voor het eerst spotten

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Ik wil komende week voor het eerst een keer gaan spotten op schiphol. Nu vroeg ik mij af waar ik zoal op zou moeten letten ? Moet ik een statief hebben of maken jullie juist foto's zonder statief ? Zijn er bepaalde dagen die juist goed zijn of niet goed ? En welke tijden zijn het beste ? En als laatste hoelang gaan jullie meestal spotten ? Alvast bedankt voor de andwoorden !
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Had deze topics al gelezen maar kan daar niet precies andwoorden vinden op mijn vragen. Sorry.
Canon EOS400D + 18-55MM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sandisk ultra II 2GB
Niels Bennink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2007 17:38

copyfile schreefCOLONIk wil komende week voor het eerst een keer gaan spotten op schiphol. Nu vroeg ik mij af waar ik zoal op zou moeten letten ? Moet ik een statief hebben of maken jullie juist foto's zonder statief ? Zijn er bepaalde dagen die juist goed zijn of niet goed ? En welke tijden zijn het beste ? En als laatste hoelang gaan jullie meestal spotten ? Alvast bedankt voor de andwoorden !
copyfile.

Een statief of eenpoot kan, maar omdat je 'meetrekt' met de vliegtuigen meestal niet makkelijk( vind ik zelf).

Er zijn niet echt goede of slechte dingen, probeer zelf gewoon te experimenteren! Let er bij props wel op dat je een lagere sluitertijd gebruikt (ik zou zeggen max. 1/125 sec) zodat de propeller niet bevriest in beeld.

De tijden. Dat hangt af van de plek waar je staat. Kijk waar de zon staat en ga dan met de rug naar de zon staan. En hoelang? Hoelang je zin hebt :D

Gr. Niels
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Ik heb het eham bestand in mijn tomtom gezet voor de spotterslocaties. Alleen zijn dit vooral nummers. Ik snap het dus niet helemaal. Welke moet ik hebben voor polderbaan? Alvast bedankt !
Canon EOS400D + 18-55MM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sandisk ultra II 2GB
BusDriver
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2007 15:45

Heb je Google Earth al op je computer geinstalleerd??
Als je dat niet hebt gedaan moet je daar maar eens mee beginnen. De resolutie is gewoon toppie, je kunt zelfs exact zien waar de ervaren spotters de auto's hebben geparkeerd. Uiteraard kun je dan ook de "baannummers" meteen aflezen en dan weet je waar het over gaat v.w.b. de "nummers".

Aan een statief heb je niet veel, tenzij je met een 1200 mm komt opdagen :lol: Gewoon meesleuren, een objectief met IS (Canon) / VR (Nikon) komt zeer wel van pas.

Sluitertijd bij jets, SNEL.
Bij props, kalm aan.

Hoelang?? Als je "geen vliegtuig meer kan zien": opzouten, naar huis en een biertje pakken.

Welke dagen?? Als je vrij bent, scheelt een hoop gelazer met je baas :lol:

Cheers,
Peter
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Heb effe zitten zoeken met google earth en wel alles gevonden. Zoals b.v. dat de polderbaan 36L heet :) Kan het alleen nog steeds niet in tomtom vinden. Alles heet b.v. 2 east , 1west etc. Welke moet ik hebben voor de spots aan de polderbaan ? (beste lijkt me ?)
Canon EOS400D + 18-55MM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sandisk ultra II 2GB
BusDriver
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2007 15:45

Ik heb zelf geen TomTom (maar een ander apparaat). Staan er coordinaten bij die kreten als 2 east, 1 west? Als dat zo is kun je bij Google Earth de coordinaten terugvinden onderin je scherm ("Pointer").

In mijn eigen Traveller heb ik gewoon de locatie waar ik langs of onder de banen stond aangeklikt en ter plaatse een naam gegeven. Je wilt uiteindelijk toch alleen je eigen favoriete stekkies opzoeken en terugvinden. Gewoon een of twee dagen rondrijden in de buurt van Schiphol (afhankelijk van wind en tijdstip), vastleggen en daarna nooit meer zoeken :D

Als je met je TomTom kunt zoeken op straatnaam: Aalsmeerderweg, Fokkerweg, Vijfhuizerweg, IJweg en N520 zijn aardige startpunten.

Cheers,
Peter
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Haal dit topic toch nog effe boven met weer een vraag van mijn zijde. Ben nog steeds niet naar schiphol geweest omdat ik nog geen tijd heb gehad (kost me ook 2 uur rijden om er te komen). Nu is het geval dat ik komende dinsdag in Rotterdam ben om wat foto spullen te halen. Nu heb je hier natuurlijk ook een luchthaven(tje). Nu vroeg ik mij af of mensen hier al wel eens zijn geweest en mij kunnen vertellen of het een beetje de moeite is, en waar je goed kan staan ? En als laatste komen er ook nog wat vliegtuigen voorbij of ben je uren aan het wachten op één vliegtuig ? Alvast bedankt weer !
Canon EOS400D + 18-55MM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sandisk ultra II 2GB
Gebruikers-avatar
Connector
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 00:17
WoonplaatsCOLON Polderbaan

Op http://www.scramble.nl kun je heel veel info vinden, ook over Rotterdam Airport, inclusief een plattegrond met de beste plekken.

Op http://www.rotterdam-airport.nl kun je zien wat er die dag binnenkomt en vertrekt. Verwacht geen grote hoeveelheden passagiersvliegtuigen. Dit zijn er slechts enkele per dag.
Er is wel veel klein spul.

Parkeren is er niet goedkoop, maar voor een paar uurtjes best de moeite waard.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar