foto voor kritiek

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Ik ben bezig met eenvoudige middelen me in studio fotografie te verdiepen. Graag hoor ik eerlijke kritiek ter verbetering:
[img]http://TomCee.smugmug.com/photos/14594331-S.jpg[/img]

grotere versie hier: http://TomCee.smugmug.com/photos/14594331-L.jpg

groet,
Tom
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

TomCee schreefCOLONIk ben bezig met eenvoudige middelen me in studio fotografie te verdiepen. Graag hoor ik eerlijke kritiek ter verbetering:
Sorrie, Tom, maar ik zou hem niet kunnen verbeteren. Ik vind hem erg geslaagd.
Maar ik ben wel geinterresseerd in je eenvoudige middelen. :)

Lex
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Technisch nix mis mee Tom,
Als foto vind ik 'm wat saai. Je hebt zo te zien wel een haarlicht gebruikt wat mi niet helemaal uit de verf komt.

Ze is wel mooi uitgelicht. Goed ingevuld. Qua belichting (op het haarlicht na dan) helemaal mijn ding.

Ben wel benieuwd wat je hebt gebruikt als verlichting en hoe?
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

wel goed, maar een beetje pasfotoachtig, hoop op nog meer opnamen van dit model.
grt,bouk.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

bouk schreefCOLONwel goed, maar een beetje pasfotoachtig, hoop op nog meer opnamen van dit model.
grt,bouk.
die staan op z'n site. En als ik het zeggen mag staan daar netere op dan degene die hij hier gepost heeft.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

[quote="Lex AugusteijnSorrie, Tom, maar ik zou hem niet kunnen verbeteren. Ik vind hem erg geslaagd.
Maar ik ben wel geinterresseerd in je eenvoudige middelen. :)

Lex[/quote]

Hi Lex,

naast mijn camera (300D) en de hier gebruikte lens (canon 28-105) heb ik 2 flitsers (550ex & 420ex) en een kleine "multi-purpose" flitsparaplu. Daarnaast een heleboel zooi van de rommelzolder om de flitsers op te plaatsen en zo. Ik gebruik veel piepschuim isolatieplaten als reflector. De achtergrond is een oud rolgordijn waarop ik me met latex verf heb uitgeleefd. Van koperen waterleidingbuis heb ik nog een paar statieven voor de reflectors gemaakt. Kortom, een bij elkaar geraapt zootje. De ruimte van mijn studio is zo klein dat ik 'm met de 18-55 lens op de groothoekstand nog niet half in beeld krijg!

Bedankt voor je positieve reaktie.

Groet,
Tom
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONTechnisch nix mis mee Tom,
Als foto vind ik 'm wat saai. Je hebt zo te zien wel een haarlicht gebruikt wat mi niet helemaal uit de verf komt.

Ze is wel mooi uitgelicht. Goed ingevuld. Qua belichting (op het haarlicht na dan) helemaal mijn ding.

Ben wel benieuwd wat je hebt gebruikt als verlichting en hoe?
De geposte foto is zonder haarlicht. Flitser gebounced in zilveren paraplu, links van de camera op 60 graden. Grote plaat piepschuim rechts om de schaduwen wat op te lichten. That's it!
Deze foto is wel met haarlicht:
[img]http://TomCee.smugmug.com/photos/14594332-S.jpg[/img]
grotere versie:http://TomCee.smugmug.com/photos/14594332-L.jpg

Het haarlicht is te fel en te groot. Ik heb nog moeite om de flits in toom te houden. De opzet is hetzelfde als de eerste foto + een 420ex schuin achter haar met een Pringles bus als 'snoot'. Die snoot moet ik dus verkleinen.
Bedankt voor je reaktie!

Groet,
Tom
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

mooie foto en mooi belicht. eerste wat in me opkomt als ik deze foto zie is een middeleeuwse jonkvrouw. hahaaaaa, wat heb ik gekke gedachten. :wink:
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

nou Tom, dat van die middeleeuwse jonkvrouw zie ik er ook wel in hoor...

Zo zie je maar dat je met weinig middelen toch mooie dingen kunt maken.

Met die snoot moet je inderdaad wat experimenteren. Heb je hem zwart gemaakt aan de binnenkant? Anders gaatie het licht tochn nog diffuus maken doordat de grijze (of wit zelfs? - ik eet nooit pringles) wand het licht alle kanten op reflecteert. Ikzelf maak altijd een trechter van zwart karton.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

maced schreefCOLON
Met die snoot moet je inderdaad wat experimenteren. Heb je hem zwart gemaakt aan de binnenkant? Anders gaatie het licht tochn nog diffuus maken doordat de grijze (of wit zelfs? - ik eet nooit pringles) wand het licht alle kanten op reflecteert. Ikzelf maak altijd een trechter van zwart karton.
Hey,

bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Hoi Tom,

Ik heb even op je site gekeken naar de andere foto's.
Het zijn zeker geen onaardige foto's maar verbetering is zeker mogelijk.

Wat mij opvalt is dat al je portretfoto's inderdaad een "pasfotoachtige" uitstraling hebben. Zo van: bam, hier sta ik en snel een foto. Het gezicht heeft bijna altijd een neutrale uitstraling (pasfoto dus). Over de belichting is al genoeg gezegd door mijn voorgangers maar ook de compositie kan beter.
Laat je model eens eens ietsjes gedraaid staan/zitten waardoor ze schuin in de camera kijkt. Blijf praten met je model waardoor ze zich op het gemak gaat voelen en het gezicht een andere uitstraling krijgt. Geef ook aan wat voor een foto je wil maken en laat het model daar invulling aan geven. Het is geen beroepsmodel neem ik aan dus veel praten en precies zeggen wat je wil. Daag je model uit, prikkel ze met complimenten. Regelmatig van houding laten veranderen is ook voor het model leuk. Wissel staand, zittend, liggend enz. met elkaar af. En tja, jij moet eigenlijk vrij om het model heen kunnen bewegen en niet beperkt zijn door de ruimte. Je gaf al aan dat de ruimte en de hulpmiddelen niet echt groot en super zijn, dan ben je daarin beperkt maar je kunt nog veel.

Ik heb ooit een keer een allereerste shoot van mijn dochter gedaan op haar slaapkamer (voor haar dus vertrouwd terrein) met een bouwlamp van 500 watt als verlichting, een pyama over die lamp als diffuser en ik op haar bureau met mijn camera. Resultaat: foto's aardig gelukt, pyama na een paar minuten in de fik, slaapkamer blauw van de rook en ik zeiknat van het zweet door de verkrampte houding op het bureau en...... mijn dochter over de rooie :lol:.
TomCee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 125
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2005 07:38
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

djc schreefCOLON.
Hi Danny,


hahahaha, leuk verhaal!
Dit model is mijn dochter (13 jr) en ze vindt dat het er stom uitziet als ze lacht (dat heb je op die leeftijd). Ik ben al lang blij dat ze wil poseren en mij de gelegenheid biedt om allerlei lichtopstellingen uit te proberen. Wellicht als ik zelf een stap verder ben dat ik andere modellen kan '' charteren". Bedankt voor al je adviezen!

BTW: worden er vanaf deze site weleens 'modelshoots' georganiseerd dat je weet??
groet,
Tom
---------------------------------------------
Canon 300d - 18-55/3.5-5.6 - 28-80/3.5-5.6V - 28-105/3.5-4.5 - 35/2.0 - 50/1.8 - 85/1.8 - 90-300/4.5-5.6 - Tamron 1.4x & 2x TC, 420ex & 550ex
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ik weet het. Ik heb ook zo'n dochter (14 jr). Ze vindt het wel leuk maar is duidelijk erg onwennig en er kon nog geen lachje vanaf..... Kijk maar:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=7131[/img]

(Dit was nog enkele seconden voordat die pyama in rook opging... :D ) De mooiste expressie stond op haar gezicht toen ze de rook zag en die pyama in de hens zag gaan. Helaas had ik toen geen tijd meer om dit vast te leggen.... :(

Neem de tijd en regelmatig blijven fotograferen en wedden dat ze dan los komt?

Wat betreft modelshoots. Er zijn op dit forum regelmatig shootingdays. Iemand die een idee heeft om ergens een dag te gaan shooten kan dit idee opperen en een datum prikken. Degene die zin heeft meldt dit en komt op de afgesproken tijd, plaats bij elkaar. Zo was de laatste shoot in Amsterdam(15 januari jl) zeer geslaagd.
Om op de modelshoot terug te komen. Men is er mee bezig (geweest). Kijk maar eens naar dit draadje: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=2161
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

djc schreefCOLON(Dit was nog enkele seconden voordat die pyama in rook opging... :D )
Nou ken ut aan mij liggen, maar volgens mij heeft ze geen pyama aan :lol:
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Klopt, want die lag te "roosteren" op die bouwlamp. :D
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Echt een geluk dat ze hem niet aanhad. Ik heb trouwens hetzelfde wel gehad men mijn diffusiemateriaal. Ik had alleen een krant. Die gaat meteen kan ik je vertellen.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

djc schreefCOLONHoi Tom,

Ik heb ooit een keer een allereerste shoot van mijn dochter gedaan op haar slaapkamer (voor haar dus vertrouwd terrein) met een bouwlamp van 500 watt als verlichting, een pyama over die lamp als diffuser en ik op haar bureau met mijn camera. Resultaat: foto's aardig gelukt, pyama na een paar minuten in de fik, slaapkamer blauw van de rook en ik zeiknat van het zweet door de verkrampte houding op het bureau en...... mijn dochter over de rooie :lol:.
Zo heb ik als klein kind een keer het huis van mijn ouders in de fik gestoken. Ik had een gezichtbruiner aangezet. Gohg wat een fel licht laat ik daar mijn pyama eens over heen hangen.. Toen ging het wel heel erg roken... De schroeivlekken van een vierkante meter hebben er nog jaren gezeten..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

op die bouwlampen die ik hier heb staat HEEL groot een afbelding dat er binnen EEN meter niets voor mag staan wegen de warmte (500W Halo)
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

patrickm schreefCOLONop die bouwlampen die ik hier heb staat HEEL groot een afbelding dat er binnen EEN meter niets voor mag staan wegen de warmte (500W Halo)
een krant gaat hoor ook na 1 meter
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Volgens mij lag die pyama ook op een 500W bouwlamp 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar