Belichting in P-stand

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Wat ik me al heel lang afvraag en nog steeds niet heb ontdekt is het volgende.

In de P-stand kiest de camera automatisch een combinatie van sluitertijd en diafragma, maar hoe komt hij tot een bepaalde keuze? Bij een bepaalde lichtsituatie zou hij bijvoorbeeld 1/60 en F8 kunnen kiezen of 1/125 en F5.6. Deze 2 combinaties hebben dezelfde belichting, maar waar baseert de camera zijn keuze nou op om voor de een of voor de ander te kiezen?

Ik merk dat de camera soms bijvoorbeeld kiest voor bijna de maximale diafragma opening van een lens en een andere keer kiest hij weer een kleiner diafragma. Ik heb eigenlijk nooit kunnen ontdekken waar hij die keuze op bepaalt. Iemand een idee?
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Het is eigenlijk een simpel tabelletje bij de meeste camera's. Als er genoeg licht is gaat het diafragma langzaam dicht tot een bepaalde waarde. Hij zal altijd dezelfde keuze maken tenzij je het programma handmatig verschuift.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Met name met me 50mm 1.8 merk ik gewoon dat hij in de P-stand maximale diafragma opening van de lens neemt.
Maar dat zijn mijn bevindingen. Denk dat ook wat Klaas zei dat zoveel licht die instellingen worden gepakt... (tabelletje-verhaal).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

Denk dat hij een zo hoog mogelijke sluitertijd wil hebben omdat de kans is dat een foto dan mislukt kleiner is. het is en blijft een half automatische stand.
K.G.W.H ---> canon EOS Rebel, 18-55 MM EF-S, RC-5 Remote control, Velbon CX-444, 2X sandisk ultra II 256 MB, 1X sandisk 128 MB, toploadzoom minni.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

wat is dan het verschil tussen de P stand en vol Auto, wat doet de camera op Auto dan meer dan diafragma en sluitertijd bepalen.
grt,bouk.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

bouk schreefCOLONwat is dan het verschil tussen de P stand en vol Auto, wat doet de camera op Auto dan meer dan diafragma en sluitertijd bepalen.
grt,bouk.
Op vol Auto kiest de camera ook de ISO en flitser (wel of niet) voor je. Verder is er nog een groot aantal verschillen die je allemaal opgesomd kunt zien op pagina 120 van je handleiding.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar