Simpele telelens vraag.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Erik C
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2005 20:18
WoonplaatsCOLON Itaipava Brazilië
CONTACTCOLON

Welke brandpunt afstand staat ongeveer gelijk aan een normale verrekijker? (7x50)
20D plus Kitlens en een 28 - 105 USM II
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik ben even aan het vergelijken geweest ik denk 400mm (om en na bij )
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Erik C
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2005 20:18
WoonplaatsCOLON Itaipava Brazilië
CONTACTCOLON

Ok, bedankt voor je reactie.
20D plus Kitlens en een 28 - 105 USM II
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Volgens mij moet je de cropfactor van de camera ook meetellen.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zit het zo:

Als je dan bekijkt dat een 50mm op een analoge/full frame body gezien wordt als de standaard lens, moet je daarmee rekenen.

Nemen we een 7x vergrotings factor van een verrekijker (Niet te verwarren met 7x zoom in een compact!! ) dan krijgen we we volgende berekening:

7x 50mm = 350mm (35mm equivalent)
Zoveel milimeters zijn er dus nodig. Maar we gebruiken meestal een cropcam, dus krijgen we een uitsnede van dat beeld.
Willen we precies weten hoeveel mm op een 1.6x crop camera dat is: 350mm/1.6 = 219mm.

Schiet maar als ik het mis heb....

[edit] Ik las ergens dat Schoffie een 8x23 heeft en dat die redelijk overeen komt met een 400mm op een 1.6x cropcam. Dus nu twijfel ik. Ik zal em even een pb sturen, hij is tenslotte de man met de wiskunde knobbel... :lol:
Ik wil dit namelijk ook graag weten omdat ik mij aan het orienteren ben wat voor kijker ik moet aanschaffen…[/edit]
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Verrekijker is de beeldhoek daar bepalend voor.
Als je die weet dan is de brandpunstafstand f te berekenen aan de hand van de formule:

beeldhoek = tangens {sensordiagonaal/(2*f)}

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Wat ik heb gedaan is mijn 7x50 kijker gepakt en de cam met 300mm en daar door gekeken om zo ongeveer te weet te komen de 7x50 haalde het iets dichterbij dan de cam met 300mm
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

de formule 7x50 heeft wel wat extra uitleg nodig. Bij een verrekijker staat de 50 uit mijn hoofd gezegd voor de diameter van de frontlenzen. Dit is van invloed op de bruikbaarheid van de kijker in slechte weersomstandigheden. Hoe groter die diameter, hoe beter de prestaties.

7 x 50 = 350 werd er gezegd. Hier wordt bij 50, 50mm bedoeld. Dat is het brandpuntsafstand wat op full frame het meest overeen komt met het menselijk oog.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Nee, niet de waarde 50 van de verrekijker verwarren met de 50mm die ik gebruikte om te rekenen.

Zoals je al aangeeft, is de 50 in de verrekijker aanduiding "7x50" de diameter in milimeters van het frontelement van de verrekijker.

7x vergroting wil zeggen dat wij met het menselijk oog door die verrekijker het beeld 7x groter zien. Dus 7x de standaard brandpuntsafstand van het menselijk oog. Die zou tussen de 40 en 60mm liggen, volgens bronnen op internet. Echter die range 40~60mm zou slaan op een analoge / full frame camera (35mm film). Vandaar mijn berekening op die manier.. :D

Maar of ik werkelijk gelijk heb, weet ik niet. Ik wacht fijn nog even op de reactie van Johan... :D Maar ben altijd wel geinteresseerd in hoe anderen het zouden berekenen...
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar