FAQ: Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

OK, om even wat veel voorkomende vragen te vermijden hier een lijstje met test resultaten van verschillende kaarten in verschillende camera's. Vraag je je af of het CF kaartje uit het Aldi krantje goed en snel is, kijk in deze lijst en zie het resultaat. Ehm, ga er even van uit, niet in de lijst is niet getest en waarschijnlijk oko geen gangbaar merk. De snelste staan hier iig.

Canon EOS D60
Lexar 2GB 80X Write Acceleration *second edition*
Canon EOS 10D
Delkin Devices PRO 2GB
Canon EOS 300D / Digital Rebel / Kiss
Delkin Devices PRO 2GB
Canon EOS Rebel XT/350D
Sandisk Extreme III 1GB
Canon EOS 20D
Sandisk Extreme III 1GB

Dan hier de top 3 van Kaart-naar-Computer
1. Sandisk Extreme III 2GB
2. Sandisk Extreme III 1GB
3. Sandisk Extreme 2GB
4 - 9 Sandisk
10 - Lexar

Hopelijk krijgen we nu minder vragen over welke CF kaart goed is en dergelijke.

TIP: Mocht je een Lexar 80x kaartje willen kopen let dan op de verpakking. De nieuwere, snellere, kaarten hebben onder op de verpakking rood tape zitten. De oude, langzamere, hebben hier wit tape.

-XiP
Laatst gewijzigd door 2 op xiphias, in totaal 16 keer gewijzigd.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

Hallo XiP,

De zeer veel gebruikte en uitstekende Dane-Elec's ontbreken in je overzicht.
Met opzet?

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Ten eerste, dit is niet MIJN overzicht maar van de fotograaf van wie de site is. Als je de bovenstaande samenvatting bedoelt, tjah, dan komt Dan-Elec er gewoon niet goed uit. Verder, zijn de Dane-Elec kaarten wereldwijd waarschijnlijk niet zoveel gebruikt of de qualiteit is te laag. Er zijn zoveel noname/whitelabel "merken" dat die onmogenlijk allemaal te noemen zijn.


Trust wordt ook veel in nederland gebruikt, net als Sweex, Belkin en Sitecom maar buiten nederland zie je het nergens. In de VS bijv. is het wel te verkrijgen maar niet veel terwijl hier elke computerboer dat spul gebruikt. Is ook allemaal "noname/whitelabel". Door Daewoo gemaakt en Belkin stikker er op.

Misschien idee voor het forum. EOS Digitaal Extreme III 1Gb CF kaarten. Gewoon onder licentie van SanDisk met EOS Digitaal logo erop.

Zoals ik al zij, zegt het niet veel dat kaarten niet genoemd zijn, alleen dat het niet de snelste zijn. De snelste kaarten staan namelijk in de lijsten. Dus de Dane-Elec is wel een goeie kaart (geloof dat ik er ook ergens een van heb) maar zijn niet optimaal voor de genomende cam's. Wil je de optimale performance voor je camera dan staan de kaarten hierboven genoemd. Dit getest. Andere niet geteste zijn dus gen garanties voor zeg maar.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

Hallo XiP,

De kop was:
Welke CompactFlash kaart is het beste voor mijn camera?
Vervolgens stond er in je posting:
Vraag je je af of het CF kaartje uit het Aldi krantje goed en snel is, kijk in deze lijst en zie het resultaat
en
Hopelijk krijgen we nu minder vragen over welke CF kaart goed is en dergelijke
Toen ik dat dus las had ik niet het idee dat het alleen over snelheid gaat als criterium bij de keuze van een CF. Dat blijkt wel het geval te zijn in het gelinkte overzicht.

Elders op dit forum is al een aantal keren gesteld en bevestigd dat super snelheid veelal niet belangrijk is, een Ultra type van Sandisk of een XS van Dane-Elec is in ruim meer dan 90% van de gevallen prima. En voor een acceptabele prijs aan te schaffen.

Daarnaast telt de betrouwbaarheid van de kaart, waarvoor het woord "goed" als door jou een aantal keren gebruikt in je posting de correcte uitdrukking is.
Ik denk dat het goed is dat hier te benadrukken.

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
Jelke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2004 15:10

Hoi heb hier verschillende CF kaarten maar kan niet zeggen of er een verschil in zit ! Ik heb de 10d en deze schrijft niet zo snel hoor valt me tegen als je vele foto s achterelkaar maakt,ik heb zelf ook zo n extreme III voor dat geld kun je bijvoorbeeld misschien 2 normale kaarten kopen.


M vr gr Jelke
EOS 10D+EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM+ EF 50 f/1.8II+EF 75-300 f/4-5.6 IS USM+Tiffen filter kits+EF-17-40mm f/4 L USM+Speedlite 580 EX flitser+Sigma AF 12-24/F4.5-5.6 ex DG sph+EF 28 f/2.8+Kenko pro 3000+remote RS-80N3.Sony Digi DSC-F707.PENTAX OPTIO750z.
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

Ik zag ook een kopje van kaart naar computer (snelheden).

Welke cardreader is het snelst?
En welke support de grotere kaartjes?

Gr, Gerard.
Laatst gewijzigd door 1 op gvklaveren, in totaal 23 keer gewijzigd.
Gr, Gerard.
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Welke cardreader is het snelst?
En welke spport de grotere kaartjes?
Ik gebruik de Sandisk 12-in-1 lezer. Naar mijn idee het meest geschikt voor de Sandisk kaarten die ik over het algemeen gebruik, maar ook geschikt voor andere kaarten zoals MMC, xD, SM enzo die ik ook (nog) wel eens nodig heb.
Gebruikers-avatar
Captaindanger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 11:27
WoonplaatsCOLON Noord Brabant

redmar schreefCOLON
Welke cardreader is het snelst?
En welke spport de grotere kaartjes?
Ik gebruik de Sandisk 12-in-1 lezer. Naar mijn idee het meest geschikt voor de Sandisk kaarten die ik over het algemeen gebruik, maar ook geschikt voor andere kaarten zoals MMC, xD, SM enzo die ik ook (nog) wel eens nodig heb.
is idd prima kaartlezer, ik heb hem ook sinds kort, nog geen 2 minuten om een 1 GB CF Extreme III kaart leeg te halen. Mijn oude kaartlezer (USB 1.0) deed er 10x zo lang op :mrgreen:
Groet, Klaas
[size=75]Canon 20d, 17-40 [color=red]L[/color], 24-105 IS [color=red]L[/color], 70-200 f4 [color=red]L[/color], 50 f1.4, 1.4x ext, 580 EX[/size]
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

:!: Hmmmm.... de lezer maakt dus toch veel uit qua snelheid!

Alleen: ik heb een kleine versie kaartlezer van DaneElec (plat liggen model, blauw, met twee lange oplichtende strepen (groen en rood)), die absoluut niet actief te maken is op mijn computer (WinXPpro); terwijl hij op een computer met hetzelfde OS, maar die beschadigd is door virussen die weer verwijderd zijn, prima werkt.
Van DaneElec géén reactie van de support....
Sweex en Sitecom doen het prima (maar de snelheid weet ik niet; niet gemeten).

Gr, Gerard.
Gr, Gerard.
Gebruikers-avatar
Dennis Vs79
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2006 14:07
WoonplaatsCOLON Assen

[quote="gvklaveren] kaartlezer ... die absoluut niet actief te maken is op WinXPpro...[/quote]

Hier hetzelfde probleem.
PC geeft wel aan dat ik moet updaten naar Service Pack 2. Dit heb ik
nog niet gedaan en weet dus niet of het DE oplossing is.
~Everyone has a photographic memory; some just don't have the film~
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

Ik gebruik ook een simpele Dane-Elec USB kaartlezer, model zMate CF die het prima doet op mijn PC met XPPro.
Zojuist nog foto's van de kaart naar de map gehaald, geen enkel probleem.
Bij mij is SP2 NIET geïnstalleerd. PC is een PIII, 450 MHz, met USB2 aansluiting. Daarop zit de Dane-Elec.

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

Ik heb dan wèl SP2 erop staan.
Hij wordt even aangemeld en verdwijnt gelijk weer.
Raar, trouwens, dat kaartlezertjes van andere merken het prima doen.

Gr, Gerard.
Gr, Gerard.
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

gvklaveren schreefCOLONIk heb dan wèl SP2 erop staan.
Hij wordt even aangemeld en verdwijnt gelijk weer.
Raar, trouwens, dat kaartlezertjes van andere merken het prima doen.

Gr, Gerard.
En wat gebeurt er als je via "My Computer (= Deze Computer)" naar de "verwisselbare schijf : H" gaat? Want zó heet 'ie dan op mijn PC.
Wat zie je dan?

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

Daar kom ik niet aan toe :-( !

Je ziet even het groene icoontje rechtsonder en het is ook direct weer weg!

Gr, Gerard.
Gr, Gerard.
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

gvklaveren schreefCOLONDaar kom ik niet aan toe :-( !

Je ziet even het groene icoontje rechtsonder en het is ook direct weer weg!

Gr, Gerard.
En dus moet je gaan naar "Mijn Computer". Dat staat op het Bureaublad als het goed is...

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

Nee, in de verkenner zie je als je geluk hebt er een disk bijkomen, die ook direct weer weg is.

Op het bureaublad komt niets...

Gr, Gerard.
Gr, Gerard.
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

misschien moet je eerst nog nieuwe drivers installeren omdat de plug n play van windows ze niet herkent?
greetings stephan
gvklaveren
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 14:54
WoonplaatsCOLON Westland

Nee, absoluut niet!
Alléén onder Win98 :!:

WinXP is in ieder geval puig 'n pray... ;-)

(Juist dan maak je de boel echt kapot.... als het al lukt ze te installeren....)

Op een andere PC met beschadigde s.w. (virussen, die weer verwijderd zijn) doet-ie het wel en op mijn PC doen kaartlezers van 4 merken en alle overige USB apparatuur het goed!


Gr, Gerard.
Gr, Gerard.
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

gvklaveren schreefCOLONNee, absoluut niet!
Alléén onder Win98 :!:

WinXP is in ieder geval puig 'n pray... ;-)

(Juist dan maak je de boel echt kapot.... als het al lukt ze te installeren....)

Op een andere PC met beschadigde s.w. (virussen, die weer verwijderd zijn) doet-ie het wel en op mijn PC doen kaartlezers van 4 merken en alle overige USB apparatuur het goed!


Gr, Gerard.
hoeft niet , updates worden ook altijd beschikbaar gesteld, dus het kan never je besturingssysteem schaden.
greetings stephan
JW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 15:33

gvklaveren schreefCOLONNee, in de verkenner zie je als je geluk hebt er een disk bijkomen, die ook direct weer weg is.

Op het bureaublad komt niets...

Gr, Gerard.
Uiteraard niet..
Je moet gaan naar "Mijn Computer" op het Bureaublad. Dat openen en naar de H-disk gaan, of welke letter daar ook maar voor moge staan.
Open dus eerst "Mijn Computer", prik dan de kaartkezer in je USB, en kijk wat er dan gebeurt.

Groet,
JW
[size=84]EOS 300D, EF-S 18-55mm kit-lens, Sigma 28-200mm Macro Compact Hyperzoom, Sigma 600mm Mirror lens, RC5
EOS 40D, EF-S 17-85 IS, EF-S 55-250 IS[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar