Wat moet ik nog veel leren

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Na afgelopen week een nieuwe lens te hebben aangeschaft (Sigma 70-200/F2.8 ) toog ik vol verwachting afgelopen zaterdag naar de sporthal om nu eindelijk eens footos te schieten die niet bewogen zijn door bewegings onscherpte wegens lange sluitertijden.

Nou ik ben er nog lang niet. Heb ook te weinig geprobeerd met instellingen. De lens schoot wel lekker, lekker snelle focus in vergelijking tot mijn 'oude' lens.

Ik zie veel kleurruis maar ik denk dat ik de sluitertijd te optimistisch heb genomen. Misschien moet ik ook wat overbelichten want nu moest ik achteraf toch nog wel wat oplichten en dat zorgt voor veel ruis.
Gelukkig is dit een testcase. Ik heb de foto's zowel RAW als JPG maar deze heb ik vanuit RAW gecorrigeerd via een WBR kaart.
EXIF:
F-stop 2.8
Exposure 1/1000
ISO 800
WB Auto
Flash No
Focal 148

Foto 1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68189[/img]

Foto 2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=68190[/img]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hey... dit is heel niet slecht hoor voor een eerste poging. :P

Zoals je zelf al aangeeft, durf wat meer te spelen met de instellingen.

Ik zie dat beide foto's een sluitertijd hebben van 1/1000 seconde bij ISO 800 en diafragma f/2.8

Gebruik gerust een kleiner diafragma (f/3.5 ofzo) en je zult zien dat de platen veel scherper worden. Probeer de foto's ook ietsjes over te belichten (EV +0.33 tot EV +0.67), dan raak je het merendeel van je ruis kwijt. De 350D kan prima op ISO 800 schieten met hele acceptabele resultaten, mits je goed belicht.

Succes!

John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

En juist dat leren is ontzettend leuk. Vind dat je het al heel leuk hebt gedaan. Je kunt idd het advies van MusicJohn in je achterhoofd houden de volgende keer..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Broomer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:06
WoonplaatsCOLON Alblasserwaard

Bedankt voor deze reacties!

deze week is er 's avonds weer een wedstrijd en dan zal ik de raadgevingen zeker uitproberen.

Ik dacht zelf nl dat ik de ISO waarde te hoog en de sluitertijd iets te snel had gekozen. Belichting is ook een goede tip, ga ik zeker mee spelen.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Volgens mij ligt de focus ook niet helemaal goed.. Bij #1 volgens mij op het reclamebord, bij #2 op de speler links met nummer 8.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Frevo schreefCOLONVolgens mij ligt de focus ook niet helemaal goed.. Bij #1 volgens mij op het reclamebord, bij #2 op de speler links met nummer 8.
Kan heel goed kloppen, uit de EXIF: Metering Mode = Pattern

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
Frevo schreefCOLONVolgens mij ligt de focus ook niet helemaal goed.. Bij #1 volgens mij op het reclamebord, bij #2 op de speler links met nummer 8.
Kan heel goed kloppen, uit de EXIF: Metering Mode = Pattern

Jan
Dat staat bij mij ook altijd in de EXIF, ondanks dat ik alleen het middelste focuspunt gebruik. Volgens mij heeft dat te maken met de lichtmeting, niet de focus.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

denk dat ISO400 en 1/500 ste ook nog wel aardige resultaten hadden opgeleverd, wellicht wat minder ruis (korrel) in de foto's.

Niet slecht voor een eerste poging in ieder geval.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Frevo: Je hebt gelijk, ik dacht aan "Focus point used" :oops:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Michaeldw

Broomer schreefCOLON (...)Ik zie veel kleurruis maar ik denk dat ik de sluitertijd te optimistisch heb genomen. Misschien moet ik ook wat overbelichten want nu moest ik achteraf toch nog wel wat oplichten en dat zorgt voor veel ruis. (...)
musicjohn schreefCOLON Gebruik gerust een kleiner diafragma (f/3.5 ofzo) en je zult zien dat de platen veel scherper worden. Probeer de foto's ook ietsjes over te belichten (EV +0.33 tot EV +0.67), dan raak je het merendeel van je ruis kwijt. De 350D kan prima op ISO 800 schieten met hele acceptabele resultaten, mits je goed belicht.
Zoals ik het zie:
Jouw foto's zijn genomen in de modus 'sluitertijdprioriteit'.
Je hebt een sluitertijd gekozen van 1/1000 sec.
De camera kiest nu automatisch het diafragma.
Vervolgens heeft de camera voor de maximale lensopening gekozen (F2.8).
Nu zegt Boomer 'nu moest ik achteraf toch nog wel wat oplichten'.
Ik denk dat het diafragmagetal op je camera begon te knipperen toen je de foto maakte, dit betekent dat er eigenlijk te weinig licht aanwezig is voor een goed belichte foto.
Wanneer je expres OVERbelicht, zoals musicjohn aangaf, moet je diafragma omhoog (lager F-getal), wat niet kan omdat de lensopening al maximaal was. Dit heeft dus geen resultaat.
Een kleiner diafragma kan natuurlijk, je foto's worden dan wel scherper zoals musicjohn zegt, maar door gebrek aan licht zullen je foto's wel nog donkerder worden (met dezelfde sluitertijd).
Naar mijn mening, is een kleiner diafragma of overbelichten dus niet echt een optie (natuurlijk wel in combinatie met een langzamere sluitertijd, bijv. 1/640).

Zoals je zelf zegt: meer spelen met de instellingen. Probeer eerst een langzamere sluitertijd, bij uiterste nood ISO 1600.

Groeten en succes!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

marx schreefCOLONdenk dat ISO400 en 1/500 ste ook nog wel aardige resultaten hadden opgeleverd, wellicht wat minder ruis (korrel) in de foto's.
Dat was voor mij in de eerste instantie ook nog een punt van overweging om te schrijven. Echter, als je dan nog eens gaat afstoppen naar f/3.5 om scherpte te winnen dan word de sluitertijd wel erg traag om op 200mm nog uit de hand te schieten (ik schat rond de 1/250 tot 1/320)

Vergeet niet dat de Sigma 70-200 op f/2.8 wat "soft" is en zijn scherpste punt pas bereikt bij f/5.6

Dus liever ISO 800 en diafragma f/3.5 met sluitertijden rond 1/640 dan ISO 400 met diafragma f/3.5 met sluitertijden rond 1/320

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Wat ik zou doen:

Stand Av, RAW, diafragma volledig open dus F/2.8 (misschien wat softer, maar in dit geval is het voordeel groter dan het nadeel) en ISO 800. Werkt voor mij in de meeste zalen redelijk goed.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Michaeldw

Frevo schreefCOLONWat ik zou doen:

Stand Av, RAW, diafragma volledig open dus F/2.8 (misschien wat softer, maar in dit geval is het voordeel groter dan het nadeel) en ISO 800. Werkt voor mij in de meeste zalen redelijk goed.
Mee eens! Je ziet dan wat de sluitertijd wordt. Is deze niet acceptabel (bijv. lager dan 1/500), een stop onderbelichten en later in je fotobewerkingsprogramma iets oplichten en afwerken.
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Michaeldw schreefCOLON
Frevo schreefCOLONWat ik zou doen:

Stand Av, RAW, diafragma volledig open dus F/2.8 (misschien wat softer, maar in dit geval is het voordeel groter dan het nadeel) en ISO 800. Werkt voor mij in de meeste zalen redelijk goed.
Mee eens! Je ziet dan wat de sluitertijd wordt. Is deze niet acceptabel (bijv. lager dan 1/500), een stop onderbelichten en later in je fotobewerkingsprogramma iets oplichten en afwerken.
Klopt. Je krijgt dan welliswaar wat ruis (hoewel dat bij mij best mee valt, in ieder geval stukken minder dan de foto's die hier staan), maar je sluitertijd wordt tenminste acceptabel en ruis kun je nog een beetje wegpoetsen, beweging niet.
Ik fotografeer nog wel eens de majorettes waar mijn vrouw leiding aan geeft en als die een show in een hal of gymzaal hebben zijn de omstandigheden vergelijkbaar met korfbal.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Frevo schreefCOLONWat ik zou doen:

Stand Av, RAW, diafragma volledig open dus F/2.8 (misschien wat softer, maar in dit geval is het voordeel groter dan het nadeel) en ISO 800. Werkt voor mij in de meeste zalen redelijk goed.
Misschien nog eens goed kijken naar de exif van de foto's ? :idea:

Dat is nu dus al precies wat TS heeft gedaan. En 1/1000 is echt niet nodig, dus kun je gerust wat afnijpen met het diafragma.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Michaeldw

musicjohn schreefCOLON
Frevo schreefCOLONWat ik zou doen:

Stand Av, RAW, diafragma volledig open dus F/2.8 (misschien wat softer, maar in dit geval is het voordeel groter dan het nadeel) en ISO 800. Werkt voor mij in de meeste zalen redelijk goed.
Misschien nog eens goed kijken naar de exif van de foto's ? :idea:

Dat is nu dus al precies wat TS heeft gedaan. En 1/1000 is echt niet nodig, dus kun je gerust wat afnijpen met het diafragma.

:wink:
Ja, misschien nog eens goed kijken naar de exif van de foto's! :wink:
Bij mij staat toch echt 'sluiterprioriteit' niet Av! 1/1000 is niet nodig, ben ik met je eens. 1/1000 @ F2.8 is al onderbelicht (TS moet oplichten in PS). Ik zou ook gewoon checken in de Av stand, welke sluitertijd de camera geeft. Is die acceptabel, dan diafragma wat afknijpen. Maargoed...waar praten we over, Ts moet t gewoon nog maar een keer proberen, wij kunnen de 'bak' vanaf hier niet beoordelen :)

groeten
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Wat Michaeldw zegt :lol:

Door de hoge sluitertijd wil de camera het diafragma opengooien.. maarja dat gaat maar tot F/2.8 terwijl misschien wel F/1.0 ofzo nodig is. Gevolg, zwaar onderbelichte foto's die daarna kunstmatig opgekrikt worden met veel ruis als gevolg.

En dus ook ff alleen het middelste focuspunt selecteren, want nu is hij scherpgesteld op vanalles, maar niet de goede plek.

Succes!
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Michaeldw schreefCOLON Ja, misschien nog eens goed kijken naar de exif van de foto's! :wink:
Bij mij staat toch echt 'sluiterprioriteit' niet Av! 1/1000 is niet nodig, ben ik met je eens.
Oeps... foutje bedank. :mrgreen:

Sorry Michael, ik was er even van overtuigd dat ik aperture priority gelezen had. :oops:

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Bij korfbal zal je toch zo rond de 1/500 moeten zitten, ISO dus naar 800, en ik ga met de 30D meestal naar 1600. Diafragma 2.8 moet kunnen, kleiner diafragma betekent nog meer onderbelicht, en ik zit al rond de -1 stop bij 2.8. En dat is bij zaalverlichting "prima", anders zit je nog donkerder.

Wil je wat voorbeelden, kijk dan eens op korfbalfoto.nl, of bij iemand die er veel mee bezig is, bijv http://noortmanfotografie.nl/sportseries/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar