Welke kleurruimte gebruiken jullie?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY

Adobe RGB of toch SRGB

Adobe RGB
30
36%
SRGB
44
52%
anders bijv. profoto
10
12%
 
Aantal stemmenCOLON 84
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik fotografeer sinds een paar jaar in Adobe RGB, ik kan hier niet overal terecht met afdrukken, maar via profotonet gaat het prima.

Mijn vraag is wat gebruiken jullie en wat leveren jullie aan bij klanten en of familie particuliere klanten.

Ik hoor het graag.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik gebruik diverse profielen, afhankelijk van de behoefte! Binnen Lightroom gebruik ik ProFoto, en als ik daarvandaan exporteer naar het web, dan wordt het sRGB (het enige juiste voor web-foto's). Exporteer ik om te printen, dan converteer ik het liefst naar het profiel van de printer (bij profotonet dus hun eigen profiel; bij Kruidvat, HEMA, AH enz naar sRGB).
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Slijkhuis.org
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:00
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLON Ik fotografeer sinds een paar jaar in Adobe RGB, ik kan hier niet overal terecht met afdrukken, maar via profotonet gaat het prima.

Mijn vraag is wat gebruiken jullie en wat leveren jullie aan bij klanten en of familie particuliere klanten.
sRGB, want beeldschermen (denk aan web toepassingen), printers, afdrukcentrales en sommige vaklabs gebruiken dit kleurdomein.

AdobeRGB lijkt mij interessant als; je een monitor hebt die dat kleurdomein volledig kan weergeven (denk aan enkele professionele schermen van Eizo; kosten meer dan 2000 Euro) of jouw vaklab overweg kan met AdobeRGB.

Andere kleurdomeinen raad ik af om te gebruiken...
Laatst gewijzigd door 1 op Slijkhuis.org, in totaal 28 keer gewijzigd.
René Slijkhuis
<a href="http://www.slijkhuis.org/" target="outside">www.slijkhuis.org</a>
Slijkhuis.org
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:00
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONIk gebruik diverse profielen, afhankelijk van de behoefte! Binnen Lightroom gebruik ik ProFoto, en als ik daarvandaan exporteer naar het web, dan wordt het sRGB (het enige juiste voor web-foto's). Exporteer ik om te printen, dan converteer ik het liefst naar het profiel van de printer (bij profotonet dus hun eigen profiel; bij Kruidvat, HEMA, AH enz naar sRGB).
(ps. Bij het onderstaande, ga ik ervan uit dat jij altijd in het ProFoto kleurprofiel werkt en indien nodig omzet naar sRGB)

Ik neem aan dat je volledige duidelijkheid hebt omtrent de specificaties van het ProFoto kleurprofiel, want indien het ProFoto kleurdomein niet volledig het sRGB kleurdomein omvat geeft jouw werkwijze naar mijn mening niet de beste kwaliteit bij het genereren van sRGB bestanden. Er gaat dan namelijk clipping optreden in de kleurkanalen. Aan de andere kant, indien het ProFoto kleurprofiel veel ruimer is dan sRGB, zal het dynamisch bereik in de kleurkanalen na omzetting naar sRGB waarschijnlijk niet optimaal zijn...
René Slijkhuis
<a href="http://www.slijkhuis.org/" target="outside">www.slijkhuis.org</a>
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Slijkhuis.org schreefCOLONsRGB, want beeldschermen (denk aan web toepassingen), printers, afdrukcentrales en sommige vaklabs gebruiken dit kleurdomein.
De kleurengamut van bijvoorbeeld een Epson 2200 matt paper is groter dan sRGB, zelfs groter dan AdobeRG-1998! Zie o.a. het eerste plaatje op pagina 6 van dit artikel (PDF) van Adobe.

Leuk om eens mee te spelen: deze gamut-tool van drycreek. Pak eens een prophotoprofiel, een adobeRGB profiel en een camera profiel. Dat is schrikken! Of het profiel van een Canon i9900 printer of zelfs een 950. Er valt gewoon best veel buiten AdobeRGB en zeker buiten sRGB!

Daarbij... centrales als profotonet bieden nu al de mogelijkheid om in AdobeRGB aan te leveren (of in hun eigen profiel). In de toekomst zal dat wellicht nog groter worden. Als je nu alles opslaat in sRGB gooi je de mogelijkheid overboord om later profijt te hebben van grotere profielen.

Daarnaast geeft de grootste kleurruimte in combinatie met de hoogste kleurresolutie je de meeste ruimte tijdens het bewerken wat vooral belangrijk is als je met kleur- respons en verzadiging aan het spelen gaat.

Sidenote: ProPhoto vereist eigenlijk wel 16-bit als je terug wil naar een kleinere kleurenruimte.

Ergo, ik heb gekozen voor "anders". Er zijn veel fotos die ik nu gewoon in sRGB afhandel en oplever - voor de krant bijvoorbeeld. Vaak zelfs simpel in 8 bit kleurtjes, maakt toch niet veel uit (want die krantenboeren... sjeemig!). Maar voor produktfotos waarbij kleur echt belangrijk is werk ik meestal in ProPhoto. Daarna wordt het omgezet en naar- en geleverd in AdobeRGB (de grote versies) en sRGB (voor webdoeleinden). Ik ga er daarbij vanuit dat mijn klanten weten wat het verschil is. Als de levering voor een particulier is, gaat alles in sRGB (om achteraf gezeur ver kleurverschil te voorkomen ;)).
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als ik mij niet vergis is Srgb als stanaard geintroduceerd in 1996 als model van de kleurruimte die de monitoren op dat moment aan konden.

Kleurruimten, en kleurbeheer wordt steeds geavanceerder. Voor mij weer een reden om zoveel mogelijk in RAW en in de raw converter (welke dat ook is) te doen.... Dan kun je de kleurruimte nog kiezen als de foto gereed maakt voor presentatie. Want dan pas is de kleurruimte echt van belang.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

De kleurruimtes van mijn monitor en printer zijn groter dan A-rgb. Ik werk dus nagenoeg uitsluitend in Pro-rgb.
Zou ik in een kleiner gamut gaan werken, dan mis ik op voorhand kleurnuances. Nu pas, nadat ik alle bewerkingen heb gedaan.

Het verschil kun je goed zien tijdens de conversie. Zet je highlight en shadow clipping aan en neem een foto waar bijv. veel rood of veel donkere schaduwpartijen in zitten. Schakel nu tussen de verschillende ruimtes en kijk naar de clippingwaarschuwingen. Je zult zien dat die afnemen naarmate je een ruimer gamut intstelt.
Als jij het verschil niet (of nauwelijks) ziet, is je monitor aan vervanging toe.

Voor de uitvoering (print, web of monitor) gebruik ik Proof Colors in Photoshop. PS simuleert dan de kleurruimte van het uitvoermedium. Je kunt dan, indien nodig, nog enkele aanpassingen doen.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

De camera staat op sRGB. Ik schiet meestal RAW en kan dus op het moment van bewerken de kleurruimte kiezen die ik op dat moment nodig denk te hebben.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

Ik werk zelf altijd in de meest ruime kleurfoto welke mijn raw omzetting ondersteund. Dus in dit geval (met lightroom) ProFoto. Pas in de laatste stappen van mijn workflow vind er een omzetting plaats naar de kleurruimte die noodzakelijk is voor het eindproduct. Dus voor web en standaard foto centrales sRGB, of Profotonet met haar eigen kleur profielen, etc.....
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
verschuuren
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 13:43
CONTACTCOLON

Afgelopen week bij de Canon cursus geweest. Over kleurruimtes gesproken. Weet nu eindelijk wat het inhoud.

Inderdaad, sRGB is alles van Bill Gates zeg maar.

Maar als je bijvoorbeeld een Selphy fotoprinter hebt, deze (mijn 730 in ieder geval) kunnen ook overweg met de Adobe RGB. En met een testfoto van de buitenmuur is de Adobe duidelijk natuurlijker.

Dus ga je foto's maken, die je thuis wilt afdrukken, dan is Adobe ook mogelijk.
Canon 50D + Lenzen + Flitser + Tassie met accessoires!

Zie http://www.dennisverschuuren.nl voor de foto's en meer!
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONIk gebruik diverse profielen, afhankelijk van de behoefte! Binnen Lightroom gebruik ik ProFoto, en als ik daarvandaan exporteer naar het web, dan wordt het sRGB (het enige juiste voor web-foto's). Exporteer ik om te printen, dan converteer ik het liefst naar het profiel van de printer (bij profotonet dus hun eigen profiel; bij Kruidvat, HEMA, AH enz naar sRGB).
Exact hetzelfde hier. ProPhoto in Lightroom, exporteren in het gewenste profiel (dan wel die van profotonet, dan wel sRGB).
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

redmar schreefCOLON
fokkedeboer schreefCOLONIk gebruik diverse profielen, afhankelijk van de behoefte! Binnen Lightroom gebruik ik ProFoto, en als ik daarvandaan exporteer naar het web, dan wordt het sRGB (het enige juiste voor web-foto's). Exporteer ik om te printen, dan converteer ik het liefst naar het profiel van de printer (bij profotonet dus hun eigen profiel; bij Kruidvat, HEMA, AH enz naar sRGB).
Exact hetzelfde hier. ProPhoto in Lightroom, exporteren in het gewenste profiel (dan wel die van profotonet, dan wel sRGB).

Hiero ooko... :wink:
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
labby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
WoonplaatsCOLON brabant

Ik heb ook nog een vraagje hierover.
Ben sinds kort begonnen aan de fotovakschool met de basisopleiding.

Sinds ik een digitale camera heb, heb ik altijd en alleen maar geschoten in sRGB om de redenen die hierboven worden genoemd; mijn monitor ondersteunt geen AdobeRGB en mijn printer volgens mij ook niet (canon pixma MP170) en daarbij de afdrukcentrales waar ik meestal besteld, die gebruiken ook alleen maar sRGB.

Nu zei de leraar dus tijdens de les dat we 'vanaf nu' onze camera op AdobeRGB moesten zetten en ook alleen maar in die stand moeten fotograferen vanwege de ruimere kleuren. Tot zover snap ik het ... alleen denk ik dus nu bij mezelf; eigenlijk maakt dat voor mij niets uit, want als mijn beeldscherm thuis geen AdobeRGB kan zien, dan hoef ik toch ook niet in die stand te fotograferen ??

Zie ik nu iets over het hoofd, of kan ik softwarematig misschien iets aanpassen aan mijn scherm zodat het wel AdobeRGB kan zien ?? Volgens mij moet ik dan namelijk gewoon een nieuw scherm aanschaffen toch ?
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

labby schreefCOLONKNIP
want als mijn beeldscherm thuis geen AdobeRGB kan zien, dan hoef ik toch ook niet in die stand te fotograferen ??

Zie ik nu iets over het hoofd, of kan ik softwarematig misschien iets aanpassen aan mijn scherm zodat het wel AdobeRGB kan zien ?? Volgens mij moet ik dan namelijk gewoon een nieuw scherm aanschaffen toch ?
Hoe oud is jouw monitor? En wat voor soort scherm heeft het?
Ondanks dat je scherm het misschien niet weergeeft, een gemiddelde fotoprinter kan wel AdobeRGB aan.
Het is dan alleen lastig met beeldbewerking omdat je niet alle kleuren kunt zien. In dat geval; geen kleuraanpassingen doen voordat je een goede, gecalibreerde monitor hebt.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Misschien een rare vraag, maar hoe weet ik of mijn monitor AdobeRGB kan weergeven???

Ondanks het hele kleurbeheer gebeuren, lijkt mij de calibratie van je beeldscherm ook een vereiste. En als je zelf print, ook van je printer... :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
labby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
WoonplaatsCOLON brabant

Ik heb een monitor van ongeveer 4 jaar oud .. het is een LG en een TFT uitvoering.

In mijn configuratiescherm - beeldscherm - instellingen en dan geavanceerd, staat onder het tabblad kleurbeheer dus het kleurprofiel sRGB. Daaruit trek ik dus de conclusie dat mijn scherm op dit moment geen AdobeRGB weergeeft.

In de eigenschappen van mijn printer zie ik geen Adobekleurprofiel aangegeven staan. Maar dat moet dus niet uitmaken als ik het goed begrijp ?

Nu ik veel meer en serieuzer bezig ben met fotogafie ben ik me overigens wel aan het oriënteren voor een nieuw scherm, iets waar ik gewoon heel goed mijn foto's mee kan bewerken/aanpassen. En daarbij zit ik ook nog te twijfelen of ik een mac zal aanschaffen of het toch gewoon bij een windowssysteem houdt. We werken op school ook met mac en bevalt me best aardig tot nu toe. Er wordt gezegd dat een mac stabieler is ...
misschien kan iemand me meteen ook daarover wat meer vertellen ?
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
Gebruikers-avatar
Helga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 12:12
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Eigenlijk altijd Adobe RGB alleen als ik hem omzet naar het net srgb maar dan wel met en getal erachter IEC61966-2.1

Mijn volgende vraag is of iedereen dat heeft of dat er ook alleen srgb bestaat en waarom staat die er niet bij mij in dan? :roll:

Ik heb ooit wel eens e-srgb laten printen maar dan krijg je er een witte waas overheen dus die gebruik ik niet meer.
Dat ik fotografeer wil nog niet zeggen dat ik alles scherp zie....
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Als het erom gaat profotoRGB.

Ik hou ervan om in de meest grote ruimte te werken.
Ik kan altijd terug naar Argb of sRGB maar je kan nooit meer van sRGB naar Profoto.

De vraag blijft dan wat kun je mee ?
Ik wil de vraag omzetten naar wat kan je er NU mee.

Op dit moment zijn de betere printers in staat om in Argb te printen (of dicht in de buurt).
Je monitor kan als je mazzel hebt of een CRT gebruikt iets weergeven dat lijkt op sRGB.

Dus je vaart eigenlijk blind ?
Niet helemaal.

Zie je colorspaces als iets heel simpels en 2 dimmensionaal.

We nemen een voorbeeld van een gele bloem.
Deze gele bloem heeft om het weer te versimpelen 100 stapjes geel.

Srgb kan maximaal 10 stapjes geel weergeven.
ARGB kan er 25 weergeven
Profoto kan er 50 weergeven

MAW ze kunnen geen van alle 100 weergeven.
Wat gebeurt er met de rest van die stapjes.

Deze worden afhankelijk van wat je gebruikt gecomprimeerd of simpel weg weggegooid. Je ziet dit ook bij je printer als je kiest voor perceptual, relative of absolute colormatric met of zonder blackpoint compensation.

Wat er feitelijk gebeurt is dat je de opdracht geeft om:
Pak alles wat je hebt en wat je niet kan weergeven dat zet je maar op de beste kleur die je wel kan weergeven.
OF
Pak alles wat je kan weergeven in het midden goed, en naarmate je naar de buitenkanten gaat ga je meer en meer comprimeren om ook de kleuren die buiten je bereik liggen toch binnen het bereik te zetten.

Mensen met een breedbeeld TV kennen dit verschijnsel als NLS (Non Linear Stretch) of wel het midden gedeelte is goed van een 4:3 uitzending maar naarmate je meer naar de buitenkanten gaat des te meer word er getrokken.

Bij colorspaces gebeurt hetzelfde.

Hoewel we NU op DIT moment nog geen Profoto RGB kunnen afdrukken (tenminste niet betaaldbaar) kan dit in de toekomst wel eens veranderen.

Vandaar mijn advies om altijd te WERKEN in profoto, daarna om te zetten voor je printer in aRGB (bij een moderne printer) en voor print of afdruk centrales altijd naar sRGB.

Maar je origineel altijd bewaren in profoto.

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
stavros
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 521
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2005 10:25
WoonplaatsCOLON Mechelen

Amaai das duidelijk!
Mercikes Frank. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar