Probeersel Nachtfotografie; graag kritiek!

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
dreininga
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:55

Hallo,
Afgelopen weekend maar eens 's avonds op pad gegaan om het iets uit te proberen dat ik al heel lang wilde, maar er nooit van kwam; nachtfotografie. Gezien het feit dat ik op dat moment in Vlissingen was, had ik een aantal mooie locaties tot mijn beschikking. Ik ben nog maar net begonnen met fotograferen, dus moet nog een hoop leren, vandaar dat alle kritiek welkom is! Hierbij twee platen die er in mijn ogen redelijk uitgekomen zijn. Ik moet bekennen dat ik meer aandacht heb besteed aan de techniek dan aan de compostie. Wat had ik anders moeten doen om nog betere foto's te krijgen?

Groet,
Dave

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68829[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68830[/img]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind ze allebei mooi, zowel qua belichting als compositie. Foto 2 heeft daarin mijn voorkeur. Mooie doortekening van de flats op de achtergrond. De lichten van de lantaarns hebben de vorm van een ster. Al je dat effect wilt verminderen moet je volgens mij een kleiner F-getal aanhouden. Ik dacht ergens gelezen te hebben F11. :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
marcelvdbos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 08:17
WoonplaatsCOLON Lisse

De 2e heeft ook mijn voorkeur... die "ster" in het midden zou inderdaad wat minder mogen.
40D | 350D | 70-200mm L 2.8 | 50mm f1.8 | 17-85 | 16-35 | Lowepro trekker tassie en nog wat spul...
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

zonder informatie over hoe je de foto nu gemaakt hebt, kunnen we uiteraard ook geen zinnige suggesties geven voor eventuele verbeteringen.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
dreininga
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:55

Ok, sorry...
Hierbij de exif data:

Foto 1
Shooting Mode Aperture-Priority AE
Tv(Shutter Speed) 10
Av(Aperture Value) 19.0
Metering Mode Center-Weighted Average Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 800
Lens 18.0 - 55.0mm
Focal Length 18.0mm
White Balance Mode Tungsten
White balance compensation B1
AF Mode One-Shot AF
Parameters Settings
Contrast Low
Sharpness High
Color saturation Standard
Color tone 0
Color Space Adobe RGB
Noise Reduction Off
Drive Mode Self-Timer Operation
Owner's Name Dave Reininga

Foto 2:
Shooting Mode Shutter-Priority AE
Tv(Shutter Speed) 30
Av(Aperture Value) 27.0
Metering Mode Partial Metering
Exposure Compensation 0
ISO Speed 400
Lens 18.0 - 55.0mm
Focal Length 31.0mm
White Balance Mode Tungsten
White balance compensation B1
AF Mode One-Shot AF
Parameters Settings
Contrast Low
Sharpness High
Color saturation Standard
Color tone 0
Color Space Adobe RGB
Noise Reduction Off
Drive Mode Self-Timer Operation

Gr.
Dave
bieker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 381
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 08:00
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb de voorkeur voor foto 1. Dat komt door het fraaie licht dat door de ramen komt.
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Was het niet mogelijk om op iso 100 te schieten? En dan rond F11 gaan zitten in Av mode. Lagere iso geeft minder ruis (en dat kun je bij nachtfotografie vaak wel merken) en dus scherpere foto's.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
dreininga
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:55

Dat is dus het wazige, de een zegt, nachtfotografie is zo hoog mogelijke ISO, de ander zegt juist zo laag mogelijk. Ik ben nu dus maar een beetje in het midden gaan zitten met 800 en 400. Ik vind het op het LCD altijd moeilijk terugzien of het wel of niet teveel ruis geeft.
gr.
dave
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Ik vind de foto's erg 'wollig'. Waarschijnlijk komt dat door je bizar kleine diafragma. Ga maar eens terug naar bijv. f8, neem gewoon iso 100 en laat je sluiter wat langer open staan.
Je zult zien dat je foto's scherper worden, meer detail laten zien en dat die 'licht sterren' minder aanwezig lijken.
Voorwaarde is natuurlijk een superstabiel statief. Eventueel verzwaren door je tas er aan te hangen. (bij sterke wind juist niet)
Zet je camera op de stand dat je spiegel wordt opgeklapt vóórdat de sluiter geopend wordt. en eventueel een afstandbediening.
Gebruik de diafragma voorkeuze en laat je camera de sluitertijd berekenen. Controleer het eerste histogram en pas de belichting aan door Manueel te gaan werken.
Veel plezier.

PS
foto 2 staat scheef naar links
Met vriendelijke groet.
CanongLas
rja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2007 15:52
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Mooie foto's hoor, ik heb er verder niets op aan te merken. Ik houd zelf altijd een lage iso waarde aan bij nachtfotografie, bij voorkeur iso100. Ik vind de resultaten bij iso800 overigens zeker niet tegenvallen. Ik heb nog wel een vraag: De sterren rond de verlichting, zijn die tot stand gekomen bij de nabewerking?
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

dreininga schreefCOLONDat is dus het wazige, de een zegt, nachtfotografie is zo hoog mogelijke ISO, de ander zegt juist zo laag mogelijk.
Ik ben er inmiddels wel achter dat men bedoelt: eventueel een zo hoog mogelijke ISO als je camera aankan, zonder ruis te geven. Zo hoog mogelijk om sluitertijden te drukken om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Maar als je met een statief werkt, kun je je ISO (naar horen zeggen) het beste op 100 houden, althans: zo laag als mogelijk is op je cam.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Er is natuurlijk genoeg gezegd.
Gewoon Iso 100 ( je gebruikt toch een statief)
f/11 is gebruikelijk en een sluitertijd van tussen de 5 en 15 seconden is een haalbaar streven
Wel zou ik een filter achterwege laten

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
FotoRemko
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2006 20:25
WoonplaatsCOLON Utrecht

Niet slecht Dave voor een eerste keer.

Mart geeft de juiste adviezen wat betreft techniek.

Ik zou deze gewoon nog eens over doen. Dan kan je gelijk zien wat het verschil is.

Dan zou ik gelijk bij de eerste zoveel mogelijk rechts van het gebouw eraf kaderen dat leidt af wat mij betreft. En ietsje meer ruimte bovenin.

Verder wat experimenteren met de White Balance (daarom doe ik 's nachts in RAW) om te kijken wat het fraaiste effect geeft.

En vaak wat onderbelichten (-1EV ofzo) anders worden je luchten meestal bruin (voor vlissingen weet ik dat niet).

Groet Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters
dreininga
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2007 16:55

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik kom regelmatig in Vlissingen en ga het zeker nog een keer over doen, maar dan met de instellingen zoals hier gegeven! Nogmaals, bedankt , heb weer wat geleerd!
Gr
Dave
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar