Kleurinstellingen Canon EOS 10D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
gizmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 22:39
CONTACTCOLON

Ik ben sindskort de trotse eigenaar van een Canon 10D :D . Je kan in het menu "Parameters" je kleur instellingen wijzigen in Standaard-Adobe RGB-set1-2-3.
Op welke kleurinstellingen kan je hem het beste zetten om zo echt mogelijke foto's te krijgen?? En als je set 1-2-3 gebruikt wat voor instellingen kan je als beste pakken wat betreft contrast-scherpte-verzadiging-kleurtoon???
Of moet je eventueel je kleurtemp. (standaard 5200K) wijzigen??
Alvast bedankt voor de info :o .
Gizmo
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

Welke parameters je het beste passen hangt sterk af van de omgeving waarin je schiet en welk licht er is. (flits, binnen, buiten, bewolkt zon etc..)

Kun je op de 10d niet gewoon in Raw schieten en dan achteraf alles op de computer alles aanpassen?
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

[quote="Kun je op de 10d niet gewoon in Raw schieten en dan achteraf alles op de computer alles aanpassen?[/quote]

Het maakt niet uit of je JPG of RAW gebruikt wanneer de instellingen van je PC en camera niet overeen komen.

Als je camera op sRGB staat en je PC op Adobe RGB gaat het niet goed....

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

Hmm.... ja da's een leuke vraag. :?

Op Fred Miranda forums denken ze niet niet dat color space invloed heeft op RAW:

CLICKY

De handleiding is op dit punt wat onduidelijk...in ieder geval van de D20.

Iemand ideeen?
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
gizmo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 22:39
CONTACTCOLON

[quote="bmvduin Het maakt niet uit of je JPG of RAW gebruikt wanneer de instellingen van je PC en camera niet overeen komen.

Als je camera op sRGB staat en je PC op Adobe RGB gaat het niet goed....

Bob[/quote]

Ik gebruik Adobe Photoshop om eventueel de belichting wat te corigeren maar aan de kleur kom ik liever niet.
Dus ik zou de camera op Adobe RGB moeten zetten?
Ook als je later je foto's laat afdrukken bij AH?
Canon Eos 10D :: Sigma 18-125 F3.5-5.6 :: Cosina 100-400 F4.0-6.7 :: Kingston 1Gb Elite Pro :: Sandisk 512 Mb Ultra II :: Vosonic VP2160 80Gb.
happy_camper
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2005 23:39

-Adobe RGB heeft een grotere kleurenruimte(meer kleuren) en is relatief nieuw. Wordt door PS aangeraden om te gebruiken als je wil printen. Probleem is alleen dat de meeste afdrukserviceaanbieders zich hier niet echt aan houden. Je levert adobe aan en ze behandelen het als sRGB waardoor de kleuren verspringen.

-sRGB is DE internet standaard. Dus iedereen ondersteunt die.

Ik heb het nog even nagekeken op de afdrukservice site van AH:
Het beste kunt u uw fotobestanden opslaan in RGB
kleuren als JPG of TIFF bestanden. JPG-bestanden kunnen het snelst worden verstuurd omdat de bestanden het efficiëntst ingepakt worden. Zorg er altijd voor dat fotobestanden gereduceerd zijn tot 1 laag en dat de bestanden kleiner zijn dan 5 MB. Geef de bestanden vanwege verzendtijden altijd de grootte waarop ze afgedrukt moeten worden en houd bestandsnamen zo kort en overzichtelijk mogelijk.


Vermoedelijk bedoelen ze dus sRGB en dan licht het ook voor de hand om je daar aan te houden. Ik zou het in ieder geval even navragen. Het is wel een mailtje waard.
Martin

[size=75]
Canon 20D : EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM : EF 50mm F1.8 MKII : EF 70-200 F/2.8L : EF 1.4x II
[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

RGB wil niet betekenen dat ze daarmee direct sRGB bedoelen. Ze bedoelen in ieder geval geen CMYK, LabColor o.i.d.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik stuur mijn foto's in adobe rgb naar AH en ze komen er precies hetzelfde uit als bij spector. Mijn conclusie is dat ze - als er geen exif meer aanwezig is - het kleurprofiel negeren.
Ik ben wel benieuwd, en op zoek naar het antwoord, of dat inderdaad zo is
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar