Eerste geplaatste foto's - Optreden Delain

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
deef37
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 09:30

Hallo,

Maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een eerste set foto's geplaatst. Foto's zijn genomen op het (gratis) festival Plugplantsoenpop in Deventer, dat elk jaar parallel aan Deventer op Stelten plaatsvindt.

Foto's zijn gemaakt met Canon EOS 350D en Sigma 18-125mm f/3.5-5.6. Camera en lens had ik vlak daarvoor aangeschaft en we moesten nog wennen aan elkaar...

Als er dingen beter kunnen (ongetwijfeld), dan hoor ik het graag van jullie. Vooral ook met tips hoe het beter kan...

Grtjz, David.


#1 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/13, ISO: 800.
Afbeelding

#2 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/10, ISO: 800.
Afbeelding

#3 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/10, ISO: 800.
Afbeelding

#4 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/13, ISO: 800.
Afbeelding

#5 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/16, ISO: 800.
Afbeelding

#6 - Sluitertijd: 1/100, diafragma: f/10, ISO: 800.
Afbeelding
Rene Br.

Vraagje: waarom ISO op 800 ?

Ruis dus voldoende aanwezig in deze serie.
Gebruikers-avatar
deef37
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 09:30

Het was er nogal donker. Ik wilde diafragma rond de f/10 houden (ervan uitgaande dat dit de maximale scherpte zou geven) en sluitertijd op 1/100 om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Vandaar...
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Vraagje: waarom F op 10 of zo ?

F10 is in degelijke gevallen niet echt nodig omdat toch alles beweegt, lekker 5.6 pakken of zo? If plaat concerten en zo met F1,8 gaat meestal wel goed.
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
meindertvd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik vind de ruis eigenlijk behoorlijk meevallen, zie er niks van.

Denk alleen toch dat je soms een wat groter diafragma had kunnen kiezen om zo een wat kleinere scherptediepte te krijgen. Foto 1 was mooier geweest met onscherpe achtergrond, omdat dat de achtergrond rustiger maakt en zo meer aandacht vestigt op de gitarist. Verder wel een mooie compositie en pose. Voor foto 3 geldt (in iets mindere mate) hetzelfde.

Bij 2 en 5 is de keuze voor klein diafragma weer wel goed uitgekomen, alles wat scherp moet zijn is goed scherp. Grotere diafragma's hadden hier mindere resultaten opgeleverd. Vooral 5 vind ik trouwens een hele mooie abstracte foto, maar wat is het????

6 spreekt me wat minder aan, hoewel deze wel goed de sfeer in het publiek weergeeft. Hij was misschien mooier geweest als de zangeres net naar voren had geheld en aan het zingen was geweest. Ook hier was een kleinere scherptediepte mooier geweest.
Gebruikers-avatar
deef37
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2007 09:30

Bedankt voor jullie reacties!

Het was voor mij ook maar de eerste keer dat ik een optreden fotografeerde en de tweede keer dat ik echt uitgebreid op pad ging met deze camera. Volgende keer zal ik meer letten op diafragma/scherptediepte en lagere ISO. Het is uiteraard een kwestie van (blijven) doen...

Foto 5 is van een meisje dat naast me stond te fotograferen met een compactcamera.

Onderstaand nog een bewerking van foto 3. Achtergrond 'verstopt' en scherpte en kleur aangepast.

Grtjz!

Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar