Twijfel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

In september ga ik 16 dagen naar Kenia en hoop daar mijn Eos400D volop te kunnen gebruiken. Heb de laatste weken ondekt dat de mogelijkheiden met digitale fotografie echt eindeloos zijn. Ben afgelopen weekend bezig geweest in RAW en dat is echt geweldig wat je hier mee kan. Na het schieten bewerken in Lightroom en CS3 gaat perfect.

2 vragen:
Is het verstandig om al je foto's op zo'n vakantie in RAW te schieten. Je bent dan immers wel even bezig om alles na te bewerken ?
Hoe doen jullie dat qua opslag. In RAW passen er op mijn 1Gb kaart nog geen 100 foto's Heb nu twee kaartjes maar die schiet ik denk ik in een paar dagen vol.

Het word dus of Jpeg of investeren in kaartjes of een imagetank. Graag advies van jullie ?

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik schiet voor de zekerheid altijd op RAW. Ik had vorig jaar 800 foto's en dan is het veel bewerken. Maar ik bewerk er uiteindelijk maar weinig. Is mijn zwakke punt. Maar dat deed ik ook niet toen ik in jpeg fotografeerde. Dus daar ligt het niet aan.

Ik heb ooit een image-tank aangeschaft en ben daar zeer blij mee. Ik zou niet meer zonder willen. Dus ik raad je een gemiddeld kaartje en een reservekaartje aan (heb je dus al) en daarnaast een image-tank. Ik heb 40Gb. Daar kun je aardig wat op kwijt. Bij D95 hebben ze diverse Vosonic-modellen. Wellicht de moeite waard om eens te bekijken.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik zou toch voor RAW gaan. Tís zonde om achteraf geen correcties te kunnen uitvoeren. Een Digimate imagetank koop je voor een slordige 90 euro en kun je echt veel op kwijt. Heb zelf 40 GB ofzo... Nadeel is natuurlijk dat als de imagetank kapot gaat je alles kwijt bent. Dus je kunt er ook voor kiezen een pak 2 GB kaartjes te kopen.. Overigens gaat een Imagetank niet zo vlot stuk hoor. En als ie stuk gaat is de harddisk meestal nog wel te benaderen via omwegen. Hou er bij een imagetank wel rekening mee dat je hem moet kunnen opladen. Dat kan via USB maar je hebt waarschijnlijk geen laptop bij je of via de voeding maar dan moet dat daar wel mogelijk zijn.. Ik heb geen idee hoe lang je weg gaat. Als het een week of 2-3 is dan zou ik in ieder geval niet bezuinigen op wat extra CF kaartjes en voor de zekerheid een imagetank meenemen.. De reis is al duur genoeg dus een beetje uitgeven aan opslag moet kunnen lijkt me...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Oh, ennuh. Uit m'n lange ervaring als IT-er weet ik inmiddels dat harddisken er meestal kort na aankoop mee ophouden. Door foutjes enzo. Als ze eenmaal draaien gaat het meestal wel heel lang goed. Dus als je in september vertrekt koop dan geen imagetank vlak voor vertrek maar bestel er gelijk eentje en ga ermee aan de slag.. Maar goed. Da's een beetje uit ervaring dus..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ik schiet zelf ook op vakantie in RAW en heb de pd-70x met een 30gb harddisk. Gaat genoeg op en is retesnel met kopieren van de kaart naar de schijf.

Tevens zou ik het advies van Chow mbt de aanschaf zeker opvolgen.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Is precies een week geleden nog een heel topic over geweest:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=40194

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Nog eens even flink op het forum gesnuffeld en ga nu toch maar zoeken naar imagetank. Vanavond een bod uitgebracht op een digimate. Zonder harde schijf 29,95, heb zelf nog een 40gb liggen dus dan zijn we snel klaar.

Bedakt voor de reacties
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar