Problemen met de tussenringen, help?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik zit met mijn handen in het haar!

Heb vanmiddag vol goede moed een 50mm 1.8 II aangeschaft en de soligor tussenringen.
Meteen uitgeprobeert op de tuin van mijn schoonouders en nu komt het probleem.

Ik krijg met heel veel pijn en moeite (wind, trilhandjes) mijn object scherpgesteld alleen is de dof veeeel te hoog.
Het focus gedeelte zou je redelijk scherp kunnen noemen maar direct daarnaast begint de "waas" al.

Als ik in M met mijn diafragma ga spelen dan valt de foto of wit, of zwart uit.

Zou iemand me AUB kunnen vertellen welk diafragma en welke sluitertijd ik moet gebruiken om mijn object helemaal in beeld te kunnen krijgen en dat alleen de achtergrond wegvalt?
Ik zal een voorbeeld van mijn probleem hieronder plaatsen.

**Als aanvulling, hem op de standaart standen zetten helpt ook niet.**
Afbeelding
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Met welk diafragma (ƒ getal) is deze foto genomen dan? 1.8 misschien?
Als dat het geval is, dan lijkt het me wel logisch dat er een heel klein gedeelte scherp is.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Diafragma 5,6
sluitertijd 400
Iso 400...
Volgends de eigenschappen van me foto dan, ik heb zoveel geprobeert dat ik het niet meer onthouden heb.

** Ik heb hem ook al geprobeert op f/13 maar dan valt de foto grijs uit.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Als je op de AV stand schiet (aperture priority) dan kun je het diafragma regelen en de camera past zelf een sluitertijd toe zodat de foto goed belicht wordt. De M stand lijkt me dus niet echt nodig.
Heb je het ook op ƒ8 geprobeerd misschien? dat zou al heel wat meer scherpte diepte moeten geven en daarmee een groter gebied scherp van de bloem.

Verder ben ik geen macro expert, dus misschien dat iemand anders meer info heeft?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ja kreeg heel toevallig net de tip van de Av stand ook van iemand anders.
Ik zal het morgen bij daglicht nog eens proberen op die stand en dan f/8, misschien nodig ik mijn statief ook wel uit bij het feestje.

En mocht het niet lukken, dan weet ik dit topic weer te vinden, in ieder geval bedankt voor je snelle reactie!!!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Inderdaad werken in de Av modus.

Begin met de ISO gewoon op 100

Selecteer diafragma f/11 en druk de sluiterknop half in. Nu zie je in je zoeker de sluitertijd die de camera erbij heeft gekozen voor de juiste belichting. Is dat trager dan 1/80 seconde, ga dan naar ISO 200. Is de sluitertijd nog steeds trager dan 1/80 seconde, ga dan naar ISO 400 (etc.)

Als de sluitertijd sneller is dan 1/80 seconde hoef je de ISO waarde niet te veranderen.

Voor alle duidelijkheid:

Bijv. 1/50 of 1/15 is trager dan 1/80
Bijv. 1/160 of 1/320 is sneller dan 1/80

Maak nu de foto. Als je scherpte-diepte te gering is (te veel waas) kies dan een kleiner diafragma (= groter getal) zoals bijvoorbeeld f/16

Let daarna opnieuw op de sluitertijd en corrigeer de ISO waarde zonodig om boven die 1/80 seconde te blijven.

Succes!

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ok! Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

en koop een statief, want als je uiteindelijk met ISO 1600 moet gaan werken om nog een beetjescherp te schieten dan sterft de foto weer van de ruis. Al is het maar een statiefje van 25 euro gewoon een zware tas eronder hangen of een emmer met zand en een stuk touw en dan heb je een lekker stabiel platform. Een duur statief kan ook maar ga eerst maar eens proberen.

Suc6

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

En hoeveel tussenringen heb je erop gezet? Misschien is het handiger om eerst met 1 te beginnen, dat is in het begin moeilijk zat. Ik vind het trouwens een heerlijke foto :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONen koop een statief, want als je uiteindelijk met ISO 1600 moet gaan werken om nog een beetjescherp te schieten dan sterft de foto weer van de ruis.
Welnee... met een 50mm objectief en een beetje normaal daglicht kun je met f/16 nog fatsoenlijke sluitertijden halen bij maximaal ISO 400

Uiteraard kan een statief nooit geen kwaad, maar ook in dit geval zou een te trage sluitertijd (waarvoor je dan een objectief zou willen gebruiken) geen moer uitmaken. De bloem zou dan toch onscherp (bewogen) op de plaat komen vanwege de beweging door de wind.

Een statief word pas echt noodzakelijk bij macro-objectieven van 150mm of 180mm. Zelf met de 100mm en 105mm macro-objectieven valt nog prima vanuit de hand te werken bij fatsoenlijk licht. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONInderdaad werken in de Av modus.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Met mooi weer, dus met veel zonlicht wel. Dan is bij het gebruik van tussenringen wel handig om voor de gewenste dof zelf het diafragma te bepalen.
Indien er vrij weinig licht beschikbaar is, en je wilt toch een grotere dof dan blijf je bij jouw methode aan het kijken en instellen, vooral bij het gebruik van alle 3 de tussenringen.
In zo'n geval zou ik er voor kiezen om een iso van 400 te nemen, een sluitertijd van 1/60 en het diafragma laten te bepalen door de camera, je krijgt dan het kleinst mogelijke diafragma met de grootst mogelijke dof.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Met een paar tussenringen, diafragma f11 wat je vaak al minimaal nodig hebt voor een klein beetje scherptediepte kom je al aardig in de buurt van het statief.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

joboris schreefCOLONMet een paar tussenringen, diafragma f11 wat je vaak al minimaal nodig hebt voor een klein beetje scherptediepte kom je al aardig in de buurt van het statief.
Een 50mm + 3 tussenringen en een statief ? Dat is naar mijn mening niet te doen.
De werkafstand tussen de lens en het onderwerp is dan zo klein dat het bijna niet mogelijk is om het statief goed af te stellen en vooral bij het fotograferen van insecten, voordat jij klaar bent met instellen is ie al lang gevlogen. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

joboris schreefCOLONEn hoeveel tussenringen heb je erop gezet? Misschien is het handiger om eerst met 1 te beginnen, dat is in het begin moeilijk zat. Ik vind het trouwens een heerlijke foto :D
Allereerst dank je wel :) geeft een mens moed om door te gaan.

Ik ben idd begonnen met meteen 3 ringen erop, het duurde even voor ik doorhad dat ik op Mf moest gaan werken :oops: trouwens.
Ik zal morgen idd eens kijken naar het resultaat met 1 of 2 ringen.

@Bartje: Ja daar heb je wel een punt, aangezien de insecten zo los op de hand al niet langer stil weten te zitten dan 2 tellen :lol: Ik begon al een groot respect te krijgen voor die mooie platen van insecten van de "kenners".
Maar om op je opmerking over de Av stand terug te komen, dan zou ik dus juist de Tv stand moeten gebruiken? Die bepaalt toch juist je diafragma bij een bepaalde sluitertijd?

jvanarkel en musicjohn: Wat ik zo uit jullie verhaal opmaak moet je bij macro dus juist je iso omhoog halen? Ik had me net wijs laten maken dat je buiten nooit je Iso hoger dan 400 moet zetten, ik ben hier wel erg benieuwd naar.

Maar allen weer bedankt zowieso voor de tips en de reacties... Zo leer je toch beter dan uit een boekje :)
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Heb je gelijk in BartjeD, statief is vaak geen oplossing bij macro.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Om gelijk met alle 3 de ringen te beginnen is wat veel. Ik heb dat destijds ook gedaan, het lukte toen niet, heb de ringen 2 maanden aan de kant gelegd en ben daarna met 1 ring begonnen en heb het toen opgebouwd. Dus zoals @joboris ook aangaf en jij nu zelf ook zegt, zou ik gewoon beginnen met 1 ring en met veel oefenen en geduld kom je dan vanzelf uit op 3 ringen. :P
Op MF is inderdaad het fijnste werken en het scherpstellen doe je dan d.m.v. de camera noor voren of naar achteren te bewegen. In het begin wat lastig want iedere beweging geeft al onscherpte. Ik maak dan meestal een paar foto's meer omdat door de zoeker en op het schermpje de juiste scherpte bijna niet te zien is.
Bij de 50mm is het overigens niet verstandig om op AF aan de scherpstelring te draaien, daar kan ie niet goed tegen geloof ik. :wink:

Wat betreft de AV of TV stand.....niets moet :P ....het is een beetje wat je zelf het handigst vind. Het gaat er eigenlijk om dat je op het gewenste diafragma uitkomt, en bij goed weer met veel licht kun je die zelf bepalen en in AV zetten, maar bij donker weer met weinig licht kan het handiger zijn om de TV stand te gebruiken om op een zo klein mogelijk diafragma uit te komen, maar na een tijdje krijg je daar vanzelf inzicht en handigheid in want dit verschilt ook nog per ring.
Bij gebruik van 1 ring, de 12 of 20 mm, geeft f8 meer scherptediepte dan bij gebruik van alle 3 de ringen.
Maar om het voor je zelf niet al te lastig te maken zou ik gewoon beginnen met een stand, bijv. de AV stand en dan maar kijken waar je op uitkomt. :wink:
De iso omhoog halen is geen probleem en ook iso 400 is bij macro soms zeer wenselijk voor een juist diafragma.

Gewoon proberen en dan komt dat vanzelf goed....succes ! :P
Jammer dat het weer vandaag niet mee zit hè.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Toch wel alleen die je er wel macro accessoires voor te kopen. Ik heb hem nog niet maar ik heb hem al een paar keer voorgesteld en zelf onderzoek naar gedaan:

De Sliding Plate. Hiermee kan je de camera naar vooren en naar achteren laten glijden op de kop van het statief. en dan is het statief erg handig.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

jvanarkel schreefCOLONDe Sliding Plate. Hiermee kan je de camera naar vooren en naar achteren laten glijden op de kop van het statief. en dan is het statief erg handig.
Een 4-weg schuifplaat is beslist handiger (ik heb ze beide).
Daarmee kan je vooruit/achteruit en links/rechts instellen.
Ik heb deze via eBay.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik baal idd behoorlijk dat het weer nu zo droevig is, maar wie weet komen ook hier wel leuke plaatjes van, we gaan het gewoon proberen.

Dat ik gewoon met 3 ringen begonnen ben, en dit is mislukt, is maar weer het bewijs dat je mooie foto niet aan de camera maar aan de persoon ligt, dus ben weer leuk op mijn plaats gezet door mijn camera :D.

Maar we hebben een boekje mee met alle tips en standen dus we gaan het gewoon weer doen, oefening baart kunst :D.

Die sliding plate lijkt me idd wel erg handig, wederom bedankt voor de tip(s)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar