zonde zijn als je ze meteen onbruikbaar maakt.
Aan de andere kant wanneer je zo'n body kan betalen kan je ook wel de niet DX lenzen betalen lijkt me.

Raoul
Nikon D200 + Nikon AF-D 85mm f/1.4 + AF 50mm f/1.8
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

rjoemman schreefCOLON
Rudi68 schreefCOLONKan iemand mij uitleggen wat het nut is bij de D3 om van FX (fullframe) weer over te stappen naar Nikon's DX (crop 1.5). Je houdt op zo'n manier volgens de beschrijving een toestel over met 6 milpix. Dat vind ik een beetje weinig voor een toestel van €5.000,-

Ik zie de tests straks met veel belangstelling tegemoet. Maar hoe moet je testen. 1DsMKIII is €3000 duurder dan de D3. 1D mkIII is weer €1000 goedkoper. De 5D dan maar, ook fullframe maar weer €3000 goedkoper.

Zou Nikon dit expres hebben gedaan?
Ik weet niet zeker maar ik denk dat die optie erop zit voor het geval je nog DX lenzen hebt. DX lenzen zijn lenzen met een kleinere beeldcircel waardoor minder glas nodig is en de aanschaf van zo'n lens dus goedkoper. Veel Nikon gebruikers hebben genoeg van deze lenzen liggen, zou zonde zijn als je ze meteen onbruikbaar maakt.
Aan de andere kant wanneer je zo'n body kan betalen kan je ook wel de niet DX lenzen betalen lijkt me.

Raoul
Inderdaad, je gaat ook geen Porche kopen om voorlopig met de wielen van je oude Fiat Pinda te rijden.... :lol:
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Canon gaat het nog moeilijk krijgen met zijn 40D als ik de specs van de D300 lees.

Canon liep al achter in de pixel race. Nikon had de D80 met 10MP terwijl Canon met z'n 30D bleef steken bij 8MP.

Je zou denken dat Canon hier van heeft geleerd, en met de 40D meteen de concurentie een stapje voor zou zijn met een 12MP sensor. Dat hebben ze niet gedaan, behalve bij hun compact camera G9 die notabéne ook nog eens in RAW formaat opslaat.

Ik denk dan ook dat het geen jaar gaat duren voordat Canon met een 40D-mkII komt, of een 45D met 12MP / 2x Digic-III / 10 fps / ISO 50-6400 / 45 punt AF

De 40D is welliswaar een "hoop cam voor je geld" maar kan i.m.o. moeilijk concureren met Nikon, zeker nu zij een 10MP body hebben voor 677 euro (D40x bijna de helft van de prijs van de Canon 40D) en een semi-pro toestel met 10MP voor 831 euro (D80)

De Nikon D200 werd vaak al beschoud als zijnde "superieur" over de Canon 30D. Als Canon een toestel op de mark had willen zetten welke superieur had geweest over de huidige Nikon D200 en diens verwachtte (en inmiddels dus ge-arriveerde) opvolger: de D300, dan had Canon nu moeten komen met een camera welke de specificaties zou hebben zoals ik hierboven vermeld.

En ja, ik weet het... het aantal pixels in niet zalig-makend. Ik weet dat, jij weet dat. Maar het is voor 95% van de consumenten/prosumers nog steeds de beslissende factor bij de aankoop van een cam. En ofschoon de Nikon D300 een behoorlijk poepie duurder is dan de nieuwe Canon 40D zullen velen het merk "Nikon" als serieuze potentiële kandidaat gaan zien. Immers, Nikon biedt een 12MP cam tegen een zeer betaalbare prijs, en als het niet om de pixels gaat, dan bied Nikon nog steeds een 10MP cam die kan concureren met de beeldkwaliteit van de 40D, maar die 400 euro goedkoper is dan de Canon 40D.

Tenzij Canon binnen korte tijd met een serieus antwoord komt op de Nikon D300, dan voorzie ik zware tijden voor Canon. :?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jw19
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 20:17
CONTACTCOLON

Zow :shock: wat een camera's. Ben benieuwd hoe de d300 presteert, dat is gewoon een volledige pro-camera.
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Prijs van de D300 ziet er wel netjes uit voor een FF 12mp camera.
Moet ook wel aangezien de Canon 5d rond de 2200 zit.
Kwalitatief is Nikon super. Camera's voelen ook goed aan etc.
De bouw van een d70 voelt meer camera aan dan een 350d naar mijn mening. De keuze voor het ene merk is erg persoonlijk. Ben i.i.g. blij met Canon en geniet iedere dag weer van het mooie spul en de beelden die ze produceren. En zo denkt waarschijnlijk iedere Nikon bezitter over zijn spullen :D

T.
Eos 5D / 35L / 85L
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Musicjohn, ik ben het volledig met je eens, en heb hier al vaak naar gerefereerd in diverse topics, ik ben ooit over gestapt van een D200/D70 ivm betere ruisprestaties en grotere vijver objectieven.

Beide troeven lijken nu te verdwijnen en ik denk dat er snel weer een uitgebeide Cashback aktie van de plank gehaald moet worden.

Maar, ik verwacht persoonlijk heel snel een opvolger van de 5D, met zeer veel zaken van de 1D mk 3 en een beter scherm.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar