foto's maken in huis zonder flits.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Eric22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2004 21:41

mag ik jullie advies even hebben over het volgende?

Ik wil volgende week foto's maken van de verjaardag van mijn nichtje"ze wordt 4 ,HOERA" :lol:

Welke instellingen moet ik gebruiken om zonder flits toch leuke foto's te krijgen.

P stand? iso? raw?

Graag jullie reacties.

Thanks
Groeten, Eric

EOS 300 D 18/55
50mm 1.8 II // Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Alle begin is moeilijk............
Vetje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2004 12:08
WoonplaatsCOLON Amsterdam Noord
CONTACTCOLON

tja..... dat ligt toch echt aan de licht omstandigheden,, is het een kamer met veel licht van buiten, door ramen of kunstlicht?

het ligt daar echt aan
Gebruikers-avatar
Eric22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2004 21:41

Tja, het is overdag, standaard woonkamer, niet echt veel licht door ramen.

welke iso?

kan toch ook AEB instellen, zit er altijd wel een goede tussen?
Groeten, Eric

EOS 300 D 18/55
50mm 1.8 II // Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Alle begin is moeilijk............
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Probeer eerder die dag met verschillende iso waarden de fotograferen.

Als het een heldere dag is heb je misschien aan Iso 800 genoeg anders denk ik dat je Iso 1600 moet hebben en misschien wel Iso 3200(als je toestel dat aan kunt)

Ik ga er vanuit dal alles uit het losse handje gaat.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Wellicht de aanschaf van de Canon 50mm/1.8 II overwegen? Kost 94,- bij digitalstreet inclusief verzendkosten.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Robin schreefCOLONWellicht de aanschaf van de Canon 50mm/1.8 II overwegen? Kost 94,- bij digitalstreet inclusief verzendkosten.
Zeker een goede prijs/kwaliteit aanschaf, lekker lichtscherp dus daardoor mooie sluitertijden met weinig licht (binnen dus).

Maar denk als je minder licht hebt moet je met je kitlens toch wel op hoge iso zitten (lees 800-1600-3200).
Gewoon even een beetje experimenteren lijkt me ook een optie!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

wij hebben allemaal geen idee wat voor soort verlichting en de hoeveelheid ervan.
wat je ook kan proberen is op RAW formaat schieten ISO1600 en dan 2stops onderbelichten.. echter moet je wel ELKE foto gaan nabewerken.. maar het is te doen.

hoezo, waarom niet flitsen?
denk toch dat je daar spijt van gaat krijgen..
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

martmarbus schreefCOLONen misschien wel Iso 3200(als je toestel dat aan kunt)
De 300D kan dit met de Wasia hack.
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
Gebruikers-avatar
Eric22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2004 21:41

Ik moet flitsen met de standaard flits en hier heb ik alleen maar slechte overbelichte foto's mee.
Werk met de kitlens dus sta dicht op onderwerp.

Ik ga het een en ander dat jullie hebben aangegeven eerst eens proberen.


Allemaal THanks voor jullie reacties. :D :D :D
Groeten, Eric

EOS 300 D 18/55
50mm 1.8 II // Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Alle begin is moeilijk............
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Als je veel overbelichte foto's krijgt wanneer je de flitser gebruikt, kun je je flitser ook filteren

Tip. Neem een papieren zakdoek/tissui
Deze hebben verschillende laagjes
Neem 1 laag en houdt deze over de flitser, schiet een plaat
Neem de laag en vouw het 1x dubbel doe het voorgaande weer en ga zo door.
Bekijk dan iedere shot en je zult versteld staan van het resultaat.

Zo verzacht je het flitslicht

Misschien is dit een optie?

Dit is een truk uit de ouwe doos.
Maar het haalt vaak net het resultaat wat je zoekt

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Eric22 schreefCOLONIk moet flitsen met de standaard flits en hier heb ik alleen maar slechte overbelichte foto's mee.
Werk met de kitlens dus sta dicht op onderwerp.

Ik ga het een en ander dat jullie hebben aangegeven eerst eens proberen.


Allemaal THanks voor jullie reacties. :D :D :D
Hoewel je misschine met een losse flitser beter kunt flitsen dan met de standaardflits hoef je met de standaardflitser geen overbelichte foto's te krijgen.

Welke ISO stand gebruik jij als je flitslicht gebruikt (Zou normaal met 100 of 200 ISO moeten kunnen)
Welk diafragma of standje P?

Als je van mening bent dat er standaard teveel flitslicht word afgegeven installeer dan de Wasia hacked firmware. Dan kun je als je op de jumpknop drukt flitsbelichtingscompensatie instellen. Als je die op -1 zet dan zien je foto's er waarschijnlijk al een stuk beter uit.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLON
Als je van mening bent dat er standaard teveel flitslicht word afgegeven installeer dan de Wasia hacked firmware. Dan kun je als je op de jumpknop drukt flitsbelichtingscompensatie instellen. Als je die op -1 zet dan zien je foto's er waarschijnlijk al een stuk beter uit.
Klaas,
ik ben weer aan het leren hahaha
Dus ik kan die doos tissui's en papieren zakdiekjes weggooien :-)

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Eric 22

Laatst heb ik in Ouwehands dierenpark foto's gemaakt van de zeeleeuwen show. Zat op de bovendste rand van de tribune.
Flitsen was dus zinloos. Lange sluitertijd niet mogelijk vanwege de bewegende beelden. Heb camera toen ingesteld op ISO 400 en tijd op 1/125. foto's genomen die duidelijk onder belicht waren en deze in photoshop bewerkt. Nog een redelijk resultaat gekregen

Gerard
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Vergeet binnen zonder flits sowiezo niet om je witbalans goed in te stellen (of in RAW te schieten), anders krijg je zo'n gele waas in je foto's...

Hoe donker zal het zijn, m.a.w.: ga je 's avonds foto's maken of overdag?
Hou er verder rekening mee dat kinderen enorm beweeglijk zijn en dat een snelle sluitertijd (minimaal 1/60 sec) nodig zal zijn om dat een beetje in toom te kunnen houden (qua foto's dan).
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Eric22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2004 21:41

Dat van die zakdoekjes werkt prima :idea: , die hackware is natuurlijk wel wat fijner maar mijn eos 300d is pas enkele maanden oud.

Kan de originele software weer terug gezet worden als er iets niet helemaal goed gaat? Ik heb 2 jaar garantie en die verspeel ik liever niet. :(
Groeten, Eric

EOS 300 D 18/55
50mm 1.8 II // Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Alle begin is moeilijk............
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

Eric22 schreefCOLONDat van die zakdoekjes werkt prima :idea: , die hackware is natuurlijk wel wat fijner maar mijn eos 300d is pas enkele maanden oud.

Kan de originele software weer terug gezet worden als er iets niet helemaal goed gaat? Ik heb 2 jaar garantie en die verspeel ik liever niet. :(
als de firmware upload niet goed gaat, dan is tie "kapot" en dan moet ie naar canon, dan kun je gewoon zeggen, ik was derbij de Update Firmware der op aan het zetten....

maar die hack is GEEN probleem hoor..
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Het gaat dus zelden mis met die hack, als het mis gaat, kan ie naar Canon. Je hoeft niet te zeggen welke update je deed van de firmware, er zijn ook Canon updates, en ook dat kan mis gaan.

Als je binnen wil schieten en je gebruikt flits, kan je ook eens proberen op F5.6, 1/60 iso 100, met flits. Vind het niet slecht voor een interne flitser. Met een extrene flitser is fijner en bied meer mogelijkheden, via plafond bv.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
Eric22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2004 21:41

allemaal bedankt voor de tips, zal ze snel gaan uitproberen :D
Groeten, Eric

EOS 300 D 18/55
50mm 1.8 II // Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro

Alle begin is moeilijk............
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar