Canon 300 2.8 of sigma 2.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Hallo,

Ik zit er al een tijdje tegen aan te hikken maar ben er nog niet uit.

Ben op zoek naar een telelens van 300 mm met 2.8. Ik ben gewoon amateur en maak actiefoto's van mijn zoon .

Ik heb een 70-200 2.8 is en die bevalt uitstekend maar je merkt soms dat je wat reikwijdte mist. Heb ook nog een 300 4 is en heb die ook gebruikt maar ik merk dat de AF-snelheid dan minder is (ik gebruik voor de actie-foto's een 1D) dan die van de 70-200. Bij die laatste neemt de AF-snelheid ook af als ik er 1.4 convertor tussen zet (met de AF-snelheid bedoel ik hier het moment van het scherpstellen, is het eenmaal scherp dan loopt het allemaal behoorlijk goed mee in de ai-servo).

Dus ik dacht: dat moet een 2.8 lens worden. Nu is het slechts een hobby en bijna 4000 euro voor de canon is dan een hoop centjes (kan ik een mooie infrarood camera van leica voor kopen :D )

Een alternatief is de sigma 300 danwel zoom variant. Ik weet enige verschillen die er iets minder toe doen (sigma zwaarder en geen is, maar voor de actie-fotografie maakt dat laatste mij niet zoveel uit) maar ben er nog niet helemaal achter hoe met de AF-snelheid van de sigma zit t.o.v. de canon. Iemand hier ervaring mee danwel in een gelijke afweging gezeten en waar dan voor gekozen??

Een ander alternatief bedacht ik mij was een 1d IIn te kopen zodat ik meer kan croppen dan ik nu doe en mijn 70-200 dus wat meer kan "oprekken". Voordeel is dat het een goedkopere variant is dan een canon 300 2.8 en weer betere prestaties heeft dan mijn oude 1d.

john
Laatst gewijzigd door 1 op johnO, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat de Sigma wel iets minder is. Als ze elkaars gelijke zouden zijn of de Sigma maar weinig onder doet, is het prijsverschil ook niet te rechtvaardigen.

Scheelt de convertor echt zoveel dat je je eigen er aan ergert? Of dat je dingen mist?

--

Edit.

En anderes een keer naar Foto Konijnenberg bellen of ze ze allebei hebben en daar proberen.
Misschien is huren voor een dag ook een optie.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Ja ik erger me eraan. Verwacht er mmisschien teveel van maar als ik de 70-200 gebruik gaat-ie als een speer met AF. Maar als de convertor er tussen zit is het begin merkbaar langzamer. Is het eenmaal scherp blijft het wel keurig in de pas lopen met de ai-servo, dan heb ik geen klagen. Maar het is het beginnetje en het lijkt te maken te hebben met f4.

Alleen het lastige van dit alles (je moet nu eenmaal afwegingen maken) is dat ik me niet elke dag erger. Daarmee bedoel ik dat ik niet elke dag langs de lijn zit of anderszins bezig ben met actiefotografie (moet ook nog een beetje werken om het allemaal te kunnen betalen). Dus ja, het moet ook allemaal nog eens gerechtvaardigd worden en er zijn al zoveel wensen (nog eens de 135 2, een tse lens en ga zo maar door).

john
two-tone
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 732
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 00:39
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

ik ben ook op zoek naar een goede 300mm objectief. De 300 F4 IS lijkt me wel mooi maar ik ben bang dat ik de luxe van een 2.8 (70-200) zal missen. Ik heb serieur interesse in de sigma 300mm F2.8 EX HSM

misschien is dat iets voor je, kost ronde 2000euro
[size=75]EOS 40d || Canon EF 50 f1.8 mkII || Canon EF 70-200/2.8 [color=red]L[/color] USM + zonnekap || Canon Speedlite 430EX || Manfrotto 055DB+029 3weg hex qr. + 679B+Proball 308 ballhead[/size]
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Waarom niet zoeken naar een 300 2.8L non IS ? Voor ongeveer 2200 a 2500 euro zijn er nu en dan wel te vinden, probeer wel eentje te pakken te krijgen die er nog wat netjes uitziet want sommigen zijn echt wel behoorlijk afgeragd...
Ik heb deze lens zelf ook ( nieuw gekocht wel ) en ik moet zeggen dat dit echt vol open mijn scherpste en snelste lens is die ik heb, voor sport heb je gewoon in veel gevallen die 2.8 nodig en met een 1.4x convertor vol open verlies je nagenoeg niets aan snelheid en kwaliteit. Ook bruikbaar met een 2X mits goed licht en wat toeknijpen.
Enige nadeel is het gewicht, zonder monopod slaag ik er niet in om meer dan een uur te fotograferen met dit ding...
1D3/5D2
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Ryan,

Dat is zoeken naar een naald in een hooiberg. Je komt ze bijna niet tegen (ik in ieder geval niet) en als ik weer eens zoek kom ik zoiets tegen:

http://www.camex.nl/camex/RAPRD/CANON-E ... _agid=2056

Dat lijkt me wel wat overdreven.

john
Gebruikers-avatar
mctenhove
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 11:35
WoonplaatsCOLON Breda

De Canon 300 mm 2.8 kun je huren bij Fotokonijnenberg voor 40 euro. Dus je kunt hem 100x huren voor de aanschafprijs :)

De Sigma zal ook wel goed zijn. Voor 2000 euries mag dat ook wel.

Blijft een bizar iets dat sommigen duizenden euries uitgeven voor een paar foto's van een paar voetballertjes :wink:
[i]Nikon Shooter [/i]
two-tone
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 732
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 00:39
WoonplaatsCOLON Vlaardingen
CONTACTCOLON

geld moet rollen en camera moet schieten, t is de natuur :P
[size=75]EOS 40d || Canon EF 50 f1.8 mkII || Canon EF 70-200/2.8 [color=red]L[/color] USM + zonnekap || Canon Speedlite 430EX || Manfrotto 055DB+029 3weg hex qr. + 679B+Proball 308 ballhead[/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Two-tone is right.

Maar dan ben je volgens mij (net als ik) vrijgezel, zonder verplichtingen aan kids of partner :twisted:
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Ja,

Het blijft altijd moeilijk. Maar als je al enige tijd aan het sparen bent wil je dat geld ook een keer uitgeven :D

Of een uitgaaf aan de 300 2.8 verantwoord is, is natuurlijk ook moeilijk aan te geven maar die lens (als tie er komt) zal natuurlijk niet alleen voor de voetballertjes worden gebruikt. Ook voor natuurfoto's e.d en met een 2x convertor heb ik een relatief goedkope 600 mm 5.6 met IS die ook nog eens op de body's onder de 1 serie werkt.

En als je eenmaal L lenzen hebt gebruikt dan lijkt het hek van de dam. De lenzen hebben bepaalde kwaliteit e.d.. Vorig jaar was ik bij de Olympische spelen en kreeg daar diverse keren sneeuw op mijn hoofd. Ik was blij met m'n 70-200 2.8 is en 1d body die daar makkelijk tegen bestand is. Maar ja er blijven zoveel wensen over (nog andere lenzen, liefst ook nog eens een mooie digitale meetzoeker camera en ga zo maar door).

john
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

Sorry dat ik mischien een beetje hard uit de hoek kom nu. Maar als ik de foto's op je site bekijk kan je beter eerst ff aan je techniek gaan werken alvorens je een kapitaal aan een lens gaat uitgeven. :wink:
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Fluppie,

No hard feelings hoor. Ik hoor juist graag de kritieken zodat ik het hopelijk in de toekomst kan verbeteren. Dus ik hoor graag van je wat er aan mankeert.


john
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

En als je eenmaal L lenzen hebt gebruikt dan lijkt het hek van de dam. De lenzen hebben bepaalde kwaliteit e.d.. Vorig jaar was ik bij de Olympische spelen en kreeg daar diverse keren sneeuw op mijn hoofd. Ik was blij met m'n 70-200 2.8 is en 1d body die daar makkelijk tegen bestand is. Maar ja er blijven zoveel wensen over (nog andere lenzen, liefst ook nog eens een mooie digitale meetzoeker camera en ga zo maar door).
Zo te zien heb je de beslissing al genomen :wink:

Maar volgens diverse tests is de Sigma net zo goed als de Canon, qua optiek, afwerking. AF is ook erg goed, alleen heeft de Sigma geen IS...
johnO
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 21:52

Sander,

Ik ben er nog uit. Lijkt wel te neigen naar Canon maar dat blijft een flinke uitgaaf terwijl er nog zat andere leuke dingen zijn. Ook al op andere sites gekeken naar de verschillen tussen Sigma en canon dus dat beeld is wel redelijk compleet (o.a. fredmiranda, POTN en dpreview).

Het "vervelende" van de sigma is dat ik daar in het verleden slechte ervaringen mee heb gehad. D.w.z ik had een 70-200 2.8 apo maar die bleek niet te werken op mijn toenmalige 10d (bekende error 99). Uiteindelijk kon ik het tegen betaling laten re-chippen (ik was zo een beetje de laatste bij wie dat nog kon aldus Sigma toen) maar ik blijf huiverig tegenover sigma hierom (ik heb wel ondertussen een 12-24 van sigma gekocht maar dat is toch een andere prijsklasse dan de sigma 120-300/300 2.8).

john
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Gebruikers-avatar
Betuwefoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2006 16:02
CONTACTCOLON

Heb vorige week voor een hele mooie prijs een redelijk tot goed uitziende Canon 300 2.8 L aangeschaft. Ze zijn best te vinden, je moet inderdaad even zoeken. Er staat er nu weer één op marktplaats voor 2800 Euro. En dat is een beetje teveel, volgens mij.

Het is een superlens. Ik schiet sportfoto's in de zaal, en daar is die lens perfect te gebruiken. Sterkte met de beslissing en de zoektocht.

Afbeelding
Afbeelding
2x EOS 1DIII - EOS 1DsII - 16-35 [color=red]L[/color] f2.8 - 28-70 [color=red]L[/color] f2.8 - 50 f1.4 - 70-200 [color=red]L[/color] f2.8 - 300 2.8 [color=red]L[/color] - 400 2.8 [color=red]L[/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ Betuwefoto -> welke versie 300 F2.8 is dat?

Met of zonder IS?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Betuwefoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2006 16:02
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLON@ Betuwefoto -> welke versie 300 F2.8 is dat?

Met of zonder IS?
Het is de versie zonder IS. Ik heb lens (en camera) wel op een monopod staan. Uit de hand schieten lukt voor ongeveer 3 minuten, maar dat hou je niet vol.
2x EOS 1DIII - EOS 1DsII - 16-35 [color=red]L[/color] f2.8 - 28-70 [color=red]L[/color] f2.8 - 50 f1.4 - 70-200 [color=red]L[/color] f2.8 - 300 2.8 [color=red]L[/color] - 400 2.8 [color=red]L[/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Mis je IS denk je?

Vanaf monopod lijkt me het inderdaad niet echt nodig...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

BasZ schreefCOLONMis je IS denk je?

Vanaf monopod lijkt me het inderdaad niet echt nodig...
Ik heb ze ook zonder IS en ik mis die eigenlijk niet ( alhoewel het in sommige omstandigheden misschien wel handig zou zijn ), zoiezo zie ik niet in dat je met zo’n zware lens een uur aan een stuk uit het handje kunt gaan schieten, ik ben niet echt van de stevigste dus ik vrees dat ik na 10 minuten zo sta te bibberen dat je aan die IS ook al niets meer hebt. (alhoewel ik denk dat de IS iets lichter is dan de non IS, maar zoveel zal het nu ook weer niet zijn waarschijnlijk ?)
Ik gebruik ze ook vrij veel op monopod voor sport en concertfotografie, voor natuurfoto’s bijna altijd met tripod ( in veel gevallen met extenders dan ).
Maar mocht ik voor bvb 3000 a 3500euro een IS vinden in goede staat dan zou ik een wissel mss wel overwegen, op voorwaarde dat ik voor de mijne nog een nette prijs krijg ( de mijne heeft nog niet één gebruiksspoortje in elk geval )
1D3/5D2
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar