ICC profiel toevoegen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

Ik begrijp wat een ICC profiel is en waarom.
Nu wil ik mijn foto's bij Profotonet laten afdrukken en daar kan je hun ICC profiel downen.

Hoe zet ik mijn foto dan om naar hun profiel ??
Ik gebruik PS.

Ik wil dat wel eens uitproberen, want alles zelf printen is geen doen en ik heb (tijdelijk) een printer probleem, maar dat is een ander topic :mrgreen:

Ik hoop dat iemand het in korte stappen kan neerzetten.

Ik dank U....

Paul
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
Gebruikers-avatar
fearless
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2005 10:57
WoonplaatsCOLON Gorinchem
CONTACTCOLON

Hey Paul,

Ik laat mijn foto's ook altijd afdrukken bij Profotonet. Kan me alleen niet herinneren dat dit gevraagd werd. Is het niet iets dat ze daar voor je doen?

Ik vind dat ze een goede kwaliteit leveren. Kom maar is een keer kijken :mrgreen:

Jessica 8)
Neem een kijkje op:
[color=red][url]http://www.js-photography.nl[/url][/color] (is in onderhoud)
Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

fearless schreefCOLONHey Paul,

Ik laat mijn foto's ook altijd afdrukken bij Profotonet. Kan me alleen niet herinneren dat dit gevraagd werd. Is het niet iets dat ze daar voor je doen?

Ik vind dat ze een goede kwaliteit leveren. Kom maar is een keer kijken :mrgreen:

Jessica 8)
Klopt maar je kan het ook zelf doen en dat wil ik natuurlijk ook kunnen :-)
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
zyprexa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 14:47

Haal even hun ICC profielen op. Is een ZIP file. Pak de ICC profielen uit naar de volgende map: C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color

Open PS en dan de betreffende foto. Kies vervolgens voor: Edit, Assign Profile en klik op Profile. In het venster daarnaast kun je dan kiezen voor het betreffende profiel zoals bv fsnEnduraSupraLustreV2
Klik daarna op OK
Klaar.
[size=75]Canon 5D Mk II, Canon BG-E6 Canon EF 17-40 f4 L mm, Canon 24-105 f4 L USM IS, Canon 100-400 f4.5-5.6 L USM IS[/size]
Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

zyprexa schreefCOLONHaal even hun ICC profielen op. Is een ZIP file. Pak de ICC profielen uit naar de volgende map: C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color

Open PS en dan de betreffende foto. Kies vervolgens voor: Edit, Assign Profile en klik op Profile. In het venster daarnaast kun je dan kiezen voor het betreffende profiel zoals bv fsnEnduraSupraLustreV2
Klik daarna op OK
Klaar.
Thanx, ga ik meteen eens ff doen.
Simpel als je het weet.

Paul
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
Gebruikers-avatar
diganiet
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1524
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2004 16:44
WoonplaatsCOLON Nieuw Buinen
CONTACTCOLON

Tip;

Ga niet eerst je foto bewerken en dan het kleurenprofiel toevoegen maar doe dit net andersom. Dus eerst je kleurenprofiel toevoegen en daarna pas bewerken. Bij sommige omzettingen bijv. lustre-profiel van profotonet verlies je anders contrast en kleur.
Gr. Anita
http://www.anitameezen.nl
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

diganiet schreefCOLONTip;

Ga niet eerst je foto bewerken en dan het kleurenprofiel toevoegen maar doe dit net andersom. Dus eerst je kleurenprofiel toevoegen en daarna pas bewerken. Bij sommige omzettingen bijv. lustre-profiel van profotonet verlies je anders contrast en kleur.
Gr. Anita
Met het gevaar in een oneindige discussie te komen, maar dit is zoals ik het heb geleerd nou juist niet de bedoeling.

Een profiel is een soort 'vertaalbestand' dat de 'fouten' van de printer corrigeert. Dat betekent dat het profiel er alleen maar voor zorgt dat bijvoorbeeld een bepaalde kleur rood niet verkeerd wordt afgedrukt. Het rood dat je ziet voordat het profiel er overheen gaat wil je uiteindelijk uit de printer hebben. Het profiel heeft de informatie in zich dat de vertaling doet tussen de gewenste kleur rood en de werkelijke kleur rood die de printer print als je niet zou corrigeren.

ik heb het ooit geprobeerd een beetje inzichtelijk te maken door het volgende verhaaltje: stel je wilt een paar appels bestellen, je doet dit bij je groenteman, je wilt bijvoorbeeld 6 appels (niet meer en niet minder, precies 6). Je groenteman koopt ze bij de boer, die boer heeft de eigenaardige eigenschap altijd 1 appel minder te leveren dan gevraagd. De groenteman weet dit dus ij bestelt er altijd eentje meer zodat ie geleverd krijgt wat de klant gevraagd heeft.

In dit verhaal doet de groenteman met de boer dus hetzelfde als bij ons het profiel met de printer doet. Ga je vervolgens nog bewerken na het profiel dan weet je dus nog niet wat je krijgt, je past als het ware de bestelling aan de boer nog een keer aan nadat de groenteman zijn kennis van de boer al heeft toegepast.

Het voordeel van een profiel kunnen toepassen voordat je je foto's verstuurt is dus puur om te kunnen beoordelen of bepaalde kleuren niet gaan 'clippen'. Als dat wel gebeurt kun je daar eventuel nog maatregelen tegen nemen. De kleur rood is daar naar mijn ervaring gevoelig voor bij Profotonet.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

De kleur rood is sowieso de moeilijkste om te reproduceren. Voor iedere camera / printercombinatie. Zeker de variaties op rood zoals paars en lila tinten.

Het beoordelen in Photoshop voordat je gaat printen, doe je met Proof Setup en Proof Colors. Daar geef je het juiste profiel aan zodat PS de printerkleuren kan simuleren.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar