Verzekeren foto/filmapparatuur (Verzameltopic)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Beste forum deelnemers.

Regelmatig komt het onderwerp verzekeren ter sprake en met dezelfde regelmaat worden door diverse deelnemers (waaronder ikzelf) weer dezelfde tips gegeven.
Voor mij een reden om hier een verzamel topic te starten, zoals ik dat ook gedaan heb voor "sensor cleanen".
Hierbij maak ik dankbaar gebruik (of misschien is het misbruik ha-ha) van het zoekwerk dat onze moderator Jamie in het topic camera verzekeren heeft gedaan.

De forumleiding heeft dit topic een qualificatie "sticky" gegeven!!!
Het staat nu dus steeds bovenaan en hoeft niet meer met een zoekopdracht gezocht te worden. Met dank aan moderator "gumpje"
Iedereen kan hier direct de laatste info lezen of toevoegen en het aantal topics over dit onderwerp wordt beperkt. Als alle berichten en informatie over verzekeren hier wordt geplaats wordt dit topic evenals andere sticky's een goede informatiebank.
Nu ter zake:

Apparatuur verzekeren kan op drie manieren

A: De speciale apparatuur verzekering die je bij de vakhandel kunt afsluiten. Deze is duur, heeft alleen betrekking op het gekochte product en voor alle andere nieuwe delen van je collectie moet je zo'n zelfde verzekering op nieuw afsluiten. Het wordt zo onoverzichtelijk en is bovendien peperduur. zo'n verzekering is het beste te vergelijken met een fiets verzekering.

B: De reisverzekering. zolang je het max gedekte bedrag niet overschrijdt is dit voor vakanties een goede verzekering. Deze is echter niet van toepassing als er thuis iets met je apparatuur gebeurt.

C: De "kostbaarheden" of "huiselectronica-verzekering"zoals hij door een aantal maatschappijen wordt genoemd. Dit is een aanvulling op je normale inboedelverzekering. Woon je nog bij je ouders regel dit dan via hun op hun inboedel verzekering.
Voordelen:
- Alle apparatuur op een polis bij elkaar:
- 24 uur dekking (ook buiten vakanties);
- werelddekking
- Geen of gering eigen risico
- Verzekering tegen nieuwwaarde
- Relatief lage premie

Nadelen:
- Je moet aankoop factuur 0f bon overleggen.
- Van grote/dure spullen is serie en typenummer nodig.
- Alle wijzigingen moet je direct doorgeven zeker als je nieuwe spullen hebt gekocht.

Er zijn diverse maatschappijen die deze verzekeringen afsluiten. bekend zijn: AON, RVS, Nat. Nederlanden, Aliantz enz. Staat de maatschappij waar jij je inboedel hebt verzekerd hier niet bij informeer dan bij je agent of assurantiekantoor.

Mijn apparatuur is verzekerd als aanvulling op de inboedelverzekering via een kostbaarhedenverzekering.
verzekerd bedrag: € 4300,00
Eigen risico: € 50,00
Dekking: wereld tegen nieuwwaarde
Maatschappij: allianz
Premie: € 86,00/jr.

Eerdere,reeds bestaande, topics over dit onderwerp zijn:
1. - Verzekeren uitrusting, by Kleintje Pils. Startdate15-05-2005.
2. - Verzekering, by cheetah. start date 25-3-2005.
3. - Reisverzekering, by Chow. Startdate 22-06-2006.
4. - Kan je je camera verzekeren, by Ronnie. startdate 27-09-2006.
5. - Camera verzekeren, by tamara. Startdate 5-04-2007.
6. - Verzekering, by tilly. Startdate 4-11-2007.

Ongetwijfeld zij er nog meer topics geweest die bij het zoekwerk door Jamie niet zijn gevonden of genoteerd. De hier genoemde topics lezende denk ik dat alles wat over verzekeren van apparatuur gaat hier beschreven is alle mogelijkheden dekt. andere topics kunnen denk ik alleen maar een aanvulling zijn zijn in de zin van "meer van".

Heeft iemand nog een nuttige aanvulling of tip aarzel dan niet. Stuur mij een PB of schrijf een reactie. Het zal dan worden opgenomen in dit hoofdtopic.

Ik wens iedereen dat hij nooit een beroep hoeft te doen op deze verzekering en als dat wel noodzakelijk is dat hij alles goed heeft geregeld.

groeten,

Gerard


Topic aangepast: 20 april 2007; 5 november 2007; 7 februari 2008;
Laatst gewijzigd door 7 op cornelus079, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Interessant topic!! Deze heb ik even gebookmarked en ga ik volgen.

Ik zoek ook nog steeds een goede verzekering voor mijn apps.
Nadeel dat ik het meeste 2e hands gekocht heb en dus niet overal een bon van heb. Bovendien zie ik bij verschillende verzekerings voorwaarden dat apparatuur ouder dan 1 jaar getaxeerd moeten worden. Dan neem ik ook even aan dat alles elk jaar getaxeerd moet worden.

Mijn verzekering stuurde mij een "wijzigingsformulier" voor de inboedel. Dat zou uitkomen op 35,- premie per jaar per 1000 euro verzekerd bedrag... beetje erg duur, lijkt me... die is dus bij het oud papier gegaan.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij "kostbaarheden" of "huiselectronica-verzekering" is verzekeren tegen nieuwwaarde meer uitzondering dan regel.
Meestal gaat het tegen dagwaarde.
Als je niet oplet betaal je na verloop van tijd meer premie dan je nog uitgekeerd kan krijgen.

Ik heb een kostbaarheden verzekering zonder afschrijving en zeer uitgebreide dekking via de NVN (Natuurfotografen Verbond Nederland) bij Nationale-Nederlanden.
Je moet wel lid zijn van een bij de NVN aangesloten vereniging.
Ik ben geen lid van zo'n vereniging maar kon de verzekering afsluiten bij deelname aan het Internationale Natuurfoto Festival 2006.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

De hoofdtekst van dit topic is enigszins aangepast.

Groeten,

Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Mooi topic. Ik ben ook aan het zoeken naar een goede verzekering.
Ik denk zelf sterk aan de C variant. Doorlopende reisverzekering heb ik maar die dekt de zaak niet voldoende.
Ook ik blijf het topic volgen.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Onyx schreefCOLONIk denk zelf sterk aan de C variant. Doorlopende reisverzekering heb ik maar die dekt de zaak niet voldoende.
Ik ben ook naar deze variant aan het kijken. Centraal beheer aanvullend op mijn FBTO inboedel. ca 36 euro voor een waardedekking van 3000 euri.
Eerste nadeel is dat alleen zaken die meer dan 200 euri aanschafwaarde meegenomen kunnen worden. Dus geen filtertjes, tassen, statieven ed.
Vanmiddag nog maar ff de kleine lettertjes opgevraagd..
Kijk dit is nu een onderschrift...
kars
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:19
WoonplaatsCOLON Zaanstad

Ik heb zelf mij camera verzekerd bij de ANWB. Zij hebben een recreatief verzekering, waarmee je camera ook thuis verzekerd is.

-------------------------------------------------------------------------------
De ANWB RecreActiefverzekering kent een scherpe premie voor uw kostbare sportartikelen en hobbyspullen.
Tevens bent u een heel jaar lang overal ter wereld verzekerd!
Het is mogelijk om uw uitrustingen gespecificeerd en ongespecificeerd te
verzekeren. Hebt u artikelen met een
oorspronkelijke aankoopprijs van meer dan € 250,- dan is het nodig deze gespecificeerd
op te geven. U betaalt dan 3% van de oorspronkelijke aankoopprijs.
Wilt u een uitrusting verzekeren waarin zich geen enkel artikel bevindt met een oorspronkelijke aankoopprijs van meer dan € 250,- . Dan hoeft u deze niet
gespecificeerd op te geven, maar uitsluitend
de totale waarde van de te verzekeren
artikelen. De premie begint bij slechts € 21,- per jaar.
---------------------------------------------------------------------------------
Bron: http://www.anwb.nl/published/anwbcms/co ... 735165.pdf
Eos 400D + 17-85 IS USM + Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di + Canon 430EX flitser
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Deze is er ook nog, je moet wel eerst lid worden van de Fotobond, als individueel lid of via een foto club.
http://www.fotobond.nl/fotobond_dienste ... ringen.htm

Peter
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Chris Tettero schreefCOLON.....................
Ik ben ook naar deze variant aan het kijken. Centraal beheer aanvullend op mijn FBTO inboedel. ca 36 euro voor een waardedekking van 3000 euri.
Eerste nadeel is dat alleen zaken die meer dan 200 euri aanschafwaarde meegenomen kunnen worden. Dus geen filtertjes, tassen, statieven ed.
Vanmiddag nog maar ff de kleine lettertjes opgevraagd..
Hoe zit dat dan met de verzekering als je niet op vakantie bent????

Schade thuis lijkt me niet verzekerd. bij de kostbaarhedenverzekering wel.

Groeten,

Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

kars schreefCOLONIk heb zelf mij camera verzekerd bij de ANWB. Zij hebben een recreatief verzekering, waarmee je camera ook thuis verzekerd is.
Naar deze zat ik ook te kijken. Je hoeft toch niet perse lid te wezen van de ANWB? Verder al enige ervaringen er mee gehad?
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

cornelus079 schreefCOLON Hoe zit dat dan met de verzekering als je niet op vakantie bent????

Schade thuis lijkt me niet verzekerd. bij de kostbaarhedenverzekering wel.
Gerard, eh ik denk dat we hier langs elkaar heen gaan, of ... ?

Ik heb info opgevraagd over de aanvullende kostbaarheden verzekering van Centraal Beheer (aanvullend op de inboedel van FBTO, dochter van CB). Variant C in jouw opsomming.
Dus lijkt mij dat de kostbaarheden altijd gedekt zijn, uit en thuis.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Sorry Chris, verkeerd gelezen. was in de veronderstelling dat jij een reisverzekering had.
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
kars
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 19:19
WoonplaatsCOLON Zaanstad

Chris Tettero schreefCOLON
cornelus079 schreefCOLON Hoe zit dat dan met de verzekering als je niet op vakantie bent????

Schade thuis lijkt me niet verzekerd. bij de kostbaarhedenverzekering wel.
Gerard, eh ik denk dat we hier langs elkaar heen gaan, of ... ?

Ik heb info opgevraagd over de aanvullende kostbaarheden verzekering van Centraal Beheer (aanvullend op de inboedel van FBTO, dochter van CB). Variant C in jouw opsomming.
Dus lijkt mij dat de kostbaarheden altijd gedekt zijn, uit en thuis.
Volgens mij hoef je inderdaad geen lid te zijn, ik ben het wel dus zeker weet ik het niet. Ik moet verder ook zeggen dat ik hem net afgesloten heb en dus nog geen ervaring heb gehad met een eventuele vergoeding bij schade etc... Op goed vertrouwen afgesloten dus!
Eos 400D + 17-85 IS USM + Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di + Canon 430EX flitser
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik heb zojuist de polisvoorwaarden van Centraal Beheer eens lekker gelezen met de loupe. Maar de loupe was eigenlijk niet nodig, de verzekering heet "Kostbaarheden Buitenshuis".

Met andere woorden, achter de voordeur is deze aanvullende verzekering nutteloos.
Ik zoek iets wat binnen en buitenshuis dekt en dus niet diverse beperkingen heeft.
Kijk dit is nu een onderschrift...
johannes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2005 17:53
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

cornelus079 schreefCOLONJohannes, dan heb je veel betaald. Voor hetzelfde geld verzeker je een hele uitrusting van 3000 €. Je hebt nu een zgn. fietsverzekering. Hoe ga je de rest van je uitrusting nu verzekeren???
Kijk in in dit topic,[verzameltopic] foto/filmapparatuur.
Hier staan echt goede tips in, al heb ik dit topic zelf gemaakt!!

gerard
Ben ik het niet mee eens, inboedel/kostbaarheden verzekering is niet uitgebreid genoeg voor mij. Alleen spullen die ik 2dehands koop verzeker ik zo, alles wat ik nieuw koop verzeker ik gelijk bij aankoop. Betaal liever wat meer en dat ik de nieuwwaarde uitgekeerd krijg ipv de dagwaarde zoals bij mijn kostbaarheden verzekering.

Jij betaald 86 per jaar, dat is 258 per 3 jaar, als ik een standaard verzekering neem ben ik een paar tientjes meer kwijt en is de dekking gelijk aan die van de kostbaarheden verzekering, plus dat ik 3 jaar garantie erbij krijg, daar heb ik dan misschien als consument standaard als recht op omdat de levensduur van de apparatuur zolang is maar in de praktijk krijg je dat niet.

Andere optie zou de verzekering van de NOS zijn.

Mijn volgende aankoop verzeker ik weer op deze manier.

Er is nog niemand die mij heeft kunnen overtuigen dat kleine bedrag meer de extra dekking niet waard is.
3 camera's, 3 lenzen, 12 gb geheugenkaarten, 1 flitser, 2 tassen, 3 statieven, 1 afstandsbediening.
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Die jongens van de NOS (verzekeraar is DSV assurantiegroep) is dus best goedkoop als ik het zo zo zie. Ik heb even een offerte opgevraagd. Wat ze dan doen (behalve razendsnel opsturen) is de polisvoorwaarden opsturen en de tarieven. Komt neer op het volgende:

minimum premie €70 per 12 mnd.

Werelddekking: 2.3%
Europa: 1.6%
Nederland: 1.45%

Standaard eigen risico €200 of €250 bij val/stootschade. Extra korting voor hoger eigen risico.

Eigen risico van €200 vind ik prima, want voor kleinere bedragen is het toch niet rendabel om de verzekering aan te spreken (een filter claimen is niet de moeite waard bv). Je moet een volledige specificatie opgeven (merk, type, serienummer en verzekerde waarde). Hier maak ik uit op dat een tweedehands apparaat ook verzekerd kan worden.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
CS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 20:21
WoonplaatsCOLON Ede

Ik heb net nagevraagd voor een Kostbaarheden verzekering voor buitenshuis van Reaal. (binnenshuis heb je de inboedelverzekering voor) En de premie valt me reuze mee. Ik heb nu dan ook nog niet zo heel veel spullen. Het verzekerde bedrag is dus ook nog niet zo heel hoog. Maar ik ben gewoon niet in de gelegenheid om alles nieuw te kopen mocht er wat mee gebeuren.

Alleen nu was de voorwaarde dat het absoluut particulier moet zijn. Zodra ik dus geld krijg voor mijn foto's is deze verzekering niet meer geldig. En dan kom je dus ook uit op hele andere bedragen.

Na 3 jaar is je camera voor hun afgeschreven. En krijg je niets meer.
Het 1e jaar is nieuw waarde dekking.

Het zou zo'n 5 a 6 euro in de maand gaan kosten zonder eigen risico.

Wat vinden jullie hiervan?
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Een onkostenvergoeding krijgen voor een paar opnamen is nog steeds particulier. Pas als je beroepsmatig aan de slag gaat lijkt met dat niet meer het geval maar hoe willen ze dat controleren??
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

CS schreefCOLONHet zou zo'n 5 a 6 euro in de maand gaan kosten zonder eigen risico.
Klinkt niet supergoedkoop. Bij NOS is het minimaal €70, dus daar win je niet veel mee. Maar ik heb uitgerekend dat ik +/- 80-90 per jaar kwijt zou zijn. En dat is voor een verzekerde waarde van +/- €6000. Zit dan wel €200 eigen risico in, maar dat vind ik ok. Je moet niet elk risicootje willen verzekeren.

Maar evengoed vind ik dan €72 gevoelsmatig duur klinken. Is evengoed nog een relatief laag bedrag. Ik zou even kijken of je het ook met een bescheiden eigen risico kan doen, als dat zoden aan de dijk zet tenminste.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
CS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 20:21
WoonplaatsCOLON Ede

Met een eigen risico van (uit mn hoofd gezegd) eur 250 koste het per jaar 10 euro minder. Dus dan zou het eur 60 per jaar zijn. Voor dat tientje ga ik geen eigen risico nemen.

Dit is dan wel voor een verzekerde waarde van eur 2000.

Maar ja.. als ik bijv val en het is kapot dan heb ik anders niets meer! :?

Van dat particulier gedeelte hoef ik me dus niet zo veel aan te trekken, voorlopig?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar