Eerste portretpoging ..... kleurverschillen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Met de 50 mm lens en een zwarte doek m'n eerste portretpoging gewaagd. Ik was niet van plan ze te posten, maar ik ontdekte dat na het toevoegen van een kader in Bordermaker de kleuren een stuk fletser werden. Met PS de size aangepast en vergeleken, en ja hoor, een groot verschil. Dus dacht ik, laat ik het op het forum aan de experts vragen :idea:
Wat schetst mijn verbazing: na het uploaden in mijn album worden de foto's zonder bordermaker ook fletser :(
Verder onderzoek .... in Explorer zijn de beide versies even flets, maar met de MS viewer zijn de foto's zonder bordermaker niet flets en die met bordemaker wél. Wie o wie kan dit verklaren ?
Verder zijn alle opmerkingen en adviezen over de foto's natuurlijk van harte welkom :D

(1)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=71439[/img]

(2)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=71432[/img]

(3)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=71434[/img]

Groeten, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Welke kleurruimte gebruik je? Voor webgebruik dien je wel om te zetten naar sRGB (vanuit bijv. AdobeRGB of ProPhoto RGB), omdat de meeste browsers niet kunnen omgaan met andere kleurruimten.
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

De kleurvoorstelling staat op sRGB, maar ook als dit niet zo zou zijn, dan verklaart dit toch niet het verschil in de viewer tussen mét en zónder gebruik van Bordermaker?

De 2 vragen zijn dus eigenlijk:
- hoe behoud ik de kleuren in een browser
- hoe voorkom ik dat Bordermaker de kleuren fletser maakt

Groet, Tinus
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Is de kleurruimte in de orginele foto ook sRGB? Want fletse foto's komen meestal door het toepassen van sRGB op AdobeRGB foto's of het niet converteren van AdobeRGB foto's naar sRGB.

Zoals gedeeltelijk al is uitgelegd doen meeste browsers nies met kleurruimtes uit de jpg's en geven deze automatisch weer alsof de kleurruimte sRGB is.

De AdobeRGB kleurruimte is breder, waardoor bij het toepassen van sRGB op die foto's een kleurverschuiving plaats vind.

Ik weet niet of BorderMaker automatisch sRGB toepast, dus niet converteert naar sRGB.. daar zou je even naar moeten zoeken.

Het antwoord op je 1e vraag:
Altijd converteren naar sRGB net voordat je de (verkleinde) foto opslaat voor op het web.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

YEP ... dat is het :lol:
MarkGrob, bedankt voor de antwoorden!
Ik dacht dat ik alles in sRGB had, maar dat geldt alleen voor de foto's die ik in JPEG had geschoten. Nu ik ook in RAW schiet, blijkt dat de RAW-bestanden in PS naar Adobe RGB worden gezet.
Bordermaker converteert blijkbaar niet, want als ik nu eerst converteer naar sRGB en dan BM erop loslaat, gaat het wel goed, dus ook geen verschil meer tussen 2 identieke foto's (1 met en 1 zonder BM) in de viewer. Conclusie: ook naar sRGB converteren vóórdat BM erop losgelaten wordt, er na gaat niet meer.

Nogmaals, hartelijk dank voor de reacties.

Groeten, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
lichtspel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 18:20
WoonplaatsCOLON in Brabant

Hallo,
Zo, even een lesje kleurbeheer. Ik ben dus hier ook weer wat wijzer van geworden. Dank je wel.
groeten
Adri
canon 70D, sigma 17-50 , canon 70-300 USM IS, sigma flits,
Gebruikers-avatar
mrich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Gouda

Digities schreefCOLON Nu ik ook in RAW schiet, blijkt dat de RAW-bestanden in PS naar Adobe RGB worden gezet.
Staat je camera op AdobeRGB ingesteld? Ik vermoed dat PS ze niet omzet, maar dat ze met AdobeRGB uit je camera komen.
Als je je camera op sRGB zet, gaat het dan wel goed?

Het is maar een vermoeden hoor!
Ik heb mijn camera/PS even niet bij de hand en kan dus niet checken..
Spullen ?.... Bijzaak.... Wees creatief !!
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Camera staat ingesteld op sRGB. Waarschijnlijk heeft dit geen invloed op RAW-bestanden en worden deze door PS in Adobe RGB omgezet, een andere verklaring heb ik er niet voor.

Groet, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Nog tips over de foto's zelf?
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Digities schreefCOLONCamera staat ingesteld op sRGB. Waarschijnlijk heeft dit geen invloed op RAW-bestanden en worden deze door PS in Adobe RGB omgezet, een andere verklaring heb ik er niet voor.
Klopt precies. RAW-bestanden zijn 'kleurruimteloos'. In PS/ACR staat de kleurruimte (Space) standaard op AdobeRGB, maar is ook sRGB te selecteren zodat je RAW bestanden standaard omgezet worden naar sRGB.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Jawel, tuurlijk heb ik nog een paar tips over de foto's zelf :wink:
Let op de houdingen van je model terwijl je fotografeert. Op foto 1 staat de jongedame een beetje uitgezakt, met alle respect. Het lijkt misschien wat overdreven als je staat te poseren maar voor de meeste vrouwen werkt een schouders naar achteren - borsten naar voren - buik ingetrokken - kont naar achteren houding veel beter. Het figuur komt krachtiger uit en straalt trots uit.
De gezichtshouding in foto 3 is niet echt optimaal. Je ziet het puntje van haar neus uitsteken en dat werkt bijna alleen maar bij profielen. Doordat ze nu (in deze positie) toch naar de camera kijkt zie je bij haar rechteroog bijna alleen maar oogwit en dat ziet er een beetje raar uit. In deze houding zou ze beter wat naar voren hebben kunnen kijken.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Digities
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 21:18
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle reacties. Ik zal er zeker m'n voordeel mee doen.

Groet, Ties
Canon EOS 400D | Canon 5D mark II | Canon EF 50mm f1.8 II | Tamron 18-200 mm f3.5-6.3 | Canon 24-105 mm f4 L IS USM | Canon 70-200 mm f2.8 L IS USM | Canon 430 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar