Colette - High Key

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Niet mijn meest favoriete omgeving, de studio. Vandaag moest ik echter nog wat studiepunten inhalen voor Portret. Met de uitstekende hulp van Colette (Promise) ben ik nu geslaagd voor de vakopleiding aan de FVS.

Hier de eerste twee portretten van vandaag, High Key was de opdracht:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=79488[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=79489[/img]

Commentaar van de leraar laat ik achterwege, ben meer benieuwd wat jullie er van vinden.

Nog aan het processen: Low Key, Klassiek, Tegenlicht.

LET OP! Commentaar van Martin direct verwerkt, geel verminderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Manny, in totaal 2 keer gewijzigd.
[color=silver]18-55[/color]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Noou, das toevallig :shock:
Ik zit net te spelen met high key, ik was er niet uit wat nou precies de definitie was van high key foto's en had de vraag net op een ander forum gesteld. Benieuwd wat hier de reacties zijn. Dus ik lees even mee.
Voor het fijne (en dat is vooral een kwestie van smaak) zit er teveel geel in je foto's. Ik vind het niet zo prettig ogen.
En heeft je model spinazie gegeten of heeft ze een glimmertje op haar tanden? :wink: Op foto 2 stoort me dat lichtjes.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd dan, Manny! Maar ik zou je denk ik hier niet mee laten slagen... maar gelukkig ben ik je docent ook niet! :lol:

Deze twee foto's zijn volgens mij meer overbelicht dan high key. In een goede high key foto zit volgens mij nog steeds echt diep zwart, alleen heel weinig (pupillen of zo).
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het komt op mij niet echt overbelicht over, maar wel alsof er een witte waas overheen hangt. Kan er de vinger niet echt op leggen, maar geslaagd high-key vind ik anders
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

dejong1racing schreefCOLONHet komt op mij niet echt overbelicht over
Echt niet? Moet je bij een goed belicht portret in ACR de exposure slider eens helemaal naar rechts slepen.... (of gewoon een foto overbelichten natuurlijk).

High key is heel veel heel zacht, hele lichte tinten, maar niet gewoon overbelicht. Wel lastig.

Hier niet gelukt m.i.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

High-key is volgens mij niet echt makkelijk nee.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Het is makkelijker als je iets wits/lichts op een lichte achtergrond fotografeert. Net als iets zwarts op een zwarte achtergrond makkelijker een low key plaat oplevert, zoals bovenaan deze pagina

(ook geen vreselijk overtuigende low key plaat, maar goed genoeg voor het voorbeeld, dacht ik)

edit: typo's
Laatst gewijzigd door 1 op fistkikker, in totaal 2 keer gewijzigd.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Zelf vind ik de foto's wel wat hebben. Ben enige tijd geleden ook bezig geweest High - key foto's te produceeren.

Wat ik merk op eosdigitaal is dat de meningen en vooral de definitie van high - key ver uit elkaar blijkt te liggen. Er zijn leden die de foto's in dit topic high - key vinden, en anderen weer niet.

Mijn mening: ik vind dit geen high - key, maar desondanks toch wel geslaagde platen. Zal binnenkort eens wat high - key platen (in mijn ogen dan) van een model maken en die hier plaatsen. Kunnen we er misschien een poll van maken: is dit high - key JA / NEE :lol:
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Promise
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:41
WoonplaatsCOLON Bergentheim
CONTACTCOLON

Hoi Gertjan,

Ik vind de foto’s wel erg mooi, en erg goed geslaagd. Zeker dat je door deze belichting niet de onevenheden in mijn huid ziet is erg prettig!!! Hahahahaha Nee ik vind ze zelf erg mooi, zeker het effect vind ik mooi.

Wat ik ook inderdaad lees is de verschillende mening over High Key, wel of niet High Key. Ik heb er al helemaal geen verstand van. Maar vind wel grappig dat de meningen zo enorm verschillen. De twee leraren die vonden dit dus echt super foto’s, zeer goed geslaagde High Key serie.


Groetjes colette
EOS 70D en 700D - Canon 24-105mm L 1:4 - Canon EF 28-80mm L 1:2.8 - Canon 40mm 1:2.8 Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM -Tamron 90mm macro - LowePro Slingshot 300AW
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Reacties lopen nogal haaks op wat de leraren op school vonden inderdaad, precies wat Promise al zegt. De definitie van High Key is een lastige, ik kan hier nu wel de definitie gaan noemen die ik in mijn boeken heb staan en zoals ik hem heb moeten leren, maar daar bereik ik weinig mee. Het is blijkbaar meer een kwestie van mooi of niet mooi.

Jammer dat de commentaren voornamelijk gericht en gebaseerd zijn op de verschillende definities.
[color=silver]18-55[/color]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

@Manny: Als ik de commentaren lees vind men ze gewoon overbelicht en dus niet goed. En probeert uit te leggen dat gewoon overbelicht geen high key kan zijn. Lees bijv. nog eens wat Fokke de Boer schrijft. Ik vind het geen 'het voldoet niet aan de definitie' commentaar.

In de laatste zoom.nl staat een high key foto van Sander Nagel, met histogram. Zat eigenlijk geen puur wit in. Niet overbelicht dus. Lijkt me beter. Hoe je het ook noemt.

Bij mij waren deze ook naar de prullenbak gegaan, sorry.
Gebruikers-avatar
ibicus
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2006 14:47
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Nee, dit is geen high key.

Bij zowel high-key als bij low key is het wel de bedoeling dat de gehel toonschaal terugkomt in de foto. Als ik het histogram van bovenstaande foto bekijkt, zijn er alleen pixels te vinden vanaf 164/255. Er zijn dus gewoon geen donkere delen in de plaat. Oftewel: zwaar overbelicht

Wat voor mij high key is een plaat met de nadruk op lichtheid: zachte schaduwen, lichte achtergrond, hemelse uitstraling. High key is niet het ontbreken van schaduwen, overbelichting en uitgebeten plekken.

Een eenvoudige rechtoe rechtaan manier om highkey portert te maken: 4 softboxen: twee op een witte achtergrond, twee op het model (schuin voor) en knallen maar. Succes verzekerd. Verdere hulpmiddelen om high key te creeëren: blonde haren, lichte make up, bleke huid en witte kleding.


even googelen op 'high key' bij afbeeldignen, dan zie je voldoende voorbeelden
[size=75][url=http://www.peterkaldeway.nl]Groetjes, Peter[/url][/size]
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Voor een eindexamen (met alle respect) zou ik dit afkeuren.
Compositie is erg simpel gehouden en het is inderdaad in mijn boekje geen high-key.
High-key betekend dat de key van de foto verschoven is maar het betekend niet dat de foto volledig uitgeblazen is.

Ik doe zelf heel weinig high-key maar zou denken aan zoiets.

http://www.doorhof.nl/portfolio/albums/ ... 2006_9.jpg

http://www.doorhof.nl/models/albums/use ... 006_11.jpg

Ik vind zelf dat de huid eigenlijk niet mag uitblazen (tenzij je echt over the top gaat :D)
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
stavros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 521
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 10:25
WoonplaatsCOLON Mechelen

Bij mij komt het over alsof er een waas over de foto hangt.
Kan niet goed zijn. :?
Alleszins is het het geen makkie om dit onderdeel van fotografie tot een goed einde te brengen. Oefening baart kunst. :lol:
Vraag maar eens wat tips aan Sander Nagel. Die helpt je wel verder.

Groetjes
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

zelf ben ik ook vaak aan het experimenteren met het zogenoemde "high key "en ben van mening dat dit eerder overbelicht is dan daadwerkelijk high key.....

het is lastig om high key te fotograferen omdat je erg dicht tegende grens van overbelichten gaat aanzitten..als ik naar de fotos kijk zie ik een waas van overbelichting waarschijnlijkis dit uitval licht vanaf de softbox...

zet de softbox zo dicht mogelijk op het model en hou dan een korte afstand aan voor de foto desnoods langs de rand vande softbox op...neem een vaste sluitertijd en ga met het diafragma spelen....

zoals frank het zegt ..."" over the top" :wink: ..kijkeens naardeze fotos ..genomen volgens bovenstaande omschrijving

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=62072
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=62052
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Gebruikers-avatar
Sander Nagel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2007 22:05
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

Ook ik vind dit overbelichte foto's en geen high key... de zwarte tonen zijn grijs geworden en er is weinig tekening meer over... Het is idd erg moeilijk een goeie high key te verkrijgen, ik weet er alles van ;-) Het is en blijft spelen met je belichting. Van een 'normale' foto kun je achteraf in Photoshop geen echte High Key maken, ik heb het idee dat dat bij deze foto's juist gebeurt is, ben benieuwd wat je leraar zal zeggen :-) Succes!
shadow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2006 20:46
WoonplaatsCOLON Nijkerk
CONTACTCOLON

Leuke foto's maar ze zijn inderdaad eerder overbelicht goede vastlopers
dan High key.
maar verder leuke foto's hoor :)
Eos 350D - Canon 18-55 & Sigma 70-300 Apo

www.photo-arts.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar