Orchidee

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

Een poging om de orchidee uit onze woonkamer zo vast te leggen dat hij op canvas aan de muur terecht komt. ;) Hieronder de grootste kanshebber. Bij wijze van test heb ik hem nu eerst op 50x75 laten afdrukken bij AH.

Ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig wat jullie hier van vinden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87254[/img]
ISO 100 / 0.8s / f32 / +1.0ev
Laatst gewijzigd door 1 op enternu, in totaal 19 keer gewijzigd.
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
HaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 197
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2005 22:59
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Heel erg netjes!

Misschien is het wel leuk (als we je toch moeten helpen bij een keuze :wink: ) dat je de dichtstbijzijnde foto's ook nog even plaatst en erbij vermeld waarom deze de voorkeur heeft (en je settings zijn voor sommige mensen ook altijd leuk om te vermelden).
Christiaan

Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten ;)
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Erg fraaie plaat.

Mooie rustige achtergrond en mooi scherp voor en een lekkere dof bij de achterste bloem.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Leanne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2007 08:55
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Opzich is het een mooie foto, maar ik vind hem niet echt heel spannend. Hij is zeker leuk om te bewaren in je fotoalbum, maar of ik hem in het groot aan de muur zou hangen weet ik niet... Vind het lastig om te zeggen wat het precies is, maar denk juist dat ik de achtergrond er niet zo bij vind passen. Misschien een spannendere uitsnede met wat minder achtergrond proberen? Vind de orchideeen zelf er wel erg fraai op staan, inderdaad mooie dof en je kan nog goed de structuur in het wit zien.
Ben benieuwd wat het gaat worden :)

groetjes leanne
The secret to creativity is knowing how to hide your sources... [Albert Einstein]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Op enige afstand is het weldadig voor mijn ogen :wink:

Je zit wel aan de grens van het mogelijke met het objectief.
- voor de scherptediepte wil je f/32
- voor de scherpte zou je niet verder dan f/16 moeten gaan (met elk objectief)
(bij een 1,6 cropcamera gaat lichtbuiging een negatieve rol spelen).

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
AquaFreek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:24
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONJe zit wel aan de grens van het mogelijke met het objectief.
- voor de scherptediepte wil je f/32
- voor de scherpte zou je niet verder dan f/16 moeten gaan (met elk objectief)
(bij een 1,6 cropcamera gaat lichtbuiging een negatieve rol spelen).

Jan
Vraag aan Jan: waaruit blijkt dat concreet bij deze foto?

Freek
[size=75][color=blue]Canon EOS350D, EF S 60mm/2.8 Macro, EF 50/1.8, EF 28-105/3.5-4.5 II USM, EF 70-300/4-5.6 IS USM, Tamron SP AF17-50/2.8 XR, EF12 II
Speedlite 430EX[/color][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AquaFreek schreefCOLON
boels069 schreefCOLONJe zit wel aan de grens van het mogelijke met het objectief.
- voor de scherptediepte wil je f/32
- voor de scherpte zou je niet verder dan f/16 moeten gaan (met elk objectief)
(bij een 1,6 cropcamera gaat lichtbuiging een negatieve rol spelen).

Jan
Vraag aan Jan: waaruit blijkt dat concreet bij deze foto?

Freek
De scherpte is nergens optimaal en dat komt door f/32

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
AquaFreek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:24
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDe scherpte is nergens optimaal en dat komt door f/32
Jan
Dank je wel Jan.

Nu de foto zelf, ik vind hem wat soft, zeker in het groot.
De lichtste delen zitten wel erg tegen overbelichting aan, dat komt in het groot nog duidelijker uit vrees ik.
Door op een laag met Filter Overige Hooglichten op 2.0 px en vervolgens bedekken te kiezen wordt het hart wel wat sprankelender en oogt het geheel wat scherper en krijgt wat meer diepte.
De uitsnede zit er een beetje tussenin, voor een macro nog wat veel achtergrond en om hem vrijstaand te maken net te weing?

Het is een lastige bloem, maar wel een mooie.

Groet, Freek
[size=75][color=blue]Canon EOS350D, EF S 60mm/2.8 Macro, EF 50/1.8, EF 28-105/3.5-4.5 II USM, EF 70-300/4-5.6 IS USM, Tamron SP AF17-50/2.8 XR, EF12 II
Speedlite 430EX[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Frida
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2007 17:03
WoonplaatsCOLON Putten
CONTACTCOLON

8) ik begrijp sowieso niet dat het al jaren zo in de mode is om close-ups van bloemen te gebruiken als decoratie in je woonkamer :? .....

Ik vind het ouderwetse veel leuker: Kleinere lijstjes bij elkaar met fotoos van familie of vrienden of de hond..
Of de uitvergrote favoriete vakantiefoto :) ..
Of een foto van een speelgoedje /beer van vroeger..
Of een foto van de HELE orchidee plus mooie pot [niet zo afgezaagd als close-up]
Of...weet ik veel..

En als je dan toch erg graag close-up wil uitvergroten en ophangen: close-up van wesp/vlinder :wink: /oorbel van oma/mier/vogeltje/kip/parend ongedierte :roll: /paddestoel[omdat de herfst eraan komt :roll: /whatever :lol:

Of eens beetje rondkijken of je leuk olieverschilderij kunt vinden voor de prijs van zo'n canvas-vergroting 8) [flauw..]

Tenzij...Tenzij je die orchidee al 30 jaar hebt meeverhuisd/zelf uit zaad gekweekt/whatever,iets wat het toch bijzonder maakt [ook al zie je dat er niet aan af]ipv 'bouwmarkt/ikea/verkerke-look'
Want de close-ups van rozen ,lelies,maar tulpen en orchidee-en ook volgens mij? vliegen je om de oren op dekbedden/gordijnen,kant en klaar -schilderijen etc..
Ook close-ups van sperziebonen enzo trouwens al ,omdat dat '' lekker gek'' schijnt te zijn en zo leuk bij de bank kleurt :)

Poeh..wat een betoog..ipv nette reactie :oops:

De foto vind ik wel mooi overigens !

Maar ik denk dat iets originelers meer Ooh's en Aah's van je omgeving uitlokt :)
Niet dat je het daar voor doet ,maar tis toch ook voor jezelf erg leuk als je zoveel input erin stopt..dat de output dan ook meer 'jou' is ipv 13-in-dozijn.
Gebruikers-avatar
Frida
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2007 17:03
WoonplaatsCOLON Putten
CONTACTCOLON

:oops: Ehm..kom er langzaam achter dat het op dit forum echt gaat over technische dingen..
Sorry ,dus,voor mn gezwam en stomme mening-kjes over van alles :oops:
Moet even wennen aan dit soort van forum,[Kom op paar andere forums ,die net weer iets anders in mekaar zitten ,qua gedragscodes..]

Excuus dus,als ik teveel off-topic ging hier,of als het fout overkwam wat ik hierboven typte..
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bedankt voor jullie reacties!

- de achtergrond is de kleur van de bank (los kussentje) waar hij boven zou moeten komen

- Ik heb ook een aantal op f16 geschoten maar daar vond ik de DOF niet mooi van.

- Thanx AquaFreek! Ik heb je tip om met Filter -> Overige -> Hooglichten nog wat scherpte te creeeren en de foto wat sprankelijker te maken toegepast. Het resultaat staat hieronder.

- Qua uitsnede kwam ik er ook niet helemaal uit. Uiteindelijk heb ik het idee dat het op canvas (waarbij een deel als omslag gebruikt wordt) misschien wel meevalt.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87734[/img]
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
AquaFreek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:24
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

enternu schreefCOLONThanx AquaFreek!
Dan komt een forum tot zijn recht, door ervaring en tips te delen,
groet, Freek
[size=75][color=blue]Canon EOS350D, EF S 60mm/2.8 Macro, EF 50/1.8, EF 28-105/3.5-4.5 II USM, EF 70-300/4-5.6 IS USM, Tamron SP AF17-50/2.8 XR, EF12 II
Speedlite 430EX[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Wardie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1209
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2007 21:50
WoonplaatsCOLON Watergang
CONTACTCOLON

Prachtige foto, ik wou dat ik ook zo'n goede macro lens had.
5D | 24 | 35 | 50 | 430EX I [url=http://flickr.com/photos/whellendoorn/]Mijn [color=blue][b]FLICK[/b][/color][color=red][b]R[/b][/color] stream[/url]
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

Wardie schreefCOLONPrachtige foto, ik wou dat ik ook zo'n goede macro lens had.
Hoi Wardie, deze is met mijn Sigma 70-300 geschoten op 300mm in de macro stand (aan het uiteinde van het bereik, niet optimaal). Dat is een een 'budget' telelens van ongeveer 225 euro. Ook zonder speciaal macro materiaal kun je dus best aardige macro foto's schieten ;)
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

persoonlijk vraag ik me af of 1 bloem niet mooier zou wezen, dat legt de aandacht nog meer op de accenten van de ene bloem, nu blijven mijn ogen dwalen van de ene naar de andere, vraag me af of dat op groot formaat niet nog heftiger is dit effect
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

RenateG schreefCOLONpersoonlijk vraag ik me af of 1 bloem niet mooier zou wezen
Hé collega! Ik denk dat ik deze mening ook deel. Ik zou wel eens een foto willen zien met maar 1 bloem. Dan kunnen we het verschil beoordelen.
Laatst gewijzigd door 1 op j.corts, in totaal 26 keer gewijzigd.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

RenateG schreefCOLONpersoonlijk vraag ik me af of 1 bloem niet mooier zou wezen, dat legt de aandacht nog meer op de accenten van de ene bloem, nu blijven mijn ogen dwalen van de ene naar de andere, vraag me af of dat op groot formaat niet nog heftiger is dit effect
j.corts schreefCOLON Hé collega! Ik denk dat ik deze mening ook deel. Ik zou wel eens een foto willen zien met maar 1 bloem. Dan kunnen we het verschil beoordelen.
Ha collega ;) De gefotografeerde orchidee is een Phalaenopsis plant waarbij de bloemen op ongeveer 3 à 4 cm van elkaar zitten. Het is heel lastig om daar één van 'vrij' te krijgen. Met de plant die we nu in de woonkamer hebben staan krijg ik dat niet zonder echtelijke disputen voor elkaar 8)

@RenateG: Eigenlijk was dat effect (dat je in de foto getrokken wordt door de andere bloem) de bedoeling. Daarom heb ik er ook voor gekozen om de versie met f32 te gebruiken, de andere diafragma waarden gaven een veel te kleine DOF naar mijn mening. Wat ik nog wel kan doen is deze foto anders uitsnijden. Ideeen zijn welkom!

Ik zal vanavond even een versie (onbewerkt) met een ander diafragma posten. (daar zul je dan ook nog de nodige stofjes op zien.... ik moet nodig mijn sensor laten reinigen :oops: )
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

enternu schreefCOLONDe gefotografeerde orchidee is een Phalaenopsis plant waarbij de bloemen op ongeveer 3 à 4 cm van elkaar zitten. Het is heel lastig om daar één van 'vrij' te krijgen. Met de plant die we nu in de woonkamer hebben staan krijg ik dat niet zonder echtelijke disputen voor elkaar 8)
Tja, daar heb je een punt ...

Heb je tussenringen? Zo nee, ik wil ze wel een keer meebrengen ... je kan er ook mooie effect foto's mee maken.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar